Spring naar bijdragen
Natascha9

Kom ik hier ooit van af?

Aanbevolen berichten

Natascha9

Hallo ik ben nieuw hier!

Ik heb al jaren last van boulimia klachten, en ik heb nooit mijzelf gerealiseerd dat dit eigenlijk wel degelijk een probleem is.Ik wil gewoon zo graag afvallen ik ben afgelopen jaar 10 kilo afgevallen en ben nu 54 kilo, maar het is niet dun genoeg voor mij. Mijn dag bestaat volledig uit, wat eet ik vandaag? Hoeveel calorieën? En mezelf tegen te houden om niet wèèr een zak chips leeg te eten. Ik word enorm boos Als ik weer zoveel eet en teleurgesteld en daarna geef ik weer over. Ik weet niet goed wat ik hier aan moet doen. En of ik hier ooit van af kom. Heeft er iemand tips?

Super bedankt 🥰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Allereerst welkom op het forum @Natascha9 

Wat rot dat je al zo lang worstelt met het eten en je gewicht. Vooral dat het je de hele dag zo bezig houdt. Heb je in de afgelopen jaren ook professionele hulp gehad en zijn er mensen in je omgeving die er vanaf weten? 

Mag ik je ook vragen hoe jouw eetpatroon is gedurende de dag? 

Het gewicht wat je noemt, ik gok dat het enkel in jouw ogen te zwaar is en dat het feitelijk gezien niet het geval is. Klopt dat? 

DIt eerst eventjes, om zo wat gerichtere tips te kunnen geven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natascha9

Hey! Bedankt voor het bericht! 

Alleen mijn vriend weet er vanaf, en mijn familie wist er vanaf maar denken nu dat ik er geen last meer van heb. Ze zaten me enorm te pushen om meer te eten, dus ik deel het liever niet meer met ze. Ik eet eigenlijk geen ontbijt en smiddags eet ik veel groente en gewoon diner alleen savonds snack ik veel, en daar baal ik erg van. Maar ik heb nooit professionele hulp gehad verder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Natascha9

Is het een idee om tegen je familie te zeggen dat het nog steeds speelt, maar je niets aan waarschijnlijk goed bedoelde opmerkingen als "je moet meer eten" hebt. En dan proberen aan te geven wat eventueel wel helpend kan zijn. 

Zou je proffesionele hulp zien zitten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natascha9

Hallo Roza :) Bedankt voor je bericht.

Ja ik denk dat je gelijk hebt, vind het wel erg eng, en profesionele hulp weet ik niet heb je daar ervaring mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Natascha9 Ja, daar heb ik zeker ervaring mee. Ik blog ook: https://www.blogger.com/blog/posts/8323817048431898770

En niet om mijn blog te promoten, maar hier schrijf ik o.a. over het zoeken van hulp, in behandeling zijn en wat het mij gebracht heeft. Voel je vrij om het te lezen, misschien heb je er wat aan. 

En ik kan me voorstellen dat je het eng vind, dat vond ik destijds ook, maar dat blijft niet zo. En weet dat het juist heel krachtig is dat je hierover praat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LeonieS

@Natascha9 welkom hier! Dapper dat je je verhaal hier doet. Of je hier ooit vanaf komt, dat kan zeker! Zelf heb ik geen boulimia maar anorexia gehad, maar wel met eetbuien ook. In die tijd dacht ik dat het nooit zou stoppen, maar met de juiste hulp en steeds meer inzicht in waarom ik die eetstoornis zo nodig had, heb ik het stapje voor stapje los kunnen laten. Mijn ervaring is dat er altijd iets onder de eetstoornis zit en dat het belangrijk is om erachter te komen wat dat precies is, waar gebruik je je eetstoornis voor wat je zonder de eetstoornis niet hebt of niet voelt of niet voor elkaar weet te krijgen? Het kan heel helpend zijn om daar professionele hulp bij te vragen. Ik begrijp dat je dat heel spannend vindt. Toch kan het heel waardevol zijn en een stap richting herstel. Zou je het aandurven om bijvoorbeeld eerst eens met de huisarts te gaan praten hierover?

Rot dat je het met je familie niet durft te delen. Gelukkig heb je wel je vriend waarmee je erover kunt praten. Hier ben je sowieso altijd welkom om je verhaal te doen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @Natascha9

Zou je de stap durven te zetten om een afspraak bij de huisarts te maken en hem/haar hierover in vertrouwen te nemen. Zo toch die stap naar professionele hulp te maken. 

Het is heel erg spannend en ingewikkeld, dat weten we, dat mag het ook zijn, maar ik heb alle vertrouwen erin dat je die stap nemen kunt. 

Zijn er specifieke vragen die je hebt over professionele hulp? Misschien kunnen we deze voor je beantwoorden en wat duidelijkheid geven. 

Lastig maar hé dat mensen dan zo gaan pushen, zou je de stap wel willen maken (los van hoe eng en spannend het is)? En stel je zou het hen wel vertellen, misschien kun je dan erbij aangeven wat je van hen nodig hebt en verwacht. Zodat zij jou op de juiste manier kunnen helpen. Maar, ook hier kan een hulpverlener je eventueel tzt bij helpen. 

Hoe gaat het nu met je? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natascha9

Hey! Bedankt allemaal voor de berichten!

het gaat naar omstandigheden goed en het doet me erg goed dat iedereen hier zo betrokken is. Het is fijn om erover te kunnen praten, éindelijk! Het is fijn dat jullie me begrijpen en willen helpen. Het gaat na omstandigheden heden goed, ik doe mijn best om gezond te eten maar het lukt niet altijd en geef nog steeds soms express over. Professionele hulp durf ik niet zo goed omdat ik me er eigenlijk voor schaam heeft iemand hier ervaring met professionele hulp?

Alvast bedankt jullie zijn toppers🥰

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LeonieS

@Natascha9 fijn dat het naar omstandigheden redelijk goed gaat en je het fijn vindt om erover te kunnen praten hier! Je bent altijd welkom om je verhaal te doen hier. 

Ik lees dat je ook alsnog wel veel last hebt van de eetstoornis. Ik zou je gunnen dat je er hulp bij durft te gaan vragen. Je schrijft dat je dat niet durft, omdat je je ervoor schaamt. Waar schaam je je het meest voor? Ben je bang dat de hulpverlening je probleem niet begrijpt of dat ze het raar vinden? Of ben je eerder bang dat je ze zullen denken dat je probleem niet groot genoeg is om hulp te krijgen? (Ik zeg niet dat dat zo is, integendeel, maar ik weet dat dit vaak een angst is van mensen met een eetstoornis en ben benieuwd hoe dat bij jou is). Zou het misschien helpen als de hulpverlening zelf ook ervaringsdeskundigen zijn? Ik heb zelf o.a. therapie gehad bij human concern. Alle therapeuten daar hebben zelf ook een eetstoornis gehad en weten dus als geen ander hoe het is. Ik vond dat heel fijn. Zou dat de schaamte wat minder kunnen maken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee Natasha,

Ben blij te lezen dat je je hier zo gesteund en welkom voelt. Weet dat de ruimte er ook altijd is om even te komen schrijven of om hulp te vragen. 

Zo te lezen is er het nog steeds een flinke strijd voor je. 

Weet je, een therapeut is er juist voor dit soort dingen en die zal oprecht geen oordeel hebben over jou of over de problemen waar je mee kampt. Juist niet. 

Durf je te vertellen waar je je precies voor schaamt en waarom dat zo is? 
Ik heb heel veel verschillende vormen van therapie gehad, zijn er specifieke dingen die je zou willen weten? Misschien kan ik/kunnen wij je daarin wat gerust stellen en/of gerichte antwoorden geven. 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites