Spring naar bijdragen
Waytohappines

Trauma

Aanbevolen berichten

Waytohappines

Hoi lieve iedereen¬†ūü•į

Ik ben een tijdje afwezig geweest en heb daarom ook niet meer gereageerd onder mijn vorige vraag, excuses hiervoor!

Ik had weer iets waar ik niet uit kom. Is het mogelijk dat je een trauma kan overhouden aan de eetstoornis? Misschien doordat je jezelf zo erg verloren bent? Het gevoel van de eetstoornis? Ect. 

Soms denk ik dat dit bij mij het geval is maar ik weet eigenlijk niet of het wel kan, ik kan er ook niets over vinden? Hebben mensen hier ervaring mee?

liefs 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LeonieS

@Waytohappines welkom terug! 

Ik heb er ook niet heel veel verstand van, maar ik kan me wel goed voorstellen dat het een trauma zou kunnen achterlaten. Wanneer je een eetstoornis hebt, ben je vaak zo hard voor jezelf en je verandert ook echt als persoon.  Soms raak je dingen kwijt door de eetstoornis (vrienden, werk, opleiding enz.) en dat alleen al kan een trauma zijn. Ik heb zelf een eetstoornis en depressie gehad en ik heb zelf met name van de depressie nog hele pijnlijke herinneringen maar ook zeker wel van de eetstoornis. 

Belemmeren de herinneringen je momenteel in je leven? In dat geval zou ik er zeker aandacht aan besteden en misschien eens met een professional over praten. En sowieso is het belangrijk om deze heftige periode uit je leven een plekje te kunnen gaan geven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom terug @Waytohappines

Ik kan me best indenken dat dat kan, ik kan me namelijk voorstellen (en weet uit ervaring) dat het een hele heftige tijd is die je doormaakt met een eetstoornis. Er kunnen specifieke momenten zijn waar je met een naar gevoel op terugkijkt, maar wat jij beschrijft kan ik me ook goed voorstellen: je bent eigenlijk lange tijd enorm in de knoop geweest met jezelf. Als je wilt; voel je vrij om hier meer over te delen, over waar jij nu moeite mee hebt en hoe jij terug kijkt op deze periode.. ik kan me voorstellen dat dat ook heel helend kan werken. 

Ik heb het zelf ook een hele tijd vooral als rouwen ervaren: rouwen om een periode in je leven waarin je eigenlijk had willen leven, genieten & ontwikkelen, maar uiteindelijk juist alle tijd en energie kwijt was aan psychische problemen. Het is logisch dat je dat niet zo even 'vergeet' en wat mij hierin vooral ook heeft geholpen was om hier ook tijd voor te nemen, over te praten en ook de emoties die daarbij horen er gewoon te laten zijn. Is dit ook herkenbaar voor jou of niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waytohappines

@LeonieS Bedankt voor je reactie! Belemmeren weet ik nog niet omdat ik nog herstel ben en je er dan over het algemeen veel mee bezig bent. Ik ervaar wel dat als ik het gevoel van toen ik diep in me eetstoornis zat enorme huilbuien krijg.

@Ilse] Bedankt! Het zijn de dingen die ik niet verwacht van mijzelf, dingen die nieuw en (toen) schokkend waren. 

Spoiler

Denk aan su√Įcidale gedachten, zelfbeschadiging ect. Als gevolg van een eetstoornis. Maar het is voornamelijk het gevoel van de eetstoornis, en die is niet te beschrijven¬†

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Ik denk dat het in ieder geval heel goed kan dat je moet 'verwerken' dat je een eetstoornis hebt (gehad). Het laat helaas grote sporen na.

Vraag mij ook wel af of je meer aan het terugdenken bent vanwege de tijd van het jaar? Dat geldt in ieder geval wel voor mij zo voor de jaarwisseling, weer een jaar verder... maar misschien staat dit er bij jou wel helemaal los van.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites