Spring naar bijdragen
Kevertje

Stoppen met sporten

Aanbevolen berichten

Kevertje

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus weet niet of dit de goede plek is voor de volgende vraag en of er misschien al topics hierover zijn. Verwijzingen naar andere topics zijn dus ook heel welkom :)

Ik heb naar aanleiding van een heftige therapiesessie deze week besloten om helemaal te stoppen met krachttraining. Voor mezelf is dit een hele grote stap.

Ik moet nog een aantal kg naar mijn streefgewicht, maar sporten blijft iets dat ik van mijn eetstoornis moet. Ik moest dus toegeven dat ik krachttraining niet leuk vind, maar op dit moment vooral doe vanuit verkeerde gedachten en mijn eetstoornis. Hardlopen vind ik wel oprecht leuk, dat blijf ik dan ook doen. 

Nou blijf ik maar nadenken over vervanging voor de krachttraining. Bijv. of ik volgende week niet toch gewoon 1x moet gaan (ik ging 2x). Ook gewoon omdat alleen hardlopen voor mij als te weinig voelt. Daarbij komt dat ik bang ben een blessure op te lopen en minder goed te worden in hardlopen (zeker met mijn knie-operatie van afgelopen jaar). Het gaat maar niet uit mijn hoofd. Ik kan aan niets anders denken, ondanks werk vandaag dat zou moeten afleiden.

Ik merk ook dat ik de laatste dagen hierdoor enorm worstel met depressieve gevoelens die mij bang maken. Ik ben namelijk een aantal maanden geleden gestopt met antidepressiva en wil niet terug op medicijnen. Het voelt voor mij echt als óf teveel sporten óf antidepressiva. Alsof ik het leven 'gewoon' niet aankan. 

Hebben jullie tips? Of ervaringen? Hoelang duurde het bij jou voordat bewegingsdrang minder werd nadat je stopte met sporten?

Mijn hoofd voelt echt alsof het ieder moment kan ontploffen...pff..

Heel erg bedankt ❤️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Dappere stap om te zetten! Ik ben zelf meer van het cold turkey stoppen dan van afbouwen. 

Is er vervanging nodig voor de krachttraining? Wat levert de stap op, stel dat je ipv de krachttraining iets anders qua sport gaat doen? Als overmatig sporten je valkuil is, lijkt het me beter voor je om dat niet te vervangen.

Wat zijn helpende gedachten die je zou kunnen inzetten op het moment dat de bewegingsdrang oplaait?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kevertje
Op 17-9-2020 om 17:57 zei Jessie:

Dappere stap om te zetten! Ik ben zelf meer van het cold turkey stoppen dan van afbouwen. 

Is er vervanging nodig voor de krachttraining? Wat levert de stap op, stel dat je ipv de krachttraining iets anders qua sport gaat doen? Als overmatig sporten je valkuil is, lijkt het me beter voor je om dat niet te vervangen.

Wat zijn helpende gedachten die je zou kunnen inzetten op het moment dat de bewegingsdrang oplaait?

Hallo Jessie,

bedankt voor jouw berichtje. Ik weet dat ik de krachttraining best niet zou vervangen, maar mijn hoofd blijft zo doordrammen over sporten en vervangen dat ik dit zo niet vol kan houden. Ik ben bang dat de paniek en depressieve gevoelens niet overgaan. Helpende gedachten zijn er wel, zoals dat ik dus meer tijd over heb voor dingen die ik wel oprecht leuk vind. Maar die nemen de paniek en depressie niet weg.

Ben dan ook erg benieuwd naar andere ervaringen, heb jij ervaring met hoe lang dit kan duren? Inmiddels bijna 5 dagen afwisselend paniek en depressie..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom @Kevertje en goed dat je hier je verhaal deelt. Ik heb zelf weinig ervaring met bewegingsdrang in de vorm van actief sporten, maar ik kan me voorstellen dat het je nu nog veel paniek en negatieve gedachten geeft. Wat in mij opkomt als ik je berichtje lees, en wat totaal niet leuk is, maar vaak wel de 'eerste stap': verdragen. Verdragen dat je hier spanning van krijgt, dat het je een rotgevoel geeft, dat het paniek geeft... het is er, en je kunt zoveel helpende gedachten verzinnen als mogelijk (en dat is ook echt heel goed! blijf dat doen!) maar dat tovert het voel vaak niet in één keer weg.. dat heeft echt tijd nodig. 

Is er iets anders, niet sport gerelateerd, waar je ook voldoening en plezier uithaalt waar je de tijd die je normaal besteedt aan krachttraining mee kunt opvullen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blueeyes

Hey!

Ik heb wel ervaring met bewegingsdrang en actief sporten. Ik mocht het toen niet meer doen omdat ik mijn lichaam schade aan zou brengen. Het lukte me ook wel om dit tegen mezelf te zeggen. Nee ik wil niet sporten. Ik moet nu rust houden want ik wil mijn lichaam niet kapot maken. Als ik nu ga sporten dan kan ik straks niet meer sporten. Ik wil over een tijdje wel weer kunnen sporten, dus moet ik nu rustig doen. Hoe moeilijk het ook is!

Ik ben wel gaan wandelen, maar heb dit geprobeerd te beperken. Dus dan moet je niet gelijk de hele dag alleen maar gaan wandelen want dan heeft het nog geen zin :)

En verder idd gewoon doorstaan en verdragen Afleiding zoeken op een andere manier... Vriendin bellen, hersenkrakende puzzel oplossen, serie kijken..

Misschien kun je nadenken over een leuke nieuwe hobby?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

Soms wordt je ook gedwongen door je lichaam om (tijdelijk) te stoppen met sporten. Bv. door blessures of energiegebrek (of zoveel bij moeten eten om er energie voor te hebben dat je buik het niet aan kan). Wat me heeft geholpen is om oprecht na te denken wat voor bewegingsvorm energie geven en wat ik voor doelen heb en daaraan vast te houden. Sterkte met je proces. Blijf dicht bij jezelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites