Spring naar bijdragen

Sporten

Hansje
 Share

Aanbevolen berichten

Hey iedereen, 

ik heb geen officieel gediagnosticeerde ES, maar eten is wel een hele obsessie geworden de laatste maanden. Ik doe ook workouts om spieren te kunnen behouden, maar ik merk dat deze wat dwangmatig worden ( paniek dat ik mijn workout niet ga kunnen doen, vroeger ergens weggaan omdat ik genoeg moet slapen om de workout te kunnen doen, boos zijn op mezelf als ik ‘niet genoeg gezweet heb’ of als de workout niet lang genoeg duurde naar wat mijn hoofd denkt,..). Iemand die dit herkent? Hoe gaan jullie hiermee om? Zou op een normale manier willen kunnen sporten, want ik wil wel graag sterk zijn en de endorfines zijn vaak meer dan welkom.. maar hoe het nu gaat geeft me heel veel stress.. vaak kan ik pas ontspannen voor de dag als de workout gedaan is en enigzins naar mijn goesting verlopen is.. 

hopelijk triggert dit niemand. 
dikke knuffel, Hanne 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Hanne! Het klinkt idd alsof je doorgeslagen bent in het sporten. Op zich is je motivatie erachter niet verkeerd, maar hoe je het beschrijft komt over alsof het je veel meer kost dan dat het oplevert.

Overigens: je schrijft dat je sport om je spieren te behouden. Spieren hebben ook voeding nodig ;) sterker nog, als je veel sport terwijl je niet goed en/of niet genoeg eet, gaan je spieren er sneller aan dan wanneer je niet zou sporten.

Weet iemand in je omgeving van je struggles? Mijn advies zou zijn om naar je huisarts te gaan en hulp te vragen. Hoe vind je dat idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrator

Hi Hanne, welkom op het forum! Mooi dat je hier je verhaal deelt. Vervelend om te lezen dat je hier zo veel en dwangmatig mee bezig bent... Wat voor een stress ervaar je als je niet voldoende sport of genoeg zweet, waar ben je dan bang voor? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Dankje voor je antwoord!

Mijn ouders en sommige vrienden zijn op de hoogte. Ik ga momenteel ook bij de diëtist en psycholoog. Binnenkort heb ik nog eens een afspraak bij de dokter.

Vind het alleen moeilijk om hierover te praten omdat ik bang zijn dat ze zullen zeggen dat het eigenlijk toch niet zo erg is wat ik doe van sport of dat ze net zouden zeggen dat ik geen sport meer mag doen.

Groetjes, Hanne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Hansje:

Vind het alleen moeilijk om hierover te praten omdat ik bang zijn dat ze zullen zeggen dat het eigenlijk toch niet zo erg is wat ik doe van sport of dat ze net zouden zeggen dat ik geen sport meer mag doen.

Dat zijn twee uitersten :) een therapeut helpt jou als het goed is om het punt te bereiken dat je er zelf klaar voor bent om stappen te zetten met je sportgedrag ipv dat te forceren. Er is overigens niet echt een absolute maatstaf voor wat erg is en wat niet. De enige vraag die ertoe doet, is: ondervind jij er last van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites