Spring naar bijdragen
AnnaP

HC directeur Carmen Netten over Pro-ana

Aanbevolen berichten

AnnaP   
AnnaP

Ik wil graag mijn opinie geven over Pro-ana… een interessant begrip en term met inmiddels heel wat (onterechte) lading. Naar aanleiding van het onlangs besloten verbod voor Pro-ana sites in Frankrijk, laait ook in ons kleine kikkerlandje de inmiddels antieke discussie weer hoog op. Hebben wij niets beters te doen vraag ik mij als eerste af, dan ons (alweer) druk te maken of we een klein clubje mensen moeten verbieden zich te uiten op het internet.

Als je de moeite neemt om je echt te verdiepen in de Pro-ana beweging en haar vele verschijningsvormen moet je toegeven dat we het maar over een heel klein aantal mensen hebben die de echte hardcore Pro-ana aanhangt. Degenen die mager zijn en niet eten zien als bewuste levensstijl is maar heel klein (vaak langdurig chronisch zieken die in een eigen subcultuur leven). Deze mensen zoeken elkaar op, delen hun do’s en don’ts, maar stimuleren niet mensen die er al niet in zitten over de streep te gaan. Dat is geenszins hun doel namelijk. Ze verkondigen niet het woord en willen geen zieltjes willen. Sterker nog je komt er niet zomaar in en ze zijn niet makkelijk vindbaar.

Pro-anorexia.nl de grootste en mogelijk eerste Pro-ana site in Nederland heeft ons in een gesprek 5 jaar geleden uitgebreid uitgelegd dat er achter hun site een duidelijke filosofie zit. Zij willen een neutraal platform creëren waar je vrijuit mag praten over je stoornis, waar je noch wordt gestimuleerd tot herstel noch de dood wordt ingedreven. Waar je je niet hoeft te schamen, waar je niet meteen hoeft te herstellen, waar je niet de helft van je verhaal moet verzwijgen omdat je anders mogelijk anderen triggert. Je moet openlijk kunnen delen immers over wat je doet om je dag door te komen. Dat ziet er meestal niet fraai uit, maar is wel de harde realiteit. Het ontkennen van deze waarheid is struisvogelpolitiek. En doet geen recht aan de ernst van je stoornis.

Lees verder op de website

Ik ben benieuwd wat jij van haar opinie over Pro-ana vindt! 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nadine_S   
Nadine_S

Kan niet anders dan het met Carmen eens te zijn! Goed geschreven. :)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Melanie   
Melanie

Ben het helemaal met Carmen eens, de overheid kan er beter voor gaan zorgen

dat wij meer vergoed kunnen krijgen, en dus meer hulp kunnen gaan zoeken && krijgen natuurlijk... 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje   
Maartje

mooi stuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Xtina   
Xtina

goed verwoord

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Yvonne   
Yvonne

Goed stuk! Ik vind het nog wel lastig te geloven dat ze elkaar niet de dood injagen met do's & don'ts die ze elkaar daar geven.. Zelf heb ik geen ervaring met deze sites dus heb eigenlijk geen idee hoe het er echt gaat. Ik zal er daarom verder niets over zeggen. 

Ik denk niet dat het zin heeft om deze sites te verbieden, denk dat je ze beter kan laten bestaan zodat er nog enig zicht op is en het niet weggestopt/ontkent wordt. Mochten de sites wel verboden worden, dan zal er wel een andere manier zijn waarop deze mensen elkaar vinden. Vaak is het zo dat wanneer iets verboden wordt, het vaak nog interessanter wordt.

Hoe minder aandacht deze sites krijgen, hoe minder andere mensen getriggert zullen worden om deze sites op te gaan zoeken (mochten ze nog niet op de hoogte zijn van deze sites). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pommeke   
Pommeke

Helemaal mee eens! Wat goed en fijn dat er ook mensen zijn die er op deze manier tegenaan kijken. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pommeke   
Pommeke

Goed stuk! Ik vind het nog wel lastig te geloven dat ze elkaar niet de dood injagen met do's & don'ts die ze elkaar daar geven.. Zelf heb ik geen ervaring met deze sites dus heb eigenlijk geen idee hoe het er echt gaat. Ik zal er daarom verder niets over zeggen. 

Ik denk niet dat het zin heeft om deze sites te verbieden, denk dat je ze beter kan laten bestaan zodat er nog enig zicht op is en het niet weggestopt/ontkent wordt. Mochten de sites wel verboden worden, dan zal er wel een andere manier zijn waarop deze mensen elkaar vinden. Vaak is het zo dat wanneer iets verboden wordt, het vaak nog interessanter wordt.

Hoe minder aandacht deze sites krijgen, hoe minder andere mensen getriggert zullen worden om deze sites op te gaan zoeken (mochten ze nog niet op de hoogte zijn van deze sites). 

Waarom vind je het eigenlijk makkelijker om te geloven dat ze dat daar wél doen? Is dat toch het clichébeeld?

Ik neem het je absoluut niet kwalijk, maar ben gewoon benieuwd :)

Ik denk niet dat verbieden goed is. Niet alleen vanwege de reden dat mensen elkaar toch wel vinden, maar ook omdat ik denk dat pro-ana niet alleen maar slecht is. Echt niet... Om het even bij pro-anorexia.nl te houden, dat is een van de fijnste fora waar ik ooit geweest ben.

Nu wil ik niemand aanmoedigen om daar zomaar even te gaan kijken, want pro-ana blijft een zieke omgeving, maar het kan ook veel hulp bieden voor bepaalde mensen, die zo vastgeroest zitten in hun eetstoornis dat hulp geen oplossing is. Ik heb zelf mensen binnen zien komen met een hele ernstige eetstoornis, die op het forum inzagen dat hun problemen zo groot waren dat ze uiteindelijk toch hulp zochten. Dat komt ook voor.

Maar mooi stukje hoor!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Yvonne   
Yvonne

Hoi Pommeke, 

Ik denk inderdaad dat het iets te maken heeft met een clichébeeld, verhalen die je om je heen hoort et cetera (hier ga je dan toch een mening over vormen). Bijv. dat het als leefstijl wordt gezien, in mijn ogen is dit absoluut geen gezonde leefstijl. De reden dat ik mijn twijfels heb komt denk ik ook omdat het zo afgeschermd is en je er moeilijk tussenkomt (en er waarschuwingen gegeven worden voordat je op zo'n forum komt), waardoor ik aanneem dat er heftige dingen gedeeld worden waarvan men weet dat het niet goed voor je is.. Ik besef mij dat ik niet alles weet over de pro-ana sites omdat ik er zelf niet actief ben geweest. Daarom ben ik wel voorzichtig met mijn mening/oordeel hierover. 
Goed om te lezen dat het ook mogelijk is dat mensen daar ook inzien hoe ernstig hun es is en uiteindelijk hulp zoeken. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.