Spring naar bijdragen
Anoniempje123

Wat moet ik doen?

Aanbevolen berichten

Anoniempje123

Eind vorig jaar ben ik begonnen met afvallen door bepaalde redenen. Dit is vrij snel omgeslagen in weinig eten en veel sporten(elke dag bijna hardlopen en een stuk fietsen). Ik ben toen ook in een vrij korte periode 14 kilo afgevallen.

Na een tijdje is dit wat minder geworden en begon ik weer wat meer normaal te eten, nog wel durfde ik niet bijvoorbeeld niet suikervrij drinken te nemen en was mijn calorie inname nog steeds niet zo hoog als een normale jongen van mijn leeftijd zou moeten hebben. Ik merkte dus ook nog steeds dat ik langzaam af viel op dat moment en ook bang was om aan te komen. Nu zijn we bijna een jaar verder en is het gevoel sinds een tijd weer steeds erger aan het worden. Angst om aan te komen, angst om te eten of drinken en veel sporten. Ik tel vaak mijn calorie inname en ben dan erg teleurgesteld als dit boven de 1000 kcal zit. Heb ook steeds vaker weer last van duizeligheid.

Ik ben inmiddels ongeveer 20 kilo afgevallen in totaal en het gaat nu steeds sneller weer. Ondanks dat ik dit ben afgevallen zit ik wel nog op een BMI van 21. Aangezien ik er nog maar een jaar last van heb en er een periode tussen zat dat het een stuk minder erg is vraag ik me erg af of het wel erg genoeg is, zeker ook omdat mijn BMI gewoon gezond is. Ik durf er niet over te praten met mijn omgeving en weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik hoop dat jullie wat tips en advies hebben voor hoe ik hier het beste mee om kan gaan en wat ik ermee moet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Allereerst welkom op het forum @Anoniempje123 Goed dat je hier je verhaal komt doen en om advies komt vragen. 

Als ik je zo lees lever je al langer een enorme strijd en is het ook een strijd in je hoofd. Ik lees serieuze problemen op het gebied van eten, bewegen en gewicht. 

Een BMI zegt niks over hoe ernstig deze problemen al dan niet zijn. Dus om daar meteen wat over te zeggen: JA, het is erg genoeg en je mag het serieus nemen. 

Waarom durf je er niet met je omgeving over te praten, wat maakt dat zo spannend voor je? 

Mijn advies zou toch wel zijn om iemand in vertrouwen te nemen en hierover te vertellen. Ook om naar de huisarts te gaan en je verhaal te doen, om hulp in te schakelen. 
Maar stapje voor stapje, de eerste heb je al gezet door je hier aan te melden en een berichte te plaatsen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniempje123
1 uur geleden zei Ce.:

Allereerst welkom op het forum @Anoniempje123 Goed dat je hier je verhaal komt doen en om advies komt vragen. 

Als ik je zo lees lever je al langer een enorme strijd en is het ook een strijd in je hoofd. Ik lees serieuze problemen op het gebied van eten, bewegen en gewicht. 

Een BMI zegt niks over hoe ernstig deze problemen al dan niet zijn. Dus om daar meteen wat over te zeggen: JA, het is erg genoeg en je mag het serieus nemen. 

Waarom durf je er niet met je omgeving over te praten, wat maakt dat zo spannend voor je? 

Mijn advies zou toch wel zijn om iemand in vertrouwen te nemen en hierover te vertellen. Ook om naar de huisarts te gaan en je verhaal te doen, om hulp in te schakelen. 
Maar stapje voor stapje, de eerste heb je al gezet door je hier aan te melden en een berichte te plaatsen!

Bedankt voor je antwoord! Ik ben bang dat het niet serieus genomen zal worden, dat is de voornamelijke reden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Kan ik me heel goed voorstellen, toch durf ik wel met zekerheid te zeggen dat er verder wordt gekeken dan gewicht tegenwoordig (gelukkig!! want het gaat om zoveel meer!)

Zijn er wel mensen in je omgeving die je vertrouwd en waar je bij terecht kunt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniempje123
3 uur geleden zei Ce.:

Kan ik me heel goed voorstellen, toch durf ik wel met zekerheid te zeggen dat er verder wordt gekeken dan gewicht tegenwoordig (gelukkig!! want het gaat om zoveel meer!)

Zijn er wel mensen in je omgeving die je vertrouwd en waar je bij terecht kunt? 

In principe bij mijn ouders, maar ik vind het erg lastig om die stap te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Het is juist goed om bijtijds aan de bel te trekken en het niet nog slechter te laten gaan, omdat hoe eerder je er bij bent, hoe meer kans je hebt om van dit probleem af te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Is dat ook vanwege de angst dat het niet serieus genomen wordt door hen? 

Wat zou je nodig hebben om die stap wel te zetten :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniempje123
5 uur geleden zei Ce.:

Is dat ook vanwege de angst dat het niet serieus genomen wordt door hen? 

Wat zou je nodig hebben om die stap wel te zetten :) 

Inderdaad, vooral omdat ik ook bang ben om niet serieus te worden genomen door ze.

Ik zou het echt niet weten, ik vind het erg lastig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Zou je het wel willen durven? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniempje123
2 uur geleden zei Ce.:

Zou je het wel willen durven? 

Ik zou het wel echt willen alleen de angst om het te vertellen is echt heel groot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
2 uur geleden zei Anoniempje123:

Ik zou het wel echt willen alleen de angst om het te vertellen is echt heel groot.

Waar zit hem de angst in? Wat kan er gebeuren als je het vertelt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniempje123
55 minuten geleden zei Jessie:

Waar zit hem de angst in? Wat kan er gebeuren als je het vertelt?

Ik vind het echt heel lastig om te zeggen waar de angst precies zit, sowieso een deel bij de angst om niet serieus genomen te worden. Maar het is gewoon een stap die gewoon erg eng is om te nemen denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Misschien ben je er nu nog niet aan toe om die stap te zetten, dat is ook oké. 
Op jouw tijd en jouw manier

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
3 uur geleden zei Anoniempje123:

Ik vind het echt heel lastig om te zeggen waar de angst precies zit, sowieso een deel bij de angst om niet serieus genomen te worden. Maar het is gewoon een stap die gewoon erg eng is om te nemen denk ik.

Wat zou die stap minder eng kunnen maken? Er nog niet klaar voor zijn is okay, je bent nergens toe verplicht. Maar de angst wordt ook niet "vanzelf" minder als je maar lang genoeg wacht.

Wat betreft dat serieus nemen: is dat iets wat bij jouzelf ook speelt? Vind je het lastig om te onderkennen dat je een serieus probleem hebt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniempje123
11 minuten geleden zei Jessie:

Wat zou die stap minder eng kunnen maken? Er nog niet klaar voor zijn is okay, je bent nergens toe verplicht. Maar de angst wordt ook niet "vanzelf" minder als je maar lang genoeg wacht.

Wat betreft dat serieus nemen: is dat iets wat bij jouzelf ook speelt? Vind je het lastig om te onderkennen dat je een serieus probleem hebt?

Ik vind het heel lastig om te verzinnen hoe ik de stap makkelijker zou kunnen maken.

Zelf vind ik wel dat ik een probleem heb, alleen door mijn normale bmi denk ik ook wel dat het meevalt vergeleken met anderen, en daaruit komt dan ook de angst denk ik om niet serieus genomen te worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee @Anoniempje123 

Ik snap je angst wel hoor, maar uiteindelijk zegt gewicht/bmi echt niks over de ernst van ouw eetstoornis. Oprecht niet. 

Het is inmmiddels bijna 2 weken geleden dat je hier schreef, hoe gaat het nu en hoe sta je nu in dit alles? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
Op 4-10-2020 om 18:33 zei Anoniempje123:

Ik vind het heel lastig om te verzinnen hoe ik de stap makkelijker zou kunnen maken.

Misschien is het voor nu nog te eng voor je om dat te doen. Ben wel benieuwd of er dan een andere stap is, die jou in je proces zou kunnen helpen, die op dit moment wél haalbaar voor je voelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniempje123
19 uur geleden zei Ce.:

Hee @Anoniempje123 

Ik snap je angst wel hoor, maar uiteindelijk zegt gewicht/bmi echt niks over de ernst van ouw eetstoornis. Oprecht niet. 

Het is inmmiddels bijna 2 weken geleden dat je hier schreef, hoe gaat het nu en hoe sta je nu in dit alles? 

Er is weinig veranderd in de afgelopen twee weken. Ik heb net een week achter de rug waarin ik weer wat normaler aan het eten was alleen val dan elke keer weer terug in het inname limiteren erna en veel bewegen. Het wisselt soms dus in periodes heel erg afhankelijk van hoe ik me voor de rest over andere dingen voel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites