AnnaP

Eén op de vijf tienermeisjes obsessief bezig met gezond eten

67 berichten in deze discussie

Hebben jullie dit bericht al gezien? Wij van Human Concern waren best geschokt door de uitkomsten van de enquête! 

Goji bessen, chiazaad en quinoa… Nederland lijkt in de ban te zijn van gezond eten. Maar in hoeverre is het ook echt gezond? Eén op de vijf tienermeisjes is obsessief bezig met gezond eten. Dat blijkt uit een online enquête van Girlscene.nl in samenwerking met Stichting Human Concern, centrum voor eetstoornissen, onder meer dan 500 meiden rond de 18 jaar. 21,5% geeft aan in paniek te raken als ze aan het einde van de dag bedenken dat ze niet genoeg gevarieerde of waardevolle voedingsstoffen hebben binnengekregen.

‘Healthy is the new skinny’, wordt ook wel gezegd. De ongezonde producten zijn naar de prullenbak verbannen en gezonde producten staan op de voorgrond. Dat deze gezondere levensstijl ook leeft onder tienermeiden, laten de cijfers wel zien: meer dan twintig procent geeft aan nooit te kiezen voor een product waar ongezonde toevoegingen als geraffineerde suikers en e-nummers in zitten. Het obsessief bezig zijn met gezond eten heeft veel invloed op hun leven. Een kwart vindt op vakantie gaan een hoge drempel omdat ze dan niet beschikken over het gezonde voedsel wat ze thuis hebben en 18,5% gaat zelfs liever niet naar feestjes zodat ze niks opgedrongen krijgen wat ongezond is.

lees verder op de website

Ben benieuwd naar jouw reactie hierop! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ohja en heb hier zelf ook een mening over. Ik word eerlijk gezegd een beetje kriegel van die gezondheidshype. Tuurlijk doe ik er zelf ondertussen ook aan mee, trendgevoelig als ik ben. Ik eet ook 'sochtends havermout, noten als tussendoortje en sindskort gooi ik zelfs spinazie door mijn fruitsapjes uit de blender. Maar ik vind het leven echt niet leuk meer als je niet af en toe lekker een stuk taart met suiker kunt eten. Alles in balans is mijn motto. Dus een mix van gezond en ongezond. en dan is ook nog maar de vraag wat echt ongezond is. Veel vetten kunnen bijvoorbeeld heel gezond zijn. Bijv vette vis en avocado. En het schijnt dat een glas rode wijn per dag ook heel gezond is...

wat vinden jullie? 

3 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat mij er nu net 1 van zijn :o

Ik word er zelf ook gek van, maar ik BEN er zelf een (zo'n type) dus word stiekem kriegel van mezelf. En van mijn vader, moet ik toegeven. Die maakt het mij wel erg lastig om ergens "gewoon" van te genieten.

Verder: dunne anorexia modellen zijn steeds meer "uit" (veel mensen denken nog altijd dat dit een van de grote oorzaken is van eetstoornissen. Als ik ooit moed genoeg kan verzamelen ga ik daar nog is op in) en worden vervangen door gezonde modellen. Heel erg positief: maar het zijn nog altijd de modellen met de kleinste gezonde maatjes. Ze worden nog altijd bewerkt, en dan? Zo kan ik ook wel perfect op een cover gaan staan..

Jammer dat het schoonheidsideaal slank zijn is. Als dat niet meer zo aandrong (sterk aanwezig) dan zou het percentage denk ik wel afnemen.

Het word ons toch wel aangeleerd ons te spiegelen met anderen, over gezond zijn na te denken (is ook wel nodig hoor, maar iedereen, gezond of niet, focust zich veel te erg op die dingen) en denken dat je de perfecte vrouw bent als je maar ** kg weegt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben best wel een healthy freak als in dat mijn kast ook vol staat met quinoa, hennepzaad, kokosolie, tarwegraspoeder etc. Voor mij is het belangrijkste dat ik naar mijn lichaam luister, ongeacht wat er wordt geschreven over wat wel en wat niet goed is. Wat wel en niet goed is, dat is per individu gewoon zo ontzettend verschillend. En persoonlijk vind ik dat daar aan voorbij wordt gelopen in deze maatschappij. Mensen worden vreselijk beïnvloedt door wat er overal wordt geschreven en beweerd, raken in de war, er wordt ingespeeld op onzekerheden en gevoelens. Ik vind dat ziekmakend. Alles maar van buiten uit, terwijl ik vind dat de focus veel meer zou mogen liggen op 'van binnen uit'. Mijn ervaring is dat het lichaam over het algemeen wel weet wat het nodig heeft, alleen zal niet iedereen dit even goed kunnen aanvoelen. Logisch ook, want de meeste mensen zijn maar amper in verbinding met hun lichaam, wat ook iets heel typerends is van deze maatschappij. 'Leren voelen' wat je lichaam nodig heeft is wat dat betreft een heel leerproces (en dan heb ik het niet alleen over voeding). Mijn lichaam is bij mij mijn tomtom.

4 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie reactie Lydia, en ben het er helemaal mee eens. De manier waarop ik eet en beweeg, daar voel ik me prettig bij. Ik moet niks en mag alles. Maar kan me voorstellen dat dit 'kompas' bij sommigen totaal weg is door wat anderen zeggen, schrijven etc.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik word ook heel kriebel van " je moet dit eten want dat is goed voor je"

Maar al helemaaaaaal van:

"Je moet dit niet eten want dat is slecht voor je"

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gezond leven is belangrijk, maar ik ben niet zo dol op die complete focus. Wat jij zegt Nijn, dat je dan andere dingen niet meer mag eten. Iedereen moet zeker eten wat voor die persoon goed voelt. Niet omdat iets hoort. Tot nu toe hebben we het toch ook prima gered zonder alleen maar superfoods te eten? ;)

Variatie is vooral zo belangrijk. Iets kan wel gezond zijn, maar niet als je het alleen maar gaat eten. Worteltjes zijn goed voor je, behalve als je er zoveel eet dat je oranje wordt  :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als mensen hier zeggen dat ze geen (wit)brood eten, omdat andere dingen gezonder zijn, vind ik dat altijd stom:(

Ik ben juist zo goed brood aan het eten. Bij mij thuis en in mijn omgeving is brood gewoon de standaard.

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik word er doodmoe van.....

Brood. Brood is van nutere grauw. Wit brood zowel als dat hele donkerbruine brood worden bewerkt met kleurstoffen. Brood kan van nature niet zo wit of donker zijn.

Superfoodzzzzz. Jaja. Over vijf jaar komt er naar buiten dat die superfoodzzzz bewerkt zijn met enge dingen en dat we daardoor allemaal enge ziektes krijgen. Je weet het niet!!!!

Eet gevarieerd, dan zit je altijd goed. En luister naar je lichaam. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké, ik herken me hier dus helemaal in. Alsof ik ook nog mee ga met de 'eetstoornistrend'. Ik raak in paniek als er ergens wit brood wordt neergezet. En ik voel me ook superschuldig als ik ananassen uit blik eet, omdat daar suiker aan is toegevoegd. Net als dat ik me schuldig voel om groenten uit blik te eten, omdat daar conserveermiddelen aan zijn toegevoegd. Ik voel me ook schuldig als ik vers fruit of groente eet, omdat dat 'bespoten' is. Eigenlijk zou ik me alleen maar goed kunnen voelen als alles wat ik haal 100% biologisch en niet genetisch gemanipuleerd is. Je snapt het al, dat is onhaalbaar. Hoe dan ook, raak ik wel constant in de war van wat ik nou dan mag/moet eten. Alles voelt fout, omdat het niet 100% puur is. Ik ben ook nog eens bang dat andere mensen gezonder eten dan ik doe.

Daarnaast mogen die producten ook niet meer dan xx calorieën op een dag opleveren. 

Dit berichtje maakt me eigenlijk een beetje verdrietig of misschien meer wanhopig, omdat ik gewoon niet meer weet wat ik dan met eten aan moet...

Wat ik me trouwens wel afvraag; is bij Be-Leef ook niet alles biologisch en vers? Ik kreeg dat idee door de berichten die ik er op het forum over had gelezen. Niet dat ik daarheen ga, maar destijds heb ik me tijdens (intake)gesprekken met dat idee heel erg gerust kunnen stellen als ik Be-Leef als advies zou krijgen. Ik ben wel benieuwd naar een reactie hierop.

Bovendien wil ik nog één dingetje kwijt. Ik wil graag bijzonder zijn, anders. Het is best confronterend om te lezen dat nog xx meisjes op deze manier zijn. En nog confronterender dat ik dus mee lijk te lopen met die soorten eetstoornishypes... eerst anorexia, nu een soort van orthorexia..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag het HC interview net op tv over dit onderwerp met Carmen.

Had me niet gerealiseerd dat het zulke zorgwekkende vormen aan had genomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het was net op Editie NL! Zie: http://www.rtlxl.nl/#!/editie-nl-216694/6396f1f4-9317-41d8-8b24-fead4e714443 Leuk dat je het gezien hebt Frederike.

@Flowertje, het klopt dat bij Be-LeeF! het eten voornamelijk biologisch en vers is. Maar er is ook gewoon brood, pizza, chocola en koekjes. In het gewone leven is het ook niet mogelijk om altijd vers en biologisch te eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook behoorlijk bezig met anders, gezonder eten maar zal nooit tegen een ander zeggen dat hij/zij niet meer mag eten wat ik niet meer wíl eten.

Het is een keuze van mij, niet door de es ingegeven (werd bij HC ook zo gezien gelukkig) maar ik ga niet zóver dat ik allerlei superfoods ga eten.

Ik hoef geen tarwegrassapjes e.d. maar kies wél voor zoveel mogelijk biologisch en zonder chemicaliën.

Liefst ook suikervrij maar ik realiseer me heel goed dat dat niet zomaar even omgegooid is.

Langzaam afbouwen, voorzichtig wennen aan een andere levensstijl en heus wel eens een uitzondering maken omdat dat toevallig zo uitkomt.

Het komt bij mij niet uit dun of extreem gezond willen zijn maar meer uit dat ik me niet langer voor de gek wil laten houden door wat anderen zeggen dat goed voor mij is.

En dan bedoel ik niet die tarwegras en quinoa enzo maar echt de pakjes, zakjes, snoep e.d. waarin zóveel rotzooi zit dat we er met z'n allen aan verslaafd zijn geraakt.

Alleen maar om de consumptie te verhogen, dus dat wij meer en meer kopen en meer en meer eten zodat de industrie meer en meer winst kan maken.

En ik wil daar gewoon niet aan meewerken; ik wil me niet volstoppen met ongezonde troep zodat de industrie daardoor rijker kan worden en nog meer kan produceren.

Het is geen voeding meer, het is productie, vulling en ik wil échte voeding binnekrijgen, liefst nog zelf gekweekt ook.

Maar omdat dat nog niet haalbaar is probeer ik nu zoveel mogelijk gifvrij te eten omdat ik denk dat dat mijn gezondheid ten goede komt.

Beetje warrig verhaal misschien maar ik vind het moeilijk goed te onderbouwen omdat ik ergens toch alweer aan het bedenken ben dat hier over gevallen gaat worden en dat het niet geloofd wordt dus dan uit ik het al niet meer goed.

Maar ik zet het hier tóch neer, uitleg kan altijd nog... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er wel mee bezig geweest, maar niet in zulke maten. Ik heb lactoseintolerantie en heb lang koemelkeiwit-allergie gehad. Kant en klaar kwam er dus al niet in, want dat bevat vrijwel altijd melk en lactose. Ik heb dus zolang ik me kan herinneren alleen maar met eigen kruiden/specerijen/smaakmakers gekookt/gebakken etc. veel sausjes en bepaalde broodjes kwamen al niet in huis en veel snel/makkelijke koeken kon ik ook niet eten.

En nu ik alleen nog lactoseintolerantie heb, zou ik best wat meer die kant&klaar zakjes kunnen pakken en zo nu en dan die koeken. Sommige zijn namelijk geschikt voor me. Maar ik doe het alsnog niet.

Ik heb namelijk lang die etikettes moeten checken hierom (om te kijken wat van specerijen er bijv in Chili con carne gaan.. kon ik het nabootsen) en je schikt je wel suf wat er nog meer ingegooid word. Heel veel conserveer/smaak/enummer/geurstoffen etc etc. Maar ook belachelijk  veel zout en suikers. En dan gooi ik er liever zelf wat zout en suiker in mijn pannetjes.

Ik ben gewoon van het zelf maken, houd ook oprecht veel van koken, maar ook omdat ik dan weet wat er in gaat qua intolerantie, maar ook zodat ik weet mezelf niet vol te gooien met onnodige toevoegingen. Maar dit omdat mijn organen al onwijs ziek zijn. niet door es. Wat niet nodig is, is niet nodig. Maar ik ga niet zover alles zelf te maken. Ik eet best speculaasjes, naturel chips en nee, niet van een biozaak. Gewoon van de Lidl. ; ) Maar ik heb wel echt een hekel aan de hele tarwegras bijpollen spurinogwattes chiazaad hype.

Havermout vind ik er  niet aan meedoen AnnaP, net als griesmeel boekweit en tarwe (brinta), is dat gewoon een oerhollands ontbijtje vind ik.

Maar de mensen die het dan volgooien met lijnzaad chiazaad en al die poeders en zaden etc. Van mij hoeft dat niet.

De green smoothies en de eiwitshakes, de eiwitrepen en de suiker/zuivel/vetvrije-paleo-vegan-raw-repen.. Nee dankjewel.

Doe mij maar als snack de oerhollandse boterhammen met dikke laag pindakaas, banaan en kaneel en dat lekker bakken in de koekenpan (in margarine!) :') tosti a la Fierdemoi haha

En op een verjaardag mogen ze het doen met (naturel)chips, nootjes en toastjes van de supermarkt. 

Ik denk dat je zelf moet kijken waar je de grens trekt. Als het echt zo'n automatisme is, jou levensstijl, is het dan nog wel echt obsessief?

Ik weet nu niet beter zelf kruiden/specerijen door mn eten te gooien, denk er niet eens bij na. Ik loop automatisch het kant&klaar-mixen rek voorbij, veel broodbeleg skip ik sowieso al omdat het niet mag of prima voldoening haal aan mn pindakaas/hummus en eieren (waar ik vol mee varieer), maar ook alles dat light is sla ik over (want kan niet tegen sorbitol en vind het onnodige troep, doe dan gewoon suiker; dus ja, hierin ben ik me ook weer bewust). Ik pak dus automatisch de 'pure' dingen, dus doe er in die zin aan mee, maar niet echt 'obsessief'.

Ik had trouwens geen tv tot half 8.

Dus ga dat straks eens teruglezen van Editie NL. Vind dit namelijk wel onwijs interessant, hoe andere er ook in staan en ja, ik schik wel van het aantal !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Flowertje: dit lijkt me dan een goede reden om de eetstoornissen over boord te gooien en iets anders te zoeken waar in je kunt uitblinken!

In september volgende ik een vak over giftigheid. (Waar ik ook mijn stage ga lopen)

Daar heb ik deze mooie quote aan overgehouden:

"Poision is in everything, and nothing is without poision. The dosage makes it either a poison or a remedy" van de Zwitserse wetenshapper Paracelsus (goeie kerel)

Dat geld dus ook voor suiker:)

(Of water, in mijn geval)

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Lydia: hoe ervaar je dit? hoe merk je dat je lijf zegt nu moet ik taart en nu quinoa zeg maar...

@ Marion: variatie is inderdaad belangrijk denk ik

dan over vetten..klein voorbeeld..veel mensen denken ik knaag een wortel: heel gezond en goed voor je ogen blabla..klopt maar ......die vitamine A heeft wel vet nodig anders wordt het niet opgenomen..dit even als reactie op het feit dat er soms ook een taboe op vet ofzo lijkt te zijn.

Het gaat om het totaalplaatje denk ik...

Bedankt weer Anna!

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Maartje. klopt inderdaad, maar het valt me juist op dat die 'clean-eating' hype wel heel erg "voor" vetten is.

Eerder de koolhydraten die ze minderen. Want pindakaas, avocado, lijnzaad, chiazaad, noten, zaden etc. Bevatten allemaal best wat vet en worden echt volledig de hemel ingeprezen als het beste eten dat er is haha (Maar ja, wel gezonde vetten, onverzadigde dus).

Dus je ziet wel dat er dan weer een 'goede en slechte' kant word gekozen. Van; dit is 'goed' en mag ik eten want bevat goede vetten en dit is 'slecht' want bevat de slechte (trans of verzadigde) vetten en moet ik dus verbannen uit mijn 'eetschema'.

Dat vind ik wel ver gaan.

(kom op, chips en friet is toch kei lekker?!)

Wat ik alleen echt niet volg is de brood en aardappelen zijn slecht-discussie...?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vet heb je nodig!

Koolhydraten ook! Lekker brood en friet blijven eten

Wat voor mij helemaal nieuw was: de E-nummers kwestie. Zoals ik het eerder bij biologie leerde:

"Veilige toevoegingen krijgen van de overheid een E-nummer. Het is een garantie dat de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) de stoffen gecontroleerd heeft en veilig vindt."

Natuurlijk, er zit een limiet aan, maar dat is met alles.. 

Is niet te vermijden. 

Ik heb nog nooit op een verpakking gekeken welke E-nummers erin zitten. Het zegt me toch niets :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn motto is altijd: *dood gaan we toch wel.*

Daarnaast dat onderzoek. Veel tieners liegen ook over voeding etc. door schaamte en zo, of vullen in wat ze denken wat er verwacht wordt. Dus ik neem het niet echt serieus. Maar misschien ben ik de enige die er zo tegenaan kijkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee hoor Anniee.

Waarom zou je de enige zijn daarin.

Niet iedereen is met dezelfde dingen bezig.

Mijn dochter is op het moment bezig met `een leven lang fit`.

Haar aangereikt door haar vader.

De `alles` wetende psychotherapeut. (lees dit met druipend sarcasme,, dat mag....graag zelfs)

Allemaal biologische voedingsproducten in bepaalde combinaties en sommige dingen wel en sommige dingen niet.

In de winkel roept ze dan bij het boodschappen doen `nee dat mag ik niet`. 

Daar gaat mijn haar al recht van overeind staan maar wie ben ik........

Ze vraagt aan mij ( ja ja aan mij! ) tips over wat ze het beste kan eten om zich niet zo moe te voelen de hele tijd.

Ik......koningin van het rommelen met eten, mijn en haar hele leven lang kan dan alleen maar zeggen dat ik nu zoveel mogelijk mijn gevoel volg.

Ik vermijd niks maar eet waar ik op dat moment behoefte aan heb. Ook in de hoeveelheid waar ik op dat moment behoefte aan heb.

Gewoon omdat ik met mijn verleden geen tips kan geven over maatstaven en regelgeving.

Ik merk daarbij dat ik juist door dat gevoel te volgen helemaal geen behoefte heb aan rommel eten of onzin.

Lang leven je bio-ritme!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Frederieke: voor je dochter:

Weet je dat in één tomaat, biologisch of niet, al tien tot vijftien E-nummers zitten! ;)

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is heel lief gezegd Maartje maar ik wil helemaal niet dat ze weet hoeveel E nummers er in een tomaat zitten.

Ik vind het prima dat ze er op let dat de kip die ze eet een goed leven heeft gehad bijvoorbeeld. Maar `dat mag ik niet`.. van een boek......????

Ik heb liever dat ze leert  wat haar lichaam aangeeft snap je.

Ik ben niet haar goede voorbeeld.

Haar vader en oma ook niet.

Wij zijn alle drie rond om haar heen de slechtste voorbeelden van etiketten lezers die er zijn. Dieet doeners en E, verbanners.

Gezondheids freaks en superhyp jo jo volgers.

Haar vader is altijd moe. Nou van mij weten we het wel en haar oma was verre van de gezondste.

Snap je wat ik bedoel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Lydia: hoe ervaar je dit? hoe merk je dat je lijf zegt nu moet ik taart en nu quinoa zeg maar...

@ Marion: variatie is inderdaad belangrijk denk ik

dan over vetten..klein voorbeeld..veel mensen denken ik knaag een wortel: heel gezond en goed voor je ogen blabla..klopt maar ......die vitamine A heeft wel vet nodig anders wordt het niet opgenomen..dit even als reactie op het feit dat er soms ook een taboe op vet ofzo lijkt te zijn.

Het gaat om het totaalplaatje denk ik...

Bedankt weer Anna!

Hi Maartje, je stelt de vraag aan Lydia maar misschien kan ik hem ook beantwoorden. Alleen is het misschien lastig om te vergelijken want wellicht is bij jou je hongergevoel niet meer helemaal betrouwbaar? 

Bij mij geldt: ik eet gevarieerd en bedenk van tevoren waar ik trek in heb. Voor mij is het makkelijk omdat ik alleen woon en dus helemaal kan eten waar ik zelf trek in heb. Om inspiratie op te doen lees ik kookboeken en ook haal ik hier van het forum af en toe een receptje. 

Natuurlijk wordt er mij soms ook iets aangeboden en dan bedenk ik heb ik hier zin in? Je mag ook nee zeggen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden