Spring naar bijdragen

Verdrietige mededeling: Ik Ook Van Mij gaat stoppen...

Saskia B
 Share

Aanbevolen berichten

• Administrator

Lieve Ikookvanmij’ers, 

In 2011 heeft Human Concern het forum 'Ik Ook Van Mij' opgezet. Een platform om mensen met een eetstoornis samen te brengen met als voornaamste doel elkaar te motiveren in ieders weg naar herstel. In de afgelopen 10 jaar hebben wij heel veel mooie, lieve en krachtige Ikookvanmij’ers op het forum gehad en zijn wij heel dankbaar voor de geweldige Ervaringsdeskundigen die zich (sommigen vanaf het begin) vol motivatie hebben ingezet voor het forum. 

Jullie deelden hoogte- en dieptepunten uit jullie proces, gaven elkaar advies en er zijn zelfs vriendschappen ontstaan. Daarnaast waren er ook verdrietige gebeurtenissen op het forum en hebben we helaas afgelopen jaren afscheid moeten nemen van een aantal leden. Lief en leed werd gedeeld en het heeft de onderlinge connecties, en motivatie om te herstellen sterker gemaakt.

Afgelopen jaar zijn wij, als Human Concern zijnde, op een punt gekomen waar wij de toekomst van het forum hebben besproken. Wij merken dat wij niet de kwaliteit kunnen leveren die wij zouden willen én moeten leveren om een goed en sterk forum neer te zetten. Om deze reden zijn wij, met pijn in ons hart, tot het besluit gekomen het forum te sluiten per 22 december 2021. Het is zeker geen makkelijk besluit omdat wij ook inzien dat Ik Ook Van Mij voor velen een veilige en vertrouwde plek is en dat het heel naar is dat deze ruimte straks niet meer gebruikt kan worden.

De komende maanden kan het forum nog gebruikt worden en maak daar zeker gebruik van. Om nog je gedachten te delen, jouw ervaringen op te schrijven en om afscheid van andere forumleden te nemen. Mocht je in de toekomst graag willen aansluiten bij een ander forum kun je je aansluiten bij Proud2bme via forum.proud2bme.nl. 

Alle content en persoonsgegevens die op het forum staan en bij ons bekend zijn, zullen in zijn geheel verwijderd worden met het offline halen van de website. Dit in verband met de privacyregels.

Heel veel dank voor jullie openheid, kwetsbaarheid en betrokkenheid bij het forum de afgelopen jaren. Wij hopen dat het forum een fijne plek voor je is geweest in de tijden dat je dit nodig had en dat je, ondanks alle hobbels op de weg, de motivatie behoudt om door te gaan in je weg naar herstel. Herstellen van een eetstoornis is mogelijk, óók voor jou!

Namens Human Concern en het Ik Ook Van Mij-team,

Heel veel liefs voor jullie allemaal! ❤️

• Sad 7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Saskia B featured en pinned this discussie

Ik begrijp het wel denk ik. Het is hier ook echt stil de laatste tijd, maar wat ongelooflijk jammer. Juist omdat dit zo kleinschalig was, voelde ik me hier heel snel op mijn gemak. Dat was/is juist de kracht van dit forum en dat vind je niet zo snel ergens anders. 

In elk geval onwijs bedankt voor alles en iedereen. Ik heb zo vreselijk veel aan dit forum gehad en ben onwijs blij dat ik hier ben gekomen 😀

• Like 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer. 

5 uur geleden zei Blueeyes:

Juist omdat dit zo kleinschalig was, voelde ik me hier heel snel op mijn gemak. Dat was/is juist de kracht van dit forum en dat vind je niet zo snel ergens anders. 

Dit ja. 

Lijkt me best gek, als ik dan ergens mee zit, dat ik 't nergens kwijt kan..  Mja, vind vast wel een oplossing. 

@Saskia Bweten jullie misschien een ander alternatief dan proud? Ik vind proud echt helemaal niks. Zoiets als dit ergens, maar dan gewoon niet groot en roze? 

En ach, misschien ook niet. Ken dan toch niemand. 

Welke kwaliteit en hoe konden jullie 't de afgelopen tien jaar dan wel leveren? Wat is er veranderd? Of is 't, omdat er weinig activiteit is en te weinig moderators (zo noem je dat toch haha)? Maar klein bje nieuwsgierig 🤭 

• Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Blueeyes:

Ik begrijp het wel denk ik. Het is hier ook echt stil de laatste tijd, maar wat ongelooflijk jammer. Juist omdat dit zo kleinschalig was, voelde ik me hier heel snel op mijn gemak. Dat was/is juist de kracht van dit forum en dat vind je niet zo snel ergens anders. 

In elk geval onwijs bedankt voor alles en iedereen. Ik heb zo vreselijk veel aan dit forum gehad en ben onwijs blij dat ik hier ben gekomen 😀

Hier sluit ik me bij aan. Ik heb ook echt veel aan dit forum gehad en vond het ook fijn dat het kleinschalig was. 

Iedereen heel erg bedankt voor de steun/hulp! ♥️

• Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel jammer, het forum was voor mij zeker in het begin van mijn herstel een fijne en vertrouwde plek. Maar ik heb de afgelopen tijd ook gezien dat het veel rustiger was. Ik miste de betrokkenheid vanuit HC en ook de aanwezigheid van de ervaringsdeskundigen. 

Verder nog een praktische/technische vraag: is er een manier om makkelijk al mijn dagboekfragmenten te uploaden, of moet ik die stuk voor stuk gaan kopiëren en plakken (ik wil ze niet kwijt)?

• Like 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Elske:

Heel jammer, het forum was voor mij zeker in het begin van mijn herstel een fijne en vertrouwde plek. Maar ik heb de afgelopen tijd ook gezien dat het veel rustiger was. Ik miste de betrokkenheid vanuit HC en ook de aanwezigheid van de ervaringsdeskundigen. 

Verder nog een praktische/technische vraag: is er een manier om makkelijk al mijn dagboekfragmenten te uploaden, of moet ik die stuk voor stuk gaan kopiëren en plakken (ik wil ze niet kwijt)?

Hele goede vraag!! Ik wil t ook niet kwijt maar alles kopiëren is wel een hoop werk.. plus gewoon  alles wat ik op t forum gezet heb in bv wanneer ben je hersteld.  Ik vind t mooi om daar mijn proces terug te lezen en straks is dat allemaal weg 😞

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap het niet helemaal. Wat maakt dat jullie niet om steun bij forumleden hebben gevraagd als het gaat om moderaten, promoten, taken etc om wel die kwaliteit te bieden? Is dat niet iets waar HC juist voor staat, hulp durven en mogen vragen #welzelfnietalleen?

En over welke kwaliteit hebben jullie het, welke voorwaarden zien jullie als prioriteit? En hebben jullie die vraag ook voorgelegd aan de leden die gebruik maken van dit forum? Of jullie eigen conclusie getrokken en daarin dus ook aannames

gedaan vanuit eigen oordelen en meningen?

Ik hoor graag een reactie. Ik merk dat ik er boos om wordt. Dat er voor mij (sorry, ik kan enkel voor mijzelf spreken) besloten wordt dat ik kwaliteit of iets mis. Daarin ontnemen jullie mij mijn zelfregie en eigen keuzes. En dat vind ik haaks op jullie waarden staan.

• Like 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei DMV:

Ik snap het niet helemaal. Wat maakt dat jullie niet om steun bij forumleden hebben gevraagd als het gaat om moderaten, promoten, taken etc om wel die kwaliteit te bieden? Is dat niet iets waar HC juist voor staat, hulp durven en mogen vragen #welzelfnietalleen?

En over welke kwaliteit hebben jullie het, welke voorwaarden zien jullie als prioriteit? En hebben jullie die vraag ook voorgelegd aan de leden die gebruik maken van dit forum? Of jullie eigen conclusie getrokken en daarin dus ook aannames

Ik hoor graag een reactie. Ik merk dat ik er boos om wordt. Dat er voor mij (sorry, ik kan enkel voor mijzelf spreken) besloten wordt dat ik kwaliteit of iets mis. Daarin ontnemen jullie mij mijn zelfregie en eigen keuzes. En dat vind ik haaks op jullie waarden staan.

Ik sluit me hier bij aan. 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Ervaringswerker Human Concern

@Blueeyeswat fijn te horen dat je er zo een fijn plekje had gevonden! De kleinschaligheid was inderdaad ook wel de kracht! Mee eens. Wellicht dat er een mooi alternatief komt in de toekomst.. Het klinkt zo mega cliché maar soms als een deur sluit dan gaat er elders weer andere deur open..  wie weet wat er daar te halen valt.. dat is in iedergeval hoe ik erin sta! 

Jij bedankt voor het delen!

Liefs! Asli Hoek 

• Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei DMV:

In mijn beleving is er door sommige leden - ook door jou en @openocean die ik erbij betrek omdat ze zich aansluit bij je post - vaker aangegeven dat er weinig aanwezigheid en betrokkenheid vanuit (en daardoor verbinding met) het HC-team ervaren werd. In mijn beleving was de tendens van die kritiek dat HC meer mankracht/uren zou moeten investeren in het forum. Daarom kan ik je uitspraak nu dat jou regie ontnomen wordt omdat er voor jou besloten wordt dat je kwaliteit mist niet goed plaatsen. In mijn beleving heb je dat zelf namelijk aangegeven.

Ik spreek nu niet namens HC maar namens mezelf. Ben zelf ook niet blij met het besluit van het management dat het forum stopt. Maar ik vind het behoorlijk heftig wat er verweten wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@openocean ik snap je helemaal.. het is hier natuurlijk een stuk " intiemer" dan op proud of een ander groot forum.. 

Wij konden helaas vanuit HC niet de zorg en aandacht aan het forum besteden die we wel zouden willen. Er waren bijvoorbeeld niet genoeg moderators vanuit human concern zelf. Gelukkig wel heel betrokken ervaringsdeskundigen natuurlijk. .  echter ook die verdienen het goed begeleid en gehoord/gezien te worden. Op dit moment is dat vanwege omstandigheden binnen het bedrijf niet mogelijk en daarom is de keuze helaas het stoppen van het forum.. maar wie weet wat er in de toekomst voor moois in de plaats komt.. 

Daar ben jij, en andere forumgebruikers, nu natuurlijk niet bij gebaat dat begrijp ik.. 

Ik zou ook niet zo snel een ander kleinschalig forum weten eerlijk gezegd..  maar misschien dat er anderen zijn die tops hebben?

Liefs! Asli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Saskia, weet jij of er een makkelijkere manier is om inhoud van het forum te "downloaden"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Asli Hoek:

Ik zou ook niet zo snel een ander kleinschalig forum weten eerlijk gezegd..  maar misschien dat er anderen zijn die tops hebben?

Ten tijde van mijn forumtijd toen ik nog zelf een ES had zijn we met een groepje een eigen, besloten forum begonnen. Was met name bedoeld om een veilige plek te creëren waar zeer gevoelige info gedeeld kon worden. Maar dat is uiteraard geen vereiste. De "harde kern" hier zou dat kunnen overwegen. Er zijn allerlei sites waar je gratis een forum kan starten en waar je het bv. zo kan instellen dat alleen leden de subfora en berichten kunnen zien. Je kan zelfs instellen dat leden eerst goedgekeurd moeten worden ipv dat iedereen zich aan kan melden.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@DMV om ook nog even terug te komen op jouw berichtje; helemaal terecht want je bent een frequent gebruiker van het forum. Ik kan me je frustratie en je vragen wel voorstellen. Zonder teveel op het proces van hoe we tot dit besluit zijn gekomen in te gaan, zou ik je wel willen zeggen dat dit met de uiterste zorgvuldigheid is genomen. We zijn ook zeker niet over een nacht ijs gegaan en hebben alle voor en nadelen goed tegen elkaar afgewogen. 
Uiteindelijk is een van de redenen, die voor ons het zwaarste woog, geweest dat onze therapeuten volzitten met het behandelen van cliënten, waardoor wij niet de mogelijkheid hebben extra therapeuten in te zetten op het forum.

Zoals natuurlijk vaker, terecht, opgemerkt is binnen het forum, vinden wii ook dat we als HC actief betrokken moeten kunnen zijn bij het forum en alle vrijwilligers die hierop actief zijn, evenals het werk achter de schermen. Ook onze ervaringsdeskundigen verdienen het begeleid, gezien en gehoord te worden. Dit kunnen we helaas op dit moment niet voldoende bieden. Voor zowel onze forumgebruikers als de ervaringsdeskundige vrijwilligers niet.

Hopelijk heb ik je hierbij enigszins kunnen meenemen in onze overweging het forum te sluiten.. maar nogmaals..  wellicht komt er in de toekomst iets moois voor terug én ik zag net van jessie een leuke tip voorbij komen!

Liefs!

Asli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Asli Hoek:

Er waren bijvoorbeeld niet genoeg moderators vanuit human concern zelf. Gelukkig wel heel betrokken ervaringsdeskundigen natuurlijk. .  echter ook die verdienen het goed begeleid en gehoord/gezien te worden. Op dit moment is dat vanwege omstandigheden binnen het bedrijf niet mogelijk en daarom is de keuze helaas het stoppen van het forum..

Ah ok. Klinkt misschien gek, maar zo verwoord is 't voor mij duidelijker. Het is overmacht. 

3 uur geleden zei Asli Hoek:

maar nogmaals..  wellicht komt er in de toekomst iets moois voor terug

Dat zou mooi zijn voor anderen in de toekomst. Het is fijn dat jullie 't ook even de tijd geven voordat 't sluit. Kan ik f aan 't idee wennen. 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Jessie:

Maar ik vind het behoorlijk heftig wat er verweten wordt.

Ik zie niet echt verwijten jessie, maar vragen. Ik ben dit forum, jou als ervaringsvrijwilliger, en anderen, echt heel erg dankbaar vanaf 't begin dat ik hier kwam. Ik had nooit verwacht dat' online' mensen zo vertrouwd konden gaan voelen en dat je zelfs in real life afspreekt al helemaal niet.

Mijn grootste kritiek (waar jij misschien op doelt/dit mee in verband stelt?) is ongeveer een jaar terug geweest en betrof het onderwerp 

Spoiler

Zelfdoding

En misschien zou je uit dat perspectief wel meer aanwezigheid moeten hebben inderdaad, wil je dit een veilige plek maken waar er wel ruimte is, maar op een professionele gecontroleerde manier. Dat het niet verheerlijkt wordt bijvoorbeeld. 

Mocht er een nieuw forum komen, zou dit iets zijn om over na te denken. Ik ben geen professional op dit gebied, maar heb wel veel ervaring met het taboe erover in de ggz. Ik heb dus absoluut geen oplossing, maar weet wel waar behoefte aan is. 

Verder is er voor nieuwe mensen misschien vooral minder kwaliteit en aandacht. Dat kan ik me wel indenken. 

Misschien is 't wel goed om dit te doen nu 't zo rustig is. 

@Jessiemijn excuus als dit overkwam als een verwijt. Dat is niet mijn intentie geweest. Ik hoop dat je 't iets beter begrijpt op deze manier en mijn vorige bericht over de keuze beter begrijpen. 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei openocean:

Mijn grootste kritiek (waar jij misschien op doelt/dit mee in verband stelt?) is ongeveer een jaar terug geweest en betrof het onderwerp 

Bedankt voor je toelichting! Het was idd in die discussie omtrent dat onderwerp. 

Met wat ik schreef over dat verwijt doelde ik overigens niet op de vragen over hoe het besluit tot stand gekomen was, maar op het laatste stukje waarin o.a. stond dat er zelfregie en keuzes ontnomen werden.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jessie wat betreft eigen keuze en regie doel ik op zelf een keus maken of ik het forum zou willen verlaten vanwege eengebrek aan kwaliteit. Ja ik mistte betrokkenheid en vanuit die eerdere reacties had ik (verkeerde aanname mijnerzijds) een oproep tot nieuwe moderators verwacht.

Ik reageer mogelijk wat minder aardig dan anderen. Ik reageer zoals ik het ervaar. Zou ik dat niet doen ontken ik mijn eigen emoties; iets wat ik juist heb afgeleerd in mijn therapie. Het ligt voor mij erg in lijn met wat ik bij HC zie gebeuren... tijdgebrek, financieel tekort en meegezogen worden in de sleur van andere ggz instellingen daar waar HC eerst ‘uniek’ bleek en zichzelf op die manier als ‘anders’ profileerde. 

@Asli HoekDat het niet over een nacht ijs is gegaan zal zeker voor jullie gelden. Voor mij is dit dus wel een bommetje dat wordt gedropt.

Kan het forum omgezet worden naar andere beheerders buiten HC om zodat het forum blijft bestaan? Leuke suggestie van Proud maar dat is voor mij echt te jong, lief, naïef en niet passend.

Zoals ik je uitleg lees kunnen jullie vooral achter de schermen niet de tijd en aandacht vrij maken en zou dát zijn weerslag op het forum hebben. Dat vind ik dan niet kloppen als argument dat jullie het forum geen kwaliteit kunnen bieden. Ik lees een behoefte die bij de moderatie en vrijwilligers lag waar jullie niet aan konden voldoen.

Linksom of rechtsom komt dus weer een forum helaas ten einde. 

Bedankt dan dat het niet van de een op andere dag ook stopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@DMV bedankt voor je reactie. Helaas gaat het omzetten van het forum niet om verschillende redenen, bijvoorbeeld: de naam ikookvanmij is "eigendom" van HC en het forum (in ieder geval de achterkant ervan)  gaat in samenwerking met een buitenlands bedrijf waar ook voor betaald wordt. Ook vanwege privacy redenen is omzetten geen optie..  

Hopelijk kun je toch een plek vinden of creëeren natuurlijk die minstens even prettig voelt. 

We hebben expres wat ruimer de tijd genomen voor we het forum stoppen zodat er nog rustig "afscheid" genomen kan worden. Fijn dat je het als prettig ervaart! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@openocean @DMV WEET heeft ook een forum, maar hoe actief dat in gebruik is durf ik niet te zeggen. Als jullie op zoek zijn naar één op één (mail)contact met een ervaringsdeskundige zou je ook contact kunnen opnemen met WEET, het Leontienhuis, Ixta Noa of het Realcovery Inloophuis. Succes! 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-10-2021 om 19:51 zei Anne H.:

@openocean @DMV WEET heeft ook een forum, maar hoe actief dat in gebruik is durf ik niet te zeggen. Als jullie op zoek zijn naar één op één (mail)contact met een ervaringsdeskundige zou je ook contact kunnen opnemen met WEET, het Leontienhuis, Ixta Noa of het Realcovery Inloophuis. Succes! 

Bedankt voor de suggesties maar die zijn zeker een nee-bedankt-zeer-slechte-ervaring-opties.

Ik ben niet op zoek naar 1 op 1. Ik ben juist op zoek naar een groter geheel waarin men op volwassen wijze met elkaar kan delen, onderzoeken en stappen kan zetten. Niet de aai-over-de-bol-methode die op de andere fora voornamelijk heerst.

Ik vind mijn weg wel. Ik hoop enkel wel dat het einde can dit forum op deze wijze met de aangegeven argumenten niet representatief staat voor hoe het nu intern bij HC er voor staat.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei DMV:

Ik hoop enkel wel dat het einde can dit forum op deze wijze met de aangegeven argumenten niet representatief staat voor hoe het nu intern bij HC er voor staat.

Treffend gezegd! Ik heb echt mijn twijfels hoe het intern tot stand is gekomen en heb ook absoluut zeker het idee dat er intern veel mee aan de hand is bij HC.

ik wil zeker geen onrust stoken, maar op dit vlak, ben ik het wel eens met DMV, en heb ik ook zo m’n bedenkingen/andere ingangen/bronnen.

vind het echt heel heel jammer en zuur dat het forum moet stoppen..

het heeft mij onwijs geholpen in m’n pad naar herstel! 
Gun dit ieder ander ook.. ! 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff jeetje... Ik heb de inleiding de afgelopen dagen een paar keer gelezen en het doet me best wat moet ik zeggen. Ik ben nu al zolang lid hier en ik heb hier zoveel gedeeld. Zoveel meegemaakt. Mijn gigantische terugval, geen hulp kunnen vinden, emigreren, gerepatrieerd worden, nog dieper terugvallen, gesloten opname, er bijna niet meer geweest zijn....
Mijn hele leven die de afgelopen 5 jaar compleet op zijn kop stond. De afgelopen tijd ben ik stiller maar ik lees zeker nog mee. Ik ben echt gaan geven om de mensen hier. De verliezen die we hier hebben gehad. Maar ook buiten hier. Het voelt vaak of het forum de enige plek is waar dit echt begrepen voelt.

De community van mijn vrijwilligerswerk is een hele goede thuishaven. Ik nodig de leden van hier daar ook echt uit om mee te lezen, te kijken en zich evt. aan te sluiten. Maar het is geen forum waar alles gedeeld en gespuit kan worden. Daarin laat ikookvanmij een heel groot gat achter die ook proud2bme niet kan opvullen. Zij hebben over het algemeen toch een veel jongere doelgroep waardoor veel meer gekaderd wordt en er veel meer regels en beperkingen worden opgelegd qua inhoud. 
De kleine online gemeenschap die we hier hebben opgebouwd en wat hier gedeeld kan worden is daar niet te vinden. Ik hoop echt dat ikookvanmij een manier vindt dit door te zetten, wellicht in samenwerking met een andere partner, geen idee maar hier moeten toch mogelijkheden toe zijn?!

Ik geloof namelijk echt dat dit forum mij in mijn zwaarste ziekte dagen en isolement mij op de been heeft gehouden. Ook zonder de steun van moderators... Met het wissen van het gehele forum zijn we niet alleen die veilige plek kwijt maar ook de herinneringen aan de mensen die we het afgelopen jaar verloren zijn. Mij raakt dat... Is er niet nog iets wat we kunnen doen? 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.