Spring naar bijdragen
KirstenNAO

Stijgende temperatuur, stijgende onzekerheid

Aanbevolen berichten

KirstenNAO

Hallo lieve allemaal,

Ik ben Kirsten uit Breda met eetstoornis NAO en ondanks dat de zomer een positieve uitwerking heeft op mijn humeur maakt het me ook meer onzeker. Warmte, minder kleding, minder zin om te eten en dus ook minder structuur. Ondanks dat ik met mijn behandeling vele stappen heb gemaakt vind ik dit nog super lastig. Korte broekjes vind ik lastig om aan te doen, hemdjes, dan worden het snel jurkjes, maar mijn negatieve hoofd draait overuren op het moment. Waardoor de zucht naar en eetbui groter wordt. Hier geef ik gelukkig niet aan toe, maar ook de leuke activiteiten in de zomer zorgen voor angsten. Vaker een terrasje pakken, uit eten of een ijsje. 

Hopelijk herkennen mensen zich hierin en hebben misschien tips hoe ik hier me om kan gaan. Alvast bedankt!

Liefs Kirsten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

Ha Kirsten, wat een goede vraag!

Warmte is vaak een trigger. Vanwege de kleding inderdaad, maar ook omdat je meer vocht vasthoudt, plakkerig aanvoelt en dat verwart met "dik zijn", ander eten (wat natuurlijk niet hóeft, maar ik ken geloof ik niemand behalve mijn man die gewoon precies hetzelfd eet bij 30 graden), dus andere verzadiging / honger en bijbehorende onzekerheid.

Toch kun je jezelf helpen met een soort standaard lijst. Je weet hoeveel je normaal gesproken eet als het geen tropische dag is. Schrijf dat eens op, en verzin alternatieven die voor jou goed werken. Ipv fruit kun je gepureerd fruit in een ijsjesvorm doen, dan heb je een soort sorbetijsjes met het gezonde van het fruit. 's Avonds een salade is prima, maar dan wel met avocado, ei, bonen, noten, vis, kip of andersoortige "vulling" plus voldoende brood om een normale maaltijd te worden. Of maak koude wraps, broodjes hamburger, dat soort zomers spul. Het hoeft niet mínder te zijn omdat het anders is. Van minder eten kun je inderdaad eetbuien krijgen en daar houd je juist nog meer vocht van vast. Dat wil je niet.

Terrasje pakken kan ook prima. Je kunt elk wijntje afwisselen met fris, of neem een 0.0 biertje als je je van alcohol onprettig gaat voelen. Probeer geen maaltijden over te slaan als je alcohol gedronken hebt, dan gaat je verzadigingsgevoel helemaal op de hobbel. En een ijsje op z'n tijd is ook niet schadelijk hoor, dat is dan gewoon een van je tussendoortjes.

Ik denk dat er veel mensen met deze vragen rondlopen dus ik hoop dat anderen ook komen posten, misschien zitten er voor jou nog hele nuttige tips tussen!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

Lieve Kirsten, 

jouw gedachten klinken mij helemaal niet onbekend in de oren. Ook ik heb dit ervaren gedurende mijn eetstoornis en herstelperiode. 

Lastig is het om in de zomer een bepaald voedingspatroon aan te houden, zeker als je je moet houden aan een bepaalde eetlijst. Wat Lucy zegt over zomerse alternatieven bedenken voor de standaardvoedingsmiddelen op je lijst, vind ik ook een zeer goed idee! Let hierbij wel op dat het volwaardige alternatieven zijn, zodat je niet te weinig calorieën binnenkrijgt. 

In de zomer word je door het in bikini "moeten" etc. vanzelfsprekend meer geconfronteerd met je lijf dan in andere seizoenen, wat behoorlijk heftig kan zijn. Laat negatieve gedachten die hierbij vrijkomen jouw doelen niet teveel beïnvloeden. Houd in je achterhoofd waar je op dit moment mee bezig bent en wat je eraan wilt doen om je uiteindelijke doel te bereiken. Om je wat meer te focussen op positieve gevoelens en gedachten kun je bijvoorbeeld een geluksboekje bijhouden, waarin jij dagelijks positieve momenten (geluksmomentjes) in opschrijft. Hierdoor wordt de focus minder op jouw negatieve gedachten en sta je meer stil bij dingen waar jij blij van wordt (bijvoorbeeld van een kleurtje krijgen en gezellig met vriendinnen picknicken). 

Liefs, Irina

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Herkenbaar hoor! 

Qua bikini hoef je je nergens toe verplicht te voelen. Ik draag al jaren een kort sportbroekje en sport bh of t-shirt. 
In het zwembad een badpak. Klaar is Kees.
Ik voel me gewoon niet fijn in bikini. Niet alleen door mijn lijf maar ook omdat ik het te bloot vind. Ik ben daarin misschien erg bescheiden of ouderwets. Maar waar is al dat bloot voor nodig? Haha, nee niet mijn ding.

Verder.... Ook op een terras. Voel je vrij te kiezen wat jij wilt. Wil je water neem je water, wil je fris neem je fris. Je bent niet verplicht je vrienden als maatstaf te nemen. Zo hou je het fijn en prettig voor jezelf.

Meer tips heb ik niet echt want vind het ook lastig qua blotere kleding e.d. 
Probeer me vooral te focussen op alles wat ik wel erg fijn vind aan de zomer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Kirsten,

Goede vraag hoor :) Ik herken jou gedachten enorm in mijn weg naar herstel. Ik vond het zo lastig als er 'meer te zien' was. Super om te horen dat je zelf al veel stappen gemaakt hebt. Dat is mooi om te horen.
Ik heb zelf ook enorm die struggle gehad, ik wilde zo graag mee doen met mijn vriendinnen maar het maakte mij niet gelukkig. In mijn behandeling bij Human Concern heb ik toen ook geleerd om maar 'die ene zomer' te doen wat voor mij fijn was. Het uit te leggen aan vriendinnen dat ik graag wilde zwemmen enzo maar nog echt niet kon. De zomer erop had ik verder aan mezelf gewerkt en durfde ik het wel!

Hou je grenzen in de gaten, denk aan wat JIJ fijn vind en vooral aan kan. Als je te snel wil, kan dat een terugval triggeren. Blijf bij jezelf :) 

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
leven

Voor mij ook heel herkenbaar!

En zoals de anderen zeggen, idd doen waar je jezelf goed bij voelt!!

Ik draag met dit weer niet graag blote dingen, omdat ik me dan ook te dik voel....

Vroeger kwam ik het huis niet uit , nu trek ik gewoon een jeans met een shirt aan, voel me prettig en niemand die er iets van zegt :-)

Ik hou wel regelmatig mijn handen en voeten onder de koude kraan zodat ze niet zo dik aanvoelen...

Ik probeer om niet alleen naar de dunne mensen te kijken, maar ook naar andere.

Verder heb ik ook niet echt veel tips!

Veel succes en probeer van het lekkere weer te genieten!

Liefs....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maruit1974

Ik herken het heel erg, dat bij stijgende temperaturen de onzekerheid stijgt.

Ik heb al jaren niet gezwommen, terwijl ik daar juist zo ontzettend van hou.

Zeker in de zomer in een buitenbad.

Maar ik durf het gewoon niet, ik schaam me zo ontzettend voor mijn lichaam.

Vooral mijn rug is heel erg mager, mensen zouden daar echt van schrikken.

Nu heb ik wel een zwembroekje gekocht met pijpjes (gewoon zo'n soort boxershort die niet strak zit, wel heel leuk), en ben op zoek naar een bikinitopje erbij dat mijn rug ook een beetje bedekt (dus niet alleen maar zo'n touwtje aan de achterkant).

Wat is het toch vervelend, om je zo te schamen voor je lichaam.

Vroeger deed ik het omdat ik te zwaar was, en nu omdat ik te licht ben.

Zo vermoeiend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.