Spring naar bijdragen

Hulphond

Mandyhelfrich
 Share

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds enkele maanden een puppy in huis, ze heet Bente en ze is een friese stabij/wetterhoun kruising. Bente is een erg leergierig hondje en werkt graag voor je. Ik zou Bente graag willen opleiden tot een hulphond, voor boulimia nervosa, autisme spectrum stoornis en depressies. 

Ik ben van 2017 t/m 2018 in behandeling geweest voor boulimia nervosa. Deze behandeling heeft destijds wel aangeslagen maar merk dat de eetstoornis toch weer terug komt. Sinds 2018 heb ik de diagnose autisme spectrum stoornis, sindsdien heb ik meerdere soorten behandeling gevolgt om beter met me autisme te kunnen omgaan, zelf ben ik van mening dat een hulphond me beter kan begeleiden in het dagelijkse leven. In 2019 heb ik de diagnose depressie gehad waarvoor ik toen ook 2 keer opgenomen ben geweest, depressie speelt nu nog steeds. 

Hebben jullie ervaring met het opleiden van een friese stabij/wetterhoun tot hulphond en welke organisaties raden jullie aan? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mandy, jammer genoeg kan ik je niet helpen met informatie over (het opleiden van) een hulphond. Ik wil je wel heel veel succes wensen met je zoektocht hier naar, ik kan goed begrijpen dat een dier veel voor je kan betekenen, zoals ik zelf een kat heb en heel gek met haar ben (en zijn volgens mij ook wel met mij :))

Mijn oog viel op je berichtje omdat je zowel boulimia als ass hebt. Dit heb ik zelf ook, maar hoor niet vaak over deze combinatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@DMVik woon in friesland, dus ben ook opzoek naar een trainer in die regio.

De Hond zal helpen met het volgende

• Een maatje

• Sociale contacten aangaan/onderhouden

• Emotie/stress regulatie 

• Voorkomen ongewenst lichamelijk contact(afschermen van lijf)

• Mij attenderen op overprikkeling

• Steun bij onrustig slapen

• Uitgangen/doorgangen zoeken in drukke situaties

• Afleiding is spannende situaties

• Steun bij angst of paniek

• Spiegelfunctie

• Verantwoordelijkheidsgevoel

• Gezonde dagstructuur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je wel eens geprobeerd te googlen op psychosociale hulphonden in Friesland of iets in die trant? Of wellicht kun je contact opnemen met een grote landelijke organisatie die wel weten waar jij in jouw regio terecht zou kunnen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Mandyhelfrich:

@Ilse]ik heb ondertussen meerdere mails gestuurd naar stichtingen/organisaties die hulphonden opleiden. Heb ook al een intakegesprek staan in februari 2021.

Super leuk! Ik krijg een Schotse collie die ik bij Bultersmekke Assistancedogs opleidt. Mocht je vragen hebben, mag je ze altijd stellen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 5 weeks later...

Wat leuk zeg om je hond zo op te lijden. Ik zelf heb al 25 jaar een hond (mijn 4e bouvier heb ik nu). Ik heb met haar gewone hondentraining gedaan en ze gaat ook regelmatig mee naar mijn werk (mensen met een verstandelijke beperking). En ze is heel aanhankelijk, mijn zoon heeft adhd en de hond geeft hem ook rust, vooral in deze tijden. Hij wandelt met haar en zegt dat hij zich dan beter kan focussen op zijn schoolwerk (hij doet 3e klas vwo). 

En mij helpt ze nu in deze tijd heel erg met haar hoge knuffel gehalte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Ik blijf het topic even volgen. 

Wil je misschien delen bijn wie je een intake hebt? Hoe reageerden ze dat je alleen hond hebt? Ik las dat zij altijd liever de hond uitkozen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mandyhelfrich

@79MMik heb dinsdag 16 februari bij kynologische instituut vanuit het hart een intakegesprek. Het is mogelijk om je eigen hond te laten opleiden tot psychosociale hulphond, wel word je hond dan getest of de hond geschikt is als hulphond. 

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
Mandyhelfrich

@79MMhet was een erg fijn gesprek. Er is helaas nog niet duidelijk of mijn hond ook mijn hulphond kan worden. We gaan eerst 5 trainingen volgen en kijken daarna weer verder. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Mandyhelfrich:

@79MMhet was een erg fijn gesprek. Er is helaas nog niet duidelijk of mijn hond ook mijn hulphond kan worden. We gaan eerst 5 trainingen volgen en kijken daarna weer verder. 

Zal echt duimen voor jullie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 4 months later...
Op 20-2-2021 om 22:48 zei Mandyhelfrich:

Hee hoe staat het ermee nu? Hoe zijn de trainingen gegaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mandyhelfrich

@Koriyenwe hebben ondertussen de 5 trainingen gehad en me hond is geschikt als hulphond helaas krijg ik het geld niet bij elkaar om de opleiding te bekostigen dus zijn we helaas gestopt met de opleiding. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Mandyhelfrich:

@Koriyenwe hebben ondertussen de 5 trainingen gehad en me hond is geschikt als hulphond helaas krijg ik het geld niet bij elkaar om de opleiding te bekostigen dus zijn we helaas gestopt met de opleiding. 

Oh wat balen dat je het geld niet bij elkaar krijgt! :( Het is een erg dure opleiding he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-7-2021 om 20:27 zei Mandyhelfrich:

@Koriyenja de opleiding kost ongeveer 7000 euro 

Jemig wat balen.

Heb je aan crowdfunding gedacht? 

Of gemeente om kleine bijdrage vragen. Soms weet MEE nog potjes te vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites