Spring naar bijdragen
Vesania

Toegeven aan extreme honger of niet?

Aanbevolen berichten

Vesania

Goedemorgen iedereen,

Ik heb al een hele tijd niks geplaatst, maar heb nu toch weer een soort van vraag.

Ik ben bezig in herstel van anorexia en heb ( helaas 😭 ) last van extreme honger. Ik word hier zo bang en verdrietig van. Hoe lang duurt dit, wanneer houdt het op?! Zulke vragen spelen iedere dag door mijn hoofd. 

Mag ik vragen aan andere hoe je hiermee het beste kunt omgaan? Moet ik toegeven of er juist heel hard tegenin gaan? ( op internet lees ik verschillende verhalen hierin ).

Ook merk ik dat het juist de andere kant op triggerd. In de zin van, hoe meer ik toegeef aan eetdrang, hoe meer de 'lijndrang' ook aan me gaat trekken en het zo een continue tweestrijd is.

Fijn weekend! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb dat ten tijde van mijn herstel wel gedaan. Als je het kan toelaten zonder compensatie, is het denk ik een goed idee om naar je lijf te luisteren. Je krijgt die honger niet voor niets, namelijk.

Dat neemt niet weg dat het lastig is! Heb je iemand waarmee je erover kan praten irl?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n
2 uur geleden zei Vesania:

In de zin van, hoe meer ik toegeef aan eetdrang, hoe meer de 'lijndrang' ook aan me gaat trekken en het zo een continue tweestrijd is.

Misschien is het slim om te proberen een middenweg hierin te vinden.

Het is denk ik logisch dat de lijndrang sterker wordt als je meer gaat eten, maar het moet wel handelbaar blijven natuurlijk.

Zet m op he! 💪

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
1 uur geleden zei Jessie:

Ik heb dat ten tijde van mijn herstel wel gedaan. Als je het kan toelaten zonder compensatie, is het denk ik een goed idee om naar je lijf te luisteren. Je krijgt die honger niet voor niets, namelijk.

Dat neemt niet weg dat het lastig is! Heb je iemand waarmee je erover kan praten irl?

Ja, dat compenseren, hè? Dat is ook zo een lastig iets. Hopelijk krijg ik het snel op de rit. Dit is een hel 😔

Ik heb gelukkig een hele lieve partner waar ik elke dag even mijn verhaal bij kwijt kan. Verder vind ik het best moeilijk om helemaal open en eerlijk te zijn naar andere. Schaamte en verdriet komen dan vaak naar boven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
49 minuten geleden zei Cor13n:

Misschien is het slim om te proberen een middenweg hierin te vinden.

Het is denk ik logisch dat de lijndrang sterker wordt als je meer gaat eten, maar het moet wel handelbaar blijven natuurlijk.

Zet m op he! 💪

Ik probeer inderdaad een beetje een middenweg te zoeken, maar het compenseren blijft ook nog aanwezig. Ik denk dat wanneer ik dat nog niet kan loslaten, ik ook nog niet voor volledig herstel kan gaan. Mezelf accepteren lukt ook nog niet helaas. Nog niet, zeg ik. Hopelijk komt dat snel.

Maar we blijven ons sterk houden! 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n
13 minuten geleden zei Vesania:

Ik probeer inderdaad een beetje een middenweg te zoeken, maar het compenseren blijft ook nog aanwezig. Ik denk dat wanneer ik dat nog niet kan loslaten, ik ook nog niet voor volledig herstel kan gaan. Mezelf accepteren lukt ook nog niet helaas. Nog niet, zeg ik. Hopelijk komt dat snel.

Maar we blijven ons sterk houden! 😉

Ik hoop ook voor je dat dat snel komt! 😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
3 uur geleden zei Cor13n:

Ik hoop ook voor je dat dat snel komt! 😘

😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DMV

Ik denk dat als je compenseert het sowieso lastig te luisteren naar wat je lichaam zegt. Voor mij hielp het iig absoluut niet. Ik vertrouwde liever op een volwaardige eetlijst. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Ik denk dat je beter een flink ruime eetlijst kan aannemen, dan toegeven aan de extreme honger op het moment dat je honger hebt.

Dat zeg ik omdat als je een eetlijst aanhoudt, hetgeen wat je eet nou eenmaal volgens plan is, ook al is het meer dan je gewend bent. Je kan hiermee misshcien/op den duur ook de honger voor zijn, ook al moet je lichaam misschien nog wel een tijd herstellen. Toegeven aan de extreme honger op het laatste moment kan voor een gevoel van controleverlies zorgen? En van daaruit compenseren?

Ook zeg ik dit vanuit mijn eigen ervaring. Na een korte periode van anorexia, kreeg ik eetbuien, en dat ontwikkelde zich naar boulimia, waar ik tot op heden (20 jaar later) nog niet van afgekomen ben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
21 uur geleden zei DMV:

Ik denk dat als je compenseert het sowieso lastig te luisteren naar wat je lichaam zegt. Voor mij hielp het iig absoluut niet. Ik vertrouwde liever op een volwaardige eetlijst. 

Dat klopt. Het werkt ook totaal niet om te compenseren. Het maakt de drang bij mij alleen maar erger omdat ik het er weer uitgooi of laxeer. Volwaardige eetlijst hoop ik snel op te kunnen pakken. Dit is niks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
11 uur geleden zei badjas:

Ik denk dat je beter een flink ruime eetlijst kan aannemen, dan toegeven aan de extreme honger op het moment dat je honger hebt.

Dat zeg ik omdat als je een eetlijst aanhoudt, hetgeen wat je eet nou eenmaal volgens plan is, ook al is het meer dan je gewend bent. Je kan hiermee misshcien/op den duur ook de honger voor zijn, ook al moet je lichaam misschien nog wel een tijd herstellen. Toegeven aan de extreme honger op het laatste moment kan voor een gevoel van controleverlies zorgen? En van daaruit compenseren?

Ook zeg ik dit vanuit mijn eigen ervaring. Na een korte periode van anorexia, kreeg ik eetbuien, en dat ontwikkelde zich naar boulimia, waar ik tot op heden (20 jaar later) nog niet van afgekomen ben.

Ja, dat probeer ik soms ook wel is, maar werkt voor mij ook niet. De eetbuien zorgen weer voor destructief gedrag 

Spoiler

Automutilatie

En zo ook als ik ruimer eet. Ik kan het beste proberen om een eetlijst aan te houden, maar dan normale porties. Ik zal hier, helaas, toch doorheen moeten 😔

Voor jou, heel veel sterkte. 20 jaar is niet niks. Vind het heftig klinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Ja dat is eigenlijk wel heel goed verwoord, 'er doorheen moeten', want daarmee zeg je dat er ook een eind aan komt? Ik denk alleen wel dat wanneer je een ruimere lijst eet, je je hongergevoel beter beantwoordt. Denk je ook niet (vanuit de gezonde kant)? Maar natuurlijk begrijp ik dat het moeilijk is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
1 uur geleden zei badjas:

Ja dat is eigenlijk wel heel goed verwoord, 'er doorheen moeten', want daarmee zeg je dat er ook een eind aan komt? Ik denk alleen wel dat wanneer je een ruimere lijst eet, je je hongergevoel beter beantwoordt. Denk je ook niet (vanuit de gezonde kant)? Maar natuurlijk begrijp ik dat het moeilijk is.

Dat er een eind aan 'kan' komen, weet ik uit een eerdere ervaring. In ene was die drang weg! Ik verviel toen alleen in extreme restrictie, met alle gevolgen vandien. Na dat ik daar was uitgekrabbeld, kwam de drang weer enorm terug ( logisch ) en daar vecht ik nu dus weer tegen. Domme ik 🤦‍♀️

Dat klopt denk ik wel, wat je typt over dat hongergevoel en die ruimere eetlijst. Maar mijn zelfbeeld keldert dan zo enorm omlaag dat ik dat gewoon niet, nog niet, trek. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
badjas

Niet jezelf er om veroordelen hoor! Ik begrijp dat het moeilijk is. Maar wie weet lukt het om je eerdere ervaring in je achterhoofd te houden, om zo in de toekomst een stapje verder te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vesania
5 uur geleden zei badjas:

Niet jezelf er om veroordelen hoor! Ik begrijp dat het moeilijk is. Maar wie weet lukt het om je eerdere ervaring in je achterhoofd te houden, om zo in de toekomst een stapje verder te komen.

Ja, dat probeer ik ook zeker te doen. Bedankt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites