Spring naar bijdragen
AnnaP

Samenvatting chat 2/7 met diëtiste Joke over darmproblemen, allergieën en een ES

Aanbevolen berichten

AnnaP

Samenvatting chat met diëtiste

 

Woensdag 2 juli was er een chat met te gast de Human Concern diëtiste Joke. Thema: Darmproblemen, voedselallergie en een ES: welke voeding? Dit thema komt Joke vaak tegen in de dagelijkse praktijk met cliënten.

 

 

Ik eet zelf tegenwoordig erg weinig groenten. Té weinig, en zeker geen chilibonen. Ik heb PDS. Ik eet liever te weinig groenten en geen last van mijn darmen dan andersom. Is niet echt een vraag... 

 

(PDS = Prikkelbare Darm Syndroom, redactie)

 

HC diëtiste Joke: Bij PDS kunnen groente en fruit ( in normale hoeveelheden) juist positief werken op de klachten! Maar dat kan inderdaad wennen zijn....

 

Fruit eet ik wel voldoende. Groente is echt lastig. Welke groenten kan je aanraden, Joke?

 

HC diëtiste Joke: Alle soorten groente : bij voorkeur afgewisseld gekookt en rauw. Denk aan totaal 200 gram per dag: kan b.v. ook in de soep of saus verwerkt worden of b.v. een tomaatje bij het brood

HC diëtiste Joke: Teveel rauw kan klachten geven : daarom het advies dit af te wisselen met gekookte varianten
en fruit : 2-3 porties d.d.

 

Lucy:     Joke, maakt het rauw of gekookt eten nog uit bij PDS klachten?

 

HC diëtiste Joke: Het evenwicht is van belang: niet alleen gekookt of alleen rauw. Maar kiezen voor een combi van beiden. 

 

helaas ken ik het probleem, ik vind het dan wel eens fijn om zachte aardappeltjes / rijst met zachte groenten als bloemkool/broccoli/courgette stoven etc te eten en dan afwisselend hoor, ook wel dagen sla etc

 

HC diëtiste Joke: Daar is niets mis mee hoor Maartje: weer hetzelfde punt. Gewoon veel afwisseling is altijd goed.

In hoeverre is het schadelijk/hebben je darmen er last van als je veel (1-2liter per dag) cola light drinkt? is dat anders als laxeermiddelen, of even schadelijk?

 

HC diëtiste Joke: Cola light bevat erg veel zoetstof : en daar overmatig van gebruiken is om allerlei redenen minder verstandig, er zit echter een soort zoetstof in die weinig darmklachten zou kunnen geven. Dat gaat om de zoetstof sorbitol, die zit er niet in.

 

HC diëtiste Joke: Het kan ook de koolzuur zijn waar je op reageert.
Ook het tempo van drinken ( en eten) kan invloed hebben op je darmklachten.

 

Joke, kan PDS ontstaan zijn door de es, ook als je wel bent blijven eten en geen lax gebruikt hebt? Kan een intolerantie ook op latere leeftijd ontstaan en kan het ook tijdelijk zijn door de es.. SORRY

bijv lactose, en kan het ook weer overgaan, nare darm/buikdingen?

 

HC diëtiste Joke: Door verstoord eetgedrag kunnen veel functies in je lichaam (waaronder darmfunctie) verstoord raken op allerlei manieren. Intoleranties zouden (tijdelijk) kunnen ontstaan: maar daar moet eerst altijd een goede diagnose op komen voor je je voeding hier evt. op aanpast.

 

Lucy: mijn ervaring is dat bijna niets blijvend is. en dat een intolerantie eerder genetisch bepaald is dan door een ES kan worden opgewekt. Maar wat Joke zegt: hiervoor is altijd een diagnose door een arts nodig. Die zal pas onderzoek gaan doen als je langere tijd stabiel en genoeg gegeten hebt, omdat het voor die tijd te grote kans is dat het allemaal door de ES komt.

 

HC diëtiste Joke: Lactose is hier een voorbeeld van : daar kun je tijdelijk gevoelig voor zijn/worden. Maar als het niet 'primair' is, gaat dit ook weer over als de darm (wand en zijn enzymen) weer normaal werken. Dus blijf hier nooit zomaar in hangen bij je voedselkeuze.
 

Ik heb heel lang zuivelvrij en glutenvrij gegeten. Nu ik alles weer eet (op vlees na) merk ik dat het vooral heel belangrijk is om naar je lichaam te luisteren. Ik heb een poos alles kunnen eten en drinken, maar nu spelen mijn darmen weer op en minder ik als eerste met bijvoorbeeld de melk. Als ik merk dat het daardoor rustiger wordt hou ik dat even vol. Ik weet dat je altijd naar een arts/diëtist moet luisteren, maar luister ook vooral naar wat je lichaam zegt.

 

HC diëtiste Joke: Naar je lichaam luisteren is altijd goed, maar blijf altijd 'evalueren' wat de (echte) reden is  van je voedselkeuze ( b.v. met een diëtist!). Als dingen echt niet goed 'vallen' kun je deze niet zomaar schrappen voor langere tijd : dan is een alternatief nodig. En als het blijvend lijkt : weer het advies aan je arts vragen en vragen om een diagnose om te voorkomen dat je jezelf onnodig beperkingen oplegt!

HC diëtiste Joke: niet alle klachten komen direct uit je voeding! Er zijn natuurlijk heel veel andere oorzaken: misschien zelfs de spanning/angst die je voelt bij het eten (van bepaalde dingen) kan pijnklachten veroorzaken.

 

Lucy       Ik had meer last van mijn buik toen ik onregelmatig at dan toen ik ging opbouwen. al is de opbouwfase lastig, omdat je je snel "vol" voelt en dan niet meer wilt eten (maar dat wel moet doen!).

 

‘Eten als medicijn’

HC diëtiste Joke Even dit zien als 'medicijn': 6 kleinere portie verdeeld over de dag met voldoende vocht, rustig eten en goed kauwen. Deze eetmoment laten bestaan uit gevarieerde voeding ( dus niet alleen 2 appels tussendoor). Dan gaat die darm vanzelf meewerken!

 

En ook steun vragen om door te zetten: in Portugal leek ik wel opnieuw een baby te krijgen met een dubbele buik, maar mijn darmen waren helemaal de weg kwijt door acuut stoppen met sporten, en geen zoetstof gebruik mee

 

Lucy: Dat zei mijn diëtiste ook: voeding is jouw medicijn en het maakt niet uit in welke vorm. later mocht ik gaan nadenken over natuurlijk / onbewerkt enzo, maar in het begin moest ik gewoon eten

 

HC diëtiste Joke: misschien wordt mijn verhaal een beetje saai: maar binnen een gezond eetpatroon past in principe alles. Ook daar gaat het weer om evenwicht: geen voedingsmiddel is op zich gezond of ongezond. Het gaat om je totale dagvoeding. En eten is meer dan het naar binnen werken van voedingsstoffen: de grote uitdaging is om ervan te genieten. Ook van soms 'bewerkte dingen'.

 

Joke, klopt het dat je darmen juist vetten ook nodig hebben voor de "doorstroming"? Veel ES-patiënten zijn bang voor vet!

 

HC diëtiste Joke: Vet ( in normale hoeveelheden) is heel belangrijk voor je lijf. Niet alleen voor je darmen, maar ook b.v. voor je hersenen: die bestaan voor een deel uit vet!

 

maar er zit verschil in vet (als in wat in chips, koek enzo ziet) en ik vet (als in boter/olijfolie) etc. toch?

kun je voorbeelden geven van vetten?

 

HC diëtiste Joke: ja er is veel verschil in de werking van vet in je lichaam. Maar ( helaas : al weer dit verhaal): het gaat om de verhouding. Alleen b.v. olijfolie eten, kan resulteren in een tekort aan vit D in je voeding, omdat dit hier niet inzit en wel in b.v. margarine.

 

Suiker en zoetstof

welke invloed hebben zoetstof en suikers op je darmen joke? en wat is nou beter? rietsuiker?

 

HC diëtiste Joke: Suikers ( wat versta je daar onder?) kunnen als je deze in normale hoeveelheden gebruikt nooit je darmflora verstoren. Dat geldt weer alleen als je heel eenzijdig eet. B.v. alleen groente en fruit : en niets anders. Dat kan je darmflora sterk verstoren terwijl je zou denken dat je gezond bezig bent

 

HC diëtiste Joke: Rietsuiker is chemisch dezelfde stof als (gewone biet)suiker: is alleen afkomstig van een andere plant! Dus er is geen verschil in werking.
Zoetstof: Er zijn allerlei soorten: chemische en minder chemische varianten.

 

Lucy       Joke, ik heb ook jaren alleen met zoetstof gewerkt toen ik anorexia had. De gedachte dat het minder kcal waren, waren op dat moment belangrijker voor mij dan het feit dat het chemisch was, ik er van aan de dunne ging en een opgeblazen buik van kreeg

 

HC diëtiste Joke: Ja Lucy, daarom dus mijn advies liever geen zoetstof te gebruiken.

 

Allergie misbruiken voor es

Weer niet een vraag, meer een opmerking, maar ik wil het toch aanhalen, omdat ik weet dat het heel veel gebeurd: Allergieën, diëten en lichamelijke klachten worden door eetstoornispatiënten vaak misbruikt voor hun eetstoornis. Ik heb dat zelf ook heel lang gedaan met mijn glutenallergie (die ik niet had). Ik heb dit denk ik pas een half jaar geleden durven toegeven. Iemand die dit herkent of Joke, kom jij dat vaak tegen in je werk?

 

HC diëtiste Joke: Wat een goede opmerking! Inderdaad komt dit heeeeel veeeeel voor: en daarom is een echte diagnose op een voedselallergie altijd nodig voordat je een (beperkend) dieet inzet. Dat is een gevaarlijke trigger voor iemand met es.

 

ik heb jarenlang geen vlees gegeten "omdat dat zo zwaar valt". Maar stiekem wou ik de kcal niet. Nu eet ik wel weer vlees en is eindelijk mijn ijzergehalte normaal, voor het eerst in 15 jaar...

 

herkenbaar hoor joke; de eetstoornis zal altijd op zoek gaan naar een excuus om iets niet te hoeven nemen, of in geval van eetbuistoornis een excuus verzinnen waarom je het gewoon even nodig hebt, want laten we die eetstoornis hier ook niet vergeten he?

 

HC diëtiste Joke: De eetstoornis wil je vaak op zoek laten gaan naar een voeding, waar je dingen uit kan weglaten 'omdat je er klachten van zou hebben' Maar ongemerkt is er een heel ander argument voor : beperkingen kunnen aanleggen in je eetpatroon.

 

HC diëtiste Joke Wat betreft de gluten: allergie hiervoor komt zelden voor en is dan een ernstig medisch probleem. Veel mensen volgen echter de hype: glutenvrij eten. Maar is dikwijls nergens voor nodig en 'gevaarlijke beperking' voor als je te maken hebt met een es.

 

En glutenvrij eten is ook commercieel 'handig' : er wordt veel verdiend op glutenvrije producten.

 

Lucy: Bij aankomen hebben mensen vaak toch meer eiwit nodig, of niet? Terwijl ze vaak op fruit en groente en "veilige' dingen willen aankomen. Raad jij eiwitten aan bij aankomen, of juist vetten, koolhydraten?

 

HC diëtiste Joke: Lucy: bij aankomen heb je zowel eiwit, vet als koolhydraten nodig. Maar spiermassa en organen (weer) opbouwen vraag inderdaad een extra toevoer van eiwit. En dat zit (bijna) niet in groente en fruit. Dus naast groente en fruit voldoende eiwit bevattende voedingsmiddelen.

 

HC diëtiste Joke: Leuke vragen allemaal. Dit was voor mij de eerste keer, maar goed om te doen!

 

Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, kijk dan even onder Direct contact met Human Concern en stel je vraag aan de diëtiste. Of je kunt hieronder reageren. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Bedankt voor het samenvatten Anna!!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
tine88

Jammer dat ik er niet bij kon zijn maar wat een super samenvatting dankjewel! Stukje vetten herken ik mezelf erg in! Suikers durf ik ook amper dus was goed om te lezen! Dankjewel!

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden


×

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.