AnnaP

Samenvatting chat over lichamelijke gevolgen eetstoornis

43 berichten in deze discussie

Chat: Lichamelijke gevolgen van een eetstoornis

Een eetstoornis heeft niet alleen psychosociale gevolgen, zoals eenzaamheid en sociaal isolement. De lichamelijke gevolgen van een eetstoornis kunnen ook heel ernstig zijn en vaak zijn mensen met een eetstoornis hiervan niet bewust. Meer informatie hierover kun je op onze website lezen: http://www.humanconcern.nl/home/eetstoornis/gevolgen/

Op donderdag 24 april ging de chat over de lichamelijke gevolgen van eetstoornissen, van anorexia, BED, boulimia en NAO. Ervaringsdeskundige Lucy was 'gast' deze chatsessie en gaf met haar medische kennis informatie.

Gezonde BMI en toch klachten
Vooraf had een forumlid de volgende vraag gesteld: “Ik ben benieuwd naar de relatie tussen ondervoeding en vocht vasthouden. Verder merk ik dat ik sinds een week erg laag in mijn energie zit. Dit uit zich in heel snel moe zijn, koud hebben, lage stem en bibberig zijn/ bijna flauw vallen. Ik eet niet echt heel veel maar mijn lichaam blijft een gezond BMI houden. Kunnen deze klachten toch in verband staan met ondervoeding, terwijl ik wel een gezond gewicht heb?”

Lucy: “Ook met een gezond BMI kun je koud en rillerig zijn als je niet de goede voeding binnen krijgt. En te weinig ijzer kan ook bij een normale BMI leiden tot (lichte) bloedarmoede met duizeligheid en kou als gevolg. Verder is vocht vasthouden heel gebruikelijk bij ondervoeding. Ook met een normale BMI kan je last hebben van fysieke ondervoeding en dus van vocht vasthouden.”

Hartpijn
De volgende vraag was: “Ik heb vaak hartsteken gehad al en dat zou door de boulimia kunnen komen.” Daar bleken meerderen last van te hebben. Lucy antwoordde daarop: "Hartsteken" zijn vaak spierkrampjes van de tussenribspieren. Die kunnen wel eens klem komen te zitten. Als je echt iets aan je hart hebt, krijg je eerder het gevoel dat er een olifant op je borstkas zit met uitstraling naar je armen of schouderbladen. "Hartpijn" komt vaak niet uit het hart maar vooral uit de tussenribspieren.”

Laxeren/braken
Een aantal leden gaven aan laxeermiddelen te gebruiken. Lucy gaf aan dat laxeren om af te vallen  echt heel slecht is. “Je darmen gaan er kapot van en je voelt je belabberd. Je verliest er alleen maar vocht mee wat zelfs gevaarlijk kan zijn.” Waarop de vraag: “wat is er gevaarlijk aan dan Lucy, aan het vochtverliezen? uitdroging?” “Ja uitdroging. Je maakt je darmen ermee kapot en op je gewicht doet het nul komma niks. Erger nog, je gaat er vocht van vasthouden.” Iemand anders waarschuwde dat veel laxeermiddelen gebruiken ervoor kan zorgen dat je de rest van je leven medicijnen voor je stoelgang moet gebruiken. Lucy: ”Darmen hebben regelmatige voeding met vezels nodig en voldoende vocht.” Ze raadt de mensen die laxeren hier zo snel mogelijk mee te stoppen. Je kunt dit met een afbouwschema doen. “Het afbouwen is heel persoonlijk maar in een maand moet het iedereen lukken. In die maand kun je meteen proberen meer vezels te gaan eten en genoeg te drinken. Door goed af te bouwen voorkom je ook dat je meteen hevige obstipatie hebt.”

Een lid gaf aan soms bloed te braken en een ander krijgt weleens een bloedneus bij het braken. Dat laatste komt door de verhoogde druk in je hoofd. Als er bloed bij het braken is moet je altijd naar de huisarts. En sowieso moet je vaak je kalium laten controleren bij de huisarts als je vaak braakt. Ook al heb je geen klachten. Lucy: “Als je laxeert is het iets minder acuut, maar geen gek idee om toch even te laten checken. Dan zou ik voor volledig bloedbeeld gaan (met Hb, leverfunctie, nierfunctie, kalium, natrium). Dus naar de huisarts en een lab-formulier halen.”

Duizeligheid/flauwvallen
De volgende vraag ging over duizeligheid. Een chatbezoekster: “Nou heb ik de laatste tijd heel erg dat als ik in de douche sta, ik op een gegeven moment heel flauw wordt zeg maar. Ik hoor dan de kraan in de verte, net als in een film. Het is soms heel eng, maar ik val niet flauw.” Lucy: “Dat kan komen doordat je in een warme douche sowieso al wat duizeliger kan worden omdat je vaten open gaan staan. Daardoor daalt je bloeddruk. Dus meer eten en/of kouder of korter douchen…”

Een ander lid raadde aan: “Ik moest tegen duizeligheid en lage bloeddruk bouillon drinken 2x per dag.” Lucy: “Bouillon helpt omdat het zout bevat. Daardoor blijft er meer vocht in je vaten in plaats van in je weefsels en is je bloeddruk dus wat hoger. Je moet eigenlijk liever volwaardig eten, dan gaat die duizeligheid ook wel weg.”

Osteoporose
Van alle kwalen die bij een eetstoornis horen, is osteoporose misschien wel het gevaarlijkste. Osteoporose wil zeggen dat je botten snel breken. Lucy: “Je botopbouw groeit tot je 25e, daarna neemt het alleen maar af en dat kan je niet meer goedmaken. Als je dus voor je 25e slecht eet, verstoor je de opbouw en krijg je dus eerder osteoporose. Je kunt op je 50e ineens wat breken omdat je te weinig hebt opgebouwd. Vooral vrouwen na de overgang krijgen van die breuken en met anorexia versterk je dat. Ook na je 25e is calcium belangrijk, om je botten in goede conditie te houden en om het osteoporose-risico kleiner te maken. Een lid heeft osteoporose: “Er kunnen ook dingen mis zijn waar je niets van merkt. Ik heb zelf osteoporose nu door mijn es..” Lucy legt verder uit dat vrouwelijke hormonen belangrijk zijn voor de botopbouw en voor het behoud van de botten. Daarom krijgen veel eetstoornispatienten de tip om de pil te slikken als ze zelf niet meer menstrueren, om op die manier in elk geval de conditie van de botten niet verder in gevaar te brengen.

Moeheid
Iemand vraagt: “Lucy, ik heb gezond gewicht maar ben ook onwijs veel moe de laatste weken. maar dat is denk ik vooral psychisch?” Lucy geeft aan: “Ik ben ook heel moe geweest na het behalen van normaal gewicht.  Na het op gewicht komen komt het er vaak pas uit. Je moet je voorstellen dat je lichaam tijdens een ES in continue stress staat. Dan wordt er heel veel cortisol aangemaakt om je scherp te houden. Maar als je dan beter wordt, kan het zijn dat je cortisol (tijdelijk) uitgeput raakt waardoor je heel moe wordt. De acute stress is dan voorbij. Dat kan wel 6 maanden tot 2 jaar duren.”  Iemand reageert: “Ja, dat herken ik wel. Ik was helemaal niet vermoeid in mijn anorectische periode, pas toen ik aankwam begon dat meer te komen.” Lucy raadt aan meer te slapen: “Met ondergewicht vraag je al heel veel van je lichaam, daarbij is extra slaap echt zinvol. Of desnoods 's middags een uurtje op bed of op de bank. Dat geldt overigens ook voor boulimia met een gezond gewicht, want ook dan kan je fysiek ondervoed zijn en heeft je lichaam meer rust nodig.”

Uitblijven menstruatie / gebruik pil
Er waren wat vragen over menstruatie en het gebruik van de pil. “Pil en braken gaat niet helemaal samen neem ik aan? Maar wil toch graag aan de pil. Kun je er dikker van worden?” Anderen blijken om die reden ook niet de pil te slikken. Lucy waarschuwt: “Als je binnen 4 uur braakt is de pil niet betrouwbaar. En nee, je wordt er niet dikker van. Wel moet je lichaam er 3 maanden aan wennen dus kan het zijn dat je tijdelijk wat meer vocht vasthoudt (en dus zwaarder bent, een kilo ongeveer). De pil slikken bij ondergewicht is juist wel heel slim, omdat je daarmee de hormonen binnen krijgt waarmee je botontkalking tegen gaat. Juist het oestrogeen is belangrijk voor je botten, dat wordt opgeslagen in vetweefsel en als je dus te mager bent heb je te weinig oestrogeen. Als je onregelmatig of niet menstrueert bouw je geen botten op, dus daarbij is de pil echt zinvol.”

Iemand vraagt of een onregelmatige cyclus ‘erg’ is. Lucy: “Onregelmatige menstruatie is vaak het 1e teken dat je lichaam niet happy is.” En vanaf hoeveel menstruatie loze maanden, is het alarmerend? Lucy: ”Zes maanden zonder menstruatie mag, daarna moet de huisarts verder kijken.” Iemand anders waarschuwt: “Dat hangt er heel erg vanaf. Ik ben maar 1 jaar niet ongesteld geweest en heb toch osteoporose.” Dat laat ook zien dat botontkalking van meerdere factoren afhangt: ook de calcium-inname is heel belangrijk!

Gevolgen overmatig bewegen
Een forumlid vraagt Lucy over haar overmatige bewegen. “Dit gaat al meerdere jaren zo.. kan ik daar ook onherstelbare schade mee aanrichten? (net als ondergewicht à osteoporose).” Lucy antwoordt: “Daar moet je mee oppassen. Je kunt krachtsverlies krijgen, overtraind raken, je concentratie gaat omlaag en vergeet niet dat je hart ook een spier is… Je lichaam is waarschijnlijk begonnen met je spieren op te eten. Omdat je niet tegen jouw beweegpatroon aan kan eten (of in elk geval, je doet het waarschijnlijk niet.” En het is niet alleen gevaarlijk bij ondergewicht. “Een normaal gewicht is in die zin heel gevaarlijk omdat je dan niet doorhebt dat je wel je lichaam kapot maakt. Omdat je niet genoeg eet om je beweegpatroon te compenseren. Daardoor kun je ondervoed raken met een normaal gewicht. En vaak is het geen glijdende schaal: het kan de ene dag nog gaan en de volgende dag ineens ‘op’ zijn: je kunt niks meer en bent alleen maar moe, je stort dan helemaal in.”

Voeding en een positieve instelling
Kortom, het is belangrijk om te stoppen met braken en laxeren en overmatig te sporten als je dat doet, en niet alleen bij ondergewicht. Lucy geeft aan dat de juiste voeding heel belangrijk is voor je gezondheid: “Bij ondergewicht zijn calcium, ijzer, vezels en eiwitten heel belangrijk En natuurlijk koolhydraten voor de langzamere suikers.”

En naast voeding, vindt Lucy het ook belangrijk om te benadrukken wat een positieve instelling kan betekenen. “Sowieso is lief zijn voor jezelf ook heel heilzaam en knuffelen met anderen (dan komt het stofje oxytocine vrij waar je blij van wordt). Dus echt, ook al moet je doen alsof: geef jezelf een cadeautje, ga onder een hete douche (niet flauwvallen!) en ga oefenen in het lief zijn voor jezelf. Ik moest op een gegeven moment elke week iets voor mezelf kopen, bijv maskertje (+ 20 minuten rust om in te laten trekken) of leuk tijdschrift.”

Tot slot: Een eetstoornis is een hardnekkige, ernstige ziekte. Een eetstoornis is niet je eigen keuze. Wel kun je zelf kiezen voor herstel!

Heb je nog vragen over je gezondheid, dan kun je die hieronder stellen. Op maandag 26 mei aanstaande komt er weer een chatsessie met Lucy vanwege de vele vragen.

Bij klachten als bloed braken, extreme duizeligheid, hartkloppingen, spierzwakte, tintelingen, erge buikpijn, en sowieso bij braken of laxeren: altijd even langs je huisarts gaan! Veel ES-patiënten denken dat ze hun huisarts “lastig vallen” als ze langs gaan, maar daar is hij/zij voor! Kies voor jezelf en vraag om hulp!

5 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

zo wat een samenvatting :D

ja voel mij ook tot last bij huisarts.. maar andere kant.... ga ik er toch heen en ze help goed mee!

dus idd gewoon naar huisarts gaan bij klachten...

ik heb zonder dat ik braak of laxeer kalium tekort ( gehad ) ? schijnt zeldzaam te zijn komt door te weinig eten niet goed dus!

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lastige om uit te leggen denk ik.

Maar mensen met bed (niet altijd) zijn meestal ook mensen die obese zijn. En hierdoor ervaren die soms toch ook andere gevaren op het lichaam.

Op gebied van bewegingsvrijheid. Zijn zij net de mensen die niet naar de fitness durven omdat ze zich schamen om hun uiterlijk en ook omdat iemand met dat gewicht en uiterlijk daar niet hoort. Dus dan zet je ze op sociaal vlak alleen maar ook op vlak van beweeglijkheid enzo. Waardoor ze nog zwaarder kunnen worden en nog meer klachten krijgen zoals diabetisch en hoge bloeddruk.

Vraag me alleen af van hoe kun je die dingen aanpakken want ja zo iets lukt niet in 1 2 3 dat weet en besef ik ook maar hoe kun je die mensen motiveren om zichzelf te herpakken.

En denk dan ook vaak aan problemen met lever en dergelijke.

En stel dat deze mensen terug naar een gezonder gewicht gaan wat is of zijn dan de gevolgen die ze krijgen in de toekomst door het verleden met zo'n overgewicht?

Maar ik ben ook aan het denken van ze zijn soms ook snel moe omdat ze gewoon zoveel meer moeten mee sleuren en hun lichaam hierdoor meer energie vraagt.

Maar ook hoelang kunnen de botten dat nog trekken voordat die het begeven onder deze zwaarte.

Het zijn maar een paar dingen die in men hoofd opkomen nu maar zijn dingen die wel realistisch zijn denk ik.

Als dat niet zo is verbeter me dan maar.

Lastig...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Frauwke, dank je wel voor je vraag.

Een te zwaar lichaam kan inderdaad een struikelblok zijn om naar de sportschool te gaan. Enerzijds schaamte en anderzijds omdat ook sporten met zo'n lichaam moeilijker is - je kunt minder soepel beweggen en hebt extra risico's voor belasting van je hart en je gewrichten.

Hoe kan je dat aanpakken? Bijvoorbeeld door bij de sportschool te vragen om begeleiding, zodat je zeker weet dat je rustig begint en jezelf niet overbelast. Als je echt angst hebt om nu al naar de sportschool te gaan, dan zou je kunnen beginnen met wandelen. Eerst een half uur op rustig tempo en dan uitbouwen naar een uur op flink tempo, tot anderhalf uur. Als je dan een betere conditie en wat gewichtsverlies hebt, kun je misschien makkelijker de stap naar de sportschool maken. Er zijn ook bepaalde sportscholen / centra alleen voor vrouwen, dat is misschien nog wat minder bedreigend. En soms kan je via de huisarts een verwijzing naar een soort sport-/fysio-centrum krijgen om onder begeleiding te sporten en af te vallen.

Wat zijn de gevolgen? In principe niet veel anders als bij anorexia. Ook bij BED is er vaak sprake van een soort ondervoeding, ondanks het gewicht. Omdat vaak de essentiële voedingsstoffen missen. Ook daarvan kan je moe en duizelig worden. En inderdaad, het extra gewicht zorgt ook voor moeheid. Verder kan de lever het moeilijker krijgen en is er een groter risico op suikerziekte. Ook daarbij is een check-up door de huisarts geen gek idee (suiker, cholesterol, ijzer, enz.) Verder kunnen vrouwen met overgewicht soms stoppen met menstrueren of onregelmatig ongesteld worden doordat ze polycysteus ovariumsyndroom (PCOS) krijgen waardoor ze minder vruchtbaar zijn, maar dat is niet voor altijd en normaliseert vaak bij gewichtsverlies.

Heb je meer vragen? Stel ze! En anders op 26 mei weer een chat :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Anna: Dank voor je uitgebreide samenvatting. Confronterende info, dat wèl. :ph34r:( m.n. over osteoporose)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een spiegel / confrontatie is soms nodig om extra motivatie te geven... niet leuk maar soms wel nuttig ;)

2 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit dit topic zo eens door te lezen en merk dat het goed is om het te lezen voor me. Ik herken een aantal dingen waar ik last van heb door het overgeven.

Ondanks dat ik nog nieuw ben, heel erg bedankt.

groetjes Sweetie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Graag gedaan, sweetie! (wat klinkt dat leuk :) )

Op 26 mei is er weer een chat over lichamelijke gevolgen van een ES, misschien wil je dan ook aanschuiven?

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij weer een samenvatting van de laatste chat over de fysieke gevolgen van een eetstoornis! 

Chat: Lichamelijke gevolgen van een eetstoornis

Een eetstoornis heeft niet alleen psychosociale gevolgen, zoals eenzaamheid en sociaal isolement. De lichamelijke gevolgen van een eetstoornis kunnen ook heel ernstig zijn en vaak zijn mensen met een eetstoornis hiervan niet bewust. Meer informatie hierover kun je op onze website lezen: http://www.humanconcern.nl/home/eetstoornis/gevolgen/

Op maandag 26 mei  ging de chat over de lichamelijke gevolgen van eetstoornissen, van anorexia, BED, boulimia en NAO. Ervaringsdeskundige Lucy was weer te  'gast' deze chatsessie en gaf met haar medische kennis informatie.

Wist je bijvoorbeeld dat als je weer op gewicht bent, je nog niet fysiek gezond hoeft te zijn en dat herstellen veel energie kost? En dat je afbraak van spieren merkt door krachtsverlies, tintelingen, krampen en rusteloze benen?

Heb je nog vragen na deze informatie, stel ze gerust!

Donshaar
Een deelneemster vroeg over donshaar, of dat nog weggaat.Lucy:  Ja dat gaat weg, als je weer genoeg eet, genoeg vetweefsel hebt zodat je lichaam geen "externe" deken hoeft te maken. Kan wel even duren.

Afbraak van spieren

Lucy: Afbraak van spieren gebeurt vaak in het begin al. Als je lichaam dan niet genoeg eiwitten binnenkrijgt dan worden er ook geen nieuwe spieren aangemaakt. Je lichaam kan niet meer genoeg energie halen uit wat er binnenkomt aan eten en ook niet uit je vetweefsel (dat duurt langer voordat dat vrijkomt). Dus als je snel energie nodig hebt worden je spieren afgebroken.

Anna: Waar merk je dit aan?

Lucy: Dat merk je aan krachtsverlies, tintelingen, krampen, rusteloze benen. Maar ook duizeligheid, hartkloppingen en hoofdpijn. Hersens hebben veel energie nodig en je merkt het aan je concentratie als die te weinig krijgen.

Werd 's nachts wakker van de kramp.

Ik ging eens hardlopen met een bmi ver onder de 17, geen pretje nee. Nu met een gezond bmi rent zoveel lekkerder! (;

Lucy: Ik had continu last van tintelingen, trillingen, kramp en hartkloppingen

Heb ik wel een vraagje: hoe kan het dat ik nu met een gezond bmi ook nog last heb van tintelingen tijdens het rennen?

Lucy: Je lichaam komt niet meteen aan op spieren. Spieren moeten eerst weer opgebouwd worden en als je niet goed eet, met niet goede voedingsstoffen, dan houd je ook die tintelingen langer.

Oké, dan besef ik nu voor het eerst waard die schuddebenen vandaan kwamen, zoals ik het altijd noemde...

Lucy: Je hoeft niet per se gezond te zijn als je wel op gewicht bent. Het gaat ook om de goede voedingsstoffen. Sommige mensen met een gezond gewicht zijn desondanks ondervoed.

Kwalen tijdens herstel

Ervaringsdeskundige M: ik ondervond juist meer last in mijn herstel.

Lucy: Net als wat ik de vorige keer zei: dan voelt je lichaam dat je er wat aardiger tegen bent en ga je ineens allerlei pijntjes voelen.

Hartkloppingen, zere botten

Veel zenuwpijn in mijn gebit

Je zei net dat je meer klachten had tijdens je herstel. Ik besef nu dat dat bij mij ook weleens zo geweest kan zijn. Ik vroeg me af hoe dat kon…

Lucy: Je lichaam komt dan meer tot rust en dan ga je meer voelen. Tijdens de ES probeer je al het gevoel weg te duwen, dus ook pijntjes en moeheid. Tijdens het herstel komt er vaak meer ruimte voor "voelen" in zijn algemeenheid.

Bovendien kost herstellen ook heel veel energie. Kijk maar eens hoe lang het duurt voordat je er na een griep weer bovenop bent. Dan ben je ook nog een week zo slap als een vaatdoek. Laat staan na jaren van ES.

Overtraining en sporten opbouwen na herstel

Lucy, heb jij tips qua sporten als je weer op een gezond gewicht zit? wat en hoeveel is goed voor je lichaam en om op te bouwen? 

Lucy: Dat verschilt ook per persoon. Maar belangrijkste is om te luisteren naar je lichaam. Of onder begeleiding te gaan opbouwen.

Maar vergeet niet dat gezond gewicht niet alles is. Je moet ook de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen (eetbuien vallen daar niet onder) wil je lichaam het aankunnen.

Forumlid:Maar het is wel slecht als je een week lang depressief in bed ligt en niks qua beweging doet neem ik aan?

Lucy: Ja beweging is goed, en het helpt ook bij depressies, maar als je weer te veel gaat bewegen dan is het ook weer niet goed omdat je daarmee gevoelens weer kan gaan wegstoppen.

Forumlid: Hoe lang duurt het voordat je spieren eigenlijk weer wat hersteld zijn na overtraining? (als in, als je stopt met roken duurt het zoveel maanden voordat je huid weer wat hersteld is enzo)

Lucy: dat hangt per persoon er van af kan echt lang duren. Het hangt ook van je voeding af goed blijven eten met de juiste producten en genoeg RUST nemen, dat is ook belangrijk. Genoeg slapen. Ik heb 2 maanden rust gehad en was er toen nog niet helemaal van hersteld.

Een forumlid: Hoe merk je dat je echt overtraind bent?

Lucy: continu moe, niet meer uitrusten van sporten, veel spierpijn, krampen, tintelingen, rusteloze benen, pap in de benen. Overtraindheid is niet leuk, ik heb er zelf lang last van gehad.

Ik heb heel veel last van tintelingen. Zodra ik stil sta, laat staan als ik zit of lig

Lucy: Ik denk dat je ook moet kijken naar de motivatie achter het sporten. Als je motivatie is om af te vallen en om zo veel mogelijk kcal te verbranden in zo weinig mogelijk tijd, dan moet je jezelf eens achter je oren krabben. Dan vraag je al snel te veel van je lichaam omdat je je grenzen niet meer voelt of niet meer wilt voelen. Dan ligt overtraindheid op de loer.

Botten/Vitamine D

Vorige keer hadden we het ook over botten / hormonen / herstel. Iemand daar nog vragen over?

Ja lucy. ik wist helemaal niet dat vitamine D voor je botten was

Lucy: Ja vitamine D en calcium werken samen. Zonder vitamine D wordt calcium minder goed opgenomen en is dus je botopbouw minder. Vitamine D regelt de opname vanuit je bloed en eten. Osteoporose gebeurt als je te weinig bot-opbouw hebt.

Vraag van forumlid: Heeft vitaminepillen slikken eigenlijk nut?

Lucy: De schijf van 5 is het beste Als je genoeg en gezond eet heb je geen supplementen nodig.

Hongergevoel

Vraag van een forumlid: Toen in een zekere periode in mn eetstoornis mn eetpatroon alweer helemaal oke was en geen gekke dingen , ik bleef maar honger houden , is dat normaal ?

Lucy: ja dat is normaal. Je lichaam heeft lang tekorten gehad en moet opnieuw wennen, dat kan best een poos duren. Eerst wordt je verbranding langzamer, als je weer gaat eten gaat die weer sneller en dat kan ook wel eens 'doorslaan', dat je weer gaat afvallen. En dan dus honger krijgt.

Huidproblemen en een es

Vraag van een forumlid:  huidproblemen (jeugspuistjes, acne etc). Is dat gewoon normaal of kan het in verband staan met eetstoornis/eetpatroon?

Lucy: Er is nooit een verband aangetoond tussen vet eten (chocola, friet) en acne. Maar je hormonen zijn wel in de war. En puistjes zijn hormonaal geregeld. Zolang je nog rommelt met eten, rommelen je hormonen ook nog. En stress en je stemming hebben er ook invloed op

Anna: van gezond eten krijg je wel een mooiere huid.

Lucy: dat klopt Anna, je gaat stralen. Dus: beter eten :) beter humeur :) minder stress :) betere huid :)

Braken en gevolgen ervan

Ik had nog wel een vraag over braken, hoewel het heel stom is want moet het gewoon niet doen. Ik soms zak in elkaar bij braken, bloed is wel goed. Is het gewoon een hele heftige reactie van mijn lichaam?

Lucy: Braken doet heel veel met de druk in je hoofd. Kan zijn dat je daar een collapse van krijgt. Drukverhoging en daarna weer bloeddrukverlaging kan collapse veroorzaken. Stoppen met braken dus!!!!!!!!!

Conclusie van vorige keer: braken en laxeren maken meer kapot dan je lief is. Afbouwen kan iedereen binnen 4 weken en het is 10000% de moeite waard!

Ervaringsdeskundige M: wat ik hier ook eng aan vind is dat het me herinnert aan mijn eigen braakperiode: ik was ook heel gevaarlijk bezig, maar zag zelf het gevaar op dat moment niet.

Tips om niet te gaan braken:

Rondje wandelen wanneer je braakdrang hebt. Op bed liggen, kussen tegen je buik en huilen.

Denk aan witte tanden!

hulp zoeken op moeilijke momenten: bijvoorbeeld op het forum!

Ik ga of tv kijken, iets motiverends maken (voor herstel, collage bv.), forum idd, rondje lopen, ik plande mijn sportschool na het avondeten voor afleiding

Zie ook het topic hierover bij Ik heb behoefte aan hulp - motivatie!

Voeding opbouwen

Wat is normaal om op te bouwen met kcal per dag? Ik ben in hele korte tijd van 500 naar 1500 per dag gegaan en heb maar heel weinig lichamelijk klachten gehad. Verbaasde me....

Lucy: Dat verschilt ook per persoon, maar in principe kan iedereen van 0 naar 1000 (stap 1 lijst) en
dan naar 1500 en dan naar 2000. 500 per 2 weken moet kunnen. Ik denk liever in eenheden dan in kcal
trouwens dus 2 boterhammen of 2 bolletjes of 1bth+1 krentenbol, enz. Anders blijf je miepen over 20 kcal.

Ervaringsdeskundige M: mij hielp een eetlijst uitbreiden het beste, en niet in kal, maar inderdaad in
product of hoeveelheden.

Lucy: Veel aankomers moeten minimaal 3000 op een dag eten binnen 4 weken. Langzaam eten helpt wel, maar niet te langzaam. 20 min voor een maaltijd is prima.

Een forumlid: 3000kcal eten zonder kcal tellen, niet wegen en niet sporten

Hoe kan t dat je lichaam soms meer gewicht verliest als je meer eet btw?

Lucy: Omdat je stofwisseling weer aan de gang gaat, je stofwisseling gaat steeds beter en dan ga je dus sneller verbranden en moet je meer eten om niet af te vallen.

Een ervaringsdeskundige: Ik dacht dat ik hier weinig aan zou hebben, maar ik heb veel geleerd van deze chat. Zelfs nog dingen die ik nu uit mijn es tijd beter kan plaatsen.

Heb je nog vragen nav deze informatie? Stel hieronder jouw vraag aan Lucy! 

2 personen vinden dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de samenvattin , heb het nog eens rustig teruggelezen

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

DANk, misschien nogmaals', ik denk dat dit onderwerp best bij veel speelt..oeps...foei Maartje: NIVEA :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik ben best snel afgebouwd met lax, hiervoor in de plaats kreeg ik movicolon iets wat mij goed geholpen heeft

eerst 4 zakjes... ook hiermee afgebouwd maar luie darmen blijf ik wel houden en dat na jaren....

blijft dit de rest van je leven? omdat ik het stuk gemaakt heb met laxeerpillen ?

is kalium tekort ook spierafbraak?

hoe kunnen ze verder in je bloed zien of je spierafbraak heb?

enige wat ik heb is versnelde hartslag af en toe, meer niet... ook nog niet moe ( ja wel moeite uit bed te komen maar ik ben geen ochtendmens )

maar in spiegel zie ik ook wel dat spieren weg zijn.....

en ochtend stijfheid ( woensdag nieuw matras traagschuim ) want ik denk dat het komt door slecht bed... opstaan doet pijn

terwijl bed nog geen jaar oud is

dan trombocyten tekort rode bloedplaatjes... komt dat ook door slecht eten??? zou niet weten wat ik hieraan kan doen....

maar dit kan ik evt maandag ook vragen aan huisarts als ik het niet vergeet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden