Spring naar bijdragen
Julie Van damme

Wat moet ik doen

Aanbevolen berichten

Julie Van damme

Hallo

Ik heb al meer dan een half jaar een soort eetstoornis. Ik kots elke dag (meerdere malen) mijn eten uit. Maar ik heb geen super slecht zelfbeeld, ik voel me meestal goed in mijn vel. Ik heb ook een normaal gewicht voor mijn leeftijd en vaak geef ik zelfs niet expres over. 
Mijn maag voelt gewoon zo vol na een maaltijd en dan moet het eruit. Ik eet niet abnormaal veel dus daarom vind ik het zo raar.

Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan en hoe ik moet stoppen met overgeven... 

Ik heb nog zo veel vragen, kunnen jullie me helpen aub?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom hier @Julie Van damme en wat goed dat je hier komt delen waar je tegenaan loopt. Lastig dat je zo vaak je eten uitbraakt, weet je zelf ook waarom je dit doet? Waar dit vandaan komt? Meestal doen mensen dit wel met een reden/oorzaak en is het vooral belangrijk om hier naar te kijken als je er mee wilt stoppen, wat super goed is! Wel super fijn dat je vaak goed in je vel zit! :) 

Allereerst is het heel goed dat je hier komt delen dat je zo worstelt met het braken. Zijn er ook mensen in je omgeving waar je dit mee zou durven delen? Misschien een vriend/vriendin of de huisarts? 

Voel je vrij om hier meer te delen en ik hoop dat je hier misschien ook wat steun en/of herkenning kunt vinden! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Julie Van damme

Dankje om te reageren! Ik heb geen idee waarom ik braak, mijn maag voelt vol en dan komt mijn eten vanzelf terug naar boven. Ik voel me er vaak wel opgeluchter door.

Ik heb er al met vriendinnen over gepraat, we hebben de verschillende eetstoornissen overlopen en geen van deze pastten echt goed bij mijn situatie.

Ze weten ook niet zo veel omdat ik alles wat anders vertel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
12 minuten geleden zei Julie Van damme:

Ze weten ook niet zo veel omdat ik alles wat anders vertel.

Wat maakt dat je het anders vertelt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Julie Van damme

ik wil hen niet ongerust maken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 minuten geleden zei Julie Van damme:

ik wil hen niet ongerust maken

Zou je wel bv met je huisarts kunnen praten hierover?

Elke dag meerdere keren overgeven is erg zwaar voor je lijf. De opluchting die je beschrijft, doet mij vermoeden dat het niet enkel een lichamelijk probleem is. Dat geen enkele eetstoornisbeschrijving echt goed past, maakt jouw probleem niet minder serieus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
56 minuten geleden zei Julie Van damme:

Ik heb al meer dan een half jaar een soort eetstoornis

Hoi Julie, wat naar dat je zo met eten worstelt. Maar waar baseer je op dat je een eetstoornis hebt? 

57 minuten geleden zei Julie Van damme:

vaak geef ik zelfs niet expres over.
Mijn maag voelt gewoon zo vol na een maaltijd en dan moet het eruit.mijn maag voelt vol en dan komt mijn eten vanzelf terug naar boven.
Ik eet niet abnormaal veel dus daarom vind ik het zo raar.

Ik zat te denken, kan het ook een medische reden hebben? Je zegt dat je het niet expres doet en dat je niet veel eet enz. Dat je alle eetstoornissen bent langsgelopen en je eigenlijk nergens in herkent.

Of weet je dat er meer achter zit en het daarom toch een eetstoornis is?

Ik zou je sowieso adviseren naar de huisarts te gaan. dan kun je het er daar over hebben of het een lichamelijk of psychisch iets is en dan daar hulp op aanpassen.

Heel veel mensen met een eetstoornis passen niet in een hokje. Juist meer dan dat er wel in een hokje passen. Neem je klachten serieus. Braken is zo ontzettend zwaar voor je lichaam. 
Sterkte en ik hoop dat je hulp durft te zoeken

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee Julie,

Heb je zelf het idee dat het een lichamelijk iets is? 

Ik denk dat het hoe dan ook heel goed is om naar de huisarts te gaan hiermee. Zou je dat aandurven? 

Eetstoornissen zijn heel breed en voor iedereen anders, ben je bewust bezig met afvallen en je zelfbeeld of dat niet? 

En heb je meerdere regels omtrent eten e.d. (bijv)? 

Sterkte 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Julie Van damme

Hallo Ce, 

Eigenlijk ben ik totaal niet bezig met afvallen. Nu natuurlijk, in deze quarantaine, sta ik meer op de weegschaal omdat ik meer eet. Maar normaal kijk ik nooit naar mijn gewicht. 

Daarom ben ik bijna zeker dat het iets lichamelijk is, wat dat weet ik niet.

misschien moet ik inderdaad eens naar de huisdokter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Julie Van damme
10 uur geleden zei 79MM:

Hoi Julie, wat naar dat je zo met eten worstelt. Maar waar baseer je op dat je een eetstoornis hebt? 

Ik zat te denken, kan het ook een medische reden hebben? Je zegt dat je het niet expres doet en dat je niet veel eet enz. Dat je alle eetstoornissen bent langsgelopen en je eigenlijk nergens in herkent.

Of weet je dat er meer achter zit en het daarom toch een eetstoornis is?

Ik zou je sowieso adviseren naar de huisarts te gaan. dan kun je het er daar over hebben of het een lichamelijk of psychisch iets is en dan daar hulp op aanpassen.

Heel veel mensen met een eetstoornis passen niet in een hokje. Juist meer dan dat er wel in een hokje passen. Neem je klachten serieus. Braken is zo ontzettend zwaar voor je lichaam. 
Sterkte en ik hoop dat je hulp durft te zoeken

hey 

In het begin vond ik dat het niet echt op een eetstoornis leek, omdat het vanzelf ging en ik geen slecht zelfbeeld heb.

Maar na meer dan een half jaar elke dag te braken, zeker in deze tijden, begin ik me wat zorgen te maken.

Ik heb veel moodswings de laatste tijd en ben toch wel vaak bezig met eten, wanneer ik mag eten en hoeveel. In normale omstandigheden viel dit mee, maar door deze Corona crisis valt dit echt meer en meer op.

Ik denk wel dat het iets medisch is, maar na zoveel tijd ben ik het gewoon geworden en weet ik van mezelf dat ik waarschijnlijk zal overgeven na een maaltijd, dus profiteer ik ervan en eet ik meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Hoi Julie, 

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt vanwege het braken. Is er iemand in je omgeving met wie je deze zorgen kunt delen, bijvoorbeeld een goede vriendin? 

Die moodswings kunnen zeker verband houden met het (niet) met eten bezig zijn. In zekere zin herken ik het ook van mijn eigen eetstoornis toentertijd. Hoe zien deze moodswings eruit bij jou en houden ze ook verband met (niet) eten? 

Een aantal andere mensen hebben de vraag al gesteld, maar ik heb nog niet een duidelijk antwoord gelezen: hoe sta je ertegen over om naar de huisarts te gaan? Hij of zij kan je waarschijnlijk verder helpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
2 uur geleden zei Julie Van damme:

Ik heb veel moodswings de laatste tijd en ben toch wel vaak bezig met eten, wanneer ik mag eten en hoeveel. In normale omstandigheden viel dit mee, maar door deze Corona crisis valt dit echt meer en meer op.

2 uur geleden zei Julie Van damme:

Eigenlijk ben ik totaal niet bezig met afvallen. Nu natuurlijk, in deze quarantaine, sta ik meer op de weegschaal omdat ik meer eet. Maar normaal kijk ik nooit naar mijn gewicht. 

Hé Julie,

Als je de dingen schrijft zoals hierboven in het citaat dan zou het best wel eens kunnen zijn dat er toch meer speelt.
Het kan ook wel zo zijn dat een lichamelijke kwaal over gaat in een eetstoornis. 

Als je zegt dat je meer op de weegschaal staat door de quarantaine dan is dat opzich voor iemand anders misschien gek want waarom zou je meer op de weegschaal gaan staan? Helemaal als je niet bezig bent met afvallen. 
Je schrijft ook dat je toch wel vaak bezig bent met eten. Heb je een idee hoe het komt dat het nu in de coronatijd zoveel meer is geworden?

Is het angst om ziek te worden, mis je controle ergens op, is het omdat je structuur weg valt, je minder kunt bewegen? Zo maar wat voorbeelden. 

Ik hoop echt dat je de moeite neemt daar de huisarts te gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee Julie,

Als ik je zo lees ligt het wat in het midden. 

Je schrijft dat je al een half jaar lang elke dag braakt. Ben je hier zelf mee begonnen of is het een reflex van je lichaam geweest? 

Ook schrijf je dat je wel vaak bezig bent met wat je wel en niet mag eten en toch wel vaak op de weegschaal staat. Wat zit hier voor jou achter?
Wat zijn je gedachten omtrent het eten? En wat omtrent de weegschaal? 

En met welk doel let je op wat je wel en niet eet? 

Ook ik hoop dat je de stap naar de huisarts durft te zetten. Wat zou je nodig hebben om dat te kunnen doen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

@Julie Van damme ben je nog wat opgeschoten met onze tips? Ben je nog langs de huisarts geweest? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

@Julie Van damme Ik ben ook benieuwd hoe het nu met je gaat en of je nog de stap naar de huisarts hebt durven zetten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites