Spring naar bijdragen
AnnaP

Chatsessie 15 november: De mening van anderen...

Aanbevolen berichten

AnnaP   
AnnaP

Dinsdag 15 november is er een nieuwe chat met als onderwerp: de mening van anderen, hoe ga jij daarmee om?

Begeleid door Ervaringsdeskundige @Lucy

19.30-20.30 uur

Wees welkom! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy   
Lucy

De mening van anderen kan zo lastig zijn... als je denkt dat je daar aan moet voldoen. 

Iedereen heeft denk ik wel voorbeelden - je ouders, vrienden, vriendinnen, docenten, therapeuten (ook die, ja ;) ), kennissen... en wanneer is een "mening" iets waar je wat mee moet? Als iemand zegt "ik zou niet naar Parijs op vakantie gaan als ik jou was", luister je daar dan naar? En wat als iemand zegt "Jij hebt geen eetstoornis want je bent toch niet dun genoeg?", voel je je dan ook minderwaardig? Voorbeelden genoeg. Ik heb er zelf veel last van gehad dat ik  de mening van anderen als waarheid aannam, of bang was dat ze me niet meer aardig zouden vinden als ik iets anders deed dan hun (ongevraagde) advies. Gelukkig ben ik daar nu niet meer gevoelig voor. Jij nog wel? Kom chatten!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lotusbloem1991   
Lotusbloem1991

Ik zal proberen te komen als ik de moed heb om te komen, Ik trek me alles heel erg aan en misschien hebben andere dan tips of zo.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sjoerd   
Sjoerd

Ik zet hem zeker in de agenda! 

De mening van anderen heeft op mij een grote impact. Het zorgt voor blokkades en het verdwijnen van plezier in dingen die ik erg leuk vond om te doen.

1 kritische opmerkingen weegt voor mij doorgaans zwaarder dan 100 complimenten. Daarmee zeg ik eigenlijk dat ik het met die ene kritische opmerking eens ben. 

Hopelijk tot de 15e :) 

@Lotusbloem1991 Als het lukt om deel te nemen dan zou dat een hele mooie stap zijn. Lucy kan je denk ik uitstekend helpen en misschien is het fijn om verhalen van andere mensen te lezen die hetzelfde ervaren. 

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lotusbloem1991   
Lotusbloem1991

Hallo Sjoerd.

Het zou inderdaad een mooie stap zijn, in het stukje wat je hier boven schrijft kan ik me heel goed plaatsen, kritische opmerking weegt bij mij namelijke ook zwaarder dan 100 complimentjes. Hopelijk tot de 15e :)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy   
Lucy

@Sjoerd dat is herkenbaar wat je schrijft. Heb jij dan ook dat je de complimenten afdoet als "toeval" en de kritiek (of soms alleen een mening die je als kritiek opvat) als iets wat expliciet door jou komt? Donald Trump heeft het precies andersom; hij is geweldig en alles wat er niet geweldig is komt door anderen. Wij hoogsensitieve personen kunnen daar tot op zekere hoogte nog wel een voorbeeld aan nemen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka   
Rebekka

Ik kan slecht omgaan met kritiek/feedback .. zie dit zo snel als een aanval. Maar complimenten ontvangen, pff dat vind ik nóg lastiger! Doe het altijd af als; maar dat is toch normaal als ik dat doe? Vanzelfsprekend .. bagatelliseren en altijd kan alles wel beter of zie ik wat ik vooral niet goed doe. Ik blijf ook maar stuntelen met m'n therapie opdracht waarin ik een brief met complimenten aan mezelf moet schrijven. Het blijft een stap te ver.. hoe kan ik mezelf dit geven als ik al amper kan openstaan voor de complimenten van een ander? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sjoerd   
Sjoerd

@Rebekka Eerst nogmaals mijn excuses voor het doorvragen bij het muziek-topic. Ik hoop dat je begrijpt dat ik wilde helpen en steunen.

Ik beleef het omgaan met kritiek en complimenten eigenlijk exact hetzelfde. Het afdoen als 'vanzelfsprekend' of 'gewoon' wanneer ik een compliment krijg. Ik heb in het verleden ook zo'n brief moeten schrijven en raakte helemaal van de leg. Ik kreeg het gewoon niet over mijn lippen, laat staan op papier. Maar toch is er ook iets tegenstrijdigs aan mij. Ik kan soms ook heel vol van mijzelf zijn en dan hoop ik heel erg dat iemand dat even bevestigd. Komt niet vaak voor maar ik betrap mijzelf er weleens op. Ik ben bang dat ik dat stukje van mijn vader heb meegekregen en ik wil beslist niet zo worden zoals hij. 

@Lucy Mijn pa heeft een beetje trekjes van ome Trump. Niet het vrouwonvriendelijke gedrag uiteraard :P, maar wel dat hij geen fouten maakt en altijd gelijk heeft. 

Hmm ja als je met toeval vanzelfsprekend of normaal bedoelt wel. Ik trek mij eigenlijk alles heel erg aan. Onder andere het leed van andere mensen en boosheid die niet eens op mij persoonlijk is gericht, maar op een situatie of groep waarvan ik deel uitmaak. Ik ben ook ontzettend sfeergevoelig en kan door een geladen stemming zelf ook neerslachtig worden. Hoog sensitiviteit zal daarin wel een grote rol spelen. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka   
Rebekka

@Sjoerd dat maakte niet uit hoor! Je schrijft dat je in het verleden ook z'n soortgelijke brief hebt moeten schrijven, is dat uiteindelijk nog gelukt? En wat heb je er destijds mee gedaan? Heeft het je nog wat opgeleverd?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sjoerd   
Sjoerd

@Rebekka Gelukkig maar! Het is wel een heel ver verleden. Denk 2011/12 en alles ging in die periode mis. Enorm veel eetbuien, studie mislukte mijn relatie ging uit en ga zo maar door. Ik lag ook behoorlijk overhoop met mijn behandelaar. Dat lag overigens meer aan mij dan aan haar. Ik wist toen nog niet welke hulp ik precies nodig had en ik zat ontzettend in de weerstand. Volgens mij is er uiteindelijk van die opdracht niets meer terecht gekomen. Zou ik de opdracht nu doen dan zou het denk ik beter gaan. Al blijft het een probleem om gevoel en ratio op één lijn te krijgen. Dus dan zou ik complimenten opschrijven op basis van ratio. Dat is tenminste een begin :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS   
SanneS

Mooi thema  weer!! Helaas kan ik er niet bijzijn dinsdagavond is musical-koor avond.. sorry! volgende keer sluit ik graag aan! :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka   
Rebekka

.. een en al lastige situaties op m'n werk vandaag dat terwijl ik al ontzettend moe was en niet met m'n hoofd er volledig bij ivm overlijden/morgen begrafenis. En dan rijd ik op de fiets terug en denk ik aan die chat. Meningen van anderen; van ouders en collega's. Iedereen heeft ze wel klaar. In dit geval kwam het dan ook wel beschuldigend over. En ja dan moet ik netjes blijven... maar tussen netjes blijven en m'n grens toch op een fatsoenlijker duidelijke en eerlijke manier aan te geven zodat diegene (in dit geval ouders/collega) niet over me heen walsen.. LASTIG! Had het gevoel me gwn helemaal niet te kunnen verweren. En na mijn werkdag denk ik: bah wat ben ik een slechte medewerker, kan ook niks goed doen! Zie je wel... blablablabla.

Voel me nu wel echt ontzettend naar, een ouder reageerde echt over de top naar mij tav situatie met zijn kind terwijl er in feite niks ernstigs was gebeurd. Hoe bedoel je "ik ben een overbeschermende ouder en mijn kind doet nooit iets fout" ouder zou officiële melding ervan gaan maken.

grr kan dit nu gwn ff niet erbij hebben 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sjoerd   
Sjoerd

@Rebekka Jij krijgt het wel flink voor de kiezen zeg. Ik snap de frustraties maar ik kan nu niet meer doen dan je morgen heel veel sterkte en kracht toewensen. 

Slecht ben je niet. Je handelt naar eer en geweten en bovendien is zelfbeheersing een zeer goede eigenschap. 

Ik wilde je nog hartelijk danken voor de lieve woorden in de chat van afgelopen dinsdag. Dat was heel erg aardig van je! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy   
Lucy

@Rebekka da's echt een shitdag. Alles tegelijk. Geen wonder dat je je dus ook zo voelt. Maar het ligt natuurlijk niet aan jou en je bent zeker geen slechte medewerker, zo betrokken als jij bent! 

En tja die meningen.... irritant hè, dat ze er echt altijd en overal zijn. Het is volgens mij iets van deze tijd dat iedereen maar continu een mening klaar wil hebben. Ik wou dat ik een oplossing had voor je, maar iets pasklaars is er niet. Dus stuur ik je gewoon een hele warme knuffel ♡

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.