Spring naar bijdragen
AnnaP

Docu en anorexia special Emma wil leven + CHAT

Aanbevolen berichten

AnnaP   
AnnaP

Op dinsdag 22 november om 21.20 uur bij BNN op NPO 3 zie je de indringende documentaire ‘Emma Wil Leven’, als onderdeel van een Anorexia Special. In deze documentaire is te zien hoe de 18-jarige Emma na een strijd van zes jaar anorexia , de belangrijkste beslissing van haar leven maakt: Emma kiest voor het leven. Maar, het blijkt te laat. De schade aan haar lichaam is te groot en geeft het uiteindelijk op. Lees meer

‘Emma Wil leven’ laat intieme beelden zien die door onder andere Emma zelf gefilmd zijn. Haar ouders, artsen, behandelaren en vriendinnen komen daarnaast aan het woord. Zo zie je Emma in Portugal, waar ze ondanks dat ze uitbehandeld is, met behulp van ervaringsprofessionals toch hoopt te kunnen herstellen.

De documentaire wordt als onderdeel van de Anorexia Special vertoond. Voorafgaand aan de documentaire voert Sophie Hilbrand een gesprek met Jessica Villerius en de ouders van Emma. Ze gaan in op de ziekte maar ook de laatste wens van Emma: deze documentaire. Na afloop wordt nagepraat met behandelaars en (oud-)patiënten: welke lessen kunnen we trekken uit het verhaal van Emma?

Chatsessie 
Na de uitzending vindt op het forum een chat plaats. We kunnen ons voorstellen dat de documentaire heftige gevoelens of vragen kan oproepen. Direct na de uitzending ben je welkom in de chat. Tot 23.00 uur of een halfuur na de uitzending ben je welkom.

emma-cover.png

• Like 7

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS   
SanneS

@AnnaP wat fijn dat er een chatsessie is! Super! Voelt fijn! 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nadine_S   
Nadine_S

En wees welkom om te komen chatten!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein   
Marjolein

Ahh ik ben er bij! 

Dat maakt het toch iets minder moeilijk om die docu te gaan kijken!

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Evaaa1996   
Evaaa1996

Ik zat net bij de trailer al bijna te huilen. Fijn dat er een chat komt!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

Ik heb net ook de trailer gekeken. Ik zou bijna zeggen: doe dat voordat je de docu gaat kijken. Het heeft mij echt aan het twijfelen gebracht namelijk of ik dit wel wil zien. Kan zien. Het zal mij niet meer triggeren in de vorm van niet eten, maar ik denk dat het zo ontzettend veel oproept. Emoties. Pijn. Angst. Verdriet. Nogmaals, ik weet het niet of ik het aankan. Ik adviseer iedereen de trailer te kijken en wees je bewust van de reactie in je eigen hoofd én lichaam. 

Misschien ook goed om hier nog over te praten voordat de docu uitgezonden wordt. 

• Like 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anybody   
Anybody

Fijn dat er een chat komt! Misschien kom ik ook nog wel even aanhaken

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS   
SanneS

Ik zag net weer een stukje trailer.. oef.. ik hoop dat heel Nederland kijkt naar haar levenswens en lust. En niet hoe eng dun etc of hoe erg de anorexia is. 

Emma was en IS een prachtmens. Het is echt doodzonde, dat haar lichaam zo op was .. :( ..  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marjolein   
Marjolein
9 uur geleden zei Marion:

Ik heb net ook de trailer gekeken. Ik zou bijna zeggen: doe dat voordat je de docu gaat kijken. Het heeft mij echt aan het twijfelen gebracht namelijk of ik dit wel wil zien. Kan zien. Het zal mij niet meer triggeren in de vorm van niet eten, maar ik denk dat het zo ontzettend veel oproept. Emoties. Pijn. Angst. Verdriet. Nogmaals, ik weet het niet of ik het aankan. Ik adviseer iedereen de trailer te kijken en wees je bewust van de reactie in je eigen hoofd én lichaam. 

Misschien ook goed om hier nog over te praten voordat de docu uitgezonden wordt. 

Ik heb hetzelfde.

Als ik het ga kijken, wil ik het eigenlijk met iemand anders kijken, maar ik weet niet met wie ik dat durf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

Ik ben trouwens wel zo ontzettend trots op Human Concern, Carmen Netten en de betrokken ervaringsdeskundigen dat jullie dit gedaan hebben voor Emma. Echt, immens trots, want het zal geen makkelijke keuze zijn geweest.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
hey.its.okay   
hey.its.okay
1 uur geleden zei Marjolein:

Ik heb hetzelfde.

Als ik het ga kijken, wil ik het eigenlijk met iemand anders kijken, maar ik weet niet met wie ik dat durf.

hier nog eentje..

ik wilde het eerst niet gaan kijken, maar weet anderzijds eigenlijk nu al dat ik dan achteraf alsnog te 'nieuwsgierig' zal raken, nav reacties ed.

heb nu dus afgesproken om het met mijn vader te gaan kijken, zodat ik het dan iig zie met iemand in de buurt. (mijn moeder wil het sowieso niet zien..)

we zaten net bij de trailer al te huilen, dus dat wordt een 'gezellige avond' :')

zou jij iemand in jouw omgeving weten die begrijpt hoe ingrijpend deze docu voor je kan zijn? 

lijkt me namelijk wel belangrijk om op deze manier voor jezelf te zorgen lieve marjolein <3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sjoerd   
Sjoerd

Naar aanleiding van bovenstaande reacties de trailer gekeken. Pfff alsof er een vrachtwagen over je hart rijdt en daarna nog een keer in z'n achteruit. :( En toch ga ik kijken, voor Emma! 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion
4 uur geleden zei SanneS:

Ik zag net weer een stukje trailer.. oef.. ik hoop dat heel Nederland kijkt naar haar levenswens en lust. En niet hoe eng dun etc of hoe erg de anorexia is. 

En het liefst naar allebei.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Karlijn   
Karlijn

Fijn dat er een chat is, ik ga de documentaire zeker kijken en gezien er niet echt iemand is waar ik het anders erover mee kan hebben vind ik dat een fijne oplossing!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka   
Rebekka

Ik denk dat ik dinsdag (toch) niet ga kijken hiernaar... na t overlijden van vriendin deze week en de begrafenis eergister wil ik even verder niet met "dood" bezig zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wish   
Wish

Goed dat je je grenzen bewaakt Rebekka, sterkte! 

Ik wil het zien, maar ik denk dat mijn hart echt gaat breken. En hier is niet echt iemand met wie ik het kan kijken.. Ik twijfel nog. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy   
Lucy

@Rebekka dat lijkt me heel verstandig. Je hóeft het ook niet te kijken natuurlijk!

Ik probeer ook bij de chat te zijn, lijkt me nuttig en waardevol.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Xtina   
Xtina

Ik ga denk ik wel kijken , word wel janken denk ik :ph34r:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pipje   
Pipje

Er is iets met betrekking tot die documentaire waar ik mee zit. Ik twijfel heel erg of ik het hier kan uitspreken, maar het lijkt me toch goed om dit bespreekbaar te maken. Ik heb de trailer bekeken en ook het een en ander over de documentaire gehoord en gelezen. Het is heel mooi dat de wens van Emma om haar verhaal te vertellen is ingewilligd. Dapper ook, daar kan ik alleen maar respect voor hebben!

MAAR...

Wat me dwars zit is dat vrijwel alle documentaires, programma's, dingen op tv over eetstoornissen over anorexia gaan (denk ook even terug aan 'Tot op het bot' en iets als 'Je zal het maar hebben'), waarbij dan ook meteen de meest extreme vorm die je kunt bedenken wordt uitgelicht (super mager, beperkt zijn in leven, etc.). Dit komt soms op mij een beetje over als sensatie televisie. De realiteit is namelijk dat het overgrote gedeelte van de mensen die met een eetstoornis worstelt, of in dit geval dan met anorexia, niet zichtbaar ziek is, of toch in veel mindere mate. Op deze manier wordt het stereotype beeld van anorexia bevestigd binnen de samenleving. Daarnaast kan ik me voorstellen, en kan ik uit eigen ervaring zeggen, dat dit soort documentaires ertoe leiden dat mensen die worstelen met een eetstoornis geen hulp durven te zoeken (want: niet erg genoeg, niet dun genoeg).

Dit verhaal staat natuurlijk los van Emma als persoon. Maar ik wilde het toch even kwijt. Ik hoop dat er tijdens deze avond ook aandacht wordt besteed aan dit thema: aan het feit dat anorexia (of eetstoornissen in de algemene zin van het woord) niet altijd zichtbaar is op de extreme manier als in het geval van Emma, wat niet betekent dat je dan niet ziek kunt zijn. Ik ben me ervan bewust dat vechten tegen een eetstoornis lastig in beeld te brengen is omdat het zich in je hoofd afspeelt, maar het zou goed zijn om hier niet aan voorbij te gaan.

Dat was een beetje wat ik wilde zeggen. Ik hoop niet dat ik hier iemand mee kwets, dat ik namelijk absoluut niet de bedoeling. Ik heb de documentaire over Emma nog niet gezien, dus wat ik hier zeg gaat eigenlijk meer over documentaires over eetstoornissen in het algemeen waarbij 'Emma wil leven' even de aanleiding is. Reageren staat natuurlijk vrij! ;)

• Like 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy   
Lucy

@Pipje ik ben het volledig met je eens. Er wordt altijd een extreem beeld geschetst van eetstoornissen. Misschien omdat dat het meeste raakt en het meeste duidelijk is, maar helaas wordt inderdaad het stereotyp bevestigd. Het is aan ons om openheid te creëren over de andere eetstoornissen die niet zichtbaar, maar minstens zo schadelijk en zwaar zijn. Er zijn op zich genoeg bladen die ook over de wat minder extreme vormen schrijven, maar ik denk dat wij er zelf ook een rol in hebben.

Ik hoop inderdaad dat er aandacht is voor het feit dat eetstoornissen ook op een andere manier tot uiting komen. Maar dat geldt eigenlijk voor meerdere dingen. Bij een depressie hoef je ook niet direct suïcidaal te zijn, al zijn er mensen die zichzelf van het leven beroven als gevolg van een depressie. Net als in boeken borderline altijd vrij extreem wordt neergezet en de 'gemiddelde borderliner' niet aan bod komt.

Mag ik dan een laatste wens uitspreken -- dat iedereen die gaat kijken en geraakt wordt, hier een moment van reflectie aan vastmaakt. Wat raakt je? Het feit dat je nog steeds worstelt? Of dat je nu écht gaat knokken voor herstel? Of iets anders... want dáár kan je van groeien. Huilen is ok, maar laat het dan ook een positief effect hebben voor jouzelf!

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pipje   
Pipje

Goed om te horen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt @Lucy! Ik ga denk ik wel kijken morgen en ben ook benieuwd wat het met me doet. Het hangt er heel erg vanaf hoe alles wordt neergezet, want het extreme beeld dat ik heb gezien in de trailer staat best ver van mijn eetstoornis af. Het gevoel dat ik vooraf in ieder geval heb is dat de strijd die ik zelf (en vast velen met mij) nu voer niet te zien is. En dat is voor mij moeilijker dan 'zichtbaar' zijn in mijn eetstoornis (als in, toen ik nog echt te dun was). Maar goed, beetje persoonlijk en off topic zo. Sorry daarvoor!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS   
SanneS

Ik vraag mij wel eens af of het niet eens tijd is voor hc om eens de "andere kant" in beeld te brengen van anorexia. Maw, overgewicht maar ook boulimia. Nao. 

Ook in de nieuwsbrief v hc of de blogjes op de website zie ik tot nu toe weinig verhalen vd "andere kant" 

@AnnaP is dat iets voor de nieuwsbrief ?..

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SanneS   
SanneS

Geen sorry @Pipje! Ik vind het juist goed dat je dit op hebt geschreven !! Dapper!! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.