Spring naar bijdragen

Werken met Anorexia

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Na veel zoeken op internet ben ik toch uiteindelijk op dit forum terecht gekomen. Mijn vraag is ook of jullie nog tips of adviezen hebben rondom mijn vraag..

10 jaar geleden kreeg ik de diagnose Anorexia. Ik ben hier toen doormiddel van hulp volledig van hersteld en heb 9 jaar lang een leven zonder eetstoornis kunnen hebben. In die periode ben ik ook zwanger geraakt en kwam ik enorm veel aan in gewicht wat ik op dat moment ook niet erg vond omdat ik wist dat het voor een goed doel was en het na de zwangerschap toch wel zou herstellen. Dat was toen ook gebeurd. Ik heb in die 9 jaar een fijn leven opgebouwd. Getrouwd, 2 kinderen, een koophuis en een vaste baan waar ik het erg naar mijn zin had. Ik deed wel erg fysiek werk maar ik zag daar iedere keer weer een uitdaging in. Rond maart/april begon onbewust de eetstoornis terug te komen. Ik had stress op het werk en volgde daarnaast een opleiding met 2 jonge kinderen. Al bij al gewoon teveel op mijn bordje gehaald. Ik heb altijd extreme perfectionisme gehad. Alles moet zo goed mogelijk zijn en ik mocht absoluut niet falen. Als dat wel gebeurde kon ik daar dagen/weken van overstuur zijn. Zo ook op mijn werk had ik iedere dag het gevoel dat ik het beter had moeten doen. Het werd mij gewoon echt teveel. Ik stond een half jaar geleden met tranen voor mijn baas dat ik het niet meer vol hield. Ik was gewoon echt op. De eetstoornis was toen nog niet ver maar ik had vooral burn-out gerelateerde klachten. Ik ben vanaf toen thuis komen te zitten. Ik heb overigens wel een vast contract. Na mate de weken volgde en ik hulp kreeg van een psycholoog dook de eetstoornis steeds meer op. Tot het gewoon niet meer ging. Ik had zoveel regeltjes in mijn hoofd en bleef als een sneltrein afvallen. Ik moest wekelijks op controle komen bij de huisarts totdat ze mij uiteindelijk op hebben genomen in het ziekenhuis. Ik heb daar een gewichtsherstelprogramma gevolgd maar helaas niet helemaal af kunnen maken vanwege extreme heimwee en het niet behalen van mijn gewicht. Ik stond tegelijkertijd op de wachtlijst voor hulp. Inmiddels duurt dit nog 3 maanden en wil ik er juist alles aan doen om onder de behandeling en opname uit te komen. Ik ben zelf opzoek gegaan naar een diëtiste om mij te helpen in gewichtsherstel. Ik merkte namelijk dat ik een beetje bleef hangen op hetzelfde gewicht ondanks dat ik wel erg goed at. Ik heb volledig vertrouwen in de diëtiste en wil er honderd procent voor gaan. Alleen een ding. Ik mis enorm mijn werk. Mijn omgeving zegt dat ik niet kan werken met ondergewicht alleen ik zie het juist als afleiding en ik wil juist heel erg graag terug. Heeft iemand ervaring met arbeid en ondergewicht en herstellen in gewicht in combinatie met werken?

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Renn96:

Mijn omgeving zegt dat ik niet kan werken met ondergewicht alleen ik zie het juist als afleiding en ik wil juist heel erg graag terug. Heeft iemand ervaring met arbeid en ondergewicht en herstellen in gewicht in combinatie met werken?

Geen ervaring daarmee, maar kan me het dilemma goed voorstellen! Werk en algemener afleiding kan veel betekenen voor je herstel, maar het moet geen verkapte bron van kcal-verbranding zijn. Ben je bv bereid extra te eten om de inspanning die je werk van je vergt te compenseren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mee ondergewicht gewerkt, stage gelopen en opleiding afgerond. Ik haf de eetstoornis nodig dat te kunnen. Maar het werken, de structuur en de contacten brachten me uiteindelijk ook juist de motivatie steeds te blijven werken aan mijn herstel. Ik denk dat (vrijwilligers)werk  ontzettend belangrijk is. Niet enkel persoonlijk hertel, ook maatschappelijk herstel, zingeving, motivatie. Het brengt veel meer dan alleen met salaris!

Vraag is in hoeverre jij je grenzen kent en aangeeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Super bedankt voor jullie reacties!!

Op de vraag van Jessie of ik bereid ben extra te eten voor de inspanning. Ja dat ben ik zeker! Ik ben zeer gemotiveerd zeker ook omdat ik geen ziekenhuisopname of wat dan ook wil! Ik wil heel graag beter worden en ik weet ook dat het kan want ik heb ook 9 jaar zonder kunnen leven.

En reactie op DMV: Super bedankt voor je antwoord. Dit geeft mij ook echt inzicht om het juist wel te doen!! En zeker ook wat je zegt; het geeft je motivatie en zingeving!! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Hoi Renn 96,

Ik ben net als jij ook na jaren herstel weer in een eetstoornis beland, ook best veel afgevallen (ik zit met mijn bmi net aan nog in de goede zone). Ik zit nu in therapie bij Human Concern. Ik werk wel, (als begeleidster met mensen met een verstandelijke beperking), ik sta op een groep met intensieve zorg, maar ook begeleiding en agressie, fysiek dus ook vrij zwaar. Het werk is wel mijn afleiding, maar ik heb de laatste tien dagen even vrij genomen, en geruild qua diensten. Ik ga morgen weer mijn 1e dienst werken. Ik wilde eens ervaren hoe het is als ik in mijn eigen bubbel zit en hoe het dan met eten gaat, dat ging een stuk beter dan als ik moet werken. Als ik werk dan komt er veel spanning bijkijken en eet ik minder of helemaal niet. Dit heeft ook met perfectionisme en faalangst te maken. Op het werk weten ze van mijn eetstoornis en mijn therapie. 

De therapie kost ook veel energie en mijn werk ook maar het geeft mij ook weer structuur en het hebben van een invulling van mijn dag/voldoening. 

Ik heb zelf een zoon van 15 en die heeft mij niet meer nodig. De tien dagen thuis waren na zes dagen al een verveling, en wilde ik al weer werken. Gelukkig mag ik morgen weer. 

Je weet wat het leven is zonder een eetstoornis, ik heb ruim 20 jaar geleefd zonder een eetstoornis daarvoor 14 jaar met eetstoornis en nu ruim een jaar weer met een es. Ik merk wel nu dat mijn kracht (in wat ik wil) steeds meer terugkomt. En ik zou zeggen, luister naar wat jij wil, zou je het ook fysiek en mentaal aan kunnen om te gaan werken. Ik weet niet wat voor werk je doet, fysiek vrij zwaar zei je. Jij kan het beste beslissen voor jezelf. En ja ook ik moet extra eten voor de inspanning mss gaat mij dat nu lukken na tien dagen goed voor mijzelf gezorgd te hebben thuis dat ik dat ook door kan zetten in mijn werk. Als ik niet eet en ik laat iemand vallen dan ben ik daar toch verantwoordelijk voor en ik deel ook medicatie, kan niet dat ik iemand verkeerde medicatie geef. Soms als mijn hoofd een warboel is dan geef ik dat ook aan bij mijn collega en dan doet zij de medicatie.

Succes en sterkte met je herstel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ingrid,

super bedankt voor je reactie! En ook heel toevallig dat we een beetje op dezelfde lijn zitten kwa eetstoornis. Dat geeft ook wel herkenning. Ik merk ook aan jou reactie dat je toch na een aantal dagen thuis te hebben gezeten, graag weer iets om handen hebt en dat begrijp ik zo goed!!

ik ben nu momenteel bijna 6 maanden thuis. Ik heb wel eerst 5,5 week in het ziekenhuis gelegen.

Spoiler

Maar toen had ik wel een lagere Bmi (14.7) inmiddels heb ik me op kunnen krikken tot (16.4)

en ik ben nog steeds enorm gemotiveerd omdat ik ook weet dat een eetstoornis mij helemaal niks goeds brengt. Maar ik merk dus echt dat ik super graag weer wil werken alleen is het enorm fysiek, veel sjouwen. 

Super bedankt en ik wil jou ook heel veel succes en sterkte wensen met jou herstel! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ingrid1971

Hoi, 

Graag gedaan hoor. Ik ga deze week nu drie lange diensten draaien en dan heb ik de eindverantwoordelijkheid dus weer een stap verder en daar zie ik wel tegen op maar ik wil dit zelf. Ik zal toch een keer weer een stap voorwaarts moeten maken.

Jouw BMI is wel een stuk lager dan die van mij, maar als je weer wat meer body heb, heb je ook weer meer zin in doorgaan merk ik. Rust is ook erg belangrijk heb ik ervaren.

Ik ben wel weer wat meer gaan bewegen maar dat is ook weer een onderdeel van mijn adhd, wat onderzocht word maar goed ik merk gewoon aan alles als ik even lekker beweeg dan kan ik mijn energie ook beter kwijt. Ik eet dan wel iets meer dus het is in balans. Succes en ik zou toch even nagaan wat je wil met je werk als het maar een paar uurtjes per week is is toch mooi meegenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Renn96:

Hoi Ingrid,

super bedankt voor je reactie! En ook heel toevallig dat we een beetje op dezelfde lijn zitten kwa eetstoornis. Dat geeft ook wel herkenning. Ik merk ook aan jou reactie dat je toch na een aantal dagen thuis te hebben gezeten, graag weer iets om handen hebt en dat begrijp ik zo goed!!

ik ben nu momenteel bijna 6 maanden thuis. Ik heb wel eerst 5,5 week in het ziekenhuis gelegen. Maar toen had ik wel een lagere Bmi (14.7) inmiddels heb ik me op kunnen krikken tot (16.4) en ik ben nog steeds enorm gemotiveerd omdat ik ook weet dat een eetstoornis mij helemaal niks goeds brengt. Maar ik merk dus echt dat ik super graag weer wil werken alleen is het enorm fysiek, veel sjouwen. 

Super bedankt en ik wil jou ook heel veel succes en sterkte wensen met jou herstel! 

Is het mogelijk de bmi cijfers in spoiler te zetten aub...om triggers te vermijden.

Veel sterkte nog in je herstel, knap hoe je het gevecht tegen de es verder aangaat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Renn96 even nav je BMI, mijn BMI zat op 

Spoiler

18

Met jouw BMI was het meer thee drinken en licht administratief werk wat ik deed om

verbinding met het team te houden. Dát motiveerde mij vervolgens juist in extra aankomen. Misschien kan het je helpen om op papier te zetten waarom je wilt werken. Wat het je biedt en op welke (mindere fysiek inspannende) manier je dat ook zou kunnen bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Sasha85 Tuurlijk wil ik dat doen! Alleen ik ben dus nieuw en ik zou echt niet weten hoe dat moet. Kan je me dat uitleggen? haha

@DMV Dankjewel voor je reactie! Met de BMI die je beschreef was je toen weer gaan werken of toen juist thee drinken? Ik vind het erg lastig om in te zien dat het misschien gek is om nu volle bak te gaan werken. Vooral omdat Ik echt heel veel eet en ook echt 6 eetmomenten heb en niks weglaat omdat ik echt voor volledig herstel wil gaan!! Doordat ik nu weer zo goed eet (en al een tijdje erg goed volhoud) krijg je ook steeds meer energie alleen werkt dat natuurlijk niet zo met gewicht. Daar gaat wel even tijd overheen. Ik merk wel de laatste weken dat het ineens heel rap omhoog gaat. Dat beangstigd ook wel ook omdat ik niks anders eet dan normaal alleen ik bleef heel lang hangen op hetzelfde en nu ineens snel omhoog. Is dat normaal? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met dat BMI begon ik langzaamaan op te bouwen. Dagdelen uitbreiden naar dagen. Werkzaamheden eveneens steeds meer uitbreiden. Daarna ipv met ov naar werk weer met de fiets, etc. Steeds een stap er bij. En daar stond ook extra eten steeds tegenover. 

Hartstikke goed dat je al zo ver opgebouwd bent met je eetpatroon. Hoewel het veel lijkt of als dusdanig voelt, je lichaam geeft nog steeds een tekort aan. Ik zou je motivatie dus vooral uit het contact en kleine bezigheden op werk halen ipv direct gaan knallen. Daarmee is het risico op er uit knallen namelijk groter en ben je een teleurstelling rijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@DMV dankjewel! Ja daar heb je zeker gelijk in! Het moet geen teleurstelling worden! Ik ben vandaag weer op controle geweest bij de diëtiste en 

Spoiler

1,5 kg aangekomen. Het is alleen heel raar want ik kom echt telkens alleen in spiermassa aan. Mijn vetpercentage was nog steeds 10% wat gelijk staat aan 4,5 kg vet. Spiermassa was daarin tegen 21% 

Hoe kan dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

@Renn96 Met zoveel ondergewicht ben je ongelofelijk veel spiermassa verloren. Misschien ligt jouw gezonde gewicht ook niet op het minimale BMI. Je hebt daarnaast een vrij actief leven, met je werk, je kinderen. Je bouwt dus snel spier op. Om weer vetmassa te krijgen heb je echt een gewicht nodig wat in de gezonde marge zit en daar ben je nog lang niet.
Bedenk zolang je in ondergewicht zit je nooit genoeg vet en-of spier hebt en dit dus gevaarlijk is ❤️ 

Succes met je herstel en ook met het opbouwen van werkzaamheden ! Fijn dat dit weer kan en je hier meer ruimte voor hebt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het percentage gelijk blijft, terwijl je gewicht toeneemt, komt er dus wel vet bij maar blijft de verhouding blijkbaar hetzelfde. 10% van 50 kilo is minder dan 10% van 100 kilo (even als makkelijk rekenvoorbeeld).

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei IV93:

Bedenk zolang je in ondergewicht zit je nooit genoeg vet en-of spier hebt en dit dus gevaarlijk is

Wel even de kanttekening dat dat dus niet voor iedereen zo hoeft te zijn. Dat je ook met ondergewicht een normaal vet-spierverhouding kan hebben. Net als dat gezond BMI voor iedereen elders kan liggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké super bedankt allemaal! Ergens gaf het toch een beetje rust dat het spiermassa was en geen vet..😂 nu volhouden! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Renn96:

Oké super bedankt allemaal! Ergens gaf het toch een beetje rust dat het spiermassa was en geen vet..😂 nu volhouden! 

En hoe gaat dat so far?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@DMV opzich gaat het wel goed! Ik merk wel dat ik het echt moeilijk vind dat het gewicht zo stijgt. Nu ga je steeds meer richting ‘normaal’ en dat blijft lastig! Ik merkte ook wel dat er toch een stemmetje schreeuwt van hoo er moet wat af! Zeker omdat ik weer 

Spoiler

Een kg aan was gekomen in 3 weken tijd en het nu toch echt Vetmassa is volgens de meting 

Wel mag ik nu langzaam gaan opbouwen met werken en daar ben ik echt blij om!! 

Spoiler

Ik probeer ook zo goed mogelijk te eten en dat doe ik ook echt. Ik eet 6 keer per dag alleen ik ben zo bang dat dit zo hard blijft gaan!! Eet ik dan echt zo bizar en gek veel? 

dit is bijv wat ik op een normale dag eet nu om aan te komen:

Ontbijt:

150-200 ml skyr met 3 eetlepels bio meusli en beetje honing 

2 crackers met kipfilet 

tussendoor:

Appel

Lunch: 

(varieert wel dagelijks maar meestal:)

3 boterhammen met boter en beleg (meestal 2 met zoet zoals appelstroop of hagelslag en een met vlees

tussendoor:

evergreen 

avond eten:

1 stuk vlees

2 opscheplepels aardappels 

3 opscheplepels groente 

tussendoor:

griekse yoghurt met blauwe bessen 

En een appel 

dit is even wat het ongeveer is. Soms andere dingen uiteraard 

ohja! En 2,5-3 L cola light 😂(heel slecht ik weet het😂)

maar hier kom ik dus bijna wekelijks een kg mee aan. Nu dan de afgelopen keer 1 kg in 3 weken maar normaal wel snel merk ik nu... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Renn96:

@DMV opzich gaat het wel goed! Ik merk wel dat ik het echt moeilijk vind dat het gewicht zo stijgt. Nu ga je steeds meer richting ‘normaal’ en dat blijft lastig! Ik merkte ook wel dat er toch een stemmetje schreeuwt van hoo er moet wat af! Zeker omdat ik weer 

Inhoud verbergen

Een kg aan was gekomen in 3 weken tijd en het nu toch echt Vetmassa is volgens de meting 

Wel mag ik nu langzaam gaan opbouwen met werken en daar ben ik echt blij om!! 

Inhoud verbergen

Ik probeer ook zo goed mogelijk te eten en dat doe ik ook echt. Ik eet 6 keer per dag alleen ik ben zo bang dat dit zo hard blijft gaan!! Eet ik dan echt zo bizar en gek veel? 

dit is bijv wat ik op een normale dag eet nu om aan te komen:

Ontbijt:

150-200 ml skyr met 3 eetlepels bio meusli en beetje honing 

2 crackers met kipfilet 

tussendoor:

Appel

Lunch: 

(varieert wel dagelijks maar meestal:)

3 boterhammen met boter en beleg (meestal 2 met zoet zoals appelstroop of hagelslag en een met vlees

tussendoor:

evergreen 

avond eten:

1 stuk vlees

2 opscheplepels aardappels 

3 opscheplepels groente 

tussendoor:

griekse yoghurt met blauwe bessen 

En een appel 

dit is even wat het ongeveer is. Soms andere dingen uiteraard 

ohja! En 2,5-3 L cola light 😂(heel slecht ik weet het😂)

maar hier kom ik dus bijna wekelijks een kg mee aan. Nu dan de afgelopen keer 1 kg in 3 weken maar normaal wel snel merk ik nu... 

Je lijstje ziet er prima uit. Je gewichtsstijging vind ik echt alles behalve veel. De hoeveelheid cola light daarentegen vind ik wel bizar veel. Wat is daar de reden van om dat zoveel te drinken? Houd het grotere doel voor ogen; gezondheid om te kunnen werken, functioneren, vrij te zijn in doen en laten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@DMV Ja misschien heb je ook wel gelijk als je het bekijkt over 3 weken. het voelt alleen als veel! Ik ben enorm gemotiveerd alleen ik heb nog geen echte goede hulp gehad. Ik ben dit nu allemaal zelf aan het doen om weer meer te mogen. Gelukkig start volgende week de behandeling ambulant! 

en wat betreft de cola light dat is echt mega slecht. Ik doe dit al vanaf m’n 13e haha de reden is misschien onbewust wel voor een verzadigd gevoel... maar ook wel echt omdat ik het lekker vind😂

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrator
Op 21-3-2021 om 19:54 zei Renn96:

Tuurlijk wil ik dat doen! Alleen ik ben dus nieuw en ik zou echt niet weten hoe dat moet. Kan je me dat uitleggen? haha

Hi Renn96, ik heb de BMI's voor je in een spoiler gezet:) 

En ik lees dat je deze week begonnen bent met ambulante therapie, heb ik dat goed begrepen? Wat spannend! Ik ben benieuwd hoe het is geweest!

Link naar bericht
Deel via andere websites