Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Roza

Hoi, 

Hebben jullie je tandarts verteld dat je een eetstoornis hebt? Tot nu toe heb ik het verzwegen, maar twijfel steeds om het toch te zeggen, omdat de eetbuien en het braken mijn gebit aardig aangetast zou kunnen hebben. 

Ik moet a.s. maandag weer voor controle en dat vind ik dood eng na een periode van onwijs veel eetbuien en braken. Ik denk dat mijn tandarts er niet naar over zou doen, want ze is heel lief. Maar toch wilde ik het er hier over hebben en andere ervaringen of gedachte hierover horen. 

Groetjes,

Roza. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Dag Roza, 

Wat goed dat je dit overweegt. Ik denk dat het een hele goede stap zou zijn om het wel te kunnen doen! Ik moet zeggen; ik heb het zelf nooit gezegd, maar nu ik een aantal jaren hersteld ben merk ik zelf wel hoe slecht mijn gebit is en wil ik het de volgende keer als ik bij de tandarts kom nog eens vragen (of dat daardoor zou kunnen komen), daar moest ik laatst ook ineens aan denken. Ik heb weinig verstand van tandartszaken, maar ik zou je wel willen aanmoedigen om het te doen! Zeker als je zelf ook al aangeeft dat ze heel lief is :)

Wat zou jou er nu nog van weerhouden om het aan te geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Ilse] Ja, lijkt me dan voor jou ook goed om het te vragen. En weet niet hoeveel last je er nog van hebt, maar wellicht dat ze nog tips hebben om de last te verlichten. 

Wat mij er nog van weerhoud is dat ik het heel spannend vindt om aan te geven. Wel voel ik me er nu zeker van om het te gaan doen, maar ik hoop niet dat ik het weer niet ga zeggen. Zelfs niet na de vraag: ben je helemaal gezond? 

Ik denk er aan om het op een briefje te schrijven en wanneer het te spannend voelt om te geven dat te zeggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
51 minuten geleden zei Roza:

Ik denk er aan om het op een briefje te schrijven en wanneer het te spannend voelt om te geven dat te zeggen. 

Dat lijkt me een prima aanpak!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

ja, ik heb het verteld! Het was ook wel een hele opluchting want ik was het half jaar daarvoor bang dat hij wat kon zien. hij zei eerlijk wat hij er van kon zien, gaf nog goede tips mee voor na het braken of voor na een eetbui als ik niet kon braken om de schade zo beperkt mogelijk te houden en vooral ook wat ik niet moest doen zoals gelijk tanden poetsen, na een eetbui en braken absoluut geen zure dranken nemen enz.
Na 3 jaar moest ik van tandarts switchen. Mijn kinderen waren toen jonger en zij weten niet echt van de eetbuien en het braken. Ik heb toen vooraf een mailtje gestuurd waarin ik uitlegde dat ik een eetstoornis had waarbij ik regelmatig eetbuien had en veel braakte en welke medicatie ik gebruik maar ook dat mijn kinderen het niet weten. 

Ook deze tandarts was gelijk heel aardig en zei dat hij het zo fijn vond dat ik het vooraf gemaild had. Dan kon hij het extra goed in de gaten houden. 
Als ik nu op controle ga geef ik even een klein briefje met het gaat weer helemaal niet goed of laatste half jaar geen eetbuien gehad en bijna niet gebraakt. 

Gewoon even zakelijk. het is geen therapeut dus je hoeft er niet mee te praten. Ze maken dit zo vaak mee dus schaam je niet en laat het weten. Desnoods via een briefje of mailtje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Wat goed @79MM hoe je dat aangepakt hebt! En fijn ook dat beide tandartsen het goed oppakten. Wellicht geeft dat jou ook weer een steuntje in de rug @Roza! :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Ilse] Ja, dit geeft me zeker een steuntje in de rug. Thanks @79MM

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Jaa, t is me gelukt om te zeggen en ze vonden het super fijn en knap dat ik het deed. Mijn gebit heeft er nu gelukkig nog weinig schade van en ze gaat het extra in de gaten houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Wat goed Roza!! :) En wat fijn dat ze zo positief reageerden! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik_stap_uit_bed

Wat goed @Roza dat het je gelukt is! Moet zeggen dat ik er blij van werd te lezen dat alle tandartsen hierboven er zo goed op reageren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites