Spring naar bijdragen

Alle activiteit

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

  1. Vandaag
  2. david91

    Delen van emotie(-eten)

    @Ce. Dat klopt helemaal. Ik denk dat het meer eetdrang is, omdat ik dan meestal al wat gegeten heb 's avonds. Echter, nu ik erover denk kan het af en toe wel zo zijn dat ik inderdaad een beetje honger heb en dan nog iets kleins eet. Door me daar minder schuldig over te voelen (vooraf en achteraf) kan ik het ook wellicht beter beperken tot iets kleins. Goed om te beseffen.
  3. david91

    Delen van emotie(-eten)

    Hoi @79MM lichamelijke problemen die ik heb zijn dat ik mijn maag 's vaak opgeblazen voelt. Ook moet ik meer dan gemiddeld vaak naar de wc wanneer ik onregelmatig eet of drink. Daarnaast slaap ik door het late eten niet goed in, waardoor ik overdag vermoeid ben. Ik heb over mijn eetgedrag/gezondheidsklachten in het verleden gesproken met meerdere behandelaars. Echter, het ging dan al vaak over de achterliggende psychische en gedragspatronen. Voor mijn idee dus nooit langere tijd specifiek over het eten zelf. Met vrienden of familie heb ik het er wel over gehad, maar nooit zodanig serieus of voor langere tijd dat ze zich zorgen maakten. Je kan het ook niet echt aan mijn figuur zien, dus als ik er niet zelf over begin, dan is het geen onderwerp van gesprek. Het principe van hoofd- en buikhonger ken ik. Het is soms lastig uit elkaar te houden, maar het is een goede richtlijn om aan vast te houden. Het idee van de trommeltjes ken ik nog niet, dank daarvoor! Ik ga er mee experimenteren. Heb je suggesties voor wat in de trommeltjes te stoppen? Ik heb tips gelezen over uitstellen van je eetbui, het stilstaan bij en opschrijven van je gevoelens en het spreken van mensen op moeilijke momenten. Het uitstellen heb ik geprobeerd, maar bleek moeilijker dan gedacht. Het stilstaan doe ik door af en toe mediteren, het opschrijven voelt (nog) niet prettig. Het iemand spreken zou ik graag doen, maar daar heb ik nog niet de juiste manier of persoon voor gevonden. Behalve hier dan.
  4. Gisteren
  5. Afgelopen week
  6. Ce.

    Kan niet afvallen

    @rowena dat is al een moedig besluit. Kunnen wij misschien met je meedenken wat je zou kunnen doen?
  7. Ce.

    Delen van emotie(-eten)

    Dat zijn ook wel lastige momenten, vooral omdat je dan vaak niet echt meer iets doet ter afleiding en in je bed ligt. Enkel met jezelf.. Is het dan naar jou idee eetdrang of is het echt fysieke honger wat je ervaart?
  8. 79MM

    Delen van emotie(-eten)

    Hoi David, Wat naar dat het nog niet beter gaat en je hier nog steeds veel last van hebt. Ondervind je naast de psychische proy ook lichamelijke problemen door je eetgedrag en zo ja, durf je hiervoor aan de bel te trekken? Kun je de volgende keer proberen te voelen of je lichaam honger heeft of dat je hoofd honger heeft? Buikhonger of hoofdhonger zeggen ze ook wel. Kun je een bakje/trommeltje maken en daarin dingen doen die je op dat moment kunt eten? Als je weet dat het buikhonger is dat je er nog iets voedzaams in doet. Je hoeft dan niet na te denken wat je pakt maar pak iets of het hele afhankelijk van wat er in zit trommeltje? Je kunt ook 2 trommeltjes maken of alleen een hoofdhonger trommeltje. Ik weet niet hoe goed je controle kunt houden op dat moment maar dat je op zo'n moment 1 ding uit dat trommeltje pakt of dat je bv de hele inhoud van het trommeltje op kunt eten tijdens een eetbui maar dat je daarna ook "moet" stoppen. Langzaamaan kun je de hoeveelheid in het trommeltje afbouwen. Heb je nog wat gehad aan de tips die we 16 maart gaven? Ik hoop.dat je het snel onder controle krijgt
  9. david91

    Delen van emotie(-eten)

    Het zijn vooral de minuten/uur voordat ik ga slapen. Dan krijgt mijn lichaam automatisch honger.. het uitstellen probeer ik zo goed het gaat te doen.
  10. rowena

    Kan niet afvallen

    @Ce. Ik ben aan het bedenken hoe ik het nu ga doen want ik snap dat dit niet goed is voor mijn lichaam maar ik weet niet wat ik anders moet doen
  11. 79MM

    Wat moet ik doen

    @Julie Van damme ben je nog wat opgeschoten met onze tips? Ben je nog langs de huisarts geweest?
  12. Ce.

    Kan niet afvallen

    Oh oeps, inderdaad, thanks! Meteen even aangepast
  13. Jessie

    Kan niet afvallen

    Volgens mij bedoel je Rowena
  14. Ce.

    Kan niet afvallen

    @rowena Dus eigenlijk ga je er niet wat mee doen? Maar gewoon verder met (proberen te) afvallen?
  15. rowena

    Kan niet afvallen

    @Frandin bedankt voor je uitleg! ik wist dit niet. Hier ga ik zeker wat mee doen bedankt!
  16. rowena

    Kan niet afvallen

    @Ce. ik heb niet echt een plan voor ogen maar ik eet het gezondste wat we in huis hebben met de minste calorieën en dan probeer ik geen tussendoortjes te nemen in de hoop dat ik afval, daar ben ik mee bezig. En mijn doel is om iets slanker te zijn waardoor ik zelfverzekerder kan zijn over mijn lichaam.
  17. SvH16

    In hoeverre kom je er helemaal vanaf?

    Begrijpelijk, er is ook een hele hoop gaande momenteel 😅 Op dit moment gaat het niet goed. Ik ben druk met de psycholoog aan het werk om mijn problemen aan te pakken. We zijn er inmiddels achter wat mijn grootste mentale probleem is momenteel. Is een beetje een lang verhaal maar de psycholoog en ik zijn er mee bezig. Daarnaast zijn een heleboel emoties omhoog gekomen die blijkbaar al jaren vastzitten. De laatste paar maanden kreeg ik ook vreemde lichamelijke klachten en na veel uitproberen, lijk ik goed te reageren op een glutenvrij dieet. Maar door alle dingen die gaande zijn gaat het eten steeds minder goed. Ik begon weer aan te komen en ik voelde me steeds slechter over mijn figuur. Inmiddels ben ik weer op een dieet en voel me erg depressief.. Ik doe mijn best om dingen te blijven doen die goed voor me zijn zoals van me af schrijven en yoga. Dat gaat wel redelijk maar momenteel helpt het niet echt.. hopelijk wordt het snel weer iets makkelijker. Weer een beetje een lang verhaal😅 hopelijk is dat geen probleem. Hoe gaat het met jullie? Is het een beetje te doen in deze vreemde corona tijden?
  18. Eerder
  19. Ce.

    In hoeverre kom je er helemaal vanaf?

    Ik wilde al die tijd nog reageren op je, maar het is er steeds bij in geschoten. Gezien het alweer (bijna) een maan verder is dacht ik, laat ik eerst maar eens vragen hoe het nu met je gaat. Dus bij deze .. Wil je er iets over komen vertellen? Liefs
  20. Jessie

    Ik voel mij zo alleen

    Voor zover ik weet geldt voor al dat soort medicatie dat het 1.5 a 2 mnd genomen moet worden voordat je gaat merken dat het werkt. Wie schrijft je de escitalopram voor? Mss eens met diegene overleggen of bv een ophoging zin zou kunnen hebben. En als het echt niets meer voor je doet is wellicht afbouwen en een nieuw middel proberen toch het beste. Ook al werkt dat nieuwe niet direct, dan is er iig weer een goede kans dat het na een aantal weken gaat doen wat het moet doen.
  21. Ce.

    Ik voel mij zo alleen

    Wat spannend dat je nu op de wachtlijst staat en onwijs fijn dat die niet zo lang is. Al is bij dit soort gevoelens elke minuut ontzettend zwaar en uitzichtloos. Er zijn wel wat medicaties die snel effect hebben, maar ik denk dat je het beste dit kunt overleggen met je huisarts. Kunnen wij in de tussentijd nog iets voor je betekenen?
  22. Dreaming99

    Ik voel mij zo alleen

    Mijn uitslagen waren goed, behalve vitamine D tekort. Mentaal gaat het wel echt niet goed. Ik voel mij weer depressief en apathisch (op en af) en het probleem dat als ik mij zo voel, het al snel ondragelijke wordt Heb wel goed nieuws: vandaag online intake gehad, en sta op de wachtlijst voor ongeveer 1 maand. Dus gelukkig niet lang! Maar het probleem bij acute depressie/apathie is dat daar zo snel mogelijk iets aan gedaan moet worden, want het is zoals ik al zei, ondragelijk en gevaarlijk. Dus mijn vraag is nu: bestaat er medicatie dat snelle verlichting kan geven? Ik neem al 1 jaar Escitalopram 20mg, maar het heeft geen effect meer op mij. Als er hier mensen zijn die mij reviews kunnen geven over medicatie dat snel werkt, hoor ik het graag!
  23. Frandin

    Kan niet afvallen

    Lieve @rowena, Wat naar dat je je onzeker voelt over je lijf. Hoewel je feitelijk absoluut niet te dik bent (als je kijkt verhouding lengt/gewicht), kun je in je hoofd natuurlijk wel last hebben van die gedachten. Het feit dat je zo weinig eet en toch niet afvalt geeft waarschijnlijk aan dat je lijf in de spaarstand staat. Er is paniek: er gaat veel meer uit aan energie dan dat er binnen komt. Dit is niet goed voor je lijf. Je lichaam houdt alle energie nu vast ( je valt dus niet af). Dit is biologisch zo bepaald. Je lichaam staat in overlevingsstand om te voorkomen dat je sterft aan ondervoeding (klinkt extreem, maar als je kijkt naar de geschiedenis van de mens is dit natuurlijk maar al te vaak gebeurd en gebeurt dit in andere werelddelen nog steeds op dagelijkse basis). Dit is ontzettend slecht voor al je organen, voor je hersenen, voor je stemming en het helpt daarnaast niet om je doel te bereiken. Hoewel het misschien niet zo voelt, heb je enorm veel geluk dat jouw lijf (nog) op zo'n gezonde manier reageert op deze periode van 'schaarste'. Ik hoop dat het je lukt om hier dankbaar voor te zijn en je lichaam weer te geven wat het nodig heeft. Als dat 1800 kcal per dag zijn, geef die dan alsjeblieft. Ieders figuur is anders. En hoewel het heel lastig kan zijn, zou ik het je gunnen om jouw gezonde lichaam en figuur te kunnen accepteren. Dat brengt zoveel rust op mentaal vlak en daarnaast blijft jouw gezonde lichaam optimaal functioneren. Daar heb je uiteindelijk echt vele malen meer plezier van dan aan een iets plattere buik. Soms heb je voor het leren accepteren wat ondersteuning en hulp nodig. Wanneer je het gevoel hebt dat dit je in je eentje of met behulp van je naasten niet gaat lukken, is het belangrijk om zo snel mogelijk aan de bel te trekken. Jouw huisarts kan een mooie eerste stap zijn.
  24. 79MM

    Hulp nodig ja/nee?

    @Lotte1200 Wat goed dat het 2x is gelukt om niet te braken! Een hele overwinning toch! Misschien kun je voor jezelf uren tellen dat het niet gelukt is (heeft mij een tijd geholpen) en dan realistische doelen stellen. Ik wil het minimaal 12 uur volhouden of minimaal 24 uur en als dat gelukt is wil je er nog 4 uur bij halen ofzo. Ik ben echt begonnen met ik wil deze dag 1 dagdeel niet braken. Daarna werd het een dagdeel + 3 uurtje. Daarna 2 dagdelen enz. Dus haalbare stappen en zien dat het lukt. Goed ook dat je die G-schema's gebruikt. Zet hem op!
  25. Ce.

    Delen van emotie(-eten)

    Dat is ook heel erg eng en ingewikkeld om aan te gaan hé? Die emoties, maar ook de kwetsbaarheid. Weet dat we er voor je (willen) zijn, oké? en neem je tijd!
  26. Ce.

    Kan niet afvallen

    Mag ik je vragen hoe je dat wilt gaan doen en wat dan je 'doel' is? Waar je precies aan wilt gaan werken bedoel ik dan.
  27. rowena

    Kan niet afvallen

    @Ce. @DMV Bedankt voor de bezorgdheid ik zal proberen er aan te werken
  28. rowena

    Kan niet afvallen

    @Jessie dat snap ik. de reden dat ik graag wil afvallen is dat ik vind dat ik te dik ben ik vind mijn buik niet mooi en ben er heel onzeker over. Ik heb vorige zomer hier ook al last van gehad maar toen kon ik veel sporten waardoor ik afgevallen was en toen voelde ik me zekerder over mijn lichaam maar in de winter is alles er weer bijgekomen en nu kan ik ook minder sporten dus vandaar.
  29. david91

    Delen van emotie(-eten)

    @allen: dank voor jullie interesse en fijne reacties. Het gaat nog vrijwel hetzelfde. Ik neem mezelf en mijn eetgedrag nog niet voldoende serieus om er iets aan te veranderen. Maar misschien komt dat ook omdat het echte veranderen meer gaat over veranderen van omgaan met emoties, kwetsbaar kunnen opstellen etc. Beetje kip of ei verhaal. Ik kom er op terug.
  1. Meer activiteit laden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.