Spring naar bijdragen
Janette

Tandglazuur aangetast

Aanbevolen berichten

Janette

Door mijn eetstoornis in het verleden en terugval daarin de afgelopen jaren is mijn tandglazuur behoorlijk beschadigd. Twee jaar geleden al het advies van de tandarts gekregen om mijn gebit te laten opknappen. Omdat de verzekering de kosten daarvan niet zou dekken, ook niet na het omzetten van de polis en omdat ik nog steeds braakte (en nog braak) heb ik de behandeling niet uit laten voeren. Vanmorgen bij de mondhygiënist kreeg ik te horen dat mijn tanden nu wel erg dun worden. Niks doen lijdt uiteindelijk tot blootliggende zenuwen wat ontzettend pijn gaat doen en waarvoor (dure) wortelkanaalbehandelingen nodig zullen zijn. Nu ben ik dus op zoek naar opties. Heeft iemand soortgelijke ervaring als ik? Ook al zou ik de tanden en kiezen laten behandelen dan ben ik best bang dat zolang ik nog braak dit uiteindelijk weer schade aan het behandelde gedeelte gaat geven. Dan heb ik niet alleen schade maar ben ik ook duizenden euro's achteruit. Iemand ervaring? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik heb wel ook aangetast tandglazuur van het braken, en de enige gaatjes die ik heb zijn in mijn ES-tijd ontstaan, maar al met al is het gelukt om te stoppen voordat de schade erger werd.

Heb je je dilemma voorgelegd aan je tandarts? Hoewel ik snap dat je het ergens zonde van het geld vindt, denk ik dat niets doen (wat gaat leiden tot pijn en tot die wortelkanaalbehandelingen) geen optie is. Misschien kun je het zo zien: het geld is niet verspild als het daarmee lukt om dat scenario iig te voorkomen.

Het schrijnende is dat het gewoon niet echt samen kan gaan: én braken én je gebit goed verzorgen. Als stoppen met braken (nog) niet lukt, gun het dan jezelf om meer te investeren de verzorging / schadebeperking. Gun het je toekomstige zelf dat je alles gedaan hebt om de schade zoveel mogelijk te beperken. Ook al kost dat geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Waar denkt je tandarts aan bij het laten opknappen van je gebit?

Je kan altijd eerst een offerte vragen voor hij daadwerkelijk aan de gang zou gaan. Laat hem gerust weten dat je een beperkt budget hebt.

Ik zeg dit uit ervaring.

Ik heb ook een erg slecht gebit gekregen van het braken. Mijn tandarts vond een kunstgebit nog een stap te ver gaan voor mij. Ik heb vorig jaar in mijn onderkaak de slechtste kiezen getrokken en daar heb ik nu een frame in. Misschien komend jaar ook mijn bovenkaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Janette
20 uur geleden zei Jessie:

Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Ik heb wel ook aangetast tandglazuur van het braken, en de enige gaatjes die ik heb zijn in mijn ES-tijd ontstaan, maar al met al is het gelukt om te stoppen voordat de schade erger werd.

Heb je je dilemma voorgelegd aan je tandarts? Hoewel ik snap dat je het ergens zonde van het geld vindt, denk ik dat niets doen (wat gaat leiden tot pijn en tot die wortelkanaalbehandelingen) geen optie is. Misschien kun je het zo zien: het geld is niet verspild als het daarmee lukt om dat scenario iig te voorkomen.

Het schrijnende is dat het gewoon niet echt samen kan gaan: én braken én je gebit goed verzorgen. Als stoppen met braken (nog) niet lukt, gun het dan jezelf om meer te investeren de verzorging / schadebeperking. Gun het je toekomstige zelf dat je alles gedaan hebt om de schade zoveel mogelijk te beperken. Ook al kost dat geld.

Het is ondertussen twee jaar geleden dat ik door mijn tandarts doorverwezen ben naar het ziekenhuis hiervoor. Advies van de mondhygiënist is om het inderdaad opnieuw voor te leggen aan mijn tandarts. Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft de schade, pijn en daarbij behorende kosten. Het mezelf gunnen van die kosten vergt wel behoorlijk wat oefenen hoor! Niets doen is alleen ook geen optie...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Janette
17 uur geleden zei Linsey:

Waar denkt je tandarts aan bij het laten opknappen van je gebit?

Je kan altijd eerst een offerte vragen voor hij daadwerkelijk aan de gang zou gaan. Laat hem gerust weten dat je een beperkt budget hebt.

Ik zeg dit uit ervaring.

Ik heb ook een erg slecht gebit gekregen van het braken. Mijn tandarts vond een kunstgebit nog een stap te ver gaan voor mij. Ik heb vorig jaar in mijn onderkaak de slechtste kiezen getrokken en daar heb ik nu een frame in. Misschien komend jaar ook mijn bovenkaak.

Het gaat om het opbouwen van de bovenste rij voortanden en als ik het me goed herinner 2 kiezen. Althans dat was twee jaar geleden. Verder mis ik twee kiezen waar dan ook meteen een oplossing voor wordt geboden. Een flinke renovatie dus! Ik ga het advies van Joe en @Jessie opvolgen en het gesprek met mijn tandarts aan. Daarbij benoem ik dan eerlijk de hoogte van de kosten en de angst voor de behandelingen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Dapper, heel veel succes!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites