Spring naar bijdragen
AnnaP

'Begeleiding van psychische klachten in de huisartsenpraktijk moet beter'

Aanbevolen berichten

AnnaP

GGZ-cliënten vinden de deskundigheid van de huisarts over psychische klachten en aandoeningen op een aantal belangrijke punten voor verbetering vatbaar. Dit blijkt uit een enquête van het Landelijk Platform GGz onder haar achterban. De klachten worden wel serieus genomen, maar verbeterpunten zijn de informatievoorziening, deskundigheid en begeleiding. Lees verder op de website

Ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken: hoe wordt/werd jij begeleid door je huisarts of POH-GGZ met je psychische klachten? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
RianneD

Mijn eigen huisarts nam het niet echt heel serieus voor mijn gevoel...dit is jaren zo geweest..toen ik uiteindelijk een arts in opleiding kreeg voelde ik dat ik werd gehoord en ze deed wat ze kon voor me....

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Karlijn

Mijn vorige huisarts nam me echt heel erg serieus (veel serieuzer dan dat ik deed), moest toen regelmatig bloedprikken, wekelijks wegen en als ik was afgevallen wilde ze meteen een afspraak om het te hebben over de gevaren van ondergewicht etc. Toentertijd stom vervelend, maar achteraf heb ik enorme bewondering voor haar en haar aanpak :) 

Helaas ook een huisarts gehad die elk lichamelijk kwaaltje op mijn psychische klachten gooide, alsof mijn depressie een oorontsteking veroorzaakt  :rolleyes:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gwendolyn

Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met mijn huisarts, maar ik weet dat toen een vriendin haar huisarts raadpleegde in verband met haar eetproblemen deze haar niet serieus nam vanwege haar gewicht. Zeer pijnlijk en onprofessioneel. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

In eerste instantie was ik zelf niet open over mijn ES, daarna wel meer open geworden. Toen struikelde ik nog wel eens vaak op het gebrek aan kennis over een ES. Maar je bent niet zo mager? Of klachten die dan niet gelinkt worden aan de ES, terwijl ze er wel degelijk mee te maken hebben/hadden maar ik dat zelf ook niet concreet durfde te benoemen. Verder vraagt HC bijvoorbeeld om de ca 3 mnd (bij mij dan) om een check op van hart/bloed etc etc, daar deed de huisarts in het begin ook wel moeilijk over. Moet dat nu alweer? Ook wist ze dan vaak niet op welke bloedwaarden (ook de veelvoorkomende zoals kalium) dan getest moest worden. Nu na langere tijd (ca 2 jaar) kent ze me beter en heb ik het gevoel dat ze meer haar best doet mijn ES te begrijpen en mee te werken als iets geregeld moet worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS

Toen ik eenmaal "uit de kast was met de eetstoornis " konden we er prima over praten. Ook was de hulpverlening er omheen goed afgestemd met HC. Echter was het wel jammer dat de maanden ervoor niet iets meer was doorgeprikt door de POH. De kennis rondom de fysieke klachten is dan prima, de begeleiding hiertussen, het mentale gedeelte minder en ook onbegrepen. Wellicht kan er in de toekomst ook meer gekeken worden naar de ernst van de eetstoornis. Het had mij een hoop fysieke problemen bespaard kunnen blijven.. Het scheelt al wel een hoop, als er meer empathie zou komen voor de eetstoornis. Hierdoor is de drempel lager om het bespreekbaar te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
xxmariska98xx

Ik vind het verschrikkelijk dat ze vaak alleen maar kijken (op een gegeven moment) naar wat al bekend is over jou. Ze linken alle nieuwe problemen direct maar aan een oude diagnose en daardoor voel je je niet serieus genomen op een gegeven moment. Hier heb ik veel last van gehad en nog steeds soms.

De GGZ kan zo veel beter. En vooral nu kan er veel verbeterd worden, want van de bezuinigingen heb ik enorm veel last. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.