Spring naar bijdragen
Waytohappines

Objectief/subjectief

Aanbevolen berichten

Waytohappines

Hi all!

Ondanks dat ik al best een tijdje eetbui vrij ben, ben ik toch veel bezig met het feit of mijn eetbuien subjectief of objectief zijn. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. De hoeveelheden heb ik in het verborgen stukje staan voor eventuele triggers voor andere ❤️

Spoiler

Ik heb een eetlijst van nog wel iets onder het gemiddelde, laten we zeggen dat ik dagelijks tussen de 1200 & 1400 kcal eet. Als ik dan een eetbui heb waarbij mijn dagtotaal op 3000/3500 komt, is dit dan een objectieve eetbui?  Voor mijn gevoel is het echt gigantisch, terwijl de mensen zeggen die ik het verteld heb zeggen dat het subjectief is en niet een echte eetbui. Enkel het wat meer vragen om weer eventuele “hongersnood” te voorkomen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @Waytohappines 

Goed dat je je vraag hier komt stellen. 

Allereerst wil ik zeggen dat ik het eens ben met wat mensen om je heen erover zeggen. Je eet echt nog zeer minimaal. Sterker nog, je basis stofwisseling zal ergens rond het aantal kcal liggen dat je nu eet. 

Oftewel: als jij de hele dag in je bed zou liggen en verder niets zou doen verbruikt jouw lichaam al het aantal kcal die rond het aantal kcal zal liggen wat je nu dagelijks eet. 

Dan je vraag over of je eetbuien objectief of subjectief zijn: dat valt lastig te bepalen op basis van het aantal kcal. Het gaat er eigenlijk voornamelijk om WAT je in korte tijd eet. 

Dus de hoeveelheden voeding. Even in spoiler een voorbeeld aansluitend bij de getallen die je noemt: 

Spoiler

Stel je zou uitgaan van het aantal kcal. Dan zal je met een kapsalon en een grote rijkbelegde pizza (bijvoorbeeld) al een eetbui kunnen hebben.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

Hoi @Ce.

Bedankt voor de uitleg.

Spoiler

Dit is wat ik vaak eet tijdens zo’n eetbui:

3 bakjes havermout met in elk bakje 15: amandelen: 790kcal

30 handjes van ong. 10 g amandelen: 180 kcal

2 rijstwafels met 15g pindakaas: 240 kcal 

2 rijstwafels met 20g chocolade pasta: 260 kcal

2 eierkoeken: 200 kcal

de ene keer is het verspreid over de dag, de andere keer is het in 1 zitting. Dit is dus wat ik extra eet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

ALs het verspreid over de dag is is het sws geen eetbui.

Als het in 1x is ligt het m.i. net op de grens. Stel het is in 1x in hoeveel tijd is dit dan als je durft te vertellen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Waytohappines,

Gezien de eetlijst die je volgt, kan ik me voorstellen dat je tekort komt en dat je lichaam om meer vraagt. Wat maakt het voor jou belangrijk te weten of je eetbuien subjectief of objectief zijn? Ik denk dat het belangrijker is stil te staan bij het feit dat je lichaam gewoon meer nodig heeft dan je nu binnenkrijgt en of het mogelijk is je eetlijst wat uit te breiden. Is dat een optie voor je?

De producten die je neemt buiten je eetlijst om zijn allemaal vrij gezond. Wat staat er op je eetlijst? Heb je voldoende variatie qua producten en eet je wat je lekker vindt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

@Ce.

Ik gok wel langer dan 2 uur!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

Hoi @Elske

De producten op mijn eetlijst zijn ook gezond. Ik vind de dingen die ik nu eet goed, dingen zoals chocola durf ik niet te eten.

Spoiler

Het is voor mij belangrijk omdat ik dan makkelijker voor herstel kan kiezen en niet eerst mijzelf moet bewijzen dat ik “nog zieker” moet worden. Nu ik dit typ weet ik dat dit echt ziek klinkt. Maar het is wel de waarheid....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Waytohappines Als dat voor jou voor nu de meest haalbare stap is, is daar op zich niks mis mee. Zou je het wel aandurven je lijst iets uit te breiden met producten die je wel durft te eten?

Ik hoop wel dat je uiteindelijk ook de uitdaging aangaat om voor minder veilige producten te kiezen. Als je altijd voor veilige producten kiest, blijft je angst en daarmee een deel van je eetstoornis bestaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

@Elske Dat is inderdaad wel nodig denk ik. Het is lastig omdat ik momenteel niet zo lekker loop met therapie. Ik wacht af of ik in de vakantie het aan durf om het op te hogen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

Hoi Waytohappines,

Ik kan me je vraag heel goed voorstellen. Ik heb hier zelf ook een tijd mee geworsteld, helemaal als ik dan een vraag kreeg of ik eetbuien had en of deze objectief of subjectief waren. 

ik zal een voorbeeld geven in de spoiler

Spoiler

mijn eetbuien begonnen met 6 speculaasjes. Ik vond dat toen echt een mega eetbui. Niemand eet toch ooit 6 speculaasjes in 1x. Dat ook nog in een uur tijd. Echt wat vrat ik me vol.

Als ik nu een eetbui heb kan er zo 2 zakken M&M, een half wit brood, een pot chocopasta en vaak met gemak nog meer naar binnen gaan. Dit lukt met gemak in een half uur. Als een eetbui langer duurt gaat er nog wel meer in.  Ook dit voelt als een eetbui maar het gekke is dat voor m'n gevoel die "eetbui" van toen 100x groter voelde dan een eetbui van nu. 
Nu is het gewoon ofzo en toen was het echt vreselijk veel in mijn hoofd.

Er werd tegen mij gezegd, het gaat er niet om hoeveel je eet tijdens een eetbui maar het idee dat je een eetbui hebt voor je gevoel zegt al snel dat je je rot voelt en er last van hebt. of dat nou 10 koekjes zijn of 10 pakken koekjes, het is allebei rot.

Hoezo wilde je weten of je eetbuien subjectief of objectief zijn?
Dat heb ik er niet helemaal uit kunnen halen. 

Succes met je herstel!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV
25 minuten geleden zei 79MM:

Hoi Waytohappines,

Ik kan me je vraag heel goed voorstellen. Ik heb hier zelf ook een tijd mee geworsteld, helemaal als ik dan een vraag kreeg of ik eetbuien had en of deze objectief of subjectief waren. 

ik zal een voorbeeld geven in de spoiler

Inhoud verbergen

mijn eetbuien begonnen met 6 speculaasjes. Ik vond dat toen echt een mega eetbui. Niemand eet toch ooit 6 speculaasjes in 1x. Dat ook nog in een uur tijd. Echt wat vrat ik me vol.

Als ik nu een eetbui heb kan er zo 2 zakken M&M, een half wit brood, een pot chocopasta en vaak met gemak nog meer naar binnen gaan. Dit lukt met gemak in een half uur. Als een eetbui langer duurt gaat er nog wel meer in.  Ook dit voelt als een eetbui maar het gekke is dat voor m'n gevoel die "eetbui" van toen 100x groter voelde dan een eetbui van nu. 
Nu is het gewoon ofzo en toen was het echt vreselijk veel in mijn hoofd.

Er werd tegen mij gezegd, het gaat er niet om hoeveel je eet tijdens een eetbui maar het idee dat je een eetbui hebt voor je gevoel zegt al snel dat je je rot voelt en er last van hebt. of dat nou 10 koekjes zijn of 10 pakken koekjes, het is allebei rot.

Hoezo wilde je weten of je eetbuien subjectief of objectief zijn?
Dat heb ik er niet helemaal uit kunnen halen. 

Succes met je herstel!

Poeh...waren ze maar zo

klein... @Waytohappines dit zijn amper eetbuien te noemen in mijn ogen. Ik vermoed dat het voortkomt vanuit het algemene tekort in je reguliere voeding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
4 minuten geleden zei DMV:

Poeh...waren ze maar zo

klein..

dit is een korte he, maximaal een half uur😭 helaas is menig eetbui groter. Maar voor het voorbeeld maakte dat niet uit. Wil namelijk ook niet gelijk het idee geven dat het niets voorstelt maar meer het verschil aangeven tussen klein en groot terwijl klein wel groter aan kan voelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

@79MM & @DMV

Bedankt voor jullie reactie! Het doet me ergens heel erg goed om te lezen dat dit nog heel erg meevalt, (en ik het dus denk ik subjectief kan noemen?) Het voelt voor mij echt enorm! Vooral omdat mijn lichaam het niet gewend is blaas ik enorm op en hou veel vocht vast, verschrikkelijk voel ik me dan en er lijkt wel alsof de hele wereld kan zien dat ik zoveel gegeten heb en zo opgeblazen ben voor mijn gevoel, alsof mijn lichaam er abnormaal dik uitziet. 
Als dit dus wel voortkomt uit een te kort moet ik inderdaad maar is kijken om toch meer te gaan eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Ik denk dat het een hele goede stap is om uit te gaan breiden. 
Als je volledig voor herstel wilt gaan zal je ook die stap moeten gaan zetten. Niet dat ik denk dat je nu niet echt ervoor vecht!

Maar wel om je hopelijk te doen inzien dat het nu eigenlijk nog steeds enorm toegeven is aan de eetstoornis. 

12 uur geleden zei Waytohappines:

Ik wacht af of ik in de vakantie het aan durf om het op te hogen!

Wat zou het anders maken in de vakantie? 

Of tijdens de komende dagen? 

Het wachten zal het in ieder geval niet doen veranderen.. Je zal er zelf voor moeten kiezen en echt die stap gaan zetten. 

En waarom wachten tot de vakantie? Waarom niet vandaag al? 

Wil je vertellen waarom het in therapie niet zo goed verloopt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

@Ce. Denk onbewust het toch uitstellen. 
Therapie gaat niet zo lekker omdat ik al 2 jaar therapie heb en er nog steeds geen lichtpuntjes komen, ik durf de eetstoornis niet los te laten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
13 minuten geleden zei Waytohappines:

@Ce. Denk onbewust het toch uitstellen. 
Therapie gaat niet zo lekker omdat ik al 2 jaar therapie heb en er nog steeds geen lichtpuntjes komen, ik durf de eetstoornis niet los te laten

Wat houdt je daarin tegen?

Is je behandeling overigens vooral op eten en gewicht gericht of hebben jullie het ook over andere dingen (hoe het uberhaupt komt dat je een ES hebt)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

@Jessie 

Ik weet het niet goed, ik heb erg veel heimwee naar de tijd dat niemand nog iets van mijn eetstoornis afwist & ben bang dat ik nog meer heimwee krijg als ik hem volledig los laat.

Het klinkt echt heel stom en ik weet niet waarom, maar ik verlang naar niets liever dan toen. 
Behandeling is op beide 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Waytohappines wat maakte die periode zo ideaal? Ben ook wel benieuwd waarom je in behandeling bent gegaan als je hiervóór eigenlijk gewoon heel gelukkig met je ES was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
Op 29-9-2020 om 05:56 zei Waytohappines:

Bedankt voor jullie reactie! Het doet me ergens heel erg goed om te lezen dat dit nog heel erg meevalt, (en ik het dus denk ik subjectief kan noemen?) Het voelt voor mij echt enorm! Vooral omdat mijn lichaam het niet gewend is blaas ik enorm op en hou veel vocht vast, verschrikkelijk voel ik me dan en er lijkt wel alsof de hele wereld kan zien dat ik zoveel gegeten heb en zo opgeblazen ben voor mijn gevoel, alsof mijn lichaam er abnormaal dik uitziet. 
Als dit dus wel voortkomt uit een te kort moet ik inderdaad maar is kijken om toch meer te gaan eten.

Ik weet wel zeker dat je het subjectief kunt voelen maar ik begrijp helemaal dat het als enorm kan voelen. Dat is ook het lastige met eetbuien. Naar is dat trouwens he, als het zo voelt. 
Ik denk inderdaad dat de kans groot is dat het door een tekort komt. misschien kun je hier met een dietiste naar kijken

4 uur geleden zei Waytohappines:

heeft je behandelaar een idee waarom er geen lichtpuntjes komen? Heb je wel eens gedacht aan een switch van behandelaar? 
Weet je ook waarom je de eetstoornis niet los durft te laten? Waar ben je bang voor? Ik denk dat het veilig voelde maar dat het eigenlijk helemaal niet zo fijn is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lara01

Hoihoi, 

Heel herkenbaar dit, toen ik mij aanmelden voor hulp kreeg ik ook te horen dat ik subjectieve eetbuien had. Ik moest toen al snel beginnen met 6 keer op een dag te eten. Dit heeft mij heel erg geholpen. Ook al was dit ook moeilijk, en ookal voelt eten nog steeds vaak als een eetbui. Maar door 6 keer te eten at ik wel genoeg en werd bij mij de drang minder. Natuurlijk is dit voor iedereen anders. Daarnaast zou het misschien helpen om wat van de dingen die je niet durft te eten in kleine hoeveelheden te eten. Ik snap dat het heeel lastig is maar het is misschien te proberen. Dit hielp bij mij, maar ik denk ook dat het belangrijk is om het tijd te geven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Wat maakt dat je zo'n heimwee hebt naar die periode? 
Wat bood het je? Wat mis je nu wat er toen wel was?

Rot dat er in therapie geen verbetering lijkt te komen, tegelijk kan ik me wel voorstellen dat wanneer jij het ook niet los wil laten therapie ook weinig effect zal hebben. 

War heb je de eetstoornis zo hard voor nodig lieve dame? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

Sorry voor mijn late reactie, ik zie dat ik vergeten was om op plaatsen te klikken 😅

@Jessie Het was iets veiligs, nu ligt mijn hele “veiligheid” “op straat” 

@79MM Het ligt vaak aan mijn motivatie zeggen ze, deze is denk ik lager omdat ik ook een depressie heb. Hier gaat ze verder helemaal niet op in, al heb ik dit wel aangegeven. Misschien is het inderdaad is verstandig om te kijken voor een andere behandelaar, bedankt!

@Lara01 bedankt voor je reactie! Ik eet al wel 6 eetmomenten per dag, alleen zijn de maaltijden niet groot. 

@Ce. Ik weet het niet te beredeneren, misschien is het daarom ook wel iets wat de eetstoornis mij laat denken. Het is een gevoel, veiligheid? Controle die ik toen nog had, en nu in de handen van andere liggen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Waytohappines Het is inderdaad lastig motivatie te voelen als je last hebt van depressieve gevoelens. Zijn er dingen in je leven die je wel leuk vindt en waar je van kunt genieten? Ik denk dat de meeste mensen met een eetstoornis het gevoel van veiligheid en controle wel herkennen. Alleen is het wel een vals gevoel van veiligheid, want door te vertrouwen op de eetstoornis leer je niet te vertrouwen op jezelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei Waytohappines:

Het was iets veiligs, nu ligt mijn hele “veiligheid” “op straat” 

Het kan idd heel 'naakt' voelen zonder ES. Hoe is je band met je behandelaar? Voelt het daar veilig om samen te kijken wat er onder je ES zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Ik kan me voorstellen dat het voor jou voelt alsof je geen controle meer hebt, maar kan je het ook andersom zien? 
Juist met de eetstornis heb je geen controle. Maar controleert het jou. 

Jij hebt hierin de keuze wat je doet en wat niet, jij hebt de controle in handen en men kan die jou niet zomaar afnemen. 

Stel hé, alles kon, geen obstakels, geen grenzen, echt alles kon en mocht, hoe zou jouw leven er dan uitzien? Wat zou je doen, wat zou je voelen? 

Naar dat je worstelt met een depressie, dat is pittig en vermoedelijk is jouw eetstoornis daar ook een functie voor (onderdrukken etc). 

Beïnvloedt dit je dagen heel erg en is hier ook aandacht voor? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites