Spring naar bijdragen
badjas

eetbuien

Aanbevolen berichten

badjas

@LinseyLastig dat je daar schaamte en vernering bij voelt :(

Ik denk niet dat ik dat zou hebben, ik heb juist behoefte om mijn 'geheim' te delen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
15 minuten geleden zei badjas:

@LinseyLastig dat je daar schaamte en vernering bij voelt :(

Ik denk niet dat ik dat zou hebben, ik heb juist behoefte om mijn 'geheim' te delen.

Ja dat is dubbel, ik ergens ook wel...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV
4 uur geleden zei Linsey:

Herkenbaar hoor!

Ik heb nou een psychiater die wél de details wil horen, daar zet ik dan heel erg mij  vraagtekens bij. Wat levert dat op (behalve schaamte? Voelt bijna vernederend! )

Ik heb dit wel eens gedaan met mijn therapeut. Schijnbaar zoek ik in mijn eetbuiproducten ook (symbolisch) vervulling van bepaalde onderliggende behoeftes. Zoals warm, zacht, zoet = geborgenheid, warmte en lief zijn. De plek waar ik zat, kleding die ik aan had, tempo, alles heeft ergens een betekenis of functie. Zou het dat niet hebben zou ik het ook kunnen veranderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike
1 uur geleden zei DMV:

Ik heb dit wel eens gedaan met mijn therapeut. Schijnbaar zoek ik in mijn eetbuiproducten ook (symbolisch) vervulling van bepaalde onderliggende behoeftes. Z

Die is herkenbaar voor mij. Ik heb altijd behoefte aan nootjes, knapperig brood of crackers. Blijkbaar is het frustratie wat er onder ligt, als je iets met "bite" wilt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
6 uur geleden zei Linsey:

Wat kunnen dan tops zijn?🤔

sloeg meer op je hele eetdagboek doorgeven en als daar een eetbui in stond kon dus iedereen lezen wat.

Een top kon zijn (je moest het, ook al was er weinig positief gegaan in die 3 dagen, altijd positief houden) je hebt je aan je anti eetbuiplan gehouden. Jammer dat het mis is gegaan maar je hebt wel alles er aan gedaan.

Of..... Je eetbui dit keer maar met 2 producten een eetbui gehad en je hebt niet gebraakt.
of......Je eetbui kon je al na een half uur stoppen en je hebt maar 1 ding gegeten. 

Dit afhankelijk van wat doelen waren maar die weet je bij groepsgenoten wel 

6 uur geleden zei Linsey:

Ik heb nou een psychiater die wél de details wil horen, daar zet ik dan heel erg mij  vraagtekens bij. Wat levert dat op (behalve schaamte? Voelt bijna vernederend! )

ik vond (en vind) het altijd vreselijk. De schaamte over hoeveelheden. Zelfs hier anoniem vind ik het soms erg lastig. Aan de ene kant heel open, aan de andere kant de schaamte. 
Ik moest soms ook bewust AM plekken laten zien. ik begon er nooit zelf over maar er werd naar gevaagd en gezegd kijk er maar naar. Dan kwamen pas de tranen en de pijn en kon ik voelen waarom ik het had gedaan en welk gevoel daar bij hoorde. wat ik weg wilde maken. Door juist het er over te moeten hebben is er soms een opening om bij je gevoel te komen. 
Ik verstopte de AM plekken liever en had het er niet over. Het is in feite hetzelfde. Helemaal als je het in een roes/waas/dissociatie doet en het daarna weg stopt kom je niet onder ogen wat je hebt gedaan. Door te praten over wat er gebeurd en wat stap 1 was (dat pak koeken bijvoorbeeld) kun je kijken waarom je dat pakte, wat pakte daarna maar waarom dan? Wat had je beter kunnen doen. Hoe voel je je er nu onder. Soms kun je zo wel bij je gevoel komen terwijl dat in een gesprek niet lukt. Vreselijk... ik weet dat het voor mijn eigen bestwil is maar haat het zo

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
8 uur geleden zei 79MM:

Door juist het er over te moeten hebben is er soms een opening om bij je gevoel te komen. 

@Linsey dit denk ik ook. Mbt de schaamte omtrent het bespreken: die schaamte is eigenlijk ook destructief. Je vindt op een bepaald niveau blijkbaar dat de details omtrent je eetbuien iets over jou zeggen, jou in zekere zin een minder goed mens maken. Terwijl de details echt helemaal niets zeggen. Natuurlijk kunnen de details wel - zoals DMV al uitlegt - bepaalde nuttige info geven over hoe de mechanismes bij jou werken. Maar ze zeggen niets over jouw waarde als mens. Iemand zonder eetbuien, of met kleinere eetbuien, is niet beter, waardevoller, mooier of liever, of wat dan ook, dan iemand met heel grote eetbuien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Heel erg bedankt @79MM en @Jessie.

Echt helpend!!

Inderdaad net die AM plekken hetzelfde, heel herkenbaar.

1 uur geleden zei Jessie:

@Linsey dit denk ik ook. Mbt de schaamte omtrent het bespreken: die schaamte is eigenlijk ook destructief. Je vindt op een bepaald niveau blijkbaar dat de details omtrent je eetbuien iets over jou zeggen, jou in zekere zin een minder goed mens maken. Terwijl de details echt helemaal niets zeggen. 

Klopt, ik val ermee samen. Het zegt wat over míj. Het is vervreemdend te lezen  hoe jij ertegenaan kijkt. Maar helpend.

1 uur geleden zei Jessie:

Maar ze zeggen niets over jouw waarde als mens. Iemand zonder eetbuien, of met kleinere eetbuien, is niet beter, waardevoller, mooier of liever, of wat dan ook, dan iemand met heel grote eetbuien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
17 uur geleden zei Linsey:
Op 13-10-2020 om 18:15 zei badjas:

dacht dat het niet gebruikelijk was omdat het mij nooit gevraagd is. Ik heb nog nooit de echte details rondom een eetbui verteld voor zover ik mij kan herinneren. Wel in gedachten aan mezelf verteld.

Herkenbaar hoor!

@badjas @Linsey @79MM ik heb eens een extra therapeut gehad - zij was toen bij de sessie met mn eigen therapeut (eig voor iets anders) maar toen kwam het braken ter sprake. Ze vroeg mij toen précies te vertellen hoe ik het deed. Met echt álle details.

Spoiler

Bv wat eet je dan, hoe eet je het, hoe lang wacht je, hoe doe je het, met hoeveel vingers.. nja en nog wel veel meer diepere en schaamtelijke vragen

Ik had toen ook even zoiets van mmm?? Schaaaaamtelijk!!! Dat ga ik echt niet vertellen!! Dat zij ik toen ook hardop.. 

Maar achteraf gezien, luchtte het heel erg op om eindelijk eens met iemand er echt eerlijk over te kunnen praten. Juist omdat er zoveel taboe en schaamte op zit. Juist omdat je dit soort dingen dus nooit deelt met anderen. Het maakt zo eenzaam! En ik ken het dan niet met eetbuien (wel subjectief voor mn gevoel eetbuien), maar ik denk dat de schaamte wel vergelijkbaar is. Nu had zij ook wel een eetstoornis gehad, dus dan voelt het misschien al iets veiliger en weet je.. zij heeft die schaamte ook gevoeld. Maar ik vond dat gesprek dus juist heel waardevol. Ik denk dat ik daarna ook veel meer erbij stil stond. En het je ook wel meer kan vertellen juist over wat gebeurd er nou precies op zn moment? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
14 uur geleden zei DMV:

Ik heb dit wel eens gedaan met mijn therapeut. Schijnbaar zoek ik in mijn eetbuiproducten ook (symbolisch) vervulling van bepaalde onderliggende behoeftes. Zoals warm, zacht, zoet = geborgenheid, warmte en lief zijn. De plek waar ik zat, kleding die ik aan had, tempo, alles heeft ergens een betekenis of functie. Zou het dat niet hebben zou ik het ook kunnen veranderen.

Door dat gesprek werd ik mij dus ook idd meer bewust van de functies en achterliggende behoeftes. En dingen die ik inzet(te) en het effect ervan, waar ik me tot dan helemaal niet bewust van was dat het blijkbaar daarmee samen hing. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Bij mij komt alles wel aan de orde in mijn eetbuien. Hartig, zoet, hard, zacht enz. 🙄

Maar ik zet mijn eetbuien/braken (onbewust) volop in denk ik, voor alles...😔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
30 minuten geleden zei Linsey:

Maar ik zet mijn eetbuien/braken (onbewust) volop in denk ik, voor alles...😔

Waar helpt het je bij?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

@JessieHet helpt bij spanning troost verveling blijdschap(opwinding) verdriet pijn boosheid chaos angst eenzaamheid verwerking ontlading........

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Linsey Wat me opvalt is dat je niet alleen negatieve gevoelens noemt, maar ook blijdschap. Klinkt alsof het eigenlijk allemaal neerkomt op dat laatste: ontlading. De heftigheid van een emotie, welke emotie dan ook, verzachten. Klopt dat?

Ik gebruikte het woord 'helpen' in mn vraag en jij in je antwoord. Is dat ook hoe je het beleeft, dat het je echt met die dingen helpt? Bv verwerking, ben je voor je gevoel na een eetbui op de een of andere manier verder in dat proces?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Leuk dat er zoveel geschreven wordt. Ik lees mee :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
17 minuten geleden zei Jessie:

Wat me opvalt is dat je niet alleen negatieve gevoelens noemt, maar ook blijdschap. Klinkt alsof het eigenlijk allemaal neerkomt op dat laatste: ontlading. De heftigheid van een emotie, welke emotie dan ook, verzachten. Klopt dat?

Ja, dat klopt.

18 minuten geleden zei Jessie:

Ik gebruikte het woord 'helpen' in mn vraag en jij in je antwoord. Is dat ook hoe je het beleeft, dat het je echt met die dingen helpt? Bv verwerking, ben je voor je gevoel na een eetbui op de een of andere manier verder in dat proces?

Nee, bij verwerking niet écht. Eigenlijk. Maar voor mn gevoel heb ik weer even lucht tot.... de volgende eetbui..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
11 minuten geleden zei Linsey:

Wat is jouw ervaring hiermee @Jessie?

De primaire functie van de eetbui was alles kunnen eten wat ik mezelf ontzegde. Van het braken naderhand herken ik wat jij aangeeft mbt ontlading, al was dat bij mij alleen aan negatieve emoties gekoppeld. Als er een of andere aanleiding was, kon ik het niet meer opbrengen om de drang te weerstaan, kwam dan in een soort "okay, f*** it"-stemming waarin ik exact het tegenovergestelde van wat gezond/helpend was deed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV
2 uur geleden zei Linsey:

@JessieHet helpt bij spanning troost verveling blijdschap(opwinding) verdriet pijn boosheid chaos angst eenzaamheid verwerking ontlading........

DIt herken ik wel. Ongeacht positief of negatief was het het kunnen omgaan met emoties. Emoties reguleren vooral. Ik ben er in een later stadium dan ook achtergekomen dat het braken een belangrijkere functie had dan de eetbuien. Maar braken zonder eetbui lukte mij niet en met de gedachte “het gaat er toch weer uit” gaf ik mezelf ook daarin een vrijbrief. Vergis je niet; eetbuien (suikers vaak) en overgeven zijn echt een (lichamelijke) verslaving.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ja @DMV Het braken hoort daar voor mij ook helemaal bij. Eten-braken. In 1 adem.

Goed punt dat het verslavend is. Het doet echt wat met stofjes in je hersenen. Zowel het eten als het braken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike
12 uur geleden zei Jessie:

De heftigheid van een emotie, welke emotie dan ook, verzachten. Klopt dat?

Oef... deze kwam toch wel binnen. Los van de lichamelijke oorzaken door compensatie (in mijn geval eetregels en bewegen, ik kan niet braken), merk ik dat ik teveel prikkels ervaar. Alles komt binnen, voel me vaak machteloos en ben zeer zelfkritisch....

Ervaar jij dat ook @badjas
dat het een manier wordt om met dingen om te gaan ?

Dank voor deze opening @Jessie  en @Linsey

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas
Op 15-10-2020 om 09:41 zei Rebekka:

Maar achteraf gezien, luchtte het heel erg op om eindelijk eens met iemand er echt eerlijk over te kunnen praten. Juist omdat er zoveel taboe en schaamte op zit. Juist omdat je dit soort dingen dus nooit deelt met anderen. Het maakt zo eenzaam! En ik ken het dan niet met eetbuien (wel subjectief voor mn gevoel eetbuien), maar ik denk dat de schaamte wel vergelijkbaar is. Nu had zij ook wel een eetstoornis gehad, dus dan voelt het misschien al iets veiliger en weet je.. zij heeft die schaamte ook gevoeld. Maar ik vond dat gesprek dus juist heel waardevol. Ik denk dat ik daarna ook veel meer erbij stil stond. En het je ook wel meer kan vertellen juist over wat gebeurd er nou precies op zn moment? 

Dit herken ik wel deels: ik kan mij ook goed voorstellen dat het oplucht om het over de details te hebben. Het voelt inderdaad heel eenzaam dat niemand het weet. Gelukkig voel ik geen schaamte. Ik ben vooral bang dat mensen schrikken of het niet kunnen geloven.

@LinseyBijzonder (voor mij) dat je 'verwerking' noemt. Ik heb juist het gevoel dat ik, als ik iets belangrijks meemaak op een dag en vervolgens een eetbui heb, dat niet kan vewerken.

@SpikeHet zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker, dat ik eetproblemen heb om gedachten te dempen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
Op 16-10-2020 om 18:35 zei badjas:

LinseyBijzonder (voor mij) dat je 'verwerking' noemt. Ik heb juist het gevoel dat ik, als ik iets belangrijks meemaak op een dag en vervolgens een eetbui heb, dat niet kan vewerken.

Hier even over nagedacht, maar daar heb je helemaal gelijk in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei Linsey:

Hier even over nagedacht, maar daar heb je helemaal gelijk in.

Mmm het is denk meer een KT manier van “verwerken” (omgaan met...) dan dat het op de LT echt voor diepere verwerking zorgt. Denk dat daar de dubbelheid in zit.

Spoiler

Voor mijzelf zorgt het compenseren bv wel even voor ontlading van.. 

Tw 

Spoiler

Of... nja alle shit er letterlijk uitgooien 

Alleen is dat dus echt korte termijn van “verwerken.” 

Denk er eig zo over na nu dat ik het schrijf.. 

Spoiler

Het eten wordt letterlijk niet verwerkt.. dus hoe zou het dan op de diepere lagen (emoties) kunnen verwerken? 

🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ja het is inderdaad puur het stukje ontlading @Rebekka, geen echte verwerking. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Ik denk dat je dat precies goed verwoordt @Linsey Ik denk dat dat ook wel voor mij zou kunnen gelden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites