Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Fleurvanschip

Lieve gebruikers,

 

Naar aanleiding van mijn eerste 'discussie' op het forum ben ik veel aan het denken gegaan.

Ik kreeg namelijk vragen op dit onderwerp als:

- wat de functie is van mijn eetstoornis,

- welke voordelen de eetstoornis mij brengen,

- welke gevoelens/gebeurtenissen ik ermee uit de weg kan gaan, en ga zo maar door.

 

Helaas vond en vind ik het heel erg lastig om hier antwoord op te geven.

Immers, als ik het antwoord hierop had, zou ik er ook mee aan de slag kunnen en mijn eetstoornis in de praktijk 'overwinnen'.

Ik zou echt niet weten wat de functie is van mijn eetstoornis.

Niet specifiek in ieder geval, want in grote lijnen gaat het erom dat omgevings'issues' minder op de voorgrond treden als je in je hoofd veel met eten bezig ben.

Dat weet ik inmiddels wel dankzij de vele therapeuten die ik de afgelopen 3 jaar gehad en gesproken heb.

 

Is het noodzaak om te weten wat specifiek de functie van mijn eetstoornis is, om aan de slag te kunnen met het 'overwinnen' van deze duivel?

Kan je de strijd ook aangaan door juist te kijken naar welke (persoonlijke) valkuilen ertoe hebben geleid dat ik weer in deze staat terug ben gevallen?

Zo ja, hoe kan ik daar achter komen?

 

Ik vind het zelf altijd erg lastig om mijn eigen kwaliteiten te achterhalen, deze kwaliteiten als waardevol te zien en deze in te zetten als kwaliteit i.p.v. dat zij een valkuil kunnen zijn.

Meerdere therapeuten hebben namelijk tegen mij gezegd dat een kwaliteit ook door kan slaan waardoor het een valkuil wordt en een valkuil + onverwerkte gebeurtenissen/gevoelens kunnen leiden tot een stoornis/terugval in de eetstoornis.

Nu is dit in mijn geval dus ook (in ieder geval enigszins) zo geweest denk ik, maar ik zou graag willen weten hoe ik dit disfunctionele patroon om kan draaien zodat ik wel mijn kwaliteiten in leer zien, leer te accepteren en op een positieve manier te gebruiken.

 

Kan iemand mij hierbij helpen?

 

Liefs Fleur.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
19 minuten geleden zei Fleurvanschip:

Is het noodzaak om te weten wat specifiek de functie van mijn eetstoornis is, om aan de slag te kunnen met het 'overwinnen' van deze duivel?

Kan je de strijd ook aangaan door juist te kijken naar welke (persoonlijke) valkuilen ertoe hebben geleid dat ik weer in deze staat terug ben gevallen?

Zo ja, hoe kan ik daar achter komen?

In mijn optiek is er geen wezenlijk verschil tussen de functie van je ES of jouw persoonlijke valkuilen. Die hangen namelijk nauw met elkaar samen. Dus ja, die insteek kun je zeker nemen!

 

Welke omgevings-issues treden voor jou minder op de voorgrond als je in je hoofd veel met eten bezig bent?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
18 minuten geleden zei Jessie:

In mijn optiek is er geen wezenlijk verschil tussen de functie van je ES of jouw persoonlijke valkuilen. Die hangen namelijk nauw met elkaar samen. Dus ja, die insteek kun je zeker nemen!

 

Welke omgevings-issues treden voor jou minder op de voorgrond als je in je hoofd veel met eten bezig bent?

Beste Jessie,

 

Bedankt voor je reactie.

 

In mijn hoofd ben ik minder met oncontroleerbare of stress-gevende onderwerpen bezig wanneer mijn eetstoornis op de voorgrond is.

Het gaat bijvoorbeeld om 'corona onduidelijkheden', wel school/geen school, iedere keer wanneer ik met mijn studie een blok afsluit met tentamens waarvan nog niet duidelijk is wat je exact moet leren (ik leg de lat vaak erg hoog voor mijzelf en als dan onduidelijk is wat er van mij verwacht wordt bij een tentamen ben ik bang dat ik het niet haal en faal voor mijzelf en daardoor wellicht voor anderen).

 

Omgevings-issues waar ik minder mee bezig ben als de ES op de voorgrond heerst, zijn ook (uiteraard) de welbekende sociale contacten. in het verleden ben ik meerdere malen in de steek gelaten/gepest of zijn er mensen oneerlijk (echt liegen) naar mij geweest of vreemd gegaan etc. waardoor ik het moeilijk vind een diepe relatie met iemand aan te gaan.

 

Ik kan makkelijk met jan en allemaal praten en ben snel erg open, maar hoe dichterbij iemand komt, hoe moeilijker ik het vind om deze band te onderhouden omdat ik bang ben dat ik niet aan onuitgesproken wensen/eisen voldoe van iemand of dat die persoon mij in de steek zal laten o.i.d.

Deze nare gevoelens/ervaringen worden minder als de ES opsteekt.

 

Wel is het zo, dat ik liever aan de slag ga met mijzelf om deze nare ervaringen en gevoelens om te zetten dan dat ik in de ES blijf zitten.

Dat is namelijk het laatste wat ik wil...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Fleurvanschip zoals ik je uitleg lees, heb je de functie van je ES eigenlijk heel goed door! Ik lees o.a.: de ES geeft je een gevoel van houvast en afleiding in onzekere tijden, de ES helpt je om nare emoties minder diep te voelen. 

 

Mooi dat je ermee aan de slag wilt gaan! Om maar ergens te beginnen, wat zou een goede, helpende stap voor jou kunnen zijn in sociaal contact? Welke dingen doe je daarin momenteel niet, die je wel graag zou willen doen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
17 uur geleden zei Jessie:

@Fleurvanschip zoals ik je uitleg lees, heb je de functie van je ES eigenlijk heel goed door! Ik lees o.a.: de ES geeft je een gevoel van houvast en afleiding in onzekere tijden, de ES helpt je om nare emoties minder diep te voelen. 

 

Mooi dat je ermee aan de slag wilt gaan! Om maar ergens te beginnen, wat zou een goede, helpende stap voor jou kunnen zijn in sociaal contact? Welke dingen doe je daarin momenteel niet, die je wel graag zou willen doen?

Klopt inderdaad hoe je het leest.

 

Een goede/helpende stap voor mij zou kunnen zijn (ondanks dat ik mijn studie tijdelijk on hold heb gezet) toch onder de mensen blijven komen.

Dit betekent, dan wel afspreken met studiegenoten, dan wel na de zomervakantie deels weer naar school gaan. Al is het maar om onder de mensen te zijn en afleiding te hebben in mijn hoofd met andere stof dan eten.

 

Mijn opleiding deed laatst ineens raar over deeltijd studeren. Ik zou schriftelijk toestemming van een therapeut moeten hebben voordat zij met mij willen kijken naar een deeltijd studeerplan.

Ik was hier echt verbaasd over, maar gelukkig kan ik donderdag met mijn decaan en SLB'er in gesprek hierover om een werkbare oplossing te zoeken/vinden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei Fleurvanschip:

Een goede/helpende stap voor mij zou kunnen zijn (ondanks dat ik mijn studie tijdelijk on hold heb gezet) toch onder de mensen blijven komen.

Dit betekent, dan wel afspreken met studiegenoten, dan wel na de zomervakantie deels weer naar school gaan. Al is het maar om onder de mensen te zijn en afleiding te hebben in mijn hoofd met andere stof dan eten.

Klinkt goed! Wat zou je vandaag, of deze week, kunnen doen om daar een stap in te zetten?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
22 uur geleden zei Jessie:

Klinkt goed! Wat zou je vandaag, of deze week, kunnen doen om daar een stap in te zetten?

Ik heb ongeveer een maandje geleden een app op mijn telefoon gedownload; de happinessplanner.

Hierin houd ik dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse/jaarlijkse doelen in bij en kan deze hierin evalueren.

Doelen en stappen vul ik hierin in, probeer ze uit te voeren en te halen en schrijf vervolgens hoe ik het ervaren heb.

Ik merk dat dit helpt, maar vind het lastig structureel de tijd hiervoor (voor mijzelf) te nemen, waardoor het er al gauw bij in schiet.

OF, wat ook in mijn hoofd speelt, is dat ik overal een MOETEN van maak, waardoor de stappen hun doel voorbij schieten en uiteindelijk niet echt meer het gewenste resultaat opleveren.

 

Daarnaast merk ik, dat het allemaal leuk en aardig is om mijn sociale contacten stappen/doelen na te streven, maar dit niet een effect heeft op rust in mijn hoofd rondom eten.

Ik ben dan nog steeds veel bezig met kcal tellen in mijn hoofd, bang dat anderen verwachten wanneer ik met hen afspreek - dat ik dan veel of uberhaupt iets zal eten.

Vorige week heb ik voor het eerst sinds mijn terugval met studiegenoten afgesproken bij mij thuis, dat was een goede stap.

Helaas merkte ik wel dat mijn spanningsboog opliep en mijn aandacht minder bij het moment en mijn vrienden was, naarmate de tijd vorderde richting een volgend eetmoment. Dit vind ik ontzettend rot, en hoop hier op den duur vanaf te komen.

Het was namelijk wel erg fijn om mijn vrienden weer eens te zien en bij te praten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Fleurvanschip klinkt alsof je mss te veel tegelijk van jezelf verlangt. Hoeveel doelen heb je op dit moment actief lopen? Kun je daarin keuzes maken / prioriteiten stellen?

 

Goed dat je weer afgesproken had! Wat je beschrijft, dat de spanning erg opliep... Dat maakt de stap niet minder waardevol, he! Het geeft wel 'inspiratie' voor wat een vervolg zou kunnen zijn. Wat had jou op dat moment, of wellicht al in de aanloop ernaartoe, kunnen helpen om de spanning wat te verlichten?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
LeonieS

@Fleurvanschip wat Jessie ook zegt, volgens mij weet je de functies van je ES heel goed, maar heb je ergens het idee dat als je de functies weet, je de ES dan ook meteen de deur uit zou moeten kunnen doen. Klopt dat? De functies weten is belangrijk, want dan weet je wat je mist en wat je dus opvult met de ES, maar dat betekent nog niet dat dat dan ook één twee drie de ES oplost. Dat heeft helaas tijd nodig. Zo te horen ben je super streng voor jezelf en wil je het liefst alles in één keer weer kunnen. Dat begrijp ik goed, maar het is vaak ook een mindset waardoor herstel onmogelijk lijkt, want dan is het zo groot in één keer als je alles meteen goed moet doen. En zo te lezen zet je al super waardevolle stappen! Heel logisch dat de spanning oploopt als je zo'n stap zet en je minder in het moment kunt zijn dan. Probeer jezelf een beetje tijd te gunnen hierin. Dat je de stappen zet is al super knap, dat het ook beter gaat voelen, dat komt dan wel. Verder heeft Jessie al hele waardevolle vragen gesteld, waar ik ook benieuwd naar ben;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Lieve @Fleurvanschip 
Wilde toch graag nog even komen reageren. Heb je berichtjes hier nu pas gelezen (ja erg I know haha). 

Hopelijk is dat oké. 

 

In ieder geval wil ik me aansluiten bij bovenstaande reacties. Daarnaast vroeg ik me wel af, wat haal je uit de controle, het moeten en de strijd naar perfectie? Wat levert het jou op? Heb je daar voor jezelf al eens naar gekeken. Ik denk wel een link te kunnen leggen in wat je schrijft, maar ben benieuwd hoe je hier zelf naar kijkt en/of over denkt. 

 

Op 8-6-2020 om 14:45 zei Fleurvanschip:

Het gaat bijvoorbeeld om 'corona onduidelijkheden', wel school/geen school, iedere keer wanneer ik met mijn studie een blok afsluit met tentamens waarvan nog niet duidelijk is wat je exact moet leren (ik leg de lat vaak erg hoog voor mijzelf en als dan onduidelijk is wat er van mij verwacht wordt bij een tentamen ben ik bang dat ik het niet haal en faal voor mijzelf en daardoor wellicht voor anderen).

Ook vroeg ik me bij dit stukje af, wat gebeurd er precies op het moment dat deze dingen onduidelijk zijn voor jou? In ieder geval verlies je dan de controle, maar verder dan dat, dieper dan dat. 

 

Wat je schrijft over het maken van een MOETEN van dingen, je hebt heel helder dat dat juist averechts werkt. Ik denk dat dat ook zeker het geval is, doorleef je dan werkelijk de spanning, de emotie of is het alsnog een vlucht bijvoorbeeld als je het op die manier benadert. 

 

Wat moedig dat je destijds mensen bij je thuis hebt uitgenodigd. Juist die spanning is een signaal dat je doet wat ingewikkeld is, dat je het aangaat en niet ontloopt. Heb je in de afgelopen maand al meerdere momenten hiermee geoefend? En heb je inmiddels duidelijkheid over het deeltijd studeren? 

 

Ben benieuwd hoe het met je gaat. 

Liefs

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.