Spring naar bijdragen

Alle activiteit

Deze tijdlijn wordt automatisch bijgewerkt     

  1. Gisteren
  2. illy

    Eetbuien

    Ik moet voor ogen houden dat ik me gisteren echt heel naar voelde, dat wil ik niet meer! Mijn lichaam is ook in de war: veel dorst, weinig plassen en donkere urine, vannacht werd ik misselijk wakker, bijv. Ik moet mijn lichaam ook laten herstellen.
  3. illy

    Eetbuien

    Daar heb je gelijk in. Ik twijfel wat ik moet doen. Gisteren ging ik me beter voelen doordat ik twee leuke tv programma's had gekeken. Daarop heb ik mijn moeder geappt dat ik misschien toch niet kom. Ook heb ik het idee dat ik nog veel dingen in het huishouden moet doen, waardoor ik beter niet kan gaan. Eerst stond ik ook positief op, maar nu zie ik mezelf om 8 u alweer naar de supermarkt gaan... misschien moet ik dus toch naar mijn ouders gaan? Ik weet het niet. Ik bedenk me nu wel dat besluiteloosheid nooit goed uitpakt.
  4. Afgelopen week
  5. Jessie

    Eetbuien

    @illy dat hoop ik ook! Het lastige van veel ideeën hebben is dat dat op zijn beurt ook weer spanning kan creëren. Het kan al gauw heel veel 'moeten' worden.
  6. uncertainx

    Stoppen met te veel eten

    Ik herken mezelf zo erg in je verhaal. Zelf ben ik 14, maar in letterlijk elke eigenschap zie ik mezelf. Het lijkt oprecht alsof jij mijn gedachtes hebt verwoord. Dit wilde ik gewoon even zeggen, x
  7. illy

    Eetbuien

    Dat is een heel goed idee. Soms moet je ook niet te ingewikkeld denken en allerlei ideeën hebben, maar gewoon 1 of 2 dingen toepassen. Intussen heb ik wel weer een nieuwe eetbui gehad. Ik voelde me er zo doorheen zitten dat ik heb gevraagd of ik bij mijn ouders mag komen. Dat was goed en ga ik morgen naar toe. Hoop dat het me goed doet.
  8. incrementum

    Zwart-wit denken

    Ha @Daikan, Bedankt voor de tip. Ik ken het concept wel, maar dan onder een andere naam. Vind het altijd fijn als er zo goed wordt meegedacht. Groetjes
  9. Naomie

    Zwart-wit denken

    @Lieke98 en @Daikan Ja jullie hebben gelijk. Zal de diagnoses aan de professionals overlaten. Ik ben verpleegkundige. Beetje beroepsdeformatie denk ik om alles in hokjes en vakjes te stoppen zodat het lekker overzichtelijk is. Laten we die dan maar lekker dicht houden 😊. Het is inderdaad belangrijk dat dit een veilig forum is voor zowel mannen als vrouwen. Goed punt ook @Daikan
  10. Jessie

    Eetbuien

    Je schreef eerder dat het schrijven je hielp om de gedachtenstroom wat te ordenen. Hoe zou het zijn als je in de ochtend een eindje wandelt of fietst en dan alles van je af schrijft voordat je aan de dag begint?
  11. illy

    Eetbuien

    Ik kan wel wat hulp gebruiken. De afgelopen periode heb ik vaak 's ochtends tussen 8 en 9 al een eetbui. Dit gebeurt steeds vaker. Ik heb het idee dat dit komt doordat ik overspoeld word met mijn gedachten en hoe ik de dag moet opstarten. Het breekt mij op dat ik steeds eetbuien heb, temeer omdat ik steeds weer de draad oppak, een plan voor de volgende dag bedenk...maar dan gaat het toch weer mis. Zelf heb ik wel veel ideeën die mij mogelijk zouden kunnen helpen, denk bijvoorbeeld aan: - de eetbui proberen uit te stellen tot na 10 u, omdat ik vermoed dat ik dan door een barrière/tijdsgrens ben en het mogelijk beter/makkelijker gaat - woensdag ging ik douchen en haren wassen - vanochtend ben ik een uurtje gaan wandelen - intussen heb ik ook bedacht om te proberen de lading er af te halen en proberen te denken: oké, is gebeurd, volgende keer beter (i.p.v. dat ik het als intens naar ervaar) (het idee van de bal die je onder water duwt (de eetbui die je niet wil hebben) en die een stuk harder terugkomt) - ik wil graag naar de lion king en zou 's ochtends kunnen reserveren voor later op de dag In de afgelopen periode heb ik nog tig andere ideeën bedacht, maar niks lijkt te helpen Hebben jullie nog tips voor mij?
  12. Daikan

    Zwart-wit denken

    Ik dacht al dat je dat bedoelde. 😉 Maar goed, on-topic, @incrementum: Een andere techniek die ik geleerd heb die kan helpen is het bijhouden van een goede-dingen-dagboek (GDD). Misschien trap ik een open deur in hier en ken je het al. Anyway, het helpt heel erg tegen negatief denken, maar is ook een goede dagelijkse oefening om tegenwicht te bieden tegen alles-of-niets-opvattingen. Het werkt heel simpel: elke dag noteer je minimaal drie dingen die goed waren aan je dag. Kan iets groots zijn (promotie), maar als je niets groots kan bedenken is mooi weer ook goed, dat je extra kon genieten van een leuk liedje, etc. Alles is goed, als het maar positief is. Wat niet mag is nuanceren, dus dingen gaan opschrijven als "het was mooi weer maar wat heb je eraan als je je lelijk voelt". Dat soort dingen. Je kijkt gewoon naar wat positief is, punt, ook als het nog niet zo voelt. In het begin is het moeilijk, maar je zult versteld staan van hoe snel je lijst elke dag groeit. Het is alleen wel iets dat je echt moet blijven doen (je zaag scherp houden). Als je een echte zwart-witdenker bent denk je waarschijnlijk als eerste "ja, maar straks ga ik veel te positief denken!". Maar helaas geldt voor de meesten onder ons (denk ik) dat we van nature al veel te sterk op de rem drukken in het leven. Maar dat denk ik.
  13. shanna1987

    Angst om te eten

    Er zijn wel mensen die het weten maar ik vindt vooral lastig om te delen als het hoog zit!
  14. Lieke98

    Zwart-wit denken

    "Om NIET met diagnoses te smijten" moest daar dus staan..... Wil niet "te pas en te onpas smijten met diagnoses omdat dat nu eenmaal het mos is" op mijn geweten hebben. 😉
  15. Lieke98

    Zwart-wit denken

    Ja het is ook een beetje ongeschreven regel om met diagnoses te smijten op lotgenoten forums. Goed dat je daar wat van zegt Daikan.
  16. Daikan

    Zwart-wit denken

    Ik denk dat dat een goede gedachte is. Het is niet naar jou persoonlijk, maar als iemand met een achtergrond in psychiatrie gruwel ik altijd van de snelle manier waarop er dingen worden gezegd over diagnoses. Wat ik wel persoonlijk minder geslaagd van je vond was mild autisme vergelijken met "denken als een man". Dat deed je met een knipoog en waarschijnlijk in de veronderstelling dat je je hier onder vrouwen bevindt, maar als ik passief-agressief gedrag zou vergelijken met "reageren als een vrouw" weet ik zeker dat ik behoorlijk wat (terechte) verontwaardiging over me af zou roepen. Kortom: seksisme is een deur die twee kanten op gaat. 😉
  17. Naomie

    Zwart-wit denken

    Goed punt. Beetje automatisme van mij denk ik. Ik ben zelf verpleegkundige dus heel erg gewend dat we eerst uitzoeken wat iemand heeft..... Ik zal er op letten om het diagnosticeren aan de dokters over te laten.
  18. Daikan

    Zwart-wit denken

    Helaas niet bij mijn weten. Maar het Engels is niet vreselijk moeilijk.
  19. incrementum

    Zwart-wit denken

    Thanks voor de tip. Is er ook een Nederlands versie van? 😊
  20. Daikan

    Zwart-wit denken

    Het is inderdaad een eigenschap van borderline, maar komt niet uitsluitend in combinatie met borderline voor. Het is een karaktertrek die ook veel voorkomt bij cluster C persoonlijkheidsstoornissen (neurotische persoonlijkheden), maar het komt ook voor bij bijvoorbeeld autisme. En het feit dat je last hebt van zwart-witdenken betekent niet eens per se dat er dus in de bredere zin dus iets mis met je is. Vanaf de heup dingen linken naar persoonlijkheidsproblemen zonder dat je er veel van weet helpt niet echt en houdt misconcepties en vooroordelen in stand. @incrementum Wat het zwart-witdenken zelf betreft, ja, dat herken ik, en iemand die me daar enorm bij heeft geholpen is Albert Ellis (grondlegger van RET; rationeel-emotieve therapie). Zijn boek "The myth of self-esteem" heeft echt mijn ogen geopend op dat gebied en me geholpen dingen niet meer in absolute termen te zien, al moet je je zaag altijd scherp houden als je dit patroon als volwassene hebt. Het is niet zomaar over. Op bol.com
  21. Rebekka

    Gedichtjes en versjes

    Mooi Anne! Hihi en je hebt ook een mooi handschrift 🧡
  22. openocean

    Relax zomer

    Nee, sinds ik met kcal tellen gestopt ben niet zo, maar de meeste mensen waar ik eet zijn vegetariers of veganisten en eten redelijk basis (gewoon met de basisingrediënten koken en niet pakjes etc) en dat voelt veilig voor mij. Bij andere mensen vind ik wel lastig
  23. Britt den Hollander

    Relax zomer

    Ik heb tot nu toe elke dag met vrienden afgesproken of gewerkt, maar op een of andere manier vind ik het juist eng om met hun erbij te eten. Misschien is het omdat ze dan zien dat ik een paar rare eetgewoontes heb ontwikkeld (met stokjes of heel klein bestek eten enz). Maar ook vind ik het spannend omdat als ik met vrienden ben er eten bij is en ik ben vaak bang dat ik er dan iets van zou nemen wat zo leiden tot een binge. Gelukkig kan ik zeggen dat het de laatste tijd stukken beter gaat en ik mezelf niet meer isoleer! Ik heb er soms echter nog wel moeite mee en dingen zoals avondeten bij iemand, waar ik geen controle heb over het eten, gaat mij momenteel nog te ver. Hebben jullie hier ook last van?
  24. Rebekka

    30 dagen tekenchallenge

    Omdat we onlangs al zijn spullen al hebben moeten opruimen, hij ligt nu op 24/7 zorg.. en eig ziet het ernaar uit dat ie echt niet meer lang heeft, dus wat heeft hij er dan nog aan? En waar moet het schilderij dan weer heen? + ik weet ook niet echt wat ik zou moeten schilderen..
  25. Anne H.

    Gedichtjes en versjes

    Ik ben héél benieuwd hoe jullie jezelf uiten. Voor mij is dat door het schrijven van gedichtjes/versjes. Dus hoera! De eerste in dit topic. Omdat het misschien spannend is om dit te delen, trap ik af met iets dat ik een tijdje geleden schreef. Liefs, Anne
  26. Anne H.

    30 dagen tekenchallenge

    Klinkt tof! Ik ben heel benieuwd! Wat betreft die wens van je broer: wat maakt dat je (nog) niet weet wat je ermee moet?
  27. Anne H.

    Angst om te eten

    Zijn er mensen in je omgeving die hier vanaf weten en je eventueel kunnen steunen bij eetmomenten?
  1. Meer activiteit laden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.