Spring naar bijdragen
rowena

Kan niet afvallen

Aanbevolen berichten

rowena

Hallo,

ik heb al een tijdje een vraag maar ik durfde hem nooit aan iemand te stellen omdat ik bang ben beoordeeld te worden. Daarom heb ik besloten de vraag hier op te stellen misschien dat iemand het antwoord weet.

Spoiler

ik hou al bijna 2 maandag elke dag op een app bij hoeveel calorieën ik eet en verbrand op een dag en ik zit altijd tussen de 550 en 750 calorieën op een dag maar toch val ik niet af ik heb nog steeds het zelfde gewicht als toen ik begon terwijl ik alles goed invul en ik heb gelezen dat iemand van mijn leeftijd en gewicht 1800 calorieën op een dag nodig heeft. (Ik ben een meisje van 17 jaar en ik weeg 59 kilo en ik ben 1.70 m) ook sport ik veel, ik dans 1x in de week en doe elke avond een uur een workout en ik fiets elke dag 30 minuten. Hoe kan het dat terwijl ik minder eet dan nodig is ik niet afval? Ik hoop dat iemand mij kan helpen want het is best frustrerend.

Groetjes xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Het zou voor mij niet goed voelen om iemand te advies te geven wat helpt bij het afvallen. Dan zou ik het gevoel krijgen dat ik eraan bijdraag dat je verder in je ES verstrikt raakt.

Wat maakt dat afvallen zo belangrijk voor je is? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Ik ga even recht voor zijn raap zijn.

Punt 1 je bent nog hartstikke jong, afvallen op jouw leeftijd is ongewenst en schadelijk (voor je groei)

Punt 2 je eet echt extreem weinig kcal, je richt jezelf enkel megaveel schade toe 

Punt 3 je bent actief waardoor je nog meer kcal verbrand en je enkel nog meer schade aan je lichaam toebrengt. 

Punt 4. JE HEBT GEEN OVERGEWICHT; en het is dus niet nodig om af te vallen. 

Begrijp me niet verkeerd, het is geen veroordeling, het is uit bezorgdheid. 

Je komt hier al wat langer zag ik en ik begrijp dat je al langer worstelt met het eten. Ben dan ook wel benieuwd naar je antwoord op de vraag van Jessie

En ik wil je vooral aanraden om het eten weer op te gaan pakken en uit te gaan breiden. Hoe lastig ook 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Wat @Ce. zegt zegt alles voor mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

@Jessie dat snap ik.

de reden dat ik graag wil afvallen is dat ik vind dat ik te dik ben ik vind mijn buik niet mooi en ben er heel onzeker over. Ik heb vorige zomer hier ook al last van gehad maar toen kon ik veel sporten waardoor ik afgevallen was en toen voelde ik me zekerder over mijn lichaam maar in de winter is alles er weer bijgekomen en nu kan ik ook minder sporten dus vandaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

@Ce. @DMV

Bedankt voor de bezorgdheid ik zal proberen er aan te werken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Mag ik je vragen hoe je dat wilt gaan doen en wat dan je 'doel' is? 

Waar je precies aan wilt gaan werken bedoel ik dan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Frandin

Lieve @rowena

Wat naar dat je je onzeker voelt over je lijf. Hoewel je feitelijk absoluut niet te dik bent (als je kijkt verhouding lengt/gewicht), kun je in je hoofd natuurlijk wel last hebben van die gedachten. Het feit dat je zo weinig eet en toch niet afvalt geeft waarschijnlijk aan dat je lijf in de spaarstand staat. Er is paniek: er gaat veel meer uit aan energie dan dat er binnen komt. Dit is niet goed voor je lijf. Je lichaam houdt alle energie nu vast ( je valt dus niet af). Dit is biologisch zo bepaald. Je lichaam staat in overlevingsstand om te voorkomen dat je sterft aan ondervoeding (klinkt extreem, maar als je kijkt naar de geschiedenis van de mens is dit natuurlijk maar al te vaak gebeurd en gebeurt dit in andere werelddelen nog steeds op dagelijkse basis). Dit is ontzettend slecht voor al je organen, voor je hersenen, voor je stemming en het helpt daarnaast niet om je doel te bereiken. 

Hoewel het misschien niet zo voelt, heb je enorm veel geluk dat jouw lijf (nog) op zo'n gezonde manier reageert op deze periode van 'schaarste'.  Ik hoop dat het je lukt om hier dankbaar voor te zijn en je lichaam weer te geven wat het nodig heeft. Als dat 1800 kcal per dag zijn, geef die dan alsjeblieft. Ieders figuur is anders. En hoewel het heel lastig kan zijn, zou ik het je gunnen om jouw gezonde lichaam en figuur te kunnen accepteren. Dat brengt zoveel rust op mentaal vlak en daarnaast blijft jouw gezonde lichaam optimaal functioneren. Daar heb je uiteindelijk echt vele malen meer plezier van dan aan een iets plattere buik. Soms heb je voor het leren accepteren wat ondersteuning en hulp nodig. Wanneer je het gevoel hebt dat dit je in je eentje of met behulp van je naasten niet gaat lukken, is het belangrijk om zo snel mogelijk aan de bel te trekken. Jouw huisarts kan een mooie eerste stap zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

@Ce.

ik heb niet echt een plan voor ogen maar ik eet het gezondste wat we in huis hebben met de minste calorieën en dan probeer ik geen tussendoortjes te nemen in de hoop dat ik afval, daar ben ik mee bezig. En mijn doel is om iets slanker te zijn waardoor ik zelfverzekerder kan zijn over mijn lichaam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

@Frandin

bedankt voor je uitleg! ik wist dit niet. Hier ga ik zeker wat mee doen  bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

@rowena Dus eigenlijk ga je er niet wat mee doen? 
Maar gewoon verder met (proberen te) afvallen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
22 minuten geleden zei Ce.:

@Roza Dus eigenlijk ga je er niet wat mee doen? 
Maar gewoon verder met (proberen te) afvallen?

Volgens mij bedoel je Rowena :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.
4 minuten geleden zei Jessie:

Volgens mij bedoel je Rowena :)

Oh oeps, inderdaad, thanks! Meteen even aangepast 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

@Ce.

Ik ben aan het bedenken hoe ik het nu ga doen want ik snap dat dit niet goed is voor mijn lichaam maar ik weet niet wat ik anders moet doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

@rowena dat is al een moedig besluit. 
Kunnen wij misschien met je meedenken wat je zou kunnen doen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

@Ce.

sorry voor de hele late reactie mijn telefoon was kapot.

ik weet het niet ben nu aan het proberen meer naar mijn lichaam te luisteren en mijn normale eetgewoontes van vroeger op te pakken maar ik raak heel erg in paniek wanneer ik zie dat ik zwaarder ben geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik_stap_uit_bed
Op 17-6-2020 om 17:56 zei rowena:

@Ce.

sorry voor de hele late reactie mijn telefoon was kapot.

ik weet het niet ben nu aan het proberen meer naar mijn lichaam te luisteren en mijn normale eetgewoontes van vroeger op te pakken maar ik raak heel erg in paniek wanneer ik zie dat ik zwaarder ben geworden.

Wat een gevecht Rowena! Wat maakt dat je in paniek raakt als je ziet dat je zwaarder bent geworden? Wat vind je van jezelf op dat moment? Wat zeg je tegen jezelf op dat moment? Misschien dat het beantwoorden van deze vragen helpt om verder te komen. Als je kijkt naar je gewicht, lengte en activiteiten zou je niet hoeven af te vallen, maar toch zegt iets in jou dat je dat wel moet doen. Het is denk ik belangrijk om er achter te komen wat dat is. Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
rowena

@Ik_stap_uit_bed

ik weet niet precies wat het is maar ik heb het gevoel dat ik dan gevaalt heb en ik ben bang voor de mening van andere. Als ik zie dat ik zwaarder ben geworden om dikker ben geworden dan wordt ik een soort van boos op mezelf en wil en mag ik die dag daarna niet/weinig eten en moet ik sporten.
Ik ben nu in iets meer dan een maand 4 kilo afgevallen en in begin te beseffen dat het misschien wel een probleem wordt want ik moet van mezelf steeds meer afvallen. 
Ik zit er over te denken om hulp te zoeken maar ik wil niet dat iemand het weet ik wil het niet tegen mijn ouders zeggen hun hebben al veel aan hun hoofd maar volgensmij kan ik niet zonder dat mijn ouders het weten naar de huisarts want ik ben nog 17. 
heeft iemand tips hoe ik ben iemand die ik niet ken hier over kan gaan praten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Frandin

@rowena, wat knap dat je gemotiveerd bent om hulp te zoeken. Motivatie is echt een hele, grote belangrijke stap. 

Wat betreft het informeren van je ouders: ik ken je gezinssituatie natuurlijk niet, maar over het algemeen vinden ouders het enorm belangrijk om te weten hoe het met hun kinderen gaat. Hoeveel zij ook aan hun hoofd hebben op andere gebieden. Hun kind(eren) zijn en blijven hun belangrijkste bezit. Daarnaast is steun vragen en krijgen bij het overwinnen van een eetstoornis van heel groot belang. Hoe fijn zou het zijn wanneer jij het moeilijk hebt er iemand is die meeloopt in je proces, waarbij je uit kan huilen, boos en onredelijk kan zijn, iemand die je kan motiveren en helpen. Want weet je, de stem van een eetstoornis is heel, heel sterk en laat zich niet zomaar tegenspreken. Wanneer je steun hebt van anderen is de kans groter dat je die stem kan overtreffen en als ik je goed lees, is dat wat je wilt. 

Wanneer je echt je ouders niet wil/kan betrekken is het belangrijk om te weten dat jongeren vanaf 16 jaar hun eigen hulpvraag mogen stellen. Daar is geen toestemming van ouders voor nodig. Ook mogen je ouders niet zonder jouw toestemming geïnformeerd worden. Wanneer er rekeningen worden verstuurd naar de verzekering of wanneer er kosten gedeclareerd worden, zijn je ouders wel financieel verantwoordelijk voor je en zullen ze dus alsnog te weten komen waar je mee bezig bent. 

Wanneer je nu (nog) niet je ouders wil informeren, wie is er nog meer in je omgeving die je zou kunnen steunen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites