Spring naar bijdragen

Blog: hoe vertel je iemand over je eetstoornis?

Saskia B
 Share

Aanbevolen berichten

• Administrator

Een van de moeilijkste dingen van het hebben van een eetstoornis is misschien nog wel het vertellen aan mensen in je omgeving. Misschien schaam je je ervoor, of weet je niet hoe je het moet brengen. Of misschien is je omgeving wel op de hoogte, maar merk je dat je het lastig vindt te blijven communiceren hierover. Begrijpelijk!

Ook oud-cliënt van Human Concern Daphne had hier moeite mee toen zij nog een eetstoornis had. Om anderen te helpen, heeft ze een blog met tips geschreven hoe je je naasten kan vertellen over jouw eetstoornis en hoe je het gesprek op gang houdt. 

Je leest haar blog via de volgende link: https://humanconcern.nl/blog/blog-oud-client-daphne-hoe-vertel-je-iemand-over-je-eetstoornis/

Heb jij nog tips hoe je dit kan aanpakken of wil je je eigen ervaring hierover delen? Laat het hieronder weten om op deze manier weer andere iovm'ers te inspireren!

Liefs, 

Saskia van Human Concern

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ingrid1971

Ik merk dat voor mij het nu makkelijker is om te vertellen dat ik in therapie zit voor mijn es. Dit is voor mij de 2e keer dat ik in een es periode zit. De 1e keer was ik jong en wisten een paar mensen het. Nu weten iedereen het, ik schaam mij niet, ik merk dat voor mij de slogan "delen is helen" heel erg werkt. Is natuurlijk niet voor iedereen zo. Mijn therapeute zegt dat dit mss mijn kracht is om er open over te zijn en  veel mensen weten dat ik zelf wel kom als het minder gaat of als ik er iets over kwijt wil. Voor mij is openheid heel erg belangrijk in mijn weg naar herstel.

• Like 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...
5 uur geleden zei Petra Govers:

Niet....ze zien het toch wel?

Ja toch,?

Nee. Imo niet.

Wat maakt dat je dat denkt? Wat moeten ze aan je zien dan? Heel veel eetstoornissen zijn “onzichtbaar” aan de buitenzijde.

Wat weerhoudt jou er van om het zelf niet te vertellen? 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrator
Op 18-8-2021 om 14:16 zei Petra Govers:

Niet....ze zien het toch wel?

Ja toch,?

Hi Petra, ik kan mij voorstellen dat je denkt dat een eetstoornis altijd zichtbaar is voor de buitenwereld. Of misschien hoop je daar stiekem op zodat iemand hulp biedt i.p.v. dat je het zelf moet vertellen. Maar veel eetstoornissen zijn onzichtbaar. Niet iedereen heeft uiterlijke kenmerken van een eetstoornis zoals (extreem) onder- of overgewicht, het is een mentale ziekte. Heb jij het verteld aan mensen in jouw omgeving of hoop je misschien ergens dat iemand er zelf over begint? Ik ben benieuwd ☺️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petra Govers

Nope ik vraag niemand om hulp

Ik ben niet zo iemand

Kan het zo ook wel....altijd zo gedaan....vind dit hier wel heel goed hoor dat wel...

Anders zou ik er niet op zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petra Govers

Ik kom er even op terug.

Tuurlijk heb ik het verteld tegen de mensen die het dichtste bij mij staan....

Maar meer ook niet. Het gaat niemand wat aan! Die beledigende man in de patatzaak vergeet ik ook nooit meer....

Het gaat er niet om of je het wel of niet verteld, het gaat er om hoe jij je zelf voelt....snap je???

Ik heb toch een goed zelfbeeld moet ik van mezelf zeggen...

Maar het is dat anderen het zo gruwelijk kunnen neerhalen...

Nee dus ik vertel het niet...

Alleen een  paar naasten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Petra Govers

Ohhh wat ben ik toch een trut...

Ik ben niet in therapie...

Ze hebben mij 'gewoon niet gebeld.....😪

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.