Spring naar bijdragen
Willeke94

Werktijdfactor naast behandeling

Aanbevolen berichten

Willeke94

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, én nieuw binnen human concern.
Gisteren ben ik gebeld en heb ik een GO gekregen voor mijn behandeling voor boulimia. Spannend, maar ik heb er ook zin in!

Nu is mijn vraag wat jullie ervaring is met werken naast de behandeling.
Op het moment werk ik vijf dagen en ik heb al besloten dat ik dit terug breng naar vier. Ik heb twee verschillende banen, waarvan eentje (orthopedagoog) met een nul urencontract, dus wanneer het nodig is zou ik af en toe nog eens wat vaker vrij kunnen nemen. Nu is het zo dat in deze periode duidelijkheid komt over de formatie bij ons op school (leerkracht) en waarin wij ook onze wensen kunnen uitspreken. Ik zit nu erg in twijfel hoeveel uren ik zal aangeven wat ik wil/kan werken vanaf volgend schooljaar.

Daarnaast heb ik een soortgelijke vraag over de startgroep: ik verwacht binnen nu en vier weken een uitnodiging en heb al gehoord dat de startgroep eens per twee weken bijna een hele dag duurt. Mijn plan is om vanaf de start van de startgroep één dag per twee weken vrij te vragen, aangezien ik nu nog vijf dagen werk. Zou dit genoeg zijn, of heeft de startgroep zo veel impact dat ik op zoek moet naar een andere oplossing? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet, Willeke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb geen ervaring met werken i.c.m. behandeling, want ik studeerde nog toen ik in therapie ging.

Wel ervaring met het onderwijs an sich ;) mij lukt het nooit om de vier dagen die ik officieel werk, daadwerkelijk in vier dagen af te krijgen. Nou ja, dat zou kunnen als ik dan op die vier dagen elke dag 9 a 10 uur werk, maar dat trek ik niet. Van daaruit bekeken zou voor mij persoonlijk de ene week 1 dag startgroep en 4 dagen werken, de andere week 5 dagen werken te intensief zijn. Ik zou eerder zeggen: elke week vier dagen werken. En dan dus de ene week startgroep, de andere week een dag vrij.

Toen ik studeerde kwam het toevallig zo uit dat ik maandag geen college had. Dat was dan de dag dat ik therapie plande. Eén uur, maar moest er ook een heel eind voor reizen. Het was erg prettig om op die dag de ruimte te hebben om de boel wat te laten bezinken en niet heel snel alweer van alles te moeten.

Je weet uiteindelijk pas echt hoe het is als je er eenmaal mee bezig bent, dus wat je vooraf ook beslist, mijn beste advies is om ervoor te zorgen dat je de keuze eventueel nog bij kan stellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blueeyes

Ik sluit me helemaal aan bij Jessie.

Ik heb ervaring met het onderwijs en ook de combinatie van therapie en werken. De startgroep combineren met werk was goed te doen. Na mijn therapie vond ik het wel heel fijn dat ik dan een vrije dag had om alles te verwerken... Dus elke week een vrije dag zou ik zeker aanraden.

Verdr is het denk ik ook heel persoonlijk en afhankelijk van hoe je therapie gaat zijn wat je nodig hebt. Voor mij is het een enorme valkuil dat ik me helemaal in mijn werk stort waardoor ik niet meer aan andere dingen hoef te denken. Op dit moment zit ik ook voor een deel in de ziektewet zodat ik meer tijd heb om aan mezelf te werken en volge..

Het zou dus wel heel fijn zijn als je kunt proberen of ze wat flexibel kunnen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Asli Hoek

Hi @Willeke94, Welkom op het forum en welkom bij Human Concern. Hopelijk mag je gedurende de behandeling steeds een beetje meer van jezelf "terug"vinden of "her"uitvinden. 

Wat een goede vraag, ik denk dat veel mensen wellicht met deze vraag zullen zitten. Als ervaringswerker op de groepen heb ik veel cliënten gezien die werk combineer(d)en met een behandeling bij Human Concern. Je zult dus zeker niet de enige zijn. Afhankelijk van de dagen waarop je therapeut werkzaam is kan je de afspraken inplannen, flexibel zijn hierin is wel heel fijn. Fijn dat je in ieder geval voor flexibiliteit kan zorgen, dan kom je er vast uit samen! en.. na een maand of 3 kan je natuurlijk altijd even samen evalueren of de hoeveelheid werkuren past binnen jouw behandeling! Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke94
2 uur geleden zei Jessie:

Ik heb geen ervaring met werken i.c.m. behandeling, want ik studeerde nog toen ik in therapie ging.

Wel ervaring met het onderwijs an sich ;) mij lukt het nooit om de vier dagen die ik officieel werk, daadwerkelijk in vier dagen af te krijgen. Nou ja, dat zou kunnen als ik dan op die vier dagen elke dag 9 a 10 uur werk, maar dat trek ik niet. Van daaruit bekeken zou voor mij persoonlijk de ene week 1 dag startgroep en 4 dagen werken, de andere week 5 dagen werken te intensief zijn. Ik zou eerder zeggen: elke week vier dagen werken. En dan dus de ene week startgroep, de andere week een dag vrij.

Toen ik studeerde kwam het toevallig zo uit dat ik maandag geen college had. Dat was dan de dag dat ik therapie plande. Eén uur, maar moest er ook een heel eind voor reizen. Het was erg prettig om op die dag de ruimte te hebben om de boel wat te laten bezinken en niet heel snel alweer van alles te moeten.

Je weet uiteindelijk pas echt hoe het is als je er eenmaal mee bezig bent, dus wat je vooraf ook beslist, mijn beste advies is om ervoor te zorgen dat je de keuze eventueel nog bij kan stellen.

Dank voor je antwoord! Het is inderdaad wat jij zegt, vier dagen werken in het onderwijs is vaak niet daadwerkelijk vier dagen. Hier heb ik nog niet zo bij stil gestaan. Nu scheelt het dat ik dit jaar groep één heb, waar het werk vanuit huis weinig voorstelt en ik na een dag op school echt de deur dicht kan trekken. Maar wel fijn dat je het noemt, het is inderdaad wel iets om volgend jaar rekening mee te houden als ik evt. een andere groep krijg!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke94
2 uur geleden zei Blueeyes:

Ik sluit me helemaal aan bij Jessie.

Ik heb ervaring met het onderwijs en ook de combinatie van therapie en werken. De startgroep combineren met werk was goed te doen. Na mijn therapie vond ik het wel heel fijn dat ik dan een vrije dag had om alles te verwerken... Dus elke week een vrije dag zou ik zeker aanraden.

Verdr is het denk ik ook heel persoonlijk en afhankelijk van hoe je therapie gaat zijn wat je nodig hebt. Voor mij is het een enorme valkuil dat ik me helemaal in mijn werk stort waardoor ik niet meer aan andere dingen hoef te denken. Op dit moment zit ik ook voor een deel in de ziektewet zodat ik meer tijd heb om aan mezelf te werken en volge..

Het zou dus wel heel fijn zijn als je kunt proberen of ze wat flexibel kunnen zijn.

Fijn te horen dat de startgroep goed te combineren valt. Dat is tenslotte wat ik dit jaar met de huidige contracten nog moet zien rond te krijgen. Dan kan ik voor na de zomervakantie zorgen dat ik iets meer vrij heb. Is voor nu lastig te plannen. Wat betreft de flexibiliteit heb ik denk ik geluk met mijn nul-urencontract en een werkgever die helemaal achter mij staat :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke94
2 uur geleden zei Asli Hoek:

Hi @Willeke94, Welkom op het forum en welkom bij Human Concern. Hopelijk mag je gedurende de behandeling steeds een beetje meer van jezelf "terug"vinden of "her"uitvinden. 

Wat een goede vraag, ik denk dat veel mensen wellicht met deze vraag zullen zitten. Als ervaringswerker op de groepen heb ik veel cliënten gezien die werk combineer(d)en met een behandeling bij Human Concern. Je zult dus zeker niet de enige zijn. Afhankelijk van de dagen waarop je therapeut werkzaam is kan je de afspraken inplannen, flexibel zijn hierin is wel heel fijn. Fijn dat je in ieder geval voor flexibiliteit kan zorgen, dan kom je er vast uit samen! en.. na een maand of 3 kan je natuurlijk altijd even samen evalueren of de hoeveelheid werkuren past binnen jouw behandeling! Succes!

Dank je wel voor je reactie! Inderdaad geeft mijn ene baan met nul-urencontract mij enigszins flexibiliteit, dus dat is fijn. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat. Inderdaad een goed idee om ergens tussendoor eens te evalueren of ik meer/minder zal moeten werken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Ik werk 4 dagen in de week van 8-17 en daarnaast doe ik 12u vrijwilligerswerk in de avond. En soms een dag oppassen. Ik vind dat juist fijn vanwege structuur en afleiding en goed te doen naast individuele gesprekken. Ten tijde van de Startgroep heb ik vakantiedagen ingezet want had nog een overschot staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites