Spring naar bijdragen
AnnaP

Eén op de vijf tienermeisjes obsessief bezig met gezond eten

Aanbevolen berichten

Maartje

GEEN SORRY

ik ga even lezen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

De mens is een parasiet? Bedoelt hij niet gewoon omnivoor? :')

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

Ja, want waar parasiteren wij dan op? Het is niet dat we in de vacht van een ander dier kruipen en daar lekker gaan zitten chillen... (al zou dat, nu ik het opschrijf, wel een heeeeeel goed idee zijn in de winter!)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Dat artikel over het voedingscentrum heb ik ook gelezen. Persoonlijk vind ik het voedingscentrum onbetrouwbaar (en überhaupt alles wat maar op internet wordt 'neer gedumpt'), ik heb er in ieder geval weinig mee. Veel dingen zijn niet wetenschappelijk bewezen nee, maar als ze dit wel zijn, dan zegt dit ook niet alles. Ik ben niet bij de onderzoeken aanwezig en ik ga er standaard vanuit dat er hoe dan ook wel mee gesjoemeld is. Deze wereld/maatschappij is mijn ogen over het algemeen gericht op geld en winst. Je maakt mij echt niet wijs dat de gezondheid van mensen voorop staat. Ik blijf er bij dat naar je lijf luisteren het aller belangrijkste is, ongeacht wat welke homeopaat, arts, wetenschapper, website etc. ook beweert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

Wat is dat nou voor rare insteek Lydia?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Wat is wat voor rare insteek? Het is puur mijn visie en hoe het voor mij voelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
konijn

Je gaat er standaard van uit dat er bij onderzoek gesjoemeld is?

Waar haal je dat idee vandaan?

Je mag iets niet zomaar wetenschappelijk bewezen noemen hoor. Daar zijn allemaal strenge regels voor. En verder is er ook peer-review(dus controle van andere onafhankelijke wetenschappers) die bedriegers of fouten resultaten er uit vist.

Je moet je informatie natuurlijk niet uit de Libelle halen.

En homeopathie is natuurlijk niet wetenschappelijk bewezen. Daarom is er ook zoveel kritiek op van echte wetenschappers.

Maar als je zelf geen verstand van bepaalde zaken hebt, lijkt het me toch wel toch wel verstandig om naar deskundigen te luisteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

Ik haal dit soort informatie echt niet zomaar uit een Libelle. En de deskundigen van tegenwoordig zijn in mijn ogen niet zo deskundig meer. Daar naar luisteren heeft mij (en dierbare mensen in mijn omgeving) eerder ellende gebracht dan goed gedaan. Dus in die zin blijf ik erbij dat het belangrijk is om je eigen lichaam te kennen en hier naar te leren luisteren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

Hallo meiden, 

Naar aanleiding van dit artikel over obsessie voor gezond eten, zoekt het tijdschrift Vriendin een cliënt van HumanConcern van onder de 20 jaar met orthorexia (obsessie voor gezond eten) die samen met haar moeder geïnterviewd wil worden en op de foto wil voor het blad. 

Lijkt je dit leuk stuur dan een email naar a.pastor@humanconcern.nl. 

Graag voor vanmiddag (donderdag) 17.30 uur reageren! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
fierdemoi

@Anna, geeft HC dan wel de diagnose Orthorexia? Of valt dat daar ook onder NAO? Want enerzijds hoor ik dat het erkend is en anderzijds werkt nauwelijks een instantie met die diagnose, omdat het geen DSM is. (Dus ben hier even nieuwsgierig naar :))

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP

Hi Fierdemoi, heel scherp. Orthorexia is geen officiele diagnose volgens de DSM. dus die diagnose geeft HC dus ook niet. je kunt NAO of AN hebben. En misschien ook wel boulimia? zoveel verstand heb ik er ook niet van... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
fierdemoi

Dankje! 

Reden dat ik het vroeg is omdat ik dus ook in behandeling ga bij HC en erg neig naar Orthorexia, maar dan klopt het dus wel dat het NAO is. Boulimia is inderdaad ook erkend in de DSM. 

Ben wel benieuwd als het artikel er straks is.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Angelinaputri

Hi ladies,

HELPPPPP

Superleuk om met dames te kletsen over verantwoord afvallen.

Ik heb laatst een detox kuur gedaan van JuiceXpress voor 3 dagen en was niet superveel kwijt (1 kilo) maar merkte enorm verschil in mijn energie (na een dag hoofdpijn, zucht) en daardoor heb ik meer energie tijdens het sporten!
Consistent sporten blijft een hassle..

Gembershotjes drink ik nog steeds elke dag, maar heb moeite met gezond eten gedurende de dag...
Anybody de gouden tip??? Wil echt nog 5 kilo kwijt..

iemand ervaring met bleekselderijsap??

Liefs,

Lina!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@Angelinaputri: ik ben wel benieuwd waarom je dit op een forum voor eetstoornissen plaatst? In ieder geval is dit forum niet bedoeld voor berichtjes over afvallen. We proberen elkaar te helpen in alle moeilijkheden die we ervaren door een eetstoornis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Angelinaputri als je op een gezonde manier af wil vallen en ook daadwerkelijk gezonde redenen hebt om af te willen vallen (namelijk dat je objectief gezien wat te zwaar bent), lijkt een eetstoornisforum me idd niet de juiste plek ;)

Wat me opvalt aan je bericht is dat je 'trucjes' lijkt te zoeken en het komt over alsof je ook best extreme manieren wil proberen. Een detox waarmee je in 3 dagen zoveel kwijt bent klinkt mij niet gezond in de oren (en dat je dat zelf als weinig gewichtsverlies bestempelt ook niet).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

@Jessie ik las het bovenstaande berichtje en van de week ook het berichtje van een van de jongere tieners hier op het forum (en haar wens af te vallen). In het laatste geval was het nog wel redelijk goed in te schatten dat zij moeite heeft met haar lichaamsbeeld en objectief gezien waarschijnlijk niet dik is/geen reden om af te vallen. 

Maar deze, en natuurlijk veel andere berichtjes/vragen, zetten mij wel aan het denken... hoe gaan jullie hier als ervaringsdeskundigen/achter het forum mee om? 

Ieder die zich hier aanmeld blijft natuurlijk verantwoordelijk voor zn eigen leven (tot zover dat kan, als je nog erg jong bent overzie je de gevolgen wss ook nog niet zo). Maar het is soms ook als mede forumleden best lastig inschatten wanneer je iemand echt kan/mag helpen en adviseren bij pogingen om af te vallen wanneer er bv écht sprake is van obesitas/BED. 

Juist een eetstoornis is zo sneaky om aan te geven: ik ben te dik, ik moet afvallen. 

@Angelinaputri is geenszins een verwijt naar jou. Ik ken je niet. Miss heb je wel echt gegronde redenen om af te vallen, echt lijkt me het dan beter als je naar een volwaardig en regelmatig eetpatroon gaat kijken, naar je beweging dan je bezig te houden met detox kuren etc. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
52 minuten geleden zei Rebekka:

Maar het is soms ook als mede forumleden best lastig inschatten wanneer je iemand echt kan/mag helpen en adviseren bij pogingen om af te vallen wanneer er bv écht sprake is van obesitas/BED. 

Als iemand op een eetstoornisforum met zulke vragen komt, gaat er bij mij iig een alarmbelletje rinkelen. Er zijn talloze afvalfora voor steun bij verantwoord afvallen, dus het is op zijn minst bijzonder om toch voor een eetstoornisforum te kiezen. Zou dat wijzen op een stemmetje diep van binnen dat weet dat de afvalwens niet zuiver gezond is? vraag ik me dan af.

Goede vraag wel, hoe wij hier als ervaringsdeskundigen mee om willen gaan. Die ga ik achter de schermen in de groep gooien!

Als je iemand verder niet kent en niet langere tijd hier gevolgd hebt, lijkt een advies als dat wat jij hierboven geeft mij iig prima! Focussen op voldoende en gezond eten ipv diëten of detoxen is voor iedereen een mooi advies.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
10 minuten geleden zei Jessie:

Focussen op voldoende en gezond eten ipv diëten of detoxen is voor iedereen een mooi advies.

Eens. Juist ook bij BED/overgewicht. Eerst terug naar de basis, en als dat goed gaat (bij voorkeur in overleg met een diëtist met verstand van eetstoornissen) toewerken naar een gezond gewicht. Wat overigens vaak met een volwaardig eetpatroon en voldoende beweging al vanzelf gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
27 minuten geleden zei Jessie:

Er zijn talloze afvalfora voor steun bij verantwoord afvallen, dus het is op zijn minst bijzonder om toch voor een eetstoornisforum te kiezen.

Nja ik kan me wel voorstellen als iemand echt kampt met overgewicht agv een eetstoornis met eetbuien/overeten/ ongezond eetpatroon en weinig/geen beweging bv wel ook hier hulp zoekt. 

Maar het is soms gewoon een beetje lastig inschatten, zeker als iemand nog niet echt voor langere tijd op het forum is en je diegene verder nog niet echt kent. 

Maar tis idd wel goed iig te blijven bij advies van jouw laatste regel 👍🏼

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites