Spring naar bijdragen
Annelieke2004

Eetbui en/of braken tijdens opname

Aanbevolen berichten

Annelieke2004

Zijn er hier ook mensen die een opname hebben gehad en tijdens die opname toch een eetbui hebben gehad en gebraakt hebben?

Hoe gingen ze daar mee om?

Ik heb dat gisteravondlaat ( dus donderdag avond)  gehad en voel me echt zo stom maar het gebeurde gewoon. 

Degene van de avonddienst die ook mijn pb-er is liep na de overdracht toevallig via een andere weg om te gaan en hoorde mij braken. Overigens had ik toen geen idee van de tijd of dat de overdracht was geweest. 

Ik schrok en raakte best overstuur en ze zei dat ik morgen een time in van therapie krijg , dat ze nu naar huis ging en ik morgenochtend hoor wat de consequenties zijn en ik in de middag een gesprek met haar heb.

Ik voel me nu echt zo stom. Zijn er mensen die dit herkennen en sturen ze je hierom weg uit de behandeling? Daar ben ik eigenlijk bang voor. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Vervelend voor je Annelieke. Je bent niet de enige. Ik heb tijdens opnames ook eetbuien gehad. Het is natuurlijk logisch dat er consequenties aan vast zitten, maar ik denk niet dat ze je in een keer weg zullen sturen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hee lieve Annelieke, pfft dat is schrikken! Maar misschien maar goed dat het gebeurd is, uiteindelijk. Wat dit de eerste keer?

Raar is het niet! Ik heb in sommige opnames ook de drang niet kunnen weerstaan. Mijn ervaring is dat erover praten heel belangrijk is zodat het geen eigen leven gaat leiden. Je de relatie met de verpleging zuiver houdt. En!, je ervan kan leren. 

Heel veel sterkte vandaag!!😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
3 uur geleden zei Annelieke2004:

Zijn er hier ook mensen die een opname hebben gehad en tijdens die opname toch een eetbui hebben gehad en gebraakt hebben?

Hoe gingen ze daar mee om?

Ja, helaas te veel ervaring mee. Het is echt heel verschillend hoe ze er mee omgaan. Ik heb tijden gehad dat de wc in m'n kamer dicht zat en ik alleen nog maar onder begeleiding naar de wc mocht (en zelfs dan was de drang zo hoog dat het daar of in m'n kamer nog mis ging). Soms kreeg ik een time-in en ook wel eens een time-out gehad maar dat was omdat ik meerdere regels had overtreden. Bij een time-in was het zo dat ik de hele dag geen therapie mocht volgen maar vervangende opdrachten kreeg waaronder altijd een motivatie opdracht. De ene keer mocht ik ook niet bij de groep eten maar zat ik met iemand van de verpleging/een socio/spv aan tafel en soms wel bij de groep

Ik schrok en raakte best overstuur en ze zei dat ik morgen een time in van therapie krijg , dat ze nu naar huis ging en ik morgenochtend hoor wat de consequenties zijn en ik in de middag een gesprek met haar heb.

Ik denk dat je het aan de groep moet vertellen en dus iets van vervangende opdrachten zijn. Consequenties klinkt meteen heel zwaar maar ze kan het ook even snel zo gezegd hebben. Misschien moet je langer in de woonkamer blijven na tussendoortje of mag je een dag overdag niet naar je kamer. Ik weet sowieso niet wat de regels zijn maar misschien heb je het al gehoord. 

Ik denk dat je met haar gaat kijken wat er allemaal gebeurd is, wat is de reden dat het mis ging, hoe had je het anders op kunnen lossen, een anti eetbui plan maken of kijken waar het aangepast moet worden. Ik denk zoiets. 

Ik voel me nu echt zo stom. Zijn er mensen die dit herkennen en sturen ze je hierom weg uit de behandeling? Daar ben ik eigenlijk bang voor. 

Jij bent niet stom, de eetstoornis en dwang zijn stom. 

Ik ben nooit om alleen braken of een eetbui weggestuurd. Ze keken juist mee waarom het gebeurde. Daarbij ben je pas een week opgenomen en was/is je lichamelijke conditie ook zo slecht dat ze je echt niet zomaar laten gaan. 

Wees vooral eerlijk er over! Ze hebben liever dat je 10x komt vertellen dat het mis is gegaan dan dat het maar 1x mis gaat en je het niet vertelt. 

Succes en sterkte vandaag 😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
4 uur geleden zei Annelieke2004:

Ik heb dat gisteravondlaat ( dus donderdag avond)  gehad en voel me echt zo stom maar het gebeurde gewoon. 

Een eetbui gebeurt nooit 'gewoon' ;) en dat is maar goed ook, want aan dingen die gewoon gebeuren kunnen we weinig doen maar ten opzichte van je eetbuien sta je zeker niet machteloos (al voelt dat vaak wel zo). Denk dat het je enorm kan helpen om meer inzicht te krijgen in het proces dat eraan voorafgaat. Hopelijk kunnen ze je daar goed bij begeleiden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Sterkte vandaag, hopelijk zullen ze met je praten over het hoe wat en waarom van je eetbui en het braken.. 

De opname waar ik ik zou gaan hanteerde erg strenge regels... 

Spoiler

1x braken (of vergelijkbare soort “overtreding”) = gele kaart. 2 gele betekende een rode kaart en dan zou de behandeling stoppen. 

Ik hoop niet dat dit voor jou ook geldt. 

Ik voelde me daarmee echt afgestraft om gedrag dat juist moeilijk is.. geen mogelijkheid om te leren. Was/is dus ook nog steeds een van de redenen dat ik dat daar niet heb doorgezet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Annelieke2004

Bedankt @badjas @Linsey @79MM @Jessie @Rebekka voor jullie reactie.

Ik ben gelukkig niet weggestuurd 

Ik heb inderdaad een time in gekregen. Ik mocht de hele dag geen therapie met de groep volgen, alleen de individuele onderdelen gingen door en ik moest 2 alternatieve opdrachten doen. 1 een schrijfopdracht waarin ik opschreef wanneer en waarom de eetstoornis ontstaan was voor zover ik nu kan zien. Hoe mijn leven is veranderd, wat toen mooier was en wat nu beter is en hoe mijn leven er zonder eetstoornis uit zou zien.

Het tweede was een meer beeldende opdracht. Ik kreeg 2 enorme vellen papier. Op de linker moest ik mijn eetstoornis lijf tekenen en op de rechter mijn gezonde ik.

Hoe ik het ging vormgeven mocht ik zelf weten ik moest dus tekenen hoe mijn lijf er uit zag maar ook de binnenkant en hoe dat komt. Dus ik had mijn buik dik door de eetbuien en toen moest ik dus er in/bij plakken hoe een gemiddelde eetbui was. Dus met de recksnefolders die er liggen een gemiddelde eerbui opplakken. 

Zo dus de motivatie krijgen van dit is mijn lijf nu en waar ik last van heb en naar dat andere lijf wil ik toe.

Met mijn pb-er en mijn psycholoog die er ook bij was komen zitten een pittig gesprek gehad. Iets over de regels en dat overtreden van die specifieke groep regels een time in is  enz en wat ik de volgende keer moet doen. 

Gelukkig is het weekend. Ik mag nog niet naar huis en daar baal ik van.

Maar ook deze dag heb ik overleefd dus het weekend moet ook wel lukken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Heftige dag voor je!

Ook niet niks, die opdrachten. Heeft het je wat gebracht?

Ik hoop dat je wat ontspannen kan vanavond.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
11 minuten geleden zei Ce.:

Ik vind het straffen altijd zo jammer, bedoel met een eetstoornis is het gewoon het geval dat je soms een uitglijder maakt, dat maakt iemand niet minder gemotiveerd. Dat is de werkelijkheid, het straffen of dreigen met wegsturen maakt niet dat dit ineens beter zou gaan of anders wordt. Sterker nog, vaak is het een extra klap welke enkel een versterkend effect heeft

Zo herkenbaar en źo mee eens!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
32 minuten geleden zei Ce.:

Ik vind het straffen altijd zo jammer, bedoel met een eetstoornis is het gewoon het geval dat je soms een uitglijder maakt, dat maakt iemand niet minder gemotiveerd. Dat is de werkelijkheid, het straffen of dreigen met wegsturen maakt niet dat dit ineens beter zou gaan of anders wordt. Sterker nog, vaak is het een extra klap welke enkel een versterkend effect heeft.

Ik vind het enorm dubbel, want ik ben ook helemaal niet van het afstraffen. Maar als er bepaalde regels zijn moet het verbreken daarvan ook consequenties hebben, anders kun je die regels net zo goed niet hebben. Natuurlijk kan een uitglijder gebeuren (in Annelieke's situatie: ze wordt heus niet meteen weggestuurd), maar het kan ook weer niet de bedoeling zijn dat dat regelmatig gebeurt. Dat laatste zou in mijn optiek betekenen dat diegene eigenlijk meer gebruik moet leren maken van de hulp en begeleiding die er is. Een verandering in je mindset: ik ben nu hier, dus als ik eetdrang heb trek ik aan de bel. Wat voegt het anders toe dat je opgenomen bent?

Het stiekeme gedoe wat nodig is om tijdens je opname een eetbui te hebben, is eigenlijk een weerspiegeling van hoe het thuis ook ging, @Annelieke2004. Je beschreef dat je thuis regelmatig op allerlei manieren eetbuien probeerde mogelijk te maken, bv door stiekem dubbele lunch te bereiden of met de app op je telefoon dingen te halen. Dat stiekeme is ontzettend herkenbaar voor veruit de meeste mensen met een ES. Het zorgt ervoor dat je pas achteraf om hulp vraagt, wanneer het vanuit de eetbuien bezien al "te laat" is. Het zou fantastisch zijn als je dat tijdens je opname zou leren te doorbreken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
12 minuten geleden zei Jessie:

Ik vind het enorm dubbel, want ik ben ook helemaal niet van het afstraffen. Maar als er bepaalde regels zijn moet het verbreken daarvan ook consequenties hebben, anders kun je die regels net zo goed niet hebben

Mee eens. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

Wat ik uit je stukje begrijp is dat je 1 dag geen therapie mag volgen.

Ik denk dat het niet eens afstraffen is maar dat het ook goed is om op het moment dat het is mis gegaan goed stil te staan met waarom ben ik hier, waarom wil ik van die eetstoornis af, wat beschadig ik nu aan mijn lichaam om op die manier tot meer inzicht te komen want soms heb ik het idee dat de ernst nog niet gezien wordt of dat je het nog heel lastig vindt om dat onder ogen te komen. Ergens geef je wel steeds vaker toe dat het goed is dat je daar bent maar ik vraag me af of je dat ook zo voelt

7 uur geleden zei Annelieke2004:

Ik mag nog niet naar huis en daar baal ik van.

Weet je ook waar je het meest van baalt? Dat je je ouders niet kunt zien of vriendinnen niet of dat je eetstoornis even heel veel ruimte wilde hebben thuis zodat je op die manier de spanning van De week kwijt kon raken. 

Zet hem op het weekend! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Ik vind een time-in wel een consequentie maar geen straf. Misschien heb je juist wel even rust nodig van het groepsgebeuren en helpt de individuele opdracht je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

Mee eens hoor @badjas !! 

Zo denk ik er ook over

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Annelieke2004
Op 31-10-2020 om 04:36 zei badjas:

Misschien heb je juist wel even rust nodig van het groepsgebeuren en helpt de individuele opdracht je?

We zijn inderdaad tot de conclusie gekomen dat de druk even te groot was, de spanning te hoog werd en ik het niet meer trok. Vandaag heb ik een geplande eethuis mogen hebben en mogen braken. Het heeft even zo opgelucht. 

Zal morgen proberen meer te schrijven. Het is een zwaar maar goed weekend geweest

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Hee Annelieke, ik heb dit ook mogen doen tijdens een opname, begrijp dus dat het je op kan luchten. Ook wat je in je voorsteltopic over dwang schrijft herken ik (op een wat andere manier, maar toch). Oke, hier heb je niet zoveel aan, maar weet dat je dus niet de enige bent.

Sterkte en zet 'm op komende week!

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites