Spring naar bijdragen
AnnaP

HC Blog: Verwachtingen

Aanbevolen berichten

AnnaP   
AnnaP

Ik heb een nieuwe blog geschreven, deze gaat over verwachtingen. 

Er is helaas geen recept dat je vertelt hoe je gelukkig kunt zijn. Geen magisch trucje waardoor je ineens stralend door het leven gaat en je wensen één voor één in vervulling gaan. Maar door schade en schande, ervaringen in mijn leven én lessen van wijze mensen in mijn leven, heb ik wel een manier gevonden dat het leven heel wat makkelijker maakt. En soms zelfs heel erg gelukkig. Het is geen makkelijke manier. Ik heb geen eetstoornis of andere grote problemen, maar ook ik leer nog elke dag. Waar ik de laatste tijd veel van leer is het loslaten van verwachtingen. 

Goede moed, hoop hebben, daar is natuurlijk niets mis mee. Hoop doet immers leven. Je kunt alleen wel teleurgesteld raken als je hooggespannen verwachtingen hebt van hoe je leven ‘zou moeten lopen’ en het allemaal heel anders loopt.

Lees verder

Ik ben benieuwd hoe jij hierover denkt!

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Xtina   
Xtina

Goed geschreven.

Kortetermijn verwachtingen dat herken ik wel .

Maar echt volgend jaar heb ik dit of dat bereikt , ga ik dat doen , is de wereld mooi geworden , dat heb ik niet echt meer . Al hoop ik sinds weken dat ik in februari toch echt meekan naar letland , omdat t de laatste 2 jaren niet kon , maar dat dan weer zou van , ik wou wel , maar ik wist ook gewoon dat het door omstandigheden niet mogelijk was.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka   
Rebekka

Ik trek met een hele leuke quote:

'Let go of how you thought your life should be and embrace the life that is trying to work its way into your consciousness'

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

Ik weet nog dat jij een keer een vergelijkbaar iets aan mij schreef, Anna, als reactie op een topic wat ik aangemaakt had. Toen zag ik het nog heel anders allemaal, maar ondertussen begrijp ik precies wat je bedoelt. Dan nog vind ik het niet altijd makkelijk hoor, want het is bijna een automatisme om verwachtingen te hebben van iets of zelfs iemand. Heel mooi geschreven.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP   
AnnaP

Dank je Marion. Ik kan me dat niet meer herinneren... Maar mooi dat je er blijkbaar iets mee hebt gedaan! 

Het is zeker niet altijd makkelijk, ik heb ook nog vaak verwachtingen hoor! Maar als je het doorhebt, en ermee aan de slag gaat, is het leuk om het te onderzoeken. Ook in relaties met anderen inderdaad. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

Dank je Marion. Ik kan me dat niet meer herinneren... Maar mooi dat je er blijkbaar iets mee hebt gedaan! 

Het is zeker niet altijd makkelijk, ik heb ook nog vaak verwachtingen hoor! Maar als je het doorhebt, en ermee aan de slag gaat, is het leuk om het te onderzoeken. Ook in relaties met anderen inderdaad. 

Ik herinner me nu in ene dat het niet hier was, het was op mijn blog! Nu weet ik het weer.  :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Flowertje   
Flowertje

Altijd fijn om weer een blog te lezen over een onderwerp waar iedereen wel bepaalde ideeën bij heeft, dus fijn dat je jouw blog gedeeld heb Anna! Zelf sta ik met één been in studie/carrièreland. Daar heb ik dan ook echt constant bepaalde (hoge) verwachtingen bij. Een andere voet staat juist in het 'nu'. Doe nu, wat nu goed voelt, dan kom je uiteindelijk op de voor jou juiste plek. Ik zit vooral vaak tussen een mix van beide en die eerste in. Het tweede voelt juist heel bevrijdend. Als ik doe alsof dit mijn laatste dag is, kan ik van zoveel dingen genieten. En ook van de dingen die dan normaal als een moeten voelen, zoals studeren ;) Ik probeer dus een beetje naar dat been te leunen, maar merk vaak dat die dan weer te ver lijkt te gaan wegschuiven van mijn andere been en dan kom ik in de split haha. En dan kies ik voor 'safe'.. en stap ik naar de verwachtingen ;) Toch een stuk makkelijker om met een 'voorgeschreven' plan structuur in je leven aan te brengen :P

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lara   
Lara

Anna, mooi geschreven :).

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP   
AnnaP

Dank je Lara! 

@Flowertje, leuk dat je erover na denkt, en waar word je gelukkiger van? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lara   
Lara

Graag gedaan :). Deze zinnen raken mij,

Ik ben immers uniek, net als iedereen dat is. Ik probeer mijn verwachtingen los te laten. Mijn blik te richten op de positieve dingen in mijn leven. Dankbaar te zijn voor alles wat er op dit moment is.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Flowertje   
Flowertje

Bedankt voor je reactie Anna. Op korte termijn maakt been 2 (de 'nu') me gelukkiger, maar als ik mijn ratio even inzet heeft 1 me ook veel gebracht.. bijvoorbeeld mijn eigen studiootje in Amsterdam.. en bepaalde mogelijkheden bij bijbaantjes.

Het verschil zit hem dan meer dat 2 direct ook echt dat geluksgevoel kan geven, maar dat 1 dat meer indirect doet. (Stel dat ik go with the flow etc. .., dan was de kans groot geweest dat ik nog altijd in een studentenhuis met 12 anderen moest leven en mijn geld in de horeca/winkel moest verdienen.) Dat laatste geeft me dan niet per se dat geluksgevoel, maar als ik het plaats tegenover wat het anders zeer waarschijnlijk zou zijn geweest, dan weet ik dat ik me fijner voel bij de situatie nu, dan wanneer ik niet al die 'voorzorgsmaatregelen' had getroffen.

Is dit een beetje te volgen? (2 zorgt voor iets positiefs erbij en 1 zorgt voor het weghalen van iets negatiefs.. om een beetje in de psychologie te blijven.) Hihi, ik ben nu bang voor een tackle van iemand :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje   
Maartje

Hey Anna

Wat prachtig geschreven weer!! Ik ga het nog eens lezen en kom er op terug!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS   
SanneS

Anna, wauw

Prachtig mooi geschreven. Ik verwachtte dit niet van jou ^^ ;-) 

Het sluit mooi aan op het stukje waar ik mij nu in bevind.. Wat verwacht ik? En anderen? En toekomst?
:) Het zet mij aan het denken.

Ik ''verwacht'' dat er wel een inzicht komt. :) Ik ga het maar ervaren. 

Ik hoop dat jouw leven en dromen waar mogen worden. En je zo mooi blijft schrijven :) 
;-) ... en hihi maar verwacht jij dan echt niet een aanzoek van je lief? ^^ 
:) hmm..  dat vind ik knap ! :P  ^^ 

Hihi

Groetjes van Miss_B

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje   
Maartje

Anna

Zojuist nog een keer gelezen en...je raakt me..

Ik ben immers uniek, net als iedereen dat is.

Ik probeer mijn verwachtingen los te laten. Mijn blik te richten op de positieve dingen in mijn leven. Dankbaar te zijn voor alles wat er op dit moment is. En dan breekt ineens de heerlijk warme zon door de ramen, terwijl het de hele dag somber zou zijn. Daar ga ik van genieten.

Dit is zo mooi dat je dit zo opschrijft en dat je dit kan, dat je durft het meer los te laten!!

Ik denk dat je juist door hoe jij het nu doet, het plaatje niet meer in je hoofd hebben, je meer en meer ruimte creëert en dat je dan veel meer open kan staan voor "invulling" wat die ook mag zijn!

Ik herken het thema zeker, verwachtingen, van mezelf en zelf opgelegde "moetens" waardoor ik verwachtingen kweek(te) bij anderen en zo meer en meer ging verwachten van mezelf en vastliep.

Dank je wel voor je inspirerende woorden!

Lieve groetjes

ps..je schrijft echt goed!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Yvonne   
Yvonne

Mooi geschreven!! Klinkt erg krachtig!!! :D

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marvel   
Marvel

Lastig onderwerp. Ik merk aan mezelf dat ik graag wil voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar dat ik mezelf tegelijkertijd nog hogere verwachtingen opstel. 
Heel mooi geschreven! :)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP   
AnnaP

Anna, wauw

Ik hoop dat jouw leven en dromen waar mogen worden. En je zo mooi blijft schrijven :)

;-) ... en hihi maar verwacht jij dan echt niet een aanzoek van je lief? ^^

:) hmm.. dat vind ik knap ! :P ^^

Hihi

Groetjes van Miss_B

Bedankt voor jullie mooie reacties... Ik vind het leuk om te schrijven maar nog leuker om te lezen dat anderen er iets aan hebben, of erover na gaan denken.

Hahaha MissB ik verwacht natuurlijk een groots en verrassend aanzoek van mijn lief

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein   
Marjolein

Heel mooie blog Anna!

Iets om over na te denken... :)

Ik sta eigenlijk nooit stil bij dat ik verwachtingen heb. Maar die heb ik dus zeker wel... Het lijkt me heerlijk als je die los kunt laten!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske   
Elske

Mooi Anna :) Ik kom er steeds meer achter dat ook mensen zonder eetstoornis soms worstelen met de de thema's die  bij mij onder mijn eetstoornis verstopt zitten/zaten en merk dat ik dat fijn vind. Het maakt me minder abnormaal  :ph34r:

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Flowertje   
Flowertje

Ik herken wat je zegt Elske! En kom er nu ook steeds meer achter dat er tijdens mijn puberteit ook heel veel andere mensen met dezelfde sores zaten (ook alleen), terwijl ik toen dacht dat ik een van de weinigen was.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein   
Marjolein

Mooi Anna :) Ik kom er steeds meer achter dat ook mensen zonder eetstoornis soms worstelen met de de thema's die bij mij onder mijn eetstoornis verstopt zitten/zaten en merk dat ik dat fijn vind. Het maakt me minder abnormaal :ph34r:

Daar had ik t laatst bij therapie nog over!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS   
SanneS

Bedankt voor jullie mooie reacties... Ik vind het leuk om te schrijven maar nog leuker om te lezen dat anderen er iets aan hebben, of erover na gaan denken.

Hahaha MissB ik verwacht natuurlijk een groots en verrassend aanzoek van mijn lief Maar erover dromen vind ik eigenlijk ook al leuk genoeg!

^^ trouwen en dan in verwachting ^^ wahh! ahh ik wens je een mooie toekomst :D

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Annerie   
Annerie

Mooi Anna :) Ik kom er steeds meer achter dat ook mensen zonder eetstoornis soms worstelen met de de thema's die  bij mij onder mijn eetstoornis verstopt zitten/zaten en merk dat ik dat fijn vind. Het maakt me minder abnormaal  :ph34r:

Dat is heel herkenbaar Elske. Ik geloof zelfs dat het merendeel van de mensen met dezelfde thhema's worstelen, alleen de meesten houden dat toch stil.

Ik had best wel wat gedachten/worstelingen of hoe je het ook wil noemen, waarvan ik dacht dat ik vast één van de enigen ter wereld was die dat zou ervaarde. Nou, tot nu toe blijkt er niets unieks tussen te hebben gezeten.

Blijkbaar ben ik toch minder bijzonder dat ik dacht  :rolleyes:

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Esmee92   
Esmee92

Mooi geschreven Anna en vooral heel herkenbaar.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Frababy   
Frababy

Wie kan mij iets vertellen over de startgroep in Amsterdam. Welke dag,inhoud,lengte etc. Mvg frababy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.