Spring naar bijdragen
Sanno

De oorzaak van eetbuien?

Aanbevolen berichten

Sanno

Hoi allemaal,

 

Ik ben hard aan het werken aan een goed eetpatroon. Wat nog niet goed gaat is dat ik tijdens de hoofdmaaltijden eerst te weinig neem. Maar als ik voel dat ik meer nodig heb durf ik gewoon meer te pakken. Ik heb een gezond gewicht, maar het is aan de hoge kant. In mijn hoofd wil ik nog steeds afvallen, maar het voelt alsof ik dat niet meer kan. Als ik het wel weer probeer ga ik veel te ver, waardoor ik eetbuien krijg. Ik heb een poosje in de eetbui-vasten cycle gezeten.

 

Gelukkig zit ik daar niet meer in en besef ik me dat dat gewoon niet goed is. Maar toch krijg ik vaak nog de eetbuidrang. Overdag beweeg ik niet zo veel nu met corona, maar ik eet genoeg en gezond. Toch komt 's avonds die drang weer naar boven. Ik weet niet precies waar het vandaan komt. Stress? Emotie? Ik had gehoopt dat als ik zou stoppen met compenseren, de eetbuien uiteindelijk ook over zouden gaan, maar nog bijna elke middag en/of avond krijg ik dit weer. 

 

Het begint meestal met trek hebben, terwijl ik gedurende de dag eet tot ik verzadigd ben (niet echt hoofdhonger, geloof ik, maar echt nog trek). Dan neem ik maar iets, maar gelijk wil ik ook nog iets anders. Maar datgene is niet gezond en het is hoog in calorieën, dus  ik neem heel veel dingen behalve dat ene product. Dan is het nog niet goed, dus neem ik maar hetgeen waar ik eigenlijk zin in had.

 

Ik weet niet goed wat ik hieraan moet doen. Iemand tips?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Sanno heel herkenbaar hoor. Bij mij ging het een tijdje goed en kwam het helaas ook terug en nog heviger ook. Bij mij kwam dit doordat ik veel dingen wel verteld heb zoals bijv: ik werd gepest, maar ik had er eigenlijk nooit echt over praat en doorvoeld, zo zijn er veel meer dingen. 

-mischien kun je, je hoofdmaaltijden of tussendoortjes iets uitbreiden.

-mischien kun je samen met iemand iets nemen als je iets extra's wil. Desnoods via videobellen.

-mischien jezelf wel datgene gunnen, waar je zo'n trek in hebt. En als je dat spannend vindt samen met iemand doen. 

-Daarnaast kan het natuurlijk idd ook van emoties/stress komen.. is er iemand met wie je hier over kan praten? 

 

Veel sterkte!

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
9 uur geleden zei Sanno:

Het begint meestal met trek hebben, terwijl ik gedurende de dag eet tot ik verzadigd ben (niet echt hoofdhonger, geloof ik, maar echt nog trek). Dan neem ik maar iets, maar gelijk wil ik ook nog iets anders. Maar datgene is niet gezond en het is hoog in calorieën, dus  ik neem heel veel dingen behalve dat ene product. Dan is het nog niet goed, dus neem ik maar hetgeen waar ik eigenlijk zin in had.

Hoe zou het zijn als je wel meteen datgene neemt waar je zin in had? Als ik echt trek heb in bv chocola ofzo, dan heeft het geen zin als ik zes appels, twee bananen, een bak yoghurt en drie eieren eet. Dan moet ik gewoon een stuk chocola :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee Sanno,

 

Heb je ook al eens geprobeerd jezelf hetgeen toe te staan waar je op dat moment trek/zin in hebt? 

Het klinkt namelijk alsof je nu juist door blijft gaan met het eten van andere dingen, terwijl je eigenlijk verlangt naar iets specifieks. Stopt het 'dooreten' ook op het moment dat je dan wel dat product genomen hebt? 

 

Dat eerst eventjes :) 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik_stap_uit_bed

Hi Sanno,

 

Wat herkenbaar is dit! Denk dat je al goede tips hebt gekregen en het is altijd een beetje proberen wat voor jou werkt, denk ik. Het heeft mij wel geholpen mij toe te staan om soms gewoon te nemen waar ik trek in heb. Wat Cee en Jessie al zeggen: je kan van alles gaan eten om maar niet dat ene te eten, maar als dat is waar je trek in hebt, helpt de rest niet. Het heeft mij ook geholpen om te bedenken dat de mensen die geen eetstoornis hebben ook rustig een ijsje, taart of chocola eten. Het gaat alleen om de balans. 

 

Ik lees dat je zegt dat je gewoon eet en dan gelijk daarna zin hebt in iets anders. Dit zou misschien ook te maken kunnen hebben met wat anders? Spanning van het eten? Andere gevoelens? Misschien kan je dit eens onderzoeken door als je gegeten hebt even in ruststand te gaan. Een half uur echt niks doen, geen tv, geen boek, niks. Gewoon zitten. Kijken wat er dan opkomt. Al kan ik me voorstellen dat dit ook wel spannend kan zijn. Het kan misschien ook helpen om dan na de maaltijd even afleiding te zoeken. Kijk of het dan wegzakt of dat je maag echt begint te rommelen. Misschien kan je er zo achterkomen wat het precies is. 

 

Het is in elk geval een puzzel!

 

Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Louna

Heel herkenbaar helaas. Ik merk dat het er meestal toch inzit dat ik hetgeen waar ik zin in heb mezelf niet gun, te ongezond, teveel calorieën onder het motto 'het ging vandaag zo goed'. Hierdoor bouw ik stress op rondom het feit dat ik het überhaupt nog wil en ik merk dat als ik het dat toch meteen neem, ik ook een grote kans heb dat dan te overeten, of wat ik die avond dan ook eet. Hierdoor denk ik dat het echt ligt aan de stress voor het extra dingetje, de al bestaande angst dat je iets gaat overeten, en daarbij het gevoel van falen omdat je al niet heel tevreden bent met je lichaam. Ik heb hier niet direct een oplossing voor maar denk dat het hem zit in het verbeteren van je relaties wat betreft (al het) eten en je lichaam. Daarbij ook een stukje realisatie op het moment zelf, wat ben ik aan het doen, kan ik het stoppen het vroeg bij jezelf herkennen. In ieder geval, veel sterkte! 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik_stap_uit_bed

@Louna Ik weet niet of het voor jou ook zo is hoor, maar moest er wel aan denken toen ik je bijdrage las. Ik merkte bij mezelf dat ik inderdaad ook vond dat ik bepaalde dingen niet mocht. In het kader van gezond eten. In het begin van mijn herstel nam ik het dan soms wel, maar dan had ik zoiets van: ja, nu is de dag toch al verpest, dus dan kan ik net zo goed nu alles eten wat ik wel eens wil. Dus dan nam ik ook wat chips, want dat mocht ik normaal ook niet en deze dag was toch al verpest. Geen idee of het meespeelt, maar het zou misschien kunnen verklaren waarom je overeet als je jezelf dat ene ding gunt. 

 

Wat mij in deze situaties heeft geholpen, is kijken naar anderen zonder eetstoornis. Hoe vaak namen die wat extra's? Hoeveel namen ze dan? Wat namen ze dan? Door dat een soort van na te gaan doen, heb ik geleerd om mezelf toch die dingen te gunnen, zonder te overeten. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.