Spring naar bijdragen
Fleurvanschip

OSTEOPENIE EN NU?

Aanbevolen berichten

Fleurvanschip

Beste allemaal,

Ik heb zojuist de diagnose osteopenie gekregen (t-score in femur tussen -1,3 en -1,6 in heup rond -1,7).

De kans is heel erg groot dat dit een gevolg is van mijn eetstoornis (vrijwel zeker eigenlijk).

Ik heb namelijk nu sinds mijn 17e dusdanig ondergewicht dat ik inmiddels al 3,5jaar niet menstrueer en niet meer op het gewicht ben gekomen dat ik voor mijn eetstoornis had.

Van de diagnose ben ik ontzettend geschrokken en is een ontzettende klap in mijn gezicht.

Vooral nu ik sinds gister na een half jaar keihard knokken eindelijk uit oranje gewichtszone begin te komen en gezond BMI niet meer een ver van mijn bed show is.

Kunnen jullie mij meer vertellen over osteopenie?

Op verschillende ziekenhuis-/wetenschappelijke-/osteoporose websites kan ik veel vinden over osteoporose, het remmen hiervan en dat dit niet omkeerbaar is.

Echter over osteopenie kan ik alleen maar vinden dat gezond bewegen, voldoende gezonde voeding en evt supplementen het kunnen remmen/osteoporose kunnen voorkomen.

Ik wil graag weten of osteopenie te stoppen en/of genezen is en zo ja, wat ik kan doen om hiervoor te zorgen!

Ik ben tot heel erg veel bereid om de knop blijvend omgekeerd te houden zodat ik gezond word en blijf en alles weer kan doen en later blijven doen wat ik leuk vind.

Ik hoor graag!

Liefs Fleur

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Heel erg confronterend, he, de gevolgen van een es 😢

Osteopenie is ook niet te genezen, voor zover ik weet, maar je kan wel dingen doen om te helpen voorkomen dat het erger wordt zodat het geen osteoporose wordt. Je kan het zien als een soort voorstadium van osteoporose. De dichtheid van je botten is nu al wel lager geworden, maar nog niet zodanig dat het osteoporose is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
5 uur geleden zei Fleurvanschip:

Ik wil graag weten of osteopenie te stoppen en/of genezen is en zo ja, wat ik kan doen om hiervoor te zorgen!

Ik heb zelf ook osteoporose. Osteopie het proces is onomkeerbaar. Zoals het nu is, zal het blijven. Echter je kunt het proces wel vertragen (dan wel stop zetten maar dat is heeuuuuuul moeilijk want je botdichtheid breekt sowieso met het ouder worden af). 

Bewegen: vooral lopen! Beweging waarbij druk op de gewrichten ontstaat. Fietsen is bv minder belastend maar ook goed stel je kan niet lopen. Zwemmen daarentegen is voor osteo weer minder okay. 

Verder niet roken. Gezond eten; letten op calcium intake maar ook in zn algemeen allee wat goed is voor je botten en letten op bv de manier van opnemen icm andere vitamines. 

En supplementen slikken: calcium icm vitamine D.

als je echt erg hebt; maar dat doen ze bij osteopenie nog niet: injecties. 

Maar je zal nu wss onder een 5 - 7 jaarlijkse controle staan? 

Hebben ze in het ziekenhuis/:huisarts geen voeding en leefstijl advies gegeven? 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
32 minuten geleden zei Rebekka:

Ik heb zelf ook osteoporose. Osteopie het proces is onomkeerbaar. Zoals het nu is, zal het blijven. Echter je kunt het proces wel vertragen (dan wel stop zetten maar dat is heeuuuuuul moeilijk want je botdichtheid breekt sowieso met het ouder worden af). 

Bewegen: vooral lopen! Beweging waarbij druk op de gewrichten ontstaat. Fietsen is bv minder belastend maar ook goed stel je kan niet lopen. Zwemmen daarentegen is voor osteo weer minder okay. 

Verder niet roken. Gezond eten; letten op calcium intake maar ook in zn algemeen allee wat goed is voor je botten en letten op bv de manier van opnemen icm andere vitamines. 

En supplementen slikken: calcium icm vitamine D.

als je echt erg hebt; maar dat doen ze bij osteopenie nog niet: injecties. 

Maar je zal nu wss onder een 5 - 7 jaarlijkse controle staan? 

Hebben ze in het ziekenhuis/:huisarts geen voeding en leefstijl advies gegeven? 🤔

Bedankt voor je reactie.

Nee, ik las vandaag de uitslag die ik ontving via secure zorgmail van de huisarts.

Volgende week maandag is mijn eerste afspraak met de arts van Human Concern in Bilthoven.

Hoop dat zij mij veel kan vertellen of en hoe ik het zo veel en zo snel mogelijk kan remmen.

Als ik straks gezond/hersteld ben fysiek en mentaal, wil ik namelijk skilessen geven in Oostenrijk en mountainbike tours gaan geven.

Ik hoop dat dat kan ook al heb ik osteopenie..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
1 uur geleden zei Jessie:

Heel erg confronterend, he, de gevolgen van een es 😢

Osteopenie is ook niet te genezen, voor zover ik weet, maar je kan wel dingen doen om te helpen voorkomen dat het erger wordt zodat het geen osteoporose wordt. Je kan het zien als een soort voorstadium van osteoporose. De dichtheid van je botten is nu al wel lager geworden, maar nog niet zodanig dat het osteoporose is.

Dat begreep ik inderdaad inmiddels door al mijn onderzoeken.

Maar bedankt in ieder geval voor je reactie.

Ik vroeg/vraag mij alleen af hoe ik ervoor kan zorgen dat het stopt en of ik in de komende 10 jaar nog botmassa op kan bouwen.

ik ben tenslotte 20 jaar

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Ik weet er vrij weinig vanaf dus ik schrijf er maar niet teveel over.. 

Maar wel ontzettend schrikken, verdrietig en naar! 
Wat ik weet is dat het slikken van de pil kan helpen bij het zo veel mogelijk voorkomen van osteoporose. Dit heeft eigenlijk te maken met de hormonen. 

Mogelijk is het een optie om hieraan te beginnen? 

Zou je eventueel nog een afspraak bij de (huis)arts kunnen maken? Het lijkt me goed om het met hem/haar op te pakken om zo ook wat meer duidelijkheid en tips te krijgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
6 minuten geleden zei Ce.:

Ik weet er vrij weinig vanaf dus ik schrijf er maar niet teveel over.. 

Maar wel ontzettend schrikken, verdrietig en naar! 
Wat ik weet is dat het slikken van de pil kan helpen bij het zo veel mogelijk voorkomen van osteoporose. Dit heeft eigenlijk te maken met de hormonen. 

Mogelijk is het een optie om hieraan te beginnen? 

Zou je eventueel nog een afspraak bij de (huis)arts kunnen maken? Het lijkt me goed om het met hem/haar op te pakken om zo ook wat meer duidelijkheid en tips te krijgen. 

Bedankt voor je reactie.

Het heeft zeer waarschijnlijk inderdaad te maken met de hormonen.

Door amenorroe (langdurig uitblijven van mijn menstruatie) mis ik oestrogeenaanmaak. Dit speelt een belangrijke rol in de regulering van een gezonde botmassa.

De internist van Human Concern vertelde eerder aan mij dat de pil niet per definitie helpt, waarom weet ik niet meer.

Mijn huisarts vertelde mij dat zij geen verstand heeft van osteopenie/osteoporose bij jonge vrouwen.

Ik heb vrijdag een afspraak bij mijn homeopaat, misschien dat zij op gebied van vitaminen mineralen etc al het e.e.a. kan bereiken.

A.s. maandag zie ik de arts die mij bij Human Concern zal behandelen. Ik hoop dat zij veel kennis heeft van terugdringen/stoppen/omkeren oid van osteopenie.

Verder hoop ik op aanvullend advies van de diëtist van Human Concern als daar toegevoegde waarde in zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
2 minuten geleden zei Ce.:

Zou je eventueel nog een afspraak bij de (huis)arts kunnen maken? Het lijkt me goed om het met hem/haar op te pakken om zo ook wat meer duidelijkheid en tips te krijgen

@Fleur Van Schip lijkt me ook. In ieder geval zou mijn (huis)arts in dat geval zeggen dat de verantwoordelijkheid bij hem/haar ligt en niet bij de arts van HC. Wie heeft de dexa aangevraagd? Volgens mij mag de arts van HC ook niet zoveel beslissen nl mbt medicatie. Alleen de psychiater, maar dat gaat dan weer meer over medicatie voor slapen/depressie/angst etc. 

Wat ik weet is dat het voor mij bv afgeraden is om sporten te doen als kunstschaatsen en vechtsport (kickboksen in mijn geval), omdat de kans op botbreuken daar sowieso al erg groot is. Lijkt me dat dat voor zoiets als skieeen ook geldt. Maar aan de andere kant, zou ik als je pas 20 bent, me ook niet teveel laten leiden door dergelijke dingen en vooral doen waar je gelukkig van wordt! 

Verder heb je nu osteopenie, de kans op botbreuken is wel groter dan bij een normaal gezonde botmassa/dichtheid. Maar niet dusdanig groot dat je nu al vaak je botten zal breken. Of pijn hebt. 

Ik kan bv niet meer lang lopen / fietsen. Dat voel ik echt erg in mn rug, heupen en knieën. Maar zoals ik al zei tis juist belangrijk te blijven bewegen. 

Je bouwt nog bot op tot ca je 30e. Dus in die zin zou het voor jou miss nog ietsjes kunnen verbeteren? Ik ben al voorbij de 30z. maar daar durf ik je geen 100% op te geven. Dat zijn echt vragen voor de arts die het onderzoek heeft aangevraagd en daar meer verstand van heeft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
2 minuten geleden zei Rebekka:

@Fleur Van Schip lijkt me ook. In ieder geval zou mijn (huis)arts in dat geval zeggen dat de verantwoordelijkheid bij hem/haar ligt en niet bij de arts van HC. Wie heeft de dexa aangevraagd? Volgens mij mag de arts van HC ook niet zoveel beslissen nl mbt medicatie. Alleen de psychiater, maar dat gaat dan weer meer over medicatie voor slapen/depressie/angst etc. 

Wat ik weet is dat het voor mij bv afgeraden is om sporten te doen als kunstschaatsen en vechtsport (kickboksen in mijn geval), omdat de kans op botbreuken daar sowieso al erg groot is. Lijkt me dat dat voor zoiets als skieeen ook geldt. Maar aan de andere kant, zou ik als je pas 20 bent, me ook niet teveel laten leiden door dergelijke dingen en vooral doen waar je gelukkig van wordt! 

Verder heb je nu osteopenie, de kans op botbreuken is wel groter dan bij een normaal gezonde botmassa/dichtheid. Maar niet dusdanig groot dat je nu al vaak je botten zal breken. Of pijn hebt. 

Ik kan bv niet meer lang lopen / fietsen. Dat voel ik echt erg in mn rug, heupen en knieën. Maar zoals ik al zei tis juist belangrijk te blijven bewegen. 

Je bouwt nog bot op tot ca je 30e. Dus in die zin zou het voor jou miss nog ietsjes kunnen verbeteren? Ik ben al voorbij de 30z. maar daar durf ik je geen 100% op te geven. Dat zijn echt vragen voor de arts die het onderzoek heeft aangevraagd en daar meer verstand van heeft. 

De internist van Human Concern heeft mij aangeraden de dexascan te laten doen en dit samen met mij overlegd met de huisarts, waarna de huisarts op vraag van de HC arts de verwijzing gemaakt heeft.

De huisarts heeft dan ook in het zorgmail bericht doorgegeven de uitslag op te nemen met/mee te nemen naar de arts van HC om een verdere behandeling ervan te bepalen.

Ik word echt intens verdrietig van het idee dat ik wellicht niet meer zou kunnen skien ed.

Ik kom er nu eindelijk achter waar mijn kwaliteiten liggen, waar ik gelukkig van word en ben keihard aan het knokken om te kunnen doen wat ik voor mijn eetstoornis ook deed.

Ik snap dat jij er niks aan kan doen, want ik ben de topic nu eenmaal gestart voor meer info.

Ik word er alleen wel heel erg verdrietig van dit te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
5 minuten geleden zei Fleurvanschip:

Ik word er alleen wel heel erg verdrietig van dit te lezen.

Dat gevoel mag er zijn. Heel begrijpelijk dat het hard binnenkomt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
2 minuten geleden zei Jessie:

Dat gevoel mag er zijn. Heel begrijpelijk dat het hard binnenkomt.

Ik snap dat het gevoel er mag zijn, ik kan het ook wel omzetten in strijdlust.

Maar tegelijkertijd voel ik mij ook heel hopeloos en een soort van opgegeven/afgeschreven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
6 minuten geleden zei Fleurvanschip:

Ik snap dat het gevoel er mag zijn, ik kan het ook wel omzetten in strijdlust.

Maar tegelijkertijd voel ik mij ook heel hopeloos en een soort van opgegeven/afgeschreven.

Ik wil dat gevoel niet "wegrelativeren" oid voor je, want ik denk dat het belangrijk is (voor iedereen, maar in het bijzonder voor iemand die herstellende is van een ES) dat ook nare gevoelens de ruimte krijgen. Hoe zou je een beetje lief voor jezelf kunnen zijn terwijl je dit gevoel doorleeft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
57 minuten geleden zei Jessie:

Ik wil dat gevoel niet "wegrelativeren" oid voor je, want ik denk dat het belangrijk is (voor iedereen, maar in het bijzonder voor iemand die herstellende is van een ES) dat ook nare gevoelens de ruimte krijgen. Hoe zou je een beetje lief voor jezelf kunnen zijn terwijl je dit gevoel doorleeft?

Door lekker even een wandeling te maken met mijn hondje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Misschien een gekke vraag hoor, maar mag ik vragen wat nu precies hetgeen is je van ons vraagt? 

Gezien je eigenlikj het e.e.a. al weet en er bij HC ook al toegelicht is of gaat worden. 

Is het meer de paniek die toesloeg? De confrontatie, met alle gevoelens die daarbij los komen.. 

Dat even kwijt willen... 

Verdrietig is het zeker weten, het is ook een behoorlijke klap. De gevolgen die erbij komen... 

Het enige advies wat ik daarin kan geven is, bespreek het met de arts. Dat is de enige die hier voldoende verstand van heeft en je echt kan zeggen wat wel en niet verantwoord is om te doen. Voor nu, probeer zoals Jessie ook schrijft, het gevoel toe te laten en wat lief te zijn voor jezelf.. 

Sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
50 minuten geleden zei Ce.:

Misschien een gekke vraag hoor, maar mag ik vragen wat nu precies hetgeen is je van ons vraagt? 

Gezien je eigenlikj het e.e.a. al weet en er bij HC ook al toegelicht is of gaat worden. 

Is het meer de paniek die toesloeg? De confrontatie, met alle gevoelens die daarbij los komen.. 

Dat even kwijt willen... 

Verdrietig is het zeker weten, het is ook een behoorlijke klap. De gevolgen die erbij komen... 

Het enige advies wat ik daarin kan geven is, bespreek het met de arts. Dat is de enige die hier voldoende verstand van heeft en je echt kan zeggen wat wel en niet verantwoord is om te doen. Voor nu, probeer zoals Jessie ook schrijft, het gevoel toe te laten en wat lief te zijn voor jezelf.. 

Sterkte! 

Het was inderdaad meer dat ik graag mijn paniek eromheen kwijtwilde.

Daarnaast dacht ik, wellicht weet iemand op het platform iets over de omkeerbaarheid/genezing van osteopenie af.

Ik kon namelijk inderdaad het e.e.a. vinden over osteoporose behandelingen, maar niet over osteopenie.

Behalve dat het een voorstadium is van..

Ik dacht, wellicht weet iemand of osteopenie per definitie leidt tot -porose en of het tussen je 20ste en 30ste nog omkeerbaar is of dat je "verloren" botmassa nog op kan bouwen.

Ik ga het sowieso goed opnemen met de arts. Die kan mij hopelijk meer vertellen. Voor nu heb ik namelijk over mijn pers. situatie rondom -penie alleen T-scores gekregen en een conclusie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Dat is een pittig bericht waar je mee geconfronteerd bent Fleur, en ik kan me voorstellen dat de paniek ook even toesloeg.. het laat des te meer zien welke risico's ook op gezondheidsgebied een eetstoornis met zich mee brengt en ik hoop ook dat het je motiveert om de komende tijd goed voor je lichaam te gaan zorgen. 

Citaat

Ik ga het sowieso goed opnemen met de arts. Die kan mij hopelijk meer vertellen. Voor nu heb ik namelijk over mijn pers. situatie rondom -penie alleen T-scores gekregen en een conclusie.

Lijkt me zeker goed! Ik heb er totaal geen kennis over, dus ik zal er inhoudelijk verder ook niet op ingaan. Maar ik vind het moedig dat je hier deelt wat een klap dit voor je is en sluit me aan bij wat Jessie ook zei: het is belangrijk dat die nare gevoelens ook de ruimte krijgen. 

Sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @Fleurvanschip 

Heb je inmiddels wat duidelijkheid gekregen hierover? 

En hoe gaat het nu verder met je? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
4 minuten geleden zei Ce.:

Hee @Fleurvanschip 

Heb je inmiddels wat duidelijkheid gekregen hierover? 

En hoe gaat het nu verder met je? 

Hoi Ce

Bedankt voor je berichtje!

Het gaat iets beter. inmiddels ben ik langs geweest bij de arts van HC die in mijn behandelteam zit.

Zij vertelde mij dat ik mijn botmassa kan herstellen als ik keihard aan mijn gezondheid ga en blijf werken en dat ik de angst en gevoelens dat ik al afgeschreven zou zijn uit mijn hoofd/lichaam moet zetten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Fijn dat je inmiddels bij de arts bent geweest en dat zij je dit heeft verteld. 

Geeft het je motivatie? 
Ik hoop het, het is in ieder geval een mooi doel om aan vast te houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
Op 4-10-2020 om 09:50 zei Ce.:

Fijn dat je inmiddels bij de arts bent geweest en dat zij je dit heeft verteld. 

Geeft het je motivatie? 
Ik hoop het, het is in ieder geval een mooi doel om aan vast te houden. 

Hoi Ce,

Ja het geeft gelukkig zeker wel motivatie.

Ik ben nu keihard aan het werk en merk naast fysieke stappen ook wat mentale stappen.

Het uit zich voor nu helaas nog niet in los kunnen laten van eetstoornispatronen, maar ik krijg langzaam maar zeker steeds meer vertrouwen dat dit op een gegeven moment wel zal komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

Hoi Fleur,

Misschien een beetje "mosterd na de maaltijd" omdat je al veel goede reacties hebt gehad. Enkele jaren terug is bij mij ook osteopenie geconstateerd, het onderzoek vond plaats n.a.v. een aantal stressfracturen. Het kan deels door eetstoornisverleden komen en deels door moeilijk instelbare schildklierziekte, maar mij heeft het vooral geholpen om veel af te wisselen in bewegingsvormen (groepslesjes op sportschool zoals total body workout, bootcamp, daarnaast fietsen naar werk, 2x per week atletiek) en daarnaast goed te herstellen. Zowel door rust als eten. Als je echt naar je lijf luistert, zal het ook aangeven wat het nodig heeft. Hopelijk durf je op je lijf te vertrouwen, dat het jou sterker wil maken. Sportieve groet 🖐

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Hi @Spike leuk je hier ook weer voorbij te zien komen! 

Wat ik me afvroeg, heb je op dit moment dan helemaal nergens last van? Geen rug/knie/heupen bv?? 

Ik probeer dus elke dag wel te lopen. Dat is de enige beweging die ik nu heb. Zomers fiets/MTb ik, maar daar is het nu te koud voor. Of in ieder geval ik heb er (nog) niet de kleding voor om ook met koudere temperaturen te mountainbiken. En sinds ik gevallen ben met sterkte wind, durf ik ook niet meer zo snel op de fiets te stappen bij herfst/winter weer. 

Maar merk dus nu al na enkele weken dat mn heupen knieen en rug zoveel pijn doet dat zelfs lopen dan alweer moeizaam(er) gaat. Ik vind het lastig de balans te vinden, maar misschien moet ik ook wel gewoon naar de sportschool gaan om onder een personal trainer (die verstand heeft van..) te blijven bewegen?? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

Hoi @Rebekka goed jou ook weer terug te zien. Sterkte met alles wat afgelopen tijd gebeurd is ook.... (voor zover ik heb kunnen bijlezen als weer startende gebruiker).

Jawel, ik heb zeker regelmatig klachten bv. voet en bekken. Ik moet dan ook gelijk afremmen als het opkomt, zodat blessures niet doorzetten. Na een looptraining doe ik dan bv. iets met rompstabiliteit of bovenlijf, zodat de voet rust krijgt. En ook weleens op een vrije dag een dutje overdags 😴 of ik pas oefeningen aan. Bv. bij bootcamp durf ik nergens overheen of op te springen. Dan stap ik gewoon of verzin gauw iets anders. Is die fitnessopleiding nog ergens goed voor 😁

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

Denk wel dat je echt uit moet kijken als het met je voeding nog niet OK gaat. @RebekkaMet jouw mountainbiken: bij onderkoeling kun je je rem en schakelingen ook niet bedienen. Bewegen is ook wel echt fijner als je genoeg energie hebt. Is je personal trainer op de hoogte van je problematiek ? Dan zou die jou wel kunnen begeleiden in het heel rustig opbouwen. Misschien meer balansoefeningen dan echte kracht. Gun je echt dat bewegen voor jou fijn wordt en geen dwang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fleurvanschip
2 uur geleden zei Spike:

Hoi Fleur,

Misschien een beetje "mosterd na de maaltijd" omdat je al veel goede reacties hebt gehad. Enkele jaren terug is bij mij ook osteopenie geconstateerd, het onderzoek vond plaats n.a.v. een aantal stressfracturen. Het kan deels door eetstoornisverleden komen en deels door moeilijk instelbare schildklierziekte, maar mij heeft het vooral geholpen om veel af te wisselen in bewegingsvormen (groepslesjes op sportschool zoals total body workout, bootcamp, daarnaast fietsen naar werk, 2x per week atletiek) en daarnaast goed te herstellen. Zowel door rust als eten. Als je echt naar je lijf luistert, zal het ook aangeven wat het nodig heeft. Hopelijk durf je op je lijf te vertrouwen, dat het jou sterker wil maken. Sportieve groet 🖐

Dankjewel voor je reactie.

Gelukkig vind ik alles leuk op gebied van sport, zonder dat ik (tegenwoordig) overal topsport niveau van mijzelf in hoef te behalen.

Dus afwisseling in bewegingsvormen komt vast vanzelf weer zodra ik mag (eerst herstellen in gewicht en rustig opbouwen van beweegvormen).

groetjes fleur

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites