AnnaP

Herstel voor cliënten met een eetstoornis is wel degelijk mogelijk

54 berichten in deze discussie

Herstel voor cliënten met een eetstoornis is wel degelijk mogelijk. Dit blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek bij Human Concern naar herstel van eetstoornissen dat is opgezet in 2010 onder supervisie van mw. dr. Greta Noordenbos, docent en onderzoeker verbonden aan de universiteit van Leiden.

Bij mensen die langdurig aan een eetstoornis lijden is dit iets wat door sommige onderzoekers/instellingen als niet (meer) mogelijk wordt beschouwd. Echter de cijfers liegen er niet om, cliënten die bij Human Concern binnenkomen hebben gemiddeld al 9 jaar een eetstoornis en minimaal 65% daarvan heeft al 1 of meerdere behandelingen gehad zonder duurzaam resultaat.

Mevr. Dr Greta Noordenbos, Klinische Psychologie, Universiteit Leiden: “Het onderzoek laat zien dat eetstoornispatiënten die behandeld zijn bij HC significant verbeteren op alle relevante criteria voor herstel, zoals verbetering van  het eetgedrag,  de lichaamsbeleving, de lichamelijke gevolgen, evenals het psychosociale functioneren. Deze resultaten blijken te beklijven zo blijkt uit follow-up onderzoek. Human Concern toont daarmee aan dat ze door de inzet van ervaringsdeskundige professionals, die zelf hersteld zijn van een eetstoornis, een cruciale bijdrage leveren aan het behandelaanbod voor eetstoornispatiënten in Nederland.”

Lees meer over dit onderzoek.

Hoe denk jij hierover? Geloof jij dat je kunt herstellen van je eetstoornis? 

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je volledig kan herstellen, echter..... dat je altijd waaks moet blijven. Als in de zin van iemand die bijvoorbeeld verslavingsgevoelig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof inderdaad ook wel dat je kan herstellen van een eetstoornis, echter zijn er dingetjes waar je mee moet leren omgaan. Je geheugen kan je niet uitwissen, calorieën zal je altijd weten. Vraag is hoe je ermee omgaat, ga je voor het magerste of voor het lekkerste? En als er nieuwe producten zijn, of je daar ook nog naar de calorieën kijkt. 

Dus voor 99% geloof ik zeker, echter blijf je dit soort dingetjes houden denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk zeker dat je kunt genezen. Dat je weer lekker kunt doen wat je wil, op het moment dat je je hongergevoel weer onder controle hebt en ernaar kunt luisteren. Je moet weer leren vertrouwen op je lichaam, maar als dat lukt: bye bye eetstoornis!

Scheelt dat er al veel mensen zijn bij wie het gelukt is, dus dat geeft mij nog extra vertrouwen :)

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Karlijn, je houdt je op een gegeven moment niet meer bezig met de kcal hoor :) Ik weet nog steeds hoeveel kcal er in een appel zitten, maar denk er niet aan wanneer ik die op eet. Zelfde geldt voor nieuwe producten: lijkt het me lekker, dan neem ik het gewoon :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Karlijn, je houdt je op een gegeven moment niet meer bezig met de kcal hoor :) Ik weet nog steeds hoeveel kcal er in een appel zitten, maar denk er niet aan wanneer ik die op eet. Zelfde geldt voor nieuwe producten: lijkt het me lekker, dan neem ik het gewoon :)

Sorry als ik het niet zo goed omschreven heb, want dat bedoelde ik ook; dat je het wel weet maar dat je je er niet meer mee bezig houdt

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

voor mezelf moeilijk te geloven op dit moment maar ik weet dat het kan! Kijk maar hier op het form en bij HC ( de therapeuten)!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou niets liever volmondig Ja ! willen roepen en het heel graag willen kunnen geloven wanneer ik naar mezelf kijk.

Dat W i l  ik  Heel graag! Maar echt geloven voor mezelf?

Nee. 

Want als ik volmondig Ja, zou zeggen, Dan zou ik niet eerlijk zijn. 

Wie weet , komt het ooit eens...ook voor mij? 

Blijven zoeken denk ik dan maar....of zoiets. 

:wacko: 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

dat is nou precies wat ik ook voel Isa! HEel naar voor je maar ik vind dit stukje herkenning wel fijn!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is in mijn ogen inderdaad mogelijk. Mijn eetstoornis heeft al jaren geen functie meer, dus heb het echt los kunnen laten. :)

2 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat je er 100% van af kan komen. 

Mee eens, je zult naar mijn idee je hele leven met eten of niet eten bezig zijn, hoewel ik wel denk dat je steeds beter naar het 'goede' stemmetje kan luisteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof het niet maar hoop het van harte!

Ik kan het me niet voorstellen dat ik zonder erbij na te denken kan eten wat en wanneer en waar ik wil...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad wel dat je je bewust zal blijven van wat je eet, maar dat hebben de meeste mensen. Zodra je niet meer obsessief bezig bent met eten, gewoon zo nu en dan lekkere dingen kunt eten zonder daar meteen van in paniek te raken en je lichaam werkelijk accepteert, geloof ik dat je genezen bent.

Het hangt er dus vanaf wat je als 'genezen' ziet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof het wel!

Als je je lichaam alles kan geven wat het nodig heeft(niet meer en niet minder), zonder dat je geest daardoor van slag is, ben je genezen naar mijn idee.

Een perfect lichaam heeft niemand, maar een perfecte persoonlijkheid(en daarmee perfect eetgedrag) dus ook niet! Boeie!! ;):)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

100% herstel is absoluut mogelijk! Maar ik denk wel dat je realistisch moet blijven hierin. Iedereen heeft wel eens een moment waarop je wat moeite hebt met je lichaam, gewoon omdat je ongesteld bent, een opgeblazen buik of darmen hebt, omdat je vocht vast houdt, omdat je iets bent aangekomen, omdat je een keer je emoties hebt weggegeten of omdat je eens een slechte dag hebt met een donderwolkje boven je hoofd wat je via het eten uit (hetzij in teveel hetzij in te weinig). Genezen betekent niet dat je dit soort dagen niet meer hebt. Dat zijn namelijk normale dingen die bij het leven horen. Enige verschil is dat je gewoon even een dag wat mokt en daarna zet je je er ook weer over heen.

Maar gewoon alles kunnen eten zonder daar bij stil te staan, je schuldig te voelen of wat dan ook. Ja hoor, dat kan absoluut!!

6 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan niet genoeg gezegd worden. Herstellen is mogelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lydia Je haalt mij te woorden uit de mond. Precies zoals ik het ook zou omschrijven.

Dus Anna, om jouw vraag nog te beantwoorden: Ja! Je kunt herstellen van je eetstoornis!

Blijf geloven in jezelf, in je eigen vermogen om de eetstoornis te overwinnen.

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hhmm, ik geloof wel dat je kan herstellen.

Mijn twijfel is alleen of ik wel sterk genoeg ben...

Net zoiets als dat ik niets mag eten en een ander wel.

Waarom kan ik niet genezen en jullie wel?

Omdat ik wel in de kracht geloof die jullie bezitten, maar niet in de kracht die ik bezit.

Dit klinkt vast heel raar voor jullie...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lydia Je haalt mij te woorden uit de mond. Precies zoals ik het ook zou omschrijven.

Dus Anna, om jouw vraag nog te beantwoorden: Ja! Je kunt herstellen van je eetstoornis!

Blijf geloven in jezelf, in je eigen vermogen om de eetstoornis te overwinnen.

Beste JessicaW, 

Hoe begin je daar eigenlijk mee?  :huh: 

Geloven in jezelf..? 

Want dat geloof in mezelf...heb ik nog nooit gehad :wacko: ...en ik wil het wel geloven en ook  graag voelen dat dat voor mij ook geldt en mogelijk is. 

Vandaar mijn vraag aan jou. 

Liefs

IsabellaOliviaSophia

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Isa: je mooie kanten boven halen, inzien hoe sterk je bent! Het feit dat je jezelf al zo lang staande houdt is daar een voorbeeld van!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden