Spring naar bijdragen

Ik denk een ES te hebben...

EB98
 Share

Aanbevolen berichten

Hi! 

Ik zal meteen met de deur in huis vallen: ik denk dat ik een ES heb, maar ik ben het niet helemaal zeker... de "typische" symptomen van de verschillende stoornissen overlappen en houden ook niet steeds aan. 

Waaarom ik dit denk: 

3 jaar geleden ben ik enorm gaan lijnen.

Spoiler

ik beperkte mijn kcal inname tot minder dan 800 per dag,

en dat een half jaar lang. Ik verloor zo veel kilo's omdat ik mezelf te dik vond. Ik raakte in ondergewicht. 

De periode nadien voelde ik me beter in mijn vel. ik was tevreden met mijn bereikte gewicht en keek niet meer naar mijn eten. Ik stond nog amper op de weegschaal, wat een verademing was. 

Nu, 3 jaar later, voel ik mezelf weer hetzelfde pad opgaan.

Spoiler

Ik eet nu al 3 weken extreem weinig (zelfs 700kcal per dag vind ik te veel)

omdat ik mezelf te dik vind. Ik sta dagelijks op de weegschaal, ik drink afslankthee en ben de hele dag bezig met wat ik wel en niet zal eten... Deze gedachten brengen mezelf "down", maar naar mijn partner en omgeving toe doe ik alsof ik "gewoon dieet" en er niets aan de hand is.

Ik vermoed ES te hebben omdat ik symptomen herken van periodes overeten (totaal niet op mijn voeding letten en ook stress-/emo-eten), opgevolgd door periodes extreem lijnen... Sociale verplichtingen waarbij ik de voeding niet onder controle heb, schrikken me weken van tevoren al af... 

(PS: mijn moeder en zus hebben in het verleden anorexia gehad, met braken. Dat is iets wat ik niet doe omdat ik de nare gevolgen ervan heb meegemaakt, maar ik denk niet dat hetgeen wat ik mezelf van tijd tot tijd aandoe gezonder is dan wat zij in het verleden deden...) 

Heeft iemand soortgelijke ervaringen, of advies om hiermee om te gaan? 

Alvast bedankt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Bij heel veel mensen passen de symptomen niet 'perfect' in het lijstje van een bepaalde stoornis. Wat wel duidelijk blijkt uit je verhaal, is dat eten en je gewicht je leven behoorlijk beheersen.

Hoe zou je het vinden om een dierbare in te lichten dat er meer aan de hand is dan 'gewoon' een dieet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Jessie:

Welkom!

Bij heel veel mensen passen de symptomen niet 'perfect' in het lijstje van een bepaalde stoornis. Wat wel duidelijk blijkt uit je verhaal, is dat eten en je gewicht je leven behoorlijk beheersen.

Hoe zou je het vinden om een dierbare in te lichten dat er meer aan de hand is dan 'gewoon' een dieet?

Ik heb hier tot nu toe nog met niemand over gesproken. Zelfs nog niet met mijn partner. Ik weet niet goed hoe ik dit in godsnaam moet aanbrengen... Hoe begin je hier aan?

Ik heb wat schrik dat er dan naar alles wat ik in mijn mond stop gekeken zal worden, en ik de hele dag door te horen krijg 'dat ik meer moet eten'... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @EB98

Je vraag hoe je hieraan begint: dat is voor iedereen anders. De één vind het het makkelijkst om er gewoon over in gesprek te gaan met een naaste, maar ik weet dat ik het destijds soms ook makkelijker vond om dit (eerst) in een brief of mail te doen, omdat die drempel voor mij lager was. Zou je het wel graag willen bespreken met je partner? Los van dat het natuurlijk ook best spannend is om zo'n thema op tafel te leggen. 

47 minuten geleden zei EB98:

Ik heb wat schrik dat er dan naar alles wat ik in mijn mond stop gekeken zal worden, en ik de hele dag door te horen krijg 'dat ik meer moet eten'... 

Dit begrijp ik, en is voor velen denk ik ook wel herkenbaar. Maar dit kun je ook aangeven; "Ik denk dat ik problemen heb met eten en ik wil dat je weet dat ik dit lastig vind. Wel wil ik erbij zeggen dat ik het lastig zou vinden als je me nu de hele tijd gaat aandringen om te eten, dit geeft mij meer spanning" (bijvoorbeeld!) 

Ps. Zou je de de aantal kcal die je noemt een volgende keer in een 'spoiler' willen zetten? Dat doe je door op het oogje in de balk boven het typgedeelte te klikken en het daar te typen. Voor sommige leden kan het als triggerend ervaren worden, vandaar de vraag, maar logisch dat je dit nog niet wist. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Ilse]:

Ps. Zou je de de aantal kcal die je noemt een volgende keer in een 'spoiler' willen zetten? Dat doe je door op het oogje in de balk boven het typgedeelte te klikken en het daar te typen. Voor sommige leden kan het als triggerend ervaren worden, vandaar de vraag, maar logisch dat je dit nog niet wist. 

Sorry, dat wist ik inderdaad niet! Kan nu niet meer aangepast worden waarschijnlijk? 

Om het te bespreken met mijn partner heb ik net het meeste schrik. ik ben bang om hem teleur te stellen. Toen ik mijn huidige dieetperiode startte, zei hij dat hij achter me staat, maar dat hij niet wil zien dat ik (zoals 3 jaar geleden) obsessief tel. Toegeven dat dat 'probleem' terug is, voelt als falen en hem teleurstellen... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei EB98:

Sorry, dat wist ik inderdaad niet! Kan nu niet meer aangepast worden waarschijnlijk? 

Nee volgens mij kun jij het nu niet meer aanpassen, maar dan weet je het nu voor een volgende keer :) Geeft niets hoor! 

Als je je zou verplaatsen in je partner... zou het je dan teleurstellen als je partner jou zou vertellen te worstelen met eten (of iets heel anders)? Of zou je het juist ook waarderen dat je partner open is en er graag voor je partner willen zijn? 

Wat zouden voor jou redenen zijn om het wel met iemand te delen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Ilse]:

Wat zouden voor jou redenen zijn om het wel met iemand te delen? 

Tuurlijk zou ik er voor hem zijn en zou ik blij zijn dat hij dit deelt... blijft wel nog steeds een eng punt voor mij... 

Mijn redenen om het wel met iemand te delen... eigenlijk zou ik het het liefst voor mezelf houden, maar dat lost ook niets op... ik weet dat ik niet goed bezig ben, en het verzwijgen zal het met tijd alleen maar moeilijker maken om er wél over te praten...

Ik krijg het gewoon totaal niet aangebracht... Alsof mijn probleem met eten dan ook plots zo 'echt' wordt...als dat ergens logisch klinkt? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

@EB98 ik kan me goed voorstellen dat het eng is om aan iemand te vertellen en dat je het gevoel hebt dat het dan opeens 'echt' wordt. Nu kun je jezelf nog voorhouden dat het wel meevalt en dat je vanzelf wel weer normaal gaat eten én tegelijkertijd behoud je zelf de regie over je eten en gaat niemand zich met je 'bemoeien'. Dat is wat een eetstoornis het liefste heeft, niemand vertellen dat er wat is, aanrommelen met eten en tegelijkertijd jou wijs maken dat het allemaal wel meevalt. Openheid over de eetstoornis is heel eng, het kan zelfs voelen alsof er iets van je af gepakt wordt. Maar het is (vaak) wel de enige weg eruit. 

Je schrijft dat je het te eng vindt om het aan je partner te vertellen omdat je bang bent hem teleur te stellen en dat hij de hele tijd op je eten gaat letten. Hij staat natuurlijk heel dicht bij je en het kan juist ook heel fijn zijn om dan juist van hem die steun te krijgen, maar als dat voor nu nog een stap te ver is, kun je het misschien eerst aan iemand anders vertellen die je ook vertrouwd maar die misschien iets verder er van af staat? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 7 months later...