Spring naar bijdragen
Spike

Lichamelijk verder dan mentaal

Aanbevolen berichten

Spike

Om motivatie op te doen, volg ik diverse recovery accounts waarbij veel mensen de "all-inn" methode toepassen. Nu komt het weleens voor dat iemand mentaal verder is dan lichamelijk, maar andersom zie ik eigenlijk nooit voorbij komen. Echter: bij mij is mijn lichaam verder dan ik mentaal ben. Dat was vroeger al zo, toen ik veruit als 1e van de klas in de puberteit kwam, terwijl ik daar totaal niet aan toe was. Momenteel is de eetprikkel (extreme honger) zo sterk dat ik móet eten en bijna niet kan stoppen, terwijl ik er mentaal absoluut niet aan toe ben zó aanwezig te zijn. Herkent iemand dit ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Van verschillende fases dat ik uit extreme honger kwam wel ka 

Spoiler

Dus na langere tijd weinig - zeer weinig eten 

Dan móest mn lichaam gewoon eten en at ik meer dan ik mentaal kon verwerken. 

En toen ik moest aankomen voor mn operatie ook... maar toen heb ik het lichamelijk en mentaal helemaal uitgeschakeld. Iets waar ik voor mn operatie dankbaar voor ben dat ik dat toen heb gedaan, maar mentaal gezien zorgde het juist na mn operatie daardoor voor een mega terugval. Daarom ben ik dus ook niet voor het “oplappen” en puur gewicht en eetpatroon herstel in klinieken zonder dat dit hand in hand gaat met goede behandeling voor het onderliggende. 

Wat maakt het nu moeilijk voor jou? Waar loop je tegenaan en heb je daar nog hulp bij? 

Wat zou je graag van de ander horen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik weet niet of ik extreme honger een teken vind dat je lichaam al 'verder' is. In mijn ervaring komt extreme honger ook eigenlijk altijd op een moment dat je er mentaal nog niet klaar voor bent. Ik kreeg dat zelf bv toen ik na langdurig uithongeren / vanuit ondergewicht weer meer ging proberen te eten.

Waar komt de extreme honger bij jou vandaan, denk je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
58 minuten geleden zei Rebekka:

Iets waar ik voor mn operatie dankbaar voor ben dat ik dat toen heb gedaan, maar mentaal gezien zorgde het juist

Overigens side note.. Zie hoe voel ik mij.. wel aan het twijfelen dus of ik dit opnieuw “wil” doen met het risico daarna terug te vallen of voor de risico’s “kies” om op 

Spoiler

Te laag

gewicht me te laten operen.. moeilijke keuze - zeker zonder hulp op eetstoornis stuk / hoeft hier verder niet op ingegaan 🤐

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

Dank jullie wel. Ik kan nog niet in het topic "Hoe voel ik mij" omdat ik opnieuw begonnen ben als startende gebruiker, maar ik snap misschien wel wat je bedoelt. Durf je het in het diepe te springen om er helemaal voor te gaan ? En is het je waard om jezelf dan mentaal tegen te komen. Extreme honger komt denk ik deels door een periode van glutenvrij en caseïnevrij in een poging de schildklierfunctie te verbeteren (wat daar helaas niet voor geholpen heeft) en nu weer vers brood enzo willen eten, teveel willen kunnen, vermoeidheid etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
25 minuten geleden zei Spike:

Extreme honger komt denk ik deels door een periode van glutenvrij en caseïnevrij in een poging de schildklierfunctie te verbeteren (wat daar helaas niet voor geholpen heeft) en nu weer vers brood enzo willen eten, teveel willen kunnen, vermoeidheid etc. 

Herkenbaar! Ik heb het vaak ook wel als ik lange tijd geen brood heb gegeten dat ik daarna een soort van inhaalslag op brood “moet” maken.... zou het helpen om een afspraak te maken met jezelf om X hoeveelheid brood te eten per dag? Soort van toestaan dat het wel mag, maar jezelf ook een beetje kaderen om door te slaan waardoor je het mentaal niet bijbeent?

wat betreft je vraag of ik in het diepe durf te springen... nee absoluut niet 😔😓 het effect wat het vorige keer had, was al zwaar mèt hulp.. zit nu zonder hulp.. en met alle verliezen/rouw...

Spoiler

Gaat heel slecht met eten atm 😬

zie ik dat al helemaal geen kans van slagen hebben. Heel heel miss als ik de operatie laat doorgaan, dat ik nog wel mn best wil doen er iets bovenop te gooien  (tw! Gewicht/afvallen)

Spoiler

Maar dat komt ook omdat ik sinds vorige week weer best veel ben afgevallen

Ligt er denk ook aan op welke termijn ik dan geopereerd zou kunnen worden. 

Maar zit sowieso ook met.. ja straks heb ik verschillende wonden en daarna littekens op mn buik en mn buik is al zn lastig iets.. zit altijd al in de weg, te lelijk.. ben echt bang dat het met littekens nog ondragelijker wordt.. maar aan de andere kant dus de buikpijnen.. moet ik afwegen wat “dragelijker” is?!? Pff ik weet het nog niet. Eerst maar nog verdiepen in überhaupt de risico’s algemeen.. en dan nog de risico’s die er extra bijkomen door teveel ondergewicht. 

Ok dat dus even side note.. (omdat je het niet kunt lezen in hoe voel ik mij topic). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

Sorry @Rebekka

Heb het gelezen maar weet eigenlijk niet hoe ik moet reageren. Ik hoop dat je ooit de moed vindt om prioriteit aan je gezondheid te geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

Herken het heel erg. 
Gezond gewicht, alle labwaardes weer goed, conditie goed maar de gedachtes zo erg. alleen maar huilen, dik voelen, vet zien, willen braken enz. Ik mag niets eten of ik moet blijven eten. Maar als ik iets normaals eet is het fout. "normaal" is fout. 
Maar dit speelt al 30 jaar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Spike

Heftig 79MM maar snap wat je bedoelt. Het "verlangen" om daaein terug te trekken omdat alles (prikkels) teveel binnenkomt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM
Op 21-11-2020 om 11:04 zei Spike:

Heftig 79MM maar snap wat je bedoelt. Het "verlangen" om daaein terug te trekken omdat alles (prikkels) teveel binnenkomt.

Het niet willen terugvallen maar wel de rust willen. 

Verstandelijk weten wat je moet doen. Aan iedereen kunnen vertellen hoe een anti eetbui plan er uit moet zien. Maar zelf 0,0 kunnen uitvoeren.

Ik blijf hoop houden alleen is de kans er nu dat het mentaal goed gaat maar ik m'n lichaam naar de kl*** heb geholpen 

Maar juist het omgekeerde herken ik heel erg. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites