Spring naar bijdragen

Controle niet los kunnen laten

Lass86
 Share

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik merk dat ik over tijd steeds meer moeite heb met het los laten van de controle. Hierbij bedoel ik voornamelijk dat ik me niet meer kan verliezen in een goed boek of een andere hobby.

Dit is echt iets van de afgelopen tijd. Het is niet altijd zo geweest.

Is dit herkenbaar bij jullie? Is dit iets typisch voor ES?

Lieve groetjes,

Indra 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker herkenbaar, als je gedachten grotendeels beheerst worden door je eetstoornis! Vermijd je die hobby's nu, of probeer je het wel steeds weer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf stug door gaan! 😆 Maar ik kan er meestal niet langer dan een uurtje aan zitten. Soms korter. Ik doe graag aan muziek en het brengt me veel blijdschap, dus wil ik het zeker niet droppen!

Ik ben ook bezig met een cursus en daar loop ik nu helaas wel verder vast, want daar moet ik eigenlijk meer tijd in stoppen dan dat lukt... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er kunnen meerdere factoren meespelen. Ten eerste puur fysiek: alles werkt minder goed als je te weinig eet of veel rommelt (wel eten maar compenseren, bv) met eten. Je hersenen krijgen minder voedingsstoffen, wat o.a. je concentratie beïnvloedt. Ten tweede kunnen je gedachten zodanig door eten, gewicht e.d. beheerst worden dat er weinig ruimte is voor iets anders. Toen ik restrictte, dacht ik bijna heel de dag aan eten, aan het volgende moment dat ik weer iets "mocht" eten en na verloop van tijd ook vaak tweestrijd of ik wel of geen eetbui zou krijgen. Ik heb niet helder wat voor es jij precies hebt, maar mss herken je dit deels. Dus de beste tip is werken aan je herstel, maar dat is ook meteen de slechtste tip omdat je herstel natuurlijk niet 1,2,3 voor elkaar krijgt.

Het hielp mij overigens wel om dingen, voor zover dat gaat, buitenshuis te doen. Buitenshuis werkte het sneller als afleiding, even mijn zinnen verzetten. Thuis lukte dat veel minder goed.

Mss zijn er in hoe je tegenover je activiteiten staat ook wel mogelijkheden om belemmerende gedachtegangen om te buigen richting helpende gedachten. Sws denk ik dat je de lat een stuk lager mag leggen! Een uurtje bezig zijn met iets, is hartstikke goed. Wat gebeurt er mbt je cursus waardoor je er niet aan begint of iig er minder tijd in steekt dan "moet"? (Van wie moet dat overigens?) Wat was je motivatie om er uberhaupt mee te beginnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...
Ingrid1971
Op 4-5-2021 om 20:06 zei Lass86:

Hallo allemaal,

Ik merk dat ik over tijd steeds meer moeite heb met het los laten van de controle. Hierbij bedoel ik voornamelijk dat ik me niet meer kan verliezen in een goed boek of een andere hobby.

Dit is echt iets van de afgelopen tijd. Het is niet altijd zo geweest.

Is dit herkenbaar bij jullie? Is dit iets typisch voor ES?

Lieve groetjes,

Indra 

Het is heel normaal wat je benoemd. Als ik de controle loslaat wat betreft de weegschaal, dan denk ik dat ik verzand in het moeras. Als de es heel erg aan mij trekt kan ik mij niet concentreren op een boek lezen. Ik heb momenten dat de es er soms helemaal niet is en dan kan ik gerust een half uur lezen en dan ben ik ook echt geconcentreerd bezig. Het zijn moment opname's maar elke keer weer een stapje dichterbij herstel denk ik maar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Ingrid1971:

Het is heel normaal wat je benoemd. Als ik de controle loslaat wat betreft de weegschaal, dan denk ik dat ik verzand in het moeras. Als de es heel erg aan mij trekt kan ik mij niet concentreren op een boek lezen. Ik heb momenten dat de es er soms helemaal niet is en dan kan ik gerust een half uur lezen en dan ben ik ook echt geconcentreerd bezig. Het zijn moment opname's maar elke keer weer een stapje dichterbij herstel denk ik maar. 

Hoi Ingrid,

dank je voor jouw bericht. Ik begon het echt te merken toen ik aan mijn cursus begon. Ik heb me er nu ook bij neergelegd dat ik eerder door mijn concentratie heen zit. En inderdaad, de beter het gaat, de dichterbij je bent bij herstel.

Volgende week ga ik voor de eerste keer op pianoles. Ik ben benieuwd hoe me dat afgaat.

Is alles goed met jou Ingrid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een uurtje met iets bezig kunnen zijn is hartstikke goed! En ook heel gezond om daarna weer iets anders te gaan doen of even een korte pauze te nemen. 
Wat leuk trouwens dat je ook zoveel plezier haalt uit muziek maken. Daar kan ik ook mijn ziel en zaligheid in kwijt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-5-2021 om 13:01 zei Moon73:

Een uurtje met iets bezig kunnen zijn is hartstikke goed! En ook heel gezond om daarna weer iets anders te gaan doen of even een korte pauze te nemen. 
Wat leuk trouwens dat je ook zoveel plezier haalt uit muziek maken. Daar kan ik ook mijn ziel en zaligheid in kwijt. 

Ja? Mag ik vragen wat je doet in muziek?

Ik mis het gevoel om me er in kwijt te kunnen raken, maar het is wat het is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • Administrator

Hi Lass86! Ik heb jouw verhalen even terug gelezen hierboven :)  Wat jammer dat je je gevoel niet meer goed kwijt kan in de muziek, het is zo een fijne uitlaatklep! Op welke manier deed je dat altijd toen je dit nog wel kon? Door zelf een instrument te bespelen of door veel muziek te luisteren? En hoe gaat het met de pianolessen? Ik lees dat je daar net mee bent begonnen, wat leuk!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-6-2021 om 15:40 zei Lass86:

Ja? Mag ik vragen wat je doet in muziek?

Ik mis het gevoel om me er in kwijt te kunnen raken, maar het is wat het is.

Hoi Lasse, 
Vroeger zong ik heel veel en schreef ik teksten op bestaande melodietjes. Begin nu soms ook mijn eigen liedjes te schrijven. 

En ik speel graag ukelele. Dat vind ik een tof instrument. Op mijn werk kan ik veel muziek maken, dus dat is ook best fijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Moon73:

Hoi Lasse, 
Vroeger zong ik heel veel en schreef ik teksten op bestaande melodietjes. Begin nu soms ook mijn eigen liedjes te schrijven. 

En ik speel graag ukelele. Dat vind ik een tof instrument. Op mijn werk kan ik veel muziek maken, dus dat is ook best fijn. 

Heel gaaf Moon! Ik wil ook mijn eigen liedjes schrijven. Daar werk ik naar toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ingrid1971

Gaaf dat je je kan vinden in de muziek. Ik heb dat met yoga, daar kan ik helemaal in op gaan. Vanmorgen met mindwalk meegedaan in de duinen. Je lijf voelen, heeft voor mij zoveel meer waarde voor het herstelproces. Ik groei met de dag. En ik ga eind oktober zelf een yoga opleiding doen en ik ga dan lieverlee de zorg verlaten, nu kan ik nog een switch maken op mijn 50e🤩. Als ik 60 ben wil ik geen billen meer schrobben, of twee clienten uit elkaar halen die in elkaars haren vliegen, of in een bord naar mijn hoofd geslingerd krijgen.  Mijn vriendin heeft een yogastudio en ik mag bij haar stage lopen, vind ik het wat dan willen we samen de studio uitbreiden, ieder met zijn eigen expertise. Ik kan steeds meer de es loslaten, en krijg daardoor meer verbinding met mijzelf waardoor ik ook weer andere interesses krijg in andere dingen. Los laten van de controle is zo fijn, de weegschaal los laten is ook een stuk vrijheid terug krijgen. En eten vanuit behoefte is weer mijn vrijheid terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Ingrid1971:

Gaaf dat je je kan vinden in de muziek. Ik heb dat met yoga, daar kan ik helemaal in op gaan. Vanmorgen met mindwalk meegedaan in de duinen. Je lijf voelen, heeft voor mij zoveel meer waarde voor het herstelproces. Ik groei met de dag. En ik ga eind oktober zelf een yoga opleiding doen en ik ga dan lieverlee de zorg verlaten, nu kan ik nog een switch maken op mijn 50e🤩. Als ik 60 ben wil ik geen billen meer schrobben, of twee clienten uit elkaar halen die in elkaars haren vliegen, of in een bord naar mijn hoofd geslingerd krijgen.  Mijn vriendin heeft een yogastudio en ik mag bij haar stage lopen, vind ik het wat dan willen we samen de studio uitbreiden, ieder met zijn eigen expertise. Ik kan steeds meer de es loslaten, en krijg daardoor meer verbinding met mijzelf waardoor ik ook weer andere interesses krijg in andere dingen. Los laten van de controle is zo fijn, de weegschaal los laten is ook een stuk vrijheid terug krijgen. En eten vanuit behoefte is weer mijn vrijheid terug.

Dat klinkt echt super gaaf Ingrid!! Wat leuk dat je bij haar stage mag lopen. Heel veel succes met de opleiding. Ik hoop dat je daar nog veel vrijheid en verbinding uit mag halen.

Klinkt heel super allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Ingrid1971:

O wat super! En dat van die switch maken dat herken ik ook. Ik volg nu een opleiding tot muziektherapeut om zoveel mogelijk muziek te kunnen maken overdag. Over een jaartje ben ik klaar om zelfstandig therapie te geven. Daar kijk ik erg naar uit. Dan ben ik ook 50. Nog genoeg jaren voor de boeg om veel plezier in mijn nieuwe werk te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind deze gesprekken geweldig! Het is nooit te laat om veranderingen aan te brengen in je leven als die je gelukkig maken. Heel veel succes dames!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ingrid1971
Op 13-6-2021 om 11:13 zei Lass86:

Ik vind deze gesprekken geweldig! Het is nooit te laat om veranderingen aan te brengen in je leven als die je gelukkig maken. Heel veel succes dames!

Ja leuk he, wat een eetstoornis al niet kan doen als je ouder bent...)), hoe ouder hoe gekker. De overgang heeft mijn mind aan getast...). Nee, zonder gekheid. De jaren dat ik nog mag werken en leef. Wil ik wel iets gaan doen wat ik echt leuk vind. Ik heb dan wel dat mazzel dat het financieel haalbaar is. Geld maakt niet gelukkig, maar het is wel makkelijk als je het hebt. Geluk en gezondheid staan bij mij nu hoog in het vaandel. Ik heb mijzelf jaren verwaarloosd..., ik heb echt zin in de yogaopleiding. Twee jaar geleden heb ik een half jaar een opleiding tot coach gevolgd, ook zo mooi. Daar heb ik nu heel veel aan in deze periode dat ik mijzelf vragen kan stellen, als ik een reflectieverslag van de sessie moet maken. Ik vind dat zo mooi om te zien, wat voor inzicht mij dit geeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ingrid1971
Op 12-6-2021 om 21:39 zei Moon73:

O wat super! En dat van die switch maken dat herken ik ook. Ik volg nu een opleiding tot muziektherapeut om zoveel mogelijk muziek te kunnen maken overdag. Over een jaartje ben ik klaar om zelfstandig therapie te geven. Daar kijk ik erg naar uit. Dan ben ik ook 50. Nog genoeg jaren voor de boeg om veel plezier in mijn nieuwe werk te hebben.

Ook gaaf, en dat je zometeen maar veel plezier mag beleven met het werk als muziektherapeute en de weg er nog naar toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Ingrid1971:

Ook gaaf, en dat je zometeen maar veel plezier mag beleven met het werk als muziektherapeute en de weg er nog naar toe.

Dank je wel. Dat zelfde wens ik jou uiteraard ook.

En fijn te lezen, Lasse dat we hiermee jou ook inspireren dat ouder worden ook zo zijn perks heeft 😉 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Moon73:

Dank je wel. Dat zelfde wens ik jou uiteraard ook.

En fijn te lezen, Lasse dat we hiermee jou ook inspireren dat ouder worden ook zo zijn perks heeft 😉 

Hallo Moon, ja dat ouder worden ook zijn perks heeft hoor je helaas niet veel! 

Dank jullie wel voor de inspiratie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrator

Wat een mooie en motiverende ervaringen worden hier allemaal gedeeld! 😃 Keep up!! Leuk om te lezen waar jullie plezier uithalen. En @Ingrid1971 wat super fijn dat je de es steeds meer kan loslaten, dat klinkt positief!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar!

Tijdens mijn eetstoornisperiode zong ik veel minder, en als ik het deed dan moest er een doel aan verbonden worden. Gewoon pingelen en een beetje zingen kon niet.

Concentratie is dan inderdaad wel een dingetje. En ik had bijna altijd last van een gejaagd gevoel. Is dat voor jullie ook herkenbaar? 

Misschien moeten we hier een IOVM bandje beginnen, met allemaal lieve nummers voor jezelf 😛

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei maartje1:

Herkenbaar!

Tijdens mijn eetstoornisperiode zong ik veel minder, en als ik het deed dan moest er een doel aan verbonden worden. Gewoon pingelen en een beetje zingen kon niet.

Concentratie is dan inderdaad wel een dingetje. En ik had bijna altijd last van een gejaagd gevoel. Is dat voor jullie ook herkenbaar? 

Misschien moeten we hier een IOVM bandje beginnen, met allemaal lieve nummers voor jezelf 😛

Geef me nog wat meer tijd op de piano en ik doe mee met het bandje!

Ja, dat is heel herkenbaar! Ik heb moeite om aan een hobby te beginnen vanwege dat gejaagde gevoel. Ik probeer het nog steeds vol te houden, maar het kan erg lastig zijn soms...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 4 weeks later...

Ooh mag ik ook in jullie bandje? Ik kan wel een beetje drummen 😇 

Ik vind het juist moeilijk om muziek te maken door te weinig energie (niet vanwege te weinig eten maar door depressieve klachten)

Link naar opmerking
Deel via andere websites