Spring naar bijdragen
AnnaP

'Anorexiapatiënten hebben groter brein'

Aanbevolen berichten

AnnaP

Eindelijk eens een 'leuk' nieuwtje over anorexia:

Tieners met Anorexia Nervosa hebben een groter brein dan leeftijdsgenoten zonder deze eetstoornis. Dat wijst onderzoek van de University of Colorado uit.

De onderzoekers bekeken de hersenen van 19 meisjes met Anorexia en 22 gezonde tieners met behulp van MRI. De anorexiapatiënten bleken een grotere orbitofrontale cortex en insula te hebben. 
lees meer:

http://www.humanconcern.nl/2013/08/anorexiapatienten-hebben-groter-brein/

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soesje

Ik denk dat dit wel een goede ontwikkeling is in de wetenschap. De ene heeft toch meer aanleg voor een eetstoornis dan de ander. Maar interessant dat je dit ook echt aan het brein kunt zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

Dat deel van de hersenen is verantwoordelijk voor de verwerking van emotionele stimuli

Leuk weetje: therapie kan dit deel Vd hersenen ook weer doen verkleinen!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nina Maria

Misschien een stomme vraag, maar kunnen delen van je hersenen ook groeien of groter lijken door een enorme overactiviteit? Dat die delen groter lijken omdat mensen met anorexia zo veel nadenken? Dat mensen met anorexia veel meer in hun hoofd leven, in plaats van in hun lichaam, en daarom bepaalde delen van hun hersenen veel zwaarder belasten? De vraag is dus eigenlijk: Waren eerst de hersenen van die mensen groter en kregen ze daarna anorexia, of was het andersom? En kunnen delen van je hersenen van uberhaupt groeien of krimpen? 

Zo'n nieuwtje roept bij mij meer vragen op dan het beantwoord. :) 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jolein

Betekend het dan ook dat je slimmer bent? ;-p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

Nina; volgens mij worden ze groter door an

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

dacht juist dat door verkeerde voeding (onder/over) hersencapaciteit afnam :wacko:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

update: het artikel is nog aangevuld met een interessante opmerking van onze onderzoeker:

Sander de Vos, wetenschappelijk onderzoeker bij Human Concern, stelt dat dit onderzoek misschien wel meer zegt dan de onderzoekers nu in hun conclusie stellen. “De orbitofrontale cortex wordt namelijk ook als een gebied beschouwd voor het integreren en het interpreteren van gevoelens en prikkels van buitenaf. Mogelijk zijn tieners met Anorexia Nervosa hooggevoelig, dus gevoeliger dan andere tieners, waardoor prikkels van binnen en van buitenaf extra goed of hard binnenkomen. Bijzonder om in de blog van Carmen Netten te lezen dat dit vaak het geval is bij mensen die aanleg hebben om een eetstoornis te ontwikkelen.”

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ben benieuwd! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion

Ik zelf ben wel hooggevoelig. En meerdere hier op het forum begreep ik.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Soesje

Ik zelf ben wel hooggevoelig. En meerdere hier op het forum begreep ik.

Ik denk dat dit bij mij ook het geval is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

@maartje; als een bepaald hersengebied meer wordt gebruikt, neemt het volume toe

Agressieve mensen hebben een grotere amygdala bijvoorbeeld!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

maar het vermogen tot concentreren en leren neemt wel af dacht ik..net als bij jonge meisjes die comazuipen..die moeten soms echt een niveau terug op school!! (sorry Julia..hihi)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

zonder benzine kan een auto niet rijden

zonder energie(kcal) kan een brein niet denken....

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
123kiwi

Lees allemaal: 'Wij zijn ons brein' van Dick Swaab

Interessant boek!!!

Heb het ook een x in het boekentopic gezegd, maar vond het hier ook wel toepasselijk;).

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Dat van gevoelig en een groot brein herken ik wel geloof ik.

Bij mij thuis zeggen ze altijd "Jou brein is misschien groot, maar met dit (eetstoornis-) gedrag kunnen we daar dus niet van merken." --"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer

ook ik ben een hypersensitief volgens mijn peutje 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

Komt vaak voor. Ik wist er niks van af tot mijn peut het tegen me zei. 

Ik vind het fijn om de kenmerken te herkennen, omdat ik zo beter met bepaalde situaties om kan gaan. Ik weet bijvoorbeeld nu dat ik na een drukke dag tijd voor mezelf nodig heb, enz.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

Om slim te zijn, sociaalvaardig en goed te kunnen functioneren moet je juist een perfecte verhouding hebben tussen aanmaak-en-afbraak van hersenverbindingen en structuren.

Mensen mensen met schizofrenie en andere stoornissen hebben problemen bij de afbraak van hersenverbindingen die niet (meer)nodig zijn. (En daardoor een groter brein?)

Dus ik weet niet of dit weetje nou wel zo leuk is voor ons:P

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

ES-patienten zijn toch ook uit balans?

Als dat brein weer wat stabiliseert bij herstel (en ik geloof dat ik uit ervaring kan zeggen dat dat het geval is) dan komt het wel goed

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Patti

Hoi....

alleen als je dus anorexia hebt?!

is deze theorie ook op toepassing als je bijv lijdt aan boulimia nervosa?!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Evaaa1996

@Nina Maria Hersengebieden die je veel gebruikt kunnen zeker groeien en vormen vaak meer verbindingen met andere delen van het brein! Maar dit is niet altijd gunstig, zoals konijn zegt is de juiste verhouding van afbraak en opbouw van belang.

Wat een interessant topic, had het nog niet gezien! Wel jammer dat de link naar HC website en het artikel niet meer bruikbaar is. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Interessant, heb me altijd verdiept in relatie tussen hersenen en gedrag. Je hersenen hebben invloed op werkelijk álles, zo heb ik een boek wat heel duidelijk uitlegt hoe oa stress (cortisol) voor heel veel lichamelijke ziektes zorgt. Echt bizar. Heb nooit geweten dat die bepaalde hersengebieden bij anorexia een rol spelen. Wat ik me nu wel afvraag is; hoe zit dit dan bij Bv boulimia en binge eating? 

Zelf denk ik dat naast deze 2 gebieden ook andere gebieden nog een grote rol spelen mbt controle/perfectionisme, kan me zomaar voorstellen dat gebieden in de hersenen, zoals frontale cortex, die verantwoordelijk zijn voor planning/ordenen etc bij anorexia/ES juist weer overactief/beter ontwikkeld. 

Lijkt me echt nog eens interessant om op gebied van ES onderzoek te doen :D 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

Omg nostalgie dat dit topic nu naar boven wordt gehaald! Zoveel gebeurd en veranderd sinds toen!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Evaaa1996

@Rebekka Zeker waar dat er hoogstwaarschijnlijk veel meer gebieden betrokken zijn! Heb met studie presentatie gehad over wetenschappelijk onderzoek naar anorexia en hersenen. Waren wel correlaties gevonden tussen anorexia en de grootte van bepaalde hersengebieden maar nog onduidelijk wat oorzaak en wat gevolg is. Sowieso wordt er op dit moment meer gekeken naar netwerken van hersengebieden en is het idee van 1 hersengebied heeft 1 bepaalde functie nogal achterhaald. Vraag me ook wel af hoe het zit met Binge en boulimia. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.