Spring naar bijdragen

slaapproblemen door eetstoornis

HC2020
 Share

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Vele van jullie zullen het misschien wel herkennen : slaapproblemen door je eetstoornis.

Ik heb daar middenin mijn eetstoornis veel last van gehad. Moeilijk in slaap komen door hongergevoel, moeilijk doorslapen en te vroeg wakker worden.

Wat ik nu nog steeds vaak heb is dat ik 's avonds in mijn bed pieker over of ik wel genoeg heb gegeten en niet vroeger wakker wordt. Het slapen gaat nu stukken beter, ik slaap goed in en kan goed doorslapen, maar wordt soms nog vroeger wakker met een hongergevoel. Dit is niet extreem zoals toen ik middenin mijn eetstoornis zat (om 3.00 of 4.00 wakker worden) , maar nu bijv. om 6.00 uur.

Over het algemeen genomen heb ik een denk ik een normaal eetpatroon (vindt mijn vriend ook :) ), maar ik heb nog wel de neiging om indien ik meerdere keren achter elkaar (in mijn ogen) te ongezonde dingen eet te compenseren of vooraf bijv. een boterham minder te nemen indien ik later op de dag iets ''ongezonds'', zoals een stuk taart ga eten. 

Ik vroeg mij af of jullie het herkennen dat je tijdens je herstel van je eetstoornis nog piekert 's avonds of je wel genoeg hebt gegeten en niet vroeger wakker wordt met een hongergevoel.

En voor de gene die hersteld zijn of die gedachten dan helemaal weg zijn. 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes🤗

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei HC2020:

En voor de gene die hersteld zijn of die gedachten dan helemaal weg zijn. 

Dat soort gedachten heb ik helemaal niet :) voor mij is piekeren over eten ook iets waardoor ik het idee zou hebben dat ik nog niet volledig hersteld was.

Wat levert die compensatie die je nu nog doet bij bepaalde producten je op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Jessie:

Dat soort gedachten heb ik helemaal niet :) voor mij is piekeren over eten ook iets waardoor ik het idee zou hebben dat ik nog niet volledig hersteld was.

Wat levert die compensatie die je nu nog doet bij bepaalde producten je op?

Hoi Jessie,  Fijn dat jij dat soort gedachten helemaal niet hebt. De gedachten over niet volledig hersteld zijn, heb ik ook. Als ik op de website van het voedingscentrum kijk, dan heb je bijv. ruimte voor 3 a 4 dingen buiten de schijf van 5 en daarnaast 3 grote dingen per week. Dan bedenk ik dat ik hierin keuzes moet maken of dus moet compenseren, omdat ik dan al aan die keuzes buiten de schijf van vijf zit. Anders dan eet ik te veel buiten de schijf van vijf en kom ik aan. ''Compensatie'' zorgt er dan voor dat ik voorkom dat ik aankom. Maar het komt er op neer dat ik wel veel nadenk over of ik niet te veel eet, maar ook niet te weinig waardoor ik wakker lig. ik wil eigen precies genoeg eten, zodat ik niet aankom en ook niet afval. Een balans in mijn eetpatroon. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei HC2020:

Anders dan eet ik te veel buiten de schijf van vijf en kom ik aan.

Is dat een angst of heb je dat werkelijk ervaren?

Klinkt alsof je op een nog best eetgestoorde manier nadenkt over eten (heel rigide dat advies van het Voedingscentrum volgen bv) terwijl je ogenschijnlijk genoeg eet :) ben je in gewicht hersteld?

Wat is jouw ideaalbeeld qua eetgedrag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Jessie:

Is dat een angst of heb je dat werkelijk ervaren?

Klinkt alsof je op een nog best eetgestoorde manier nadenkt over eten (heel rigide dat advies van het Voedingscentrum volgen bv) terwijl je ogenschijnlijk genoeg eet :) ben je in gewicht hersteld?

Wat is jouw ideaalbeeld qua eetgedrag?

Toen ik op gezond gewicht zat maar wel steeds met honger wakker werd ,ben ik op advies van een diëtist (via huisarts) vollere producten gaan eten (volle melk/yohurt), vetter vlees en ook vaker taartje e.d. mee gaan eten op verjaardagen. Toen ben ik daar wel paar kg van aangekomen. Ik wil niet meer aankomen (ik zit op goed gezond gewicht ook wat bmi betreft), waardoor ik er wel op let. Naar mijn idee ook wel rigide en worstel ik daar ook nog steeds mee, wat mij dwars zit , maar ik wil nu ik op een gezond gewicht zit en gezond bmi heb niet nog meer aankomen, want dan zit ik echt minder lekker in mijn vel voor mijn gevoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

net als jij heb ik ook vaak hongergevoel (gehad) 's nachts, ik vond dat ook heel vervelend. Ik ging er 's nachts ook vaak (meerdere keren) uit om wat te eten. De afgelopen tijd is het gelukkig bijna verdwenen! Geen idee waar dit door is gekomen, want in die tijd at ik meer dan genoeg/meer dan de ADH.

Net als jij wil ik om die reden wel voldoende en gezond eten, want slaap 's nachts is mij heel wat waard. Maar ook overdag vind ik een hongergevoel vervelend.

Je schrijft dat je vaak om 6 u wakker wordt met een hongergevoel, ik denk dat dat vrij normaal is (weet dit niet zeker). Dan heb je immers al een hele nacht niet gegeten en vraagt je lichaam er wel weer om. Ik weet niet hoe laat je normaal opstaat? Misschien dat als je wilt uitslapen maar door het hongergevoel niet meer kan slapen, bijv. alvast een glaasje melk kan nemen? Ik zeg maar wat hoor, geen idee of dat verstandig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-12-2020 om 06:37 zei badjas:

Hoi,

net als jij heb ik ook vaak hongergevoel (gehad) 's nachts, ik vond dat ook heel vervelend. Ik ging er 's nachts ook vaak (meerdere keren) uit om wat te eten. De afgelopen tijd is het gelukkig bijna verdwenen! Geen idee waar dit door is gekomen, want in die tijd at ik meer dan genoeg/meer dan de ADH.

Net als jij wil ik om die reden wel voldoende en gezond eten, want slaap 's nachts is mij heel wat waard. Maar ook overdag vind ik een hongergevoel vervelend.

Je schrijft dat je vaak om 6 u wakker wordt met een hongergevoel, ik denk dat dat vrij normaal is (weet dit niet zeker). Dan heb je immers al een hele nacht niet gegeten en vraagt je lichaam er wel weer om. Ik weet niet hoe laat je normaal opstaat? Misschien dat als je wilt uitslapen maar door het hongergevoel niet meer kan slapen, bijv. alvast een glaasje melk kan nemen? Ik zeg maar wat hoor, geen idee of dat verstandig is.

Hoi Badjas, bedankt voor je reactie. Idealiter slaap ik zo tussen 22.00-6.30 (wanneer ik op kantoor werk) en met thuiswerken 22.00-7.00 . Op zich scheelt het niet veel, maar toch merk ik dat als ik eerder wakker wordt met honger minder energie heb overdag en sneller hoofdpijn heb doordat ik minder goed geslapen heb. Misschien is dat ook wel normaal om rond 6 uur wakker te worden met een hongergevoel na circa 8 uur niets meer te hebben gegeten en moet ik mijn eetpatroon beter over de dag verdelen zoals Spike zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-12-2020 om 07:06 zei Spike:

Hoi, zeer herkenbaar. Vaak wakker worden, vanaf 04:00 niet meer in slaap kunnen vallen. Wel ontdekt dat het 't ergst is als ik teveel heb gegeten na werk (heb 12:00 pauze en dan door tot 15:35, meestal tussen 16:00 en 16:30 thuis en ga dan eten havermout, brood, nootjes en tegelijkertijd koken en warm eten). Als ik dat moment teveel eet, lust ik later op de avond niks en dan 's nachts met honger wakker. Ik zou het beter moeten verdelen.

Hoi Spike, Bedankt voor je reactie. Ik zou dat ook moeten proberen om mijn eten beter te verdelen over de dag. Ik voel altijd weerzin om in de avond (na mijn avondeten ) nog te eten. Tegelijkertijd weet ik dat als ik dat niet doe ik inderdaad 's nachts eerder wakker wordt. Dan vraag ik mij ook af of dat alleen samenhangt met dat ik in de avond dan weinig of niets meer heb gegeten of dat ik overdag ook te weinig heb gegeten. Naar mijn idee (volgens mijn partner ook) eet ik overdag normale hoeveelheden en genoeg tussendoor. Als ik 's avonds een goede maaltijd op heb met normale hoeveelheden zit ik goed vol en heb ik eigenlijk geen behoefte om 's avonds nog iets te eten. Toch eet ik rond 19.30/20.00 vaak nog iets van yoghurt of fruit, omdat ik weet dat ik anders wakker wordt. Maar blijkbaar is dat soms ook niet voldoende en wordt ik alsnog vroeger wakker. meestal rond 6.00 uur , maar het komt ook voor wat jij zegt gewoon rond 4 uur of rond 5 uur. Dan kan ik mij echt brak voelen overdag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om 4 of 5 u wakker worden terwijl je er pas om 7 u uit hoeft is natuurlijk heel vervelend. Het 's nachts eten wat ik zelf doe/deed zou ik je niet aanraden, maar het lijkt mij niet vreemd om in de avond nog wat te eten. Ik merkte zelf dat fruit 's avonds niet echt wat toevoegt, maar noten juist wel. Maar dit is mijn persoonlijke ervaring.

Wat mij vooral geholpen heeft, en daar kwam ik pas na het schrijven van mijn berichtje achter, is denk ik mijn winterdekbed: daaronder slaap ik gewoon vaster. Volgens mij word ik soms ook wel wakker met trek, maar dan val ik gewoon weer in slaap? Ik heb trouwens ook een verzwaringsdeken, maar die vind ik soms toch wel te zwaar als ik er te lang onder lig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei badjas:

Om 4 of 5 u wakker worden terwijl je er pas om 7 u uit hoeft is natuurlijk heel vervelend. Het 's nachts eten wat ik zelf doe/deed zou ik je niet aanraden, maar het lijkt mij niet vreemd om in de avond nog wat te eten. Ik merkte zelf dat fruit 's avonds niet echt wat toevoegt, maar noten juist wel. Maar dit is mijn persoonlijke ervaring.

Wat mij vooral geholpen heeft, en daar kwam ik pas na het schrijven van mijn berichtje achter, is denk ik mijn winterdekbed: daaronder slaap ik gewoon vaster. Volgens mij word ik soms ook wel wakker met trek, maar dan val ik gewoon weer in slaap? Ik heb trouwens ook een verzwaringsdeken, maar die vind ik soms toch wel te zwaar als ik er te lang onder lig.

Bedankt weer voor je reactie badjas. Fruit is denk ik ook te weinig voedzaam als ik wakker wordt met honger. misschien inderdaad iets meer voedzaams als noten. Goede tip ook. Ik slaap ook met een winterdekbed wat naast dat het warmer is ook zwaarder op je ligt wat ook prettig slaapt. Dank je voor reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou kunnen proberen om boor het slapen gaan iets met langzame koolhydraten te nemen. Ik herken dit van een te lage bloedsuikerspiegel. Mij hielp het om een boterham met jam of kaas te eten of yoghurt met cruesli. Fruit zorgt juist weer voor een snellere stijging alsook daling in de macht. En yoghurt is weinig vullend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Emily84:

Mijn eetbuien vinden veelal plaats vlak voor het slapen. Ik ben na een eetbui uitgeput en slaap dan erg goed. Nu ik de eetbuien doorbreek lig ik heel erg lang wakker inderdaad. 

Ook hier herkenbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 6 months later...