Spring naar bijdragen
badjas

eetbuien

Aanbevolen berichten

badjas

Hoi,

het is misschien een gekke vraag, maar aan degenen met objectieve eetbuien: wat eten jullie in een eetbui?

Deze vraag stel ik omdat ik met het idee leef dat ik, zelfs voor iemand met boulimia, uitzonderlijke hoeveelheden eet.

Dat komt omdat ik online wel eens heb gelezen dat mensen dan soms wel tot

Spoiler

10.000 kcal

eten, maar zelfs daar zit ik boven.

Ben ik de enige of valt dit mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi, wat naar dat eetbuien hebt, en ook grote eetbuien. Hoe lang doe jij over een eetbui, en heb je ze elke dag?

Ik heb geen idee hoeveel kcal ik weg eet tijdens een eetbui. Maar ik denk wel dat ik wel extreem veel eet (en braak).

Mijn eetbui kan ook wel uren duren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@badjas Ik heb geen idee hoeveel kcal ik at tijdens een eetbui. En heb niet zo'n zin dat uit te gaan rekenen op basis van wat ik me nog herinner dat ik zoal at :)Maar ik denk ten eerste dat je zeker niet de enige bent en ten tweede dat het exacte aantal niet echt uitmaakt.

Wat doet de gedachte dat jij - ook voor iemand met boulimia - uitzonderlijke hoeveelheden eet met jou?

PS Kun je het kcal-aantal in een spoiler zetten? Dat is de bedoeling voor getallen zoals kcal en bmi's. Er staat in de balk boven het veld waarin je typt een icoontje van een oogje waarmee je een spoiler creëert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Ik heb eetbuien van 

Spoiler

Soms 30 - 40.000

Dus nee, je bent niet de enige

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

@LinseyIk doet ongeveer 1.5 a 2 u over zo'n eetbui. Ik eet zeer snel, kauw nauwelijks.

@JessieDaar voel ik mij alleen in, het gevoel dat als ik het iemand anders zou vertellen dat diegene mij niet zal geloven, of wel geloven maar erg schrikken.

@DMVEet je die hoeveelheid in één keer? Dat zou ik niet opkunnen. Of geef je tussendoor over?

Spoiler

Ik eet 13000 a 14000 kcal in één eetbui gemiddeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

@JessieHoe kan ik mijn bericht wijzigen? In mijn laatste bericht staat de optie 'bewerken' maar in mijn eerste bericht staat dit helaas niet?

Excuus. Ik dacht dat ik het wel mocht noemen omdat het op betrouwbare websites over eetstoornissen te vinden is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei badjas:

@JessieHoe kan ik mijn bericht wijzigen? In mijn laatste bericht staat de optie 'bewerken' maar in mijn eerste bericht staat dit helaas niet?

Excuus. Ik dacht dat ik het wel mocht noemen omdat het op betrouwbare websites over eetstoornissen te vinden is.

Kan gebeuren! Bewerken kan alleen binnen een bepaalde tijd, geloof ik. Ik geef het wel even door aan een moderator, die past het dan voor je aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

JessieDaar voel ik mij alleen in, het gevoel dat als ik het iemand anders zou vertellen dat diegene mij niet zal geloven, of wel geloven maar erg schrikken

Dat zou goed kunnen idd, dat iemand met verder nul eetstoorniservaring en -kennis schrikt van zo'n getal. Ik denk dat een ES sws iemand veel dingen kan laten doen die voor een ander eigenlijk behoorlijk schokkend zijn om te horen.

Ik schrik zelf niet echt van het aantal dat je noemt. Het lijkt me niet iets wat je in 1x opeet en dan compenseert en klaar. (Volgens mij zeg je dat eigenlijk ook al tegen DMV.) Ben je eerder enkele uren bezig, al met al? Hangt dat samen met de (of een van de) functie(s) van jouw eetbuien, denk je? Tijd opvullen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Jawel, ik eet die hoeveelheid in één keer achter elkaar (1.5 a 2 u), heel snel dus, en daarna geef ik over. Ik geef niet tussendoor over, het past dus allemaal in één keer in mijn maag (helaas).

Ik denk niet dat tijd opvullen een functie is van mijn eetbuien, al weet ik het niet 100 % zeker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
6 uur geleden zei badjas:

Ik denk niet dat tijd opvullen een functie is van mijn eetbuien, al weet ik het niet 100 % zeker

Enig idee waar de eetbuien bij jou voor 'ingezet' worden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
8 uur geleden zei badjas:

Ik denk niet dat tijd opvullen een functie is van mijn eetbuien, al weet ik het niet 100 % zeker.

Wat denk je dat het bij jou wel is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@badjas soms wel, soms niet. Afhankelijk van producten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Sorry, ik heb niet zo de behoefte om (hier) te praten over het waarom van de eetbuien. Ik ben vooral op zoek naar herkenning rondom het eten zelf.

@DMVAls je het wilt vertellen (hoeft niet hoor!): wat eet je dan precies?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV
2 uur geleden zei badjas:

Sorry, ik heb niet zo de behoefte om (hier) te praten over het waarom van de eetbuien. Ik ben vooral op zoek naar herkenning rondom het eten zelf.

@DMVAls je het wilt vertellen (hoeft niet hoor!): wat eet je dan precies?

Ik denk dat het niet van toegevoegde waarde is om te weten wat ik dan precies eet toch? Wat ik eet hangt sterk af van de onderliggende emotie. Bij woede eet ik andere dingen dan bij verdriet bijvoorbeeld.

Je zegt herkenning te zoeken in de eetbuien. En geeft verder aan het niet te willen hebben over het waarom. Wat maakt dat een no go onderwerp?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

He Badjas, 

Wat naar dat je last van eetbuien hebt. Eigenlijk maakt het niet uit hoe groot en hoe klein ze zijn want ze zijn gewoon altijd rot en vervelend. Of dat nou een half uur duurt en je "maar" 2000 kcal een of dat het 3 uur duurt en je 30000 kcal naar binnen werkt. Het gaat niet om hoe lang, hoe veel, hoe snel enz. het gaat eromdat waar je dat nodig hebt en hoe je er af komt. 

Het ging bij mij even een paar dagen goed maar vanmiddag weer even flink mis. Ik heb het ongeveer voor je opgeteld. Ik weet het nooit precies omdat ik ook dingen pak en het me achteraf pas besef als ik de verpakkingen zie of als ik na een paar dagen dingen in de kast mis waarvan ik bijna zeker weet dat ik ze gekocht heb. Dan weet ik achteraf dat het bij de eetbui op is gegaan. Ook heeft het geen nut als ik alles op schrijf maar geloof me, het was dus nog meer. 
Het gebeurde omdat ik boodschappen had gedaan en m'n man de kids naar voetbal bracht en daarna langs z'n ouders ging. Ik was van 8-14 alleen thuis en ik denk dat het tussen 10.30 en 13.30 mis ging. 

wat ondervandere in mijn eetbui van vandaag zat. 
Hier is denk ik duidelijk aan te zien dat hij in mn hoofd al in de winkel begon want anders zou ik dit nooit kopen. Alleen heb ik dat daar niet altijd door. Dan begin ik al met eten vanaf de kassa naar de auto, daar gaat het door, in de volgende winkel ook, als ik naar huis ga ook en thuis de rest. 
Maar goed, het gebeurt niet meer elke dag dat scheelt. 

Spoiler

1200 kcal pot Ben en Jerry ijs

4780 kcal kilo chocolade pepernoten 

1540 pak gevulde koek

2080 500 gram gevuld speculaas
(toen vanzelf gebraakt, niet eens opgewekt)

1000 kcal half wit brood (iets meer, dit is afgerond)

2280 post crunchy speculoos pasta

690 6 blikjes redbull

en nog wat losse dingen 

totaal: minimaal 13570

Het is niet de kleinste eetbui ooit gehad maar ook zeker niet de grootste. 

2 uur geleden zei DMV:

Je zegt herkenning te zoeken in de eetbuien. En geeft verder aan het niet te willen hebben over het waarom. Wat maakt dat een no go onderwerp?

Hier ben ik het wel mee eens. Je vraagt om hulp of wil dingen weten. Als wij niet mogen weten wat er bij jou speelt kunnen we je ook moeilijker helpen. Het hoeft niet he, maakt het voor ons wel makkelijker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

@DMVDe toegevoegde waarde voor mij zou zijn, dat ik me er niet de enige in voel?

Dat ik op dit forum niet de behoefte voel om over het 'waarom', is omdat ik een behandeling volg en me daar op wil richten, ik wil niet dat dingen door elkaar gaan lopen.

Het gaat dus puur om het zgn. 'lotgenotencontact'.

@79MMDankjewel voor je reactie. Doet mij 'goed' om dit (eetbui van zo'n grote omvang) eens van iemand anders te lezen.

Ikzelf begin trouwens ook al op straat te eten terwijl ik naar huis loop.

Overigens, als je tussendoor overgeeft zou ik het als twee eetbuien bestempelen? Of zie jij dat anders?

Merk jij ook dat wanneer je een aantal dagen geen eetbui hebt, je maag kleiner wordt en je daarna dus minder 'aan kan' of het pijn begint te doen met eten?

Wat bedoel je met 'vanzelf gebraakt'? Dat je misselijk werd en het er vanzelf uit kwam of bedoel je dat je je handen/vingers niet hoefde te gebruiken?

Sorry voor deze gedetailleerde vragen, als je niet wilt antwoorden dan hoeft dat ook niet. Maar ik vraag het omdat dit dingen zijn die je niet in therapie bespreekt, altans, ik heb dat nog nooit gedaan en ik vraag het me wel af. Niet gek dat ik me dit afvraag toch?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Maar ik vraag het omdat dit dingen zijn die je niet in therapie bespreekt, altans, ik heb dat nog nooit gedaan en ik vraag het me wel af. Niet gek dat ik me dit afvraag toch?

Het staat je sws vrij om te beslissen welke dingen je wel of niet op het forum of in therapie bespreekt. Maar het hoeft niet per se zo gescheiden te blijven, je zou met je therapeut best kunnen en mogen praten over de vragen die je hierboven stelt.

Ik vond zelf het lotgenotencontact wel heel erg bijdragen aan mijn behandeling. In eerste instantie net als wat jij nu zoekt, vanwege de herkenning omtrent het eetgedrag enzo, maar later ook absoluut vanwege herkenning mbt achterliggende oorzaken en in stand houdende factoren. Heb dat nooit ervaren als dingen die door elkaar gingen lopen oid. Meer als een aanvulling. Mijn ervaring verplicht jou nog steeds nergens toe maar keep an open mind ofzo, dat het wellicht nog kan veranderen voor je, naar mate je op een ander punt in je proces komt. Doe de deur nog niet definitief dicht en op slot :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

@badjas ik vind herkenning en gelijkgestemden juist in de onderliggende factoren, niet in hoe (of welke hoeveelheid, binnen welk tijdsbestek, etc) het zich uit. Zo is dat voor ieder anders.

Ik bespreek dit soort dingen wel in therapie omdat het vaak “symbool staat” voor iets anders onderliggend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

@Badjas je bent zeker niet de enige met flinke eetbuien. Wat ik wel ervaren heb, ook al wilde ik het eerst absoluut niet geloven, is dat élke vorm van restrictie, eetbuien uit kan lokken. Van fantoom-eten (iets anders eten ipv van waar je naar verlangt) tot het voornemen om nú op te eten wat in huis is, omdat je morgen een dieet begint. Ook overmatig sporten kan stress op je lichaam geven. Dus jezelf oprechte voedselvrijheid geven, altijd (dus ook na een eetbui), maakt op den duur de focus op eten minder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
16 uur geleden zei badjas:

Overigens, als je tussendoor overgeeft zou ik het als twee eetbuien bestempelen? Of zie jij dat anders?

Ik vind zelf, maar waar hebben we het eigenlijk over, het gaat niet om feiten maar om een gevoel, dat zolang het nog in de cyclus zit van doorproppen het dezelfde eetbui is. Als er een uur of 2 pauze tussen zit zou ik het er. Nieuwe eetbui noemen.

Merk jij ook dat wanneer je een aantal dagen geen eetbui hebt, je maag kleiner wordt en je daarna dus minder 'aan kan' of het pijn begint te doen met eten?

Nee, dit had ik wel toen het een langere periode goed ging maar na 2 eetbuien is alles weer opgerekt. 

Wat bedoel je met 'vanzelf gebraakt'? Dat je misselijk werd en het er vanzelf uit kwam of bedoel je dat je je handen/vingers niet hoefde te gebruiken?

Ja dit. Ik vreet mezelf dan lettrlijk zo vol dat h t er vanzelf uit komt. 

Maar ik vraag het omdat dit dingen zijn die je niet in therapie bespreekt, altans, ik heb dat nog nooit gedaan en ik vraag het me wel af. Niet gek dat ik me dit afvraag toch?

Dat je het je afvraagt is niet gek. Dat je het in therapie niet bespreekt wel want daar hoor het thuis. Voor mij maakt het ook niet uit hoe groot een eetbui van iemand is. Ik steun liever iemand of vraag om tips.

Sterkte maar weer

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Bedankt voor het reageren :)

@JessieIk heb in het verleden wel groepstherapie gehad, maar nooit over dingen als dit gesproken, ook niet in de pauze ofzo. Terwijl het toch gewoon wel dingen zijn die ik me afvraag, dat is toch niet vreemd?

Waarom ik het verwarrend vind is omdat ik mij wil richten op de dingen die tijdens de behandeling besproken worden, en als er dan andere dingen bijkomen dan vind ik dat lastig.

Maar ik zal de deur niet dicht en op slot gooien hoor :)

@DMVLijkt me prima dat het voor iedereen weer anders is!

@SpikeDaar heb je zeker gelijk in. De meeste dingen die je noemt zijn op dit moment niet aan de orde: restrictie, fantoom-eten (kende dit woord nog niet), alles opeten wat in huis is. Wel beweeg ik vrij veel, geen zware inspanning maar toch wel beweging. Ik heb het idee dat ik daar wel naar eet (ik eet ruiim voldoende en gevarieerd).

In de loop der jaren heb ik wel geleerd dat het heel belangrijk is om voldoende te eten, om eetbuien te voorkomen. Dit ben ik ook gaan doen, helaas zijn de eetbuien nog niet verdwenen.

@79MMDankjewel voor je antwoorden/openheid.

Mij zijn vragen als dit nog nooit gesteld tijdens behandeling? Alleen de vraag een keer hoe ik overgeef, dat heb ik toen beantwoord. De vraag wat ik eet in een eetbui is mij al heel vaak gesteld, dat natuurlijk wel. Vind jij dat vragen als dit besproken horen te worden? Ik dacht dat het niet gebruikelijk was omdat het mij nooit gevraagd is. Ik heb nog nooit de echte details rondom een eetbui verteld voor zover ik mij kan herinneren. Wel in gedachten aan mezelf verteld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
9 minuten geleden zei badjas:

Terwijl het toch gewoon wel dingen zijn die ik me afvraag, dat is toch niet vreemd?

Nee, niet vreemd dat je jezelf die dingen afvraagt.

Wat betreft dit stukje, wat je aan 79MM schrijft:

10 minuten geleden zei badjas:

Vind jij dat vragen als dit besproken horen te worden? Ik dacht dat het niet gebruikelijk was omdat het mij nooit gevraagd is.

Bij mijn therapie was mijn eigen inbreng leidend. Sws moet therapie in mijn optiek gaan over datgene wat bij jou speelt. Vraagt je therapeut nooit hoe je week verlopen is, of waar je het over wilt hebben? Kan natuurlijk zijn dat er zoveel dingen zijn dat het niet te doen is dat allemaal direct mee te nemen. Maar je hoeft echt niet te wachten tot je therapeut een gerichte vraag stelt voordat je het ergens over mag hebben :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
5 uur geleden zei badjas:

@79MMDankjewel voor je antwoorden/openheid.

Mij zijn vragen als dit nog nooit gesteld tijdens behandeling? Alleen de vraag een keer hoe ik overgeef, dat heb ik toen beantwoord. De vraag wat ik eet in een eetbui is mij al heel vaak gesteld, dat natuurlijk wel. Vind jij dat vragen als dit besproken horen te worden? Ik dacht dat het niet gebruikelijk was omdat het mij nooit gevraagd is. Ik heb nog nooit de echte details rondom een eetbui verteld voor zover ik mij kan herinneren. Wel in gedachten aan mezelf verteld.

wat ik vind en wat normaal is....
Ik vind dat dit wel moet maar ik heb 1 behandeling ooit gehad waar je absoluut niet over dit soort dingen mocht praten. Daar mocht je zeggen dat je een eetbui had gehad maar niet hoe groot/klein/gemiddeld hij was zodat er niet werd vergeleken.

In de andere behandeling moest je hem juist helemaal uitschrijven en als de eetdagboeken onderling doorgeschoven werden konden mensen er tips en tops bijschrijven. 

Verder ben ik het eens met het bericht van Jessie. 

Weet je wat het is, als je schaamte zo groot is over je eetbui kan het soms juist goed zijn de hoeveelheden te bespreken om over je shcaamte heen te komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
22 uur geleden zei badjas:

Herkenbaar hoor!

Ik heb nou een psychiater die wél de details wil horen, daar zet ik dan heel erg mij  vraagtekens bij. Wat levert dat op (behalve schaamte? Voelt bijna vernederend! )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
17 uur geleden zei 79MM:

In de andere behandeling moest je hem juist helemaal uitschrijven en als de eetdagboeken onderling doorgeschoven werden konden mensen er tips en tops bijschrijven. 

Wat kunnen dan tops zijn?🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites