Spring naar bijdragen

Waar heb ik nou eigenlijk last van?

Aanbevolen berichten

Mandy Verswijveren

Hoi ik ben nieuw op dit forum en ik heb al jaren lang dezelfde vraag voor mezelf. Waar heb ik nou eigenlijk last van? Ik zal alles even kort samenvatten. Ik heb een aantal jaar geleden heel veel problemen gehad met hoe mijn lichaam eruit zag. Ik at bijna niks en viel ook flink af. Toen ging het uiteindelijk beter maar ik ben de laatste tijd weer zo ongelukkig als ik in de spiegel kijk. Ik eet dan weer heel weinig maar op andere momenten snack ik weer veel en voel me daarna intens schuldig en stop dan weer met eten. Ik heb nooit een diagnose gehad omdat ik het niet zo goed durf en ik heb het gevoel dat ik niet aan de 'eisen' voldoe om serieus genomen te worden. Ik heb ook gewoon een gezond gewicht maar toch ben ik ongelukkig met hoe ik eruit zie. Ik wilde vooral mijn verhaal ergens kwijt en misschien weet iemand wat ik hiermee moet doen. Dankjewel als je dit gelezen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Mandy Verswijveren:

Ik heb nooit een diagnose gehad omdat ik het niet zo goed durf en ik heb het gevoel dat ik niet aan de 'eisen' voldoe om serieus genomen te worden

Ik denk dat heel veel personen deze angst herkennen. 

Maar eetproblemen/eetstoornis zijn niet zwart/wit en bijv. een arts zal je hier dan zeker serieus in nemen en wat je schrijft klinkt ook behoorlijk serieus. 

Zou je het aandurven met je huisarts te gaan praten? 

Voel je vrij om alles wat je wilt hier te schrijven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Mandy, welkom op het forum! Zoals Roza al schrijft zullen veel anderen hier op het forum jouw angst herkennen. 

Ik heb ook lange tijd een gezond gewicht gehad tijdens mijn eetstoornis. Mijn gedachte erachter was: als ik extreem afval kunnen mensen zien dat ik daarmee bezig ben en dan zal ik daar waarschijnlijk mee moeten stoppen. Dat wilde ik niet, want ik was ook ongelukkig met hoe ik eruit zag. Als de reden om af te vallen ongezond is en je leven begint te beheersen, lijkt me dat juist de perfecte reden om naar je huisarts te stappen en om hulp te vragen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandy Verswijveren
12 uur geleden zei Roza:

Ik denk dat heel veel personen deze angst herkennen. 

Maar eetproblemen/eetstoornis zijn niet zwart/wit en bijv. een arts zal je hier dan zeker serieus in nemen en wat je schrijft klinkt ook behoorlijk serieus. 

Zou je het aandurven met je huisarts te gaan praten? 

Voel je vrij om alles wat je wilt hier te schrijven. 

Misschien is dat wel een goed idee maar ik vind het wel heel spannend on het maar zo te zeggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mandy Verswijveren dat kan ik begrijpen, wat mij destijds geholpen heeft is dat wat ik wilde zeggen op papier te zetten en voor te lezen aan de huisarts. Ook zei ik voorafgaand dat ik het spannend vond om het te vertellen, dit haalde de druk er wat af. En als je meteen erover praten te spannend vind kun je de huisarts ook het briefje geven. Dat is ook helemaal niet gek.

Heb je hier wat aan denk je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Ervaringswerker Human Concern
Asli Hoek
Op 3-3-2021 om 22:09 zei Mandy Verswijveren:

Hoi ik ben nieuw op dit forum en ik heb al jaren lang dezelfde vraag voor mezelf. Waar heb ik nou eigenlijk last van? Ik zal alles even kort samenvatten. Ik heb een aantal jaar geleden heel veel problemen gehad met hoe mijn lichaam eruit zag. Ik at bijna niks en viel ook flink af. Toen ging het uiteindelijk beter maar ik ben de laatste tijd weer zo ongelukkig als ik in de spiegel kijk. Ik eet dan weer heel weinig maar op andere momenten snack ik weer veel en voel me daarna intens schuldig en stop dan weer met eten. Ik heb nooit een diagnose gehad omdat ik het niet zo goed durf en ik heb het gevoel dat ik niet aan de 'eisen' voldoe om serieus genomen te worden. Ik heb ook gewoon een gezond gewicht maar toch ben ik ongelukkig met hoe ik eruit zie. Ik wilde vooral mijn verhaal ergens kwijt en misschien weet iemand wat ik hiermee moet doen. Dankjewel als je dit gelezen hebt.

Hi mandy! 

Wat goed dat je het forum gevonden hebt. Je zult hier vast en zeker veel fijne tips krijgen van de talloze ervaringsdeskundigen..

Weet je.. je bent om een reden terecht gekomen op een "eetstoornissen"forum ... is het niet zo dat je eigenlijk wel weet wat er met je aan de hand is, maar dat het gewoon heel spannend is? Bang om niet serieus genomen te worden, wellicht niet erkend en/of andere redenen..

Mijn eigen ervaring is.. dat een ander je vaak pas echt serieus neemt.. als je eerst jezelf serieus neemt. Niemand kan door je heen kijken of op je voorhoofd lezen wat er aan de hand is (dat dacht ik in het verleden altijd).. het is belangrijk dat je voor jezelf gaat bepalen wat JIJ zou willen om dat (direct of indirect via een brief oid) aan te kunnen geven. Het is jammer als je anders terug komt van de huisart met iets heel anders dan waar je eigenlijk op had gehoopt.. 

Hulp vragen kan zo lastig zijn..  maar je zult enkel krijgen wat je wilt als je erom vraagt..  er zijn helaas maar weinig mensen die écht heel erg goed door de regels heen kunnen lezen of luisteren.. en het is zo zonde als je uiteindelijk de stap naar de ha zet.. en er onbevredigd vandaan komt.. 

Heel veel succes!

Asli Hoek 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mandy Verswijveren
Op 4-3-2021 om 13:38 zei Roza:

@Mandy Verswijveren dat kan ik begrijpen, wat mij destijds geholpen heeft is dat wat ik wilde zeggen op papier te zetten en voor te lezen aan de huisarts. Ook zei ik voorafgaand dat ik het spannend vond om het te vertellen, dit haalde de druk er wat af. En als je meteen erover praten te spannend vind kun je de huisarts ook het briefje geven. Dat is ook helemaal niet gek.

Heb je hier wat aan denk je?

ik had hier helemaal niet aan gedacht. dit kan zeker helpen. dankjewel voor de tip

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Mandy Verswijveren
5 uur geleden zei Roza:

Hee Mandy,

Hoe gaat het nu met je? 

Hee Roza,

Het gaat nu eigenlijk verrassend goed. Ik heb een goed gesprek gehad met een vriend van me en hij helpt me overal een beetje doorheen. Ik merk dat ik het heel fijn vind om te kunnen praten over wat er in mn hoofd omgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites