Spring naar bijdragen
Ricardo

Eten is een opdracht

Aanbevolen berichten

Ricardo

Hoi iedereen.

Ik heb vrijwel nooit zin om eten te maken, het is "te veel werk" en het liefst eet ik helemaal niet, maar dat kan natuurlijk niet. Eten is iets dat moet, maar ik wil het vaak niet. Alsnog eet ik wel, want aan de andere kant wil ik juist wél eten. Die tweestrijd is vermoeiend en het geeft mij enorm veel stress. 

Dan heb ik dus trek, kijk ik 5x in m'n koelkast en keuken kastjes, maar dan denk ik "ugh... ik heb helemaal geen zin om iets te maken. ik heb toch niets wat mij aan staat", dan ga ik weer zitten, en even later kijk ik wéér door m'n hele keuken. dan eet ik maar wat plakjes kipfilet, misschien een fruitje, en even later doe ik dan toch wel wat groente in m'n stoomkoker. Ik eet de kipfilet en het fruitje dan vaak ook gewoon terwijl ik voor m'n open koelkast sta, op zoek naar andere dingen die ik makkelijk naar binnen kan werken zonder enige moeite. Ondertussen gaan m'n kaken op en neer, en eet ik zonder te proeven én zonder dat ik het echt door heb. Snel snel snel. Dan eet ik het op, gooi eventuele restjes/verpakkingen weg, en ga weer achter m'n bureau zitten. En dat is dan m'n lunch.

Voor avondeten heb ik ook nooit een idee wat ik moet maken, ik flans maar gewoon wat in elkaar. Ik gooi kruiden bij m'n eten die er misschien helemaal niet bij horen (biv; piri piri, BBQ- en kip kruiden op m'n bloemkool en wortelen). Het ziet er nooit lekker uit, smaakt vaak niet lekker, het eten is vaak sompig/slap, en ik eet het razendsnel op. Soms vergeet ik dan adem te halen, alsof ik geen tijd heb, terwijl dat helemaal niet het geval is. 

Ik heb geen "liefde" voor eten. Het voelt meer als een opdracht die ik iedere dag weer moet volbrengen, maar totaal geen zin/interesse in heb. Dit maakt mij eigenlijk enorm boos/verdrietig; ik wil geen slappe, sompige groenten met een dipje meer eten, maar ik verdom het gewoon om energie en aandacht aan mijn eten te geven. 

Tegelijkertijd denk ik wel 24/7 aan eten, misschien omdat ik dus altijd vies en slap eten eet, zonder aandacht te geven aan het maken van een nette maaltijd. Alsof ik dan aan het fantaseren ben over dingen die ik zou kunnen maken met de spullen die ik heb, maar dat op een of andere manier gewoon niet doe.

Terwijl ik dit schrijf, en al 6x opnieuw heb gelezen, denk ik ook; "wat boeit het dat ik mij daar zo over voel? waarom zou ik moeten/mogen genieten van eten?" Ik weet dat die gedachte "stom" is, maar het maakt mij wel verdrietig, of neerslachtig. Waarom behandel ik mezelf zo? Het is helemaal niet leuk om zo met eten om te gaan. Ik wil eigenlijk ook wel lekker kunnen eten, maar ik steek de energie gewoon niet in mezelf, want "waarom zou ik?" 

Ik weet niet of iemand dit herkent, of misschien tips heeft of wat dan ook? Het voelt alsnog fijn om het van mij af te schrijven.

(Als dit niet de goede plek is om dit te plaatsen, laat het dan alsjeblieft weten. Ik ben sinds een paar uur nieuw op dit forum!!)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Waarom zou je moeten/mogen genieten van eten? Dat kun je ook omdraaien: waarom niet? Zoals jij het beschrijft klinkt het heel erg functioneel: eten zodat je lichaam brandstof binnenkrijgt, en that's it. Vind het niet zo gek dat je dan weinig plezier beleeft aan koken/eten. Benzine in je auto stoppen is ook niet heel spannend ;)

Aan de ene kant zit je ermee, maar aan de andere kant is er ook twijfel of het wel okay is om ermee te zitten.

Weet jij eigenlijk wel van jezelf wat voor soort dingen je lekker vindt? Heb je bv een favoriet gerecht (even los van of je het zelf kunt maken ;) )? En zijn er ook wel eens dagen waarop je merkt dat wat je in elkaar geflanst hebt best goed gelukt is?

En wat ik me ook afvraag: in hoeverre maak je een gerecht 'met opzet' niet lekker? Wat je bv beschrijft qua slappe groente, daarbij denk ik: dan zou je de volgende keer een kortere kooktijd of andere bereidingswijze kunnen kiezen. Of bv zoiets als kruiden die het niet lekkerder maken: je kan de volgende keer ook een kruidenzakje halen wat wél speciaal voor bloemkool (of iets anders) is. Wat gebeurt er vanbinnen bij je waardoor je dat toch niet doet?

Ga je wel eens bij iemand eten? Hoe is dat voor je?

Veel vragen ineens :) hoop dat het niet too much is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ricardo
19 minuten geleden zei Jessie:

Waarom zou je moeten/mogen genieten van eten? Dat kun je ook omdraaien: waarom niet? Zoals jij het beschrijft klinkt het heel erg functioneel: eten zodat je lichaam brandstof binnenkrijgt, en that's it. Vind het niet zo gek dat je dan weinig plezier beleeft aan koken/eten. Benzine in je auto stoppen is ook niet heel spannend ;)

Aan de ene kant zit je ermee, maar aan de andere kant is er ook twijfel of het wel okay is om ermee te zitten.

Weet jij eigenlijk wel van jezelf wat voor soort dingen je lekker vindt? Heb je bv een favoriet gerecht (even los van of je het zelf kunt maken ;) )? En zijn er ook wel eens dagen waarop je merkt dat wat je in elkaar geflanst hebt best goed gelukt is?

En wat ik me ook afvraag: in hoeverre maak je een gerecht 'met opzet' niet lekker? Wat je bv beschrijft qua slappe groente, daarbij denk ik: dan zou je de volgende keer een kortere kooktijd of andere bereidingswijze kunnen kiezen. Of bv zoiets als kruiden die het niet lekkerder maken: je kan de volgende keer ook een kruidenzakje halen wat wél speciaal voor bloemkool (of iets anders) is. Wat gebeurt er vanbinnen bij je waardoor je dat toch niet doet?

Ga je wel eens bij iemand eten? Hoe is dat voor je?

Veel vragen ineens :) hoop dat het niet too much is.

Het eerste wat in mij opkomt kwa wat ik lekker vind is champignon pizza, en pasta carbonara(zoals m'n vriend die maakt). Mijn vriend nodigt mij wel vaak uit om bij hem te komen eten, maar hij kookt alles met heel veel zonnebloem olie, waardoor het druipt van het vet. Ik heb verder geen vrienden die dicht bij mij wonen, dus ik eet bijna altijd gewoon met mezelf. Ik weet ook niet hoe andere mensen koken en dat vraag ik me soms dan ook wel af; "maken mensen dingen uit een pakje? koken ze iedere dag vers en volgens een recept?" 

Vaak zet ik m'n stoomkoker op rond de 15 á 20 minuten. Ik schud dat mandje daarna af boven m'n gootsteen (zodat het water er via de gaatjes aan de onderkant uit kan) en daarna kieper ik hem om en laat ik de groente op m'n bord vallen/rollen. Hoppa, kruiden er op, spuit er wat currysaus over(als ik dat in huis heb), en dan "bon appetit"

Ik weet ook niet waarom ik die kruiden op m'n groente doe, ik kan wel zeggen; "ik wil wat anders gebruiken dan alleen peper en zout", maar dan hoef ik alsnog geen dingen zoals BBQ kruiden te gebruiken. Ik besef op dit moment dat ik er eigenlijk geen goede reden voor heb, ik doe dat dan gewoon met de gedachte; "whatever", en gooi er maar wat bij, ik heb er geen feeling voor en het interesseert mij niet echt, ik doe dat zonder na te denken. 

Misschien dat ik het wel kan proberen om zo'n speciaal soort zakje te halen, ik heb mij nooit verdiept in de soorten kruiden die bij verschillende groente passen. Mijn ouders kookte altijd uit die pakken (zoals Knorr) en dus vrijwel nooit echt "vers", en als we dat wel deden dan was het kaal; groente, aardappels en vlees, allemaal zonder kruiden. Wel soms met jus, maar daar bleef het dan ook bij. 

Ik heb nog 2 koppen broccoli liggen dus ik zal morgen misschien eens kijken wat ze in de winkel hebben, en misschien dat ik ook eens mezelf dwing om RUSTIG eten te maken, en er dus ook aandacht aan besteed. Ik voel me wel een beetje stom over m'n hele verhaal want ik weet dat het gewoon snel en simpel op te lossen is, maar ik denk er niet aan/vind het onzin/wil er geen moeite voor doen.

Bedankt voor je tips, ookal vinden sommige mensen het misschien vanzelfsprekend wat je zei en denken misschien dat ik een raar verhaal heb. Is misschien ook wel zo; ik maak zelf m'n eten vies omdat het mij weinig boeit, en ga vervolgens klagen, maar het respect voor mezelf ophoesten om dat te veranderen is moeilijk op te brengen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
20 uur geleden zei Ricardo:

Ik weet ook niet hoe andere mensen koken en dat vraag ik me soms dan ook wel af; "maken mensen dingen uit een pakje? koken ze iedere dag vers en volgens een recept?" 

Dat verschilt per persoon. Sommige mensen eten elke dag friet met frikandellen, maar denk zeker dat elke avond zelf vers koken heel gebruikelijk is in Nederland :) Ik heb zelf bv een aantal recepten die ik door de jaren heen verzameld heb (gevraagd aan vrienden als ik bij hen iets lekkers at of op het internet gevonden) die ik altijd maak, en gerechten die ik van mn ouders geleerd heb.

20 uur geleden zei Ricardo:

Bedankt voor je tips, ookal vinden sommige mensen het misschien vanzelfsprekend wat je zei en denken misschien dat ik een raar verhaal heb. Is misschien ook wel zo; ik maak zelf m'n eten vies omdat het mij weinig boeit, en ga vervolgens klagen, maar het respect voor mezelf ophoesten om dat te veranderen is moeilijk op te brengen

Ik denk dat de kern, iets doen terwijl je er ook nadeel van ondervindt, heel erg herkenbaar is voor vrijwel iedereen op dit forum.

Zou je er stappen in willen zetten? Oefenen met een bepaald recept, bijvoorbeeld? Meer rust nemen tijdens het eten lijkt me ook een hele goeie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi Ricardo! Welkom!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee Ricardo,

Als ik je zo lees komt het op mij over als dat je wel anders wilt maar het vooral een hele drempel is wat je ook nogal overweldigd. Want wat dan? En hoe dan? 

Misschien ook wel een stukje van jezelf niet gunnen. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat het ingewikkeld is dit anders te doen. Misschien kun je het omdraaien en het zien als een ontdekkingstocht! Hoe maak je bepaalde dingen, wat is jouw smaak. Hoe kook je eigenlijk. 

Zou je eens wat receptjes op kunnen zoeken die je wel wat lijken en daarmee gaan experimenteren? 

Stap voor stap opvolgen en zo gaan proberen te ontdekken wat je wel en niet lekker vindt maar ook leuk om te maken? 

Misschien eens samen met je vriend koken als tussenstap?

Heb je eigenlijk met meer dingen dat het als een hele opgave voelt om te moeten doen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
8 minuten geleden zei Ce.:

Heb je eigenlijk met meer dingen dat het als een hele opgave voelt om te moeten doen?

Dat vroeg ik me ook af.

Verder lijkt me het naar voor je om de hele dag met eten bezig te zijn, zonder daar voordeel van te hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ricardo
9 uur geleden zei Jessie:

Zou je er stappen in willen zetten? Oefenen met een bepaald recept, bijvoorbeeld? Meer rust nemen tijdens het eten lijkt me ook een hele goeie. 

Ik wil er wel stappen in zetten, er is eigenlijk geen reden om dat niet te doen. Ik heb vanochtend zo'n zakje kruiden gekocht dus die ga ik zometeen gebruiken! 

22 minuten geleden zei Ce.:

Hee Ricardo,

Als ik je zo lees komt het op mij over als dat je wel anders wilt maar het vooral een hele drempel is wat je ook nogal overweldigd. Want wat dan? En hoe dan? 

Misschien ook wel een stukje van jezelf niet gunnen. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat het ingewikkeld is dit anders te doen. Misschien kun je het omdraaien en het zien als een ontdekkingstocht! Hoe maak je bepaalde dingen, wat is jouw smaak. Hoe kook je eigenlijk. 

Zou je eens wat receptjes op kunnen zoeken die je wel wat lijken en daarmee gaan experimenteren? 

Stap voor stap opvolgen en zo gaan proberen te ontdekken wat je wel en niet lekker vindt maar ook leuk om te maken? 

Misschien eens samen met je vriend koken als tussenstap?

Ik heb idd meerdere dingen die voelen als een opgave, zo ben ik bijvoorbeeld geslaagd en heb ik m'n diploma, maar ik kon er niet per se blij om zijn, en ik heb het niet gevierd. Alsof ik een soort checklist in m'n hoofd heb; "ik heb m'n diploma gehaald, check! Nu naar de volgende opleiding", en dat was hem dan. Gewoon iets wat gedaan moet worden, en daarna werken aan het volgende op die checklist. Ik heb het hier vorige week ook met m'n therapeut over gehad, maar ik snap zelf niet waarom ik dat mag/moet vieren.. Dat klinkt misschien negatief, maar het voelt voor mij meer een soort van neutraal 😅

Ik weet niet waarom ik mezelf geen lekker eten gun, ik heb een soort gedachte van; pff, waarom zou ik?

Ik weet het niet, ik zou het eindproduct van een recept wel eten, maar de stappen die daar voor komen (het maken) is het probleem.

Vandaag stop ik wel meer tijd in m'n avondeten, dat heb ik mijzelf gisteren beloofd dus dan moet ik dat ook doen. Aan de ene kant voelt het goed om er aandacht aan te besteden, maar alsnog is er iets dat tegenwerkt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Bedankt voor je open reactie. 

1 uur geleden zei Ricardo:

Ik heb idd meerdere dingen die voelen als een opgave, zo ben ik bijvoorbeeld geslaagd en heb ik m'n diploma, maar ik kon er niet per se blij om zijn, en ik heb het niet gevierd. Alsof ik een soort checklist in m'n hoofd heb; "ik heb m'n diploma gehaald, check! Nu naar de volgende opleiding", en dat was hem dan. Gewoon iets wat gedaan moet worden, en daarna werken aan het volgende op die checklist. Ik heb het hier vorige week ook met m'n therapeut over gehad, maar ik snap zelf niet waarom ik dat mag/moet vieren.. Dat klinkt misschien negatief, maar het voelt voor mij meer een soort van neutraal

Is dit voor jou in het algemeen zo, of is dit enkel naar jezelf toe? 

Het kan natuurlijk best zijn dat dat is hoe jouw visie op dit soort dingen is. En als ik mag vragen, hoe zit dit in jouw familie, werd er vroeger bijvoorbeeld wel positief gereageerd op dit soort dingen of was het nooit goed genoeg? 

Heb je eigenlijk wel iets in je leven waar je voldoening uithaalt? Het klinkt namelijk alsof alles vrij oppervlakkig en neutraal is, alsof er niets is voor jou waarin je echt wat voelt en/of wat er voor jou uitspringt. 

1 uur geleden zei Ricardo:

k weet niet waarom ik mezelf geen lekker eten gun, ik heb een soort gedachte van; pff, waarom zou ik?

Ondanks dat je al aangeeft niet te weten waarom dit zo is, wil ik je uitnodigen eens stil te staan bij die vraag. Wat is het antwoord voor jou daarop? 

Of misschien omgekeerd, waarom niet? Is dat iets waar je eens over na zou willen denken? 

Is het zo dat je de stappen dan te ingewikkeld vindt? Overweldigd het je? Geen overzicht? Of voelt het alsof je er de energie niet voor hebt? 

Ben benieuwd naar hoe het bij jou werkt. 

Nu ben je natuurlijk ook niet voor niks hier op het forum gekomen en kamp je met problemen omtrent eten (ik beschrijf het gezien je voorstel bericht even zo ;) ) en je gewicht. Ik kan me voorstellen dat het vanuit dat stuk ook zeker een opgave is om jezelf dingen toe te staan op het gebied van eten, toch voelt het voor mij bij het lezen van je bericht dat het op zijn minst om meer dan dat gaat. Klopt dat? 

Ook vraag ik me af of dit iets is wat ook weer terugkomt bij meerdere dingen, zijn de dingen voor jou ingewikkeld? 

Wat houdt dat 'iets' wat het tegenwerkt in voor jou? Wat gebeurd er bij je op het moment dat je met het eten bereiden bezig gaat? 

Een boel vragen, sorry, maar vooral omdat ik je over dingen wil laten nadenken en je zo goed mogelijk wil begrijpen (om zo goed mogelijk steun te kunnen bieden). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ricardo
20 uur geleden zei Ce.:

Is dit voor jou in het algemeen zo, of is dit enkel naar jezelf toe? 

Het kan natuurlijk best zijn dat dat is hoe jouw visie op dit soort dingen is. En als ik mag vragen, hoe zit dit in jouw familie, werd er vroeger bijvoorbeeld wel positief gereageerd op dit soort dingen of was het nooit goed genoeg? 

Oh nee, dat is alleen naar mezelf toe! Voor iemand anders kan ik altijd juist wel blij zijn en dat ook laten zien. Mijn vader vroeg vaak te veel prestatie van mij dan dat ik kon leveren, ik weet dat dit er misschien mee te maken heeft, maar ik weet niet hoe ik mijn mindset moet veranderen. Mijn therapeut en ik zijn hier wel mee begonnen om het er over te hebben

Kwa eten maken denk ik dat ik de "energie" er misschien niet voor heb, of ik kan gewoon echt de zin er niet voor vinden. Het is niet ingewikkeld ofzo haha. Andere dingen ook niet, ik heb geen problemen om opdrachten of taken uit te voeren, maar wanneer ik mijzelf er toe moet brengen om iets voor mijzelf te regelen stel ik het vaak uit. Soms denk ik; "ik ga er NU aan werken" en dan maak ik het vaak voor de helft af, en doe de rest een andere keer, dan lijkt het wel alsof het overweldigend is en dan raak ik geïrriteerd. Ik maak het dan wel af, maar vele malen langzamer als dat iemand anders het aan mij vraagt om te doen. 

Wel bedankt voor je vele vragen hahaha, ik moet er inderdaad over denken waarom ik dit soort dingen doe, want ik weet dat het anders kan maar daar haal ik m'n schouders naar toe op 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom hier @Ricardo

Op 28-6-2020 om 15:37 zei Ricardo:

Mijn vader vroeg vaak te veel prestatie van mij dan dat ik kon leveren, ik weet dat dit er misschien mee te maken heeft, maar ik weet niet hoe ik mijn mindset moet veranderen. Mijn therapeut en ik zijn hier wel mee begonnen om het er over te hebben

Ik kan me voorstellen dat die vraag om prestatie misschien inderdaad op een bepaalde manier invloed heeft gehad op hoe je nu in het leven staat. Wat goed dat je hier samen met je therapeut naar kijkt en dat je je mindset hierin ook wilt veranderen! 

Het klinkt een beetje alsof veel dingen je veel energie kosten en je je er maar moeilijk toe kan zetten, zoals het 'uitgebreid' koken bijvoorbeeld. Dit lijkt me best lastig en soms ook wel frustrerend kan ik me voorstellen! 

Ik woon zelf sinds een aantal jaren op mezelf en merk ook dat ik het nog regelmatig lastig vind om te koken, omdat ik soms simpelweg niet weet wat ik zou moeten maken voor één persoon en omdat het soms best veel stappen zijn om te doorlopen waarin je overzicht kan verliezen als je weinig ervaring hebt met koken. Is dat herkenbaar voor jou? 

Wat mij hierin erg helpt is om regelmatig met iemand samen te eten en om simpele recepten te volgen (je hebt bijvoorbeeld een kookboek van Chickslovefood met max 5 ingrediënten per maaltijd). Wellicht kun je vaker met je vriend koken of met een familielid of iets? Dat was voor mij in ieder geval erg helpend :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites