Spring naar bijdragen
Vesania

Gedwongen opname/voeding?!

Aanbevolen berichten

Vesania

Hey allemaal, 

Even een snel vraagje.

In hoeverre is het mogelijk om als vowassene een gedwongen voedingsopname ( sondevoeding ) te krijgen? Ik heb deze dreiging achter me hangen...:( Ik had altijd het idee dat dat nooit kon ( eigen keuze? ) misschien heel naïef van mij...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Asli Hoek
59 minuten geleden zei Vesania:

Hey allemaal, 

Even een snel vraagje.

In hoeverre is het mogelijk om als vowassene een gedwongen voedingsopname ( sondevoeding ) te krijgen? Ik heb deze dreiging achter me hangen...:( Ik had altijd het idee dat dat nooit kon ( eigen keuze? ) misschien heel naïef van mij...

Hi,

Dit is zeer zeker mogelijk, als een arts vaststelt dat je bijvoorbeeld wilsonbekwaam bent. Vervelend dat het niet op een andere manier lukt. De arts of psychiater kan dit natuurlijk niet zomaar doen en zal ook onderbouwen waarom dit nodig is. Het is een juridisch verhaal hoe dit exact werkt. Ik zou je adviseren dit na te vragen bij je behandelaar/arts.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Wat rot dat dit boven je hoofd en het zover heeft moeten komen.

Gedwongen sondevoeding kan idd. Meestal gaat dit gepaard met een Rechterlijke Machtiging. Wat mijn voorganger zegt wordt er dan inderdaad vaak bepaald of jij wilsbekwaam bent. In grote lijn houdt dat in of jij de gevolgen van je handelen kunt overzien. https://www.informatielangdurigezorg.nl/soorten-zorg/wilsonbekwaamheid hier lees je er meer over.

Ga in gesprek met de mensen km je heen die dit je voorgelegd hebben.

Daarnaast: hoe is dit voor je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
31 minuten geleden zei DMV:

Wat rot dat dit boven je hoofd en het zover heeft moeten komen.

Gedwongen sondevoeding kan idd. Meestal gaat dit gepaard met een Rechterlijke Machtiging. Wat mijn voorganger zegt wordt er dan inderdaad vaak bepaald of jij wilsbekwaam bent. In grote lijn houdt dat in of jij de gevolgen van je handelen kunt overzien. https://www.informatielangdurigezorg.nl/soorten-zorg/wilsonbekwaamheid hier lees je er meer over.

Ga in gesprek met de mensen km je heen die dit je voorgelegd hebben.

Daarnaast: hoe is dit voor je?

Hey,

Bedankt voor je reactie. Ik weet uit ervaring wel wat een gedwongen opname inhoudt, maar niet in verband met een eetstoornis. Dat heb ik nog niet meegemaakt. Het maakt mij heel erg angstig en ik weet op het moment niet goed wat er allemaal komen gaat. Ik hoop natuurlijk dat het niet zo ver hoeft te komen. Morgen hoor ik er meer over. Nogmaals: ik ben er dus angstig onder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
4 uur geleden zei Asli Hoek:

Hi,

Dit is zeer zeker mogelijk, als een arts vaststelt dat je bijvoorbeeld wilsonbekwaam bent. Vervelend dat het niet op een andere manier lukt. De arts of psychiater kan dit natuurlijk niet zomaar doen en zal ook onderbouwen waarom dit nodig is. Het is een juridisch verhaal hoe dit exact werkt. Ik zou je adviseren dit na te vragen bij je behandelaar/arts.  

Bedankt voor je reactie. Ik heb idd begrepen hoe het werkt. Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

@Vesania Wat lastig dat dit boven je hoofd hangt en dat het je zo angstig maakt. Kun je het ook zien als extra motivatie om het (waar mogelijk) te voorkomen en te knokken om er zonder dwangmaatregelen doorheen te komen? Kunnen wij daarin nog iets voor je betekenen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik_stap_uit_bed

@Vesania Jeetje, kan me voorstellen dat dit je wel angstig maakt. Er hangt toch iets boven je hoofd waarvan je niet weet hoe, wat, wanneer, waarom et cetera. Toch hoop ik dat je het van de andere kant kan gaan bekijken. Mensen maken zich blijkbaar heel erg veel zorgen om je en willen je helpen. Misschien kan je stappen zetten om hun hulp te accepteren zonder dat je gedwongen hoeft te worden? Spreek je angst ook vooral uit naar mensen in je omgeving. Zie overigens nu dat je dit precies een week geleden hebt geschreven. Ben benieuwd hoe het nu is? Sterkte in elk geval!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Vesania herken je jezelf op zich wel in de zorgen die men om je welzijn heeft? Hoe zie je de toekomst zelf voor je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites