Spring naar bijdragen

Blog: hulp vragen en patronen doorbreken

IngeRvT
 Share

Aanbevolen berichten

• Administrator

Ik ook van mij'er @maartje1 schreef een blog over haar eigen ervaring met hulp vragen en patronen doorbreken. Benieuwd naar haar verhaal en tips? Lees dan hieronder haar blog!

Hulp vragen en patronen doorbreken

In het tweede leerjaar van de middelbare school had ik de meest prettige mentor ooit. Hij was vriendelijk, vrolijk, ietwat druk, maar ook een prettig persoon om eventueel je verhaal bij kwijt te kunnen. 

Iedere dinsdagmiddag liep ik door de biologievleugel om naar huis te gaan. En iedere dinsdagmiddag twijfelde ik om even het biologielokaal van mijn mentor in te lopen, om te vragen of hij misschien even tijd voor mij had. Ik wist dat het niet goed met mij ging en wilde ondertussen wel iets aan mijn situatie veranderen. Iedere keer liep ik langs, maar durfde ik er niet in. 

Ondertussen was er ook een balletje gaan rollen bij de huisarts. Niet veel later werd ik doorverwezen naar de GGZ en kreeg ik de diagnose eetstoornis NAO, oftewel: Niet Anders Omschreven. Mijn huisarts gaf aan het een goed idee te vinden om mijn mentor in te lichten over deze diagnose, ondanks dat het schooljaar nog maar twee maanden zou duren. 

Daar hakte ik de knoop door: ik vroeg mijn mentor of hij even de tijd had om te praten. We liepen naar het biologielokaal en bleven staan, terwijl mijn vriendinnen nieuwsgierig door het raam keken. Mijn mentor wuifde ze weg. Toen vertelde ik dat ik gediagnosticeerd was met een eetstoornis. Dat ik al minstens twee maanden van plan was om langs te komen, durfde ik er niet bij te vertellen. Ons gesprek was voor mij de eerste echte grote stap op het gebied van hulp vragen en patronen doorbreken. 

Hierna gaf ik mijn mentor vaak briefjes op het moment dat ik echt niet meer wist wat ik moest doen en een luisterend oor of hulp nodig had. Voor hem was dit prima. Hij vond dat ik mooi kon schrijven en zei weleens als een soort grapje dat ik een boek moest schrijven. Dat boek is er gekomen. Ik zeg niet dat jullie ook een heel boek op de plank moeten brengen om zo patronen te doorbreken, maar mij heeft het enorm geholpen om gedachtes terug te lezen. Ik kon er dan beter op reflecteren en kon beter inzien of mijn gedachtes wel reëel waren. 

Voor mijn zijn drie punten essentieel voor het doorbreken van patronen en die tegelijkertijd alles te maken hebben met hulp vragen:

• Een prettig gesprekspersoon waar ik mij veilig bij voel
  • Motivatie om hulp te willen vragen of patronen te willen doorbreken
  • Het op een rijtje krijgen van gedachtes

Met motivatie bedoel ik niet meteen dat ik sta te springen om ermee te beginnen, maar wel dat ik toe ben aan verandering. Als ik nu om hulp wil vragen, sta ik nog steeds met knikkende knieën, zwetende handen en een brok in mijn keel te stuntelen. Ik heb geleerd dat het perfecte moment om patronen te doorbreken of iemand aan zijn jas te trekken niet bestaat. Het is voor de meesten heel spannend om hier stappen in te zetten, maar stukje bij beetje zal je dit verder helpen naar de top: naar een fijner leven waarin het oké is om iemand soms om hulp te vragen. 

Liefs, 

Maartje1

Link naar opmerking
Deel via andere websites