Spring naar bijdragen
vera

hoe kunnen mensen in je omgeving iemand met een eetstoornis helpen

Aanbevolen berichten

vera   
vera

Hallo, 

Hebben jullie tips hoe mensen in de omgeving iemand met een eetstoornis kunnen helpen ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje   
Maartje

@vera dat is niet zo 1,2,3 te beantwoorden. 

Gaat dit om jou? 

Je zou kunnen denken aan meegaan naar therapie maar er zijn veel meer tips.

Het is echter ook wel afhankelijk van hoe de persoon er zelf in staat.

Als je op bijvoorbeeld een site kijkt van HC of proud2beme daar zie je veel artikelen voor ouders, mogelijk kan je daar iets vinden.

Heb je nu nog hulp?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP   
AnnaP

Door te steunen en te luisteren maar ook aan zichzelf te denken. 

Hoe zouden ze jou het beste kunnen helpen Vera?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider   
Liferider

Wat mij zou helpen/helpt als mensen gewoon af en toe laten weten dat ze mij en mijn struggle zien en er voor me zijn.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey   
Linsey

Door mij bv te vragen om samen een kop thee te drinken, een wandeling maken, samen naar een concert, iets creatiefs doen.. een spelletje... of  helpen bij een klusje.

Dingen die ik leuk vind.

Ik heb snel de neiging om me terug te trekken. Het helpt me als anderen mij actief 'opzoeken' waar het mij niet lukt.

En uiteindelijk geven bovenstaande dingen me afleiding en is de kans dat ik me beter voel en soms losser van de eetstoornis groter.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
vera   
vera
12 uur geleden zei AnnaP:

Door te steunen en te luisteren maar ook aan zichzelf te denken. 

Hoe zouden ze jou het beste kunnen helpen Vera?

@Anna P ik heb je een pb bericht gestuurd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina   
Irina

Vooral diegene met een eetstoornis laten praten (indien hij/zij hieraan behoefte heeft), waarbij jijzelf een luisterend oor biedt. Gedachten leren begrijpen (ook al zijn deze irrationeel) en niet afkeuren of de grond in boren. Stel voor leuke dingen te doen en afleiding te zoeken, maar wordt niet boos als je vriend/vriendin daar geen behoefte aan heeft. 

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jena   
Jena

Hey Vera,

Ik weet niet of het om jou gaat of om iemand anders. Maar wat misschien een idee is om samen met de persoon die een eetstoornis heeft en diegene die wilt helpen te kijken wat de persoon met de eetstoornis nodig heeft. Wat helpt wel? Wat helpt niet? Tot waar help je en wat zijn de grenzen? Misschien een idee om zulke dingen af te spreken. En sowieso te laten weten dat je er voor die persoon bent en dat die persoon altijd bij je terecht kan. Mocht het om iemand anders gaan.

Liefs, Jena

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LM88   
LM88
Op 15-6-2017 om 14:35 zei Linsey:

Door mij bv te vragen om samen een kop thee te drinken, een wandeling maken, samen naar een concert, iets creatiefs doen.. een spelletje... of  helpen bij een klusje.

Dingen die ik leuk vind.

Ik heb snel de neiging om me terug te trekken. Het helpt me als anderen mij actief 'opzoeken' waar het mij niet lukt.

En uiteindelijk geven bovenstaande dingen me afleiding en is de kans dat ik me beter voel en soms losser van de eetstoornis groter.

Precies wat Linsey zegt, ik had het niet beter kunnen verwoorden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke   
Willeke

Bij mij door te vragen onbevooroordeeld te zijn, geen opmerkingen te maken, zoals ga je alweer eten, of zou je dat nou wel doen? 

Daarnaast heb ik afgesproken omdat er veel onbegrip was het elke keer te zeggen als ik een eetbui had gehad (was bijna dagelijks). Ik deed het voornamelijk stiekem.Toen ik dat deed kreeg ik al meer begrip en kreeg mijn omgeving door dat het wel degelijk serieus genomen moest worden.

Als ik nu drang heb naar eten zeg ik dat hardop. Mijn vriend zegt dan: wat kan ik, jij of wat kunnen we samen doen dat het gaat lukken om geen eetbui te krijgen? Of hij vraagt wat heb je nu nodig om geen eetbui te krijgen en dan gaan we er samen over in gesprek. Vaak lukt het en soms niet. Maar het is fijn en creëert begrip vanuit omgeving en openheid vanuit mij.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93

Het belangrijkste voor mij is, dat mensen mij als mij blijven zien. Los van de ziekte, los van de stoornis.
Ik ben nog steeds IV, ik hou van flauwe grappen, reizen, musical en ik heb nog steeds toekomstdromen. Al lijk ik al die dingen minder prioriteit te geven, het is belangrijk voor me dat mijn omgeving me hierin blijft triggeren. Dit is wie ik ben en waarvoor ik wil vechten om dat terug te winnen.

Verder een luisterend oor en er zijn wanneer ik dat nodig heb. Net zoals ik dat voor hen ben <3 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lace   
Lace

Door 'normaal' dingen te ondernemen en niet te zwaar te tillen aan 'het eten'. 

Naar de film en gewoon een cola ligt kunnen nemen zonder commentaar, een stuk wandelen of gewoon een keer taart nemen in een koffie zaakje zonder 'goed van je' naar je hoofd geslingerd te krijgen of dat mensen zeggen 'wat zie je er goed uit' wees een neutrale partij, laat me met rust. Zo geef je ook de ruimte om iemand zichzelf te laten zijn, als persoon. En niet als iemand met een probleem of als eetstoornis die overwonnen moet worden of verdrukt. 

Als iemand iets verteld, zich open stelt. Luister dan, geef niet te veel advies tenzij hierom duidelijk wordt gevraagd. Mensen met een eetstoornis zijn naar mijn mening over het algemeen wonderbaarlijk slim en zeer goed in staat om zelf oplossingen te bedenken. Het is soms gewoon moeilijk om deze ook toe te passen en door continu met je neus op de feiten te worden gedrukt en alle opties opgedrongen te krijgen voel ik me persoonlijk alleen maar een mislukking. 

Gewoon, gewoon. 

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer_DD   
DayDreamer_DD

Door je motivaties te geven. Vreugde in je leven te brengen. 
Je niet te vereenzelvigen met de eetstoornis. 
Maar wel met de nodige zorg er over praten als je aangeeft dat je dat fijn vindt. Even vragen hoe het gaat. 

Mijn vrienden hadden het er nooit al te vaak over. Ik ging smiddags (in studententijd, toen de eerstoornis het heftigst was) 

zelden mee eten. Dat was geen probleem voor hen. Ze wisten dat het sterker was dan mezelf. 
Maar als ik dan weer op dook, was alles normaal. Als we fietsten en ik had de kracht niet om goed door te trappen, bleven ze geduldig wachten. 

En nadien vroeg iemand dan "hey gaat het wel? je hebt geen energie meer he?" = een uitnodiging om te praten. 

Stelde iemand voor om een watermeloen "etentje" te doen. Iedereen had door dat dit "etentje" aangepast was voor mij. 
Het was heel lief en niet geforceerd. (gewoon hangen en praten over vanalles en nog wat, maar dan met watermeloen)
Was toen onwijs moeilijk voor me om in groep wat te eten. 
Niemand had kritiek dat ik maar 1 stukje heb genomen. Mijn vrienden waren duidelijk al blij dat ik wat had gegeten. 
En ik stiekem ook. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos   
Blackmos
Op 6/24/2017 om 23:07 zei IV93:

Het belangrijkste voor mij is, dat mensen mij als mij blijven zien. Los van de ziekte, los van de stoornis.
Ik ben nog steeds IV, ik hou van flauwe grappen, reizen, musical en ik heb nog steeds toekomstdromen. Al lijk ik al die dingen minder prioriteit te geven, het is belangrijk voor me dat mijn omgeving me hierin blijft triggeren. Dit is wie ik ben en waarvoor ik wil vechten om dat terug te winnen.

Verder een luisterend oor en er zijn wanneer ik dat nodig heb. Net zoals ik dat voor hen ben <3 

Precies dit, als mijn omgeving dat ook eens zo zou zien dan is er al zoveel rust voor mij. Het lijkt net of iedereen helemaal gefocust op mij is en alleen maar zorgen hebben. En iedereen spreekt die zorgen ook echt uit waardoor ik mezelf nog slechter voel en mezelf nog dieper de put in praat. Zeker als ik een dag heb dat het redelijk gaat en iedereen om je heen begint zen zorgen uit te spreken en aan te geven dat ik wel erg veel ben afgevallen etc etc etc wordt er moe van en maakt me niet bepaalt gemotiveerder... Ik ben ook nog gewoon ik... Maar mensen om me heen zien een depressie en es... en kunnen dan schijnbaar niet normaal meer tegen je doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93

@Blackmos : Heb je dit weleens uitgesproken naar je omgeving? Bij mij heeft dit namelijk wel geholpen waardoor mijn omgeving me nu ook wel weer gewoon meer als IV behandelt. Uiteraard niet iedereen en daar heb ik ook respect voor. Iedereen gaat er tenslotte op zijn eigen manier en naar eigen kunnen mee om. Maar wie weet helpt het wat. X

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos   
Blackmos
3 uur geleden zei IV93:

@Blackmos : Heb je dit weleens uitgesproken naar je omgeving? Bij mij heeft dit namelijk wel geholpen waardoor mijn omgeving me nu ook wel weer gewoon meer als IV behandelt. Uiteraard niet iedereen en daar heb ik ook respect voor. Iedereen gaat er tenslotte op zijn eigen manier en naar eigen kunnen mee om. Maar wie weet helpt het wat. X

Nee niet uitgesproken... misschien idd wel iets om te doen... ik zal er eens over nadenken. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.