Spring naar bijdragen
AnnaP

Napraten over Emma wil leven op Belgische tv

Aanbevolen berichten

AnnaP   
AnnaP

Vanavond om 21.55 u wordt de documentaire van Jessica Villerius Emma wil leven op VTM (Belgische zender) uitgezonden, zie ook https://www.humanconcern.nl/nieuws/documentaire-emma-wil-leven-op-belgische-televisie In deze documentaire is te zien hoe de 18-jarige Emma na een strijd van zes jaar anorexia, de belangrijkste beslissing van haar leven maakt: Emma kiest voor het leven. Maar, het blijkt te laat. De schade aan haar lichaam is te groot en geeft het uiteindelijk op.

Heb je de documentaire gezien en wil je erover napraten, dat kan hier. Op Ikookvanmij zijn lotgenoten en ervaringsdeskundigen die elkaar steunen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
loenatic   
loenatic

Hallo,

Voor degenen die abbo bij

Spoiler

Ziggo

hebben.

Deze biedt de zender niet aan!

Ik was er na opzoek en net in live chat dat te horen gekregen.

Dacht zet het hier even neer, voor degene die net als ik opzoek zijn naar de zender. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaP   
AnnaP

Op VTM.be (google VTM live) kun je na je gratis te registreren, het live bekijken. 

het start trouwens om 21.50!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93

Hij staat ook gewoon helemaal op youtube in zowel NL als ENG.
Emma mag trots op zichzelf zijn de docu nu door zoveel landen wordt opgepakt. Weet zeker dat ze dat geweldig had gevonden.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD   
MyrthedD

Mee eens @IV93! Had ze prachtig gevonden. Wat mag ze trots zijn!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer_DD   
DayDreamer_DD

Vorige week begonnen mijn collega's erover tijdens de middagpauze. 
Ik was net aan het eten en mijn collega's begonnen dus te praten over eetstoornissen. 
Kreeg geen hap meer door mijn keel en ben even naar het toilet gegaan om te bekomen. 
Ik verschoot van mijn eigen reactie .. 

Een paar dagen later heb ik thuis naar de docu gekeken. Heb gehuild. Weetje,.. ik vond het vooral heel lief eigenlijk. 
Hoe zacht haar ouders en hulpverleners zijn. Ik denk dat ik het wel wat bij me vreet dat ik niet de nodige hulp gekregen heb 
en dat mijn ouders geheel anders zijn. 

En natuurlijk voel ik me wel schuldig om die gedachte van zelfmedelijden... (dikke foei aan mezelf!) 
Is ook geen reden toe. Ze wilde zo graag leven maar het was te sterk. Dit is schrijnend. En ze zag af, dat was pijnlijk om te zien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou   
Mamalou

@DayDreamer_DD waarom zou je geen zelfmedelijden, al vind ik het niet het goede woord, mogen hebben.

Je mag voelen wat je gemist hebt en het doet heel erg zeer als je dit ziet en dat dikke foei gooi die weg en ben zacht voor jezelf.

Als je jezelf een dkke foei geeft, geef je jezelf ook hetgeen wat je bij anderen mist, het gemis van warmte, zorg en aandacht.

Het was trouwens ook wat mij raakte in de docu

• Like 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93

Herkenbaar. Ook, waarom moet je zo ver afglijden voor er (eenmalig) zo'n op maat traject ingezet word. Waarom zo weinig zorg en hulp? Waarom mensen zo snel afwijzen als je niet volledig binnen het plaatje past. Elke instelling maakt zich hier schuldig aan EN natuurlijk kun je niet alles behandelen. Heeft het ook te maken vanuit de financieen die er voor de zorg zijn. Maar het word hier heel rooskleurig neergezet.

Iedereen zegt ook tegen me: Maar dan ga je toch naar die instelling waar Emma is geweest.... 

Ik ben dankbaar voor Emma dat ze deze kans heeft gekregen maar ik hoop zo dat alle instellingen samen gaan komen om te kijken hoe soortgelijke zorg uit te bereiden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer_DD   
DayDreamer_DD
3 uur geleden zei Mamalou:

@DayDreamer_DD waarom zou je geen zelfmedelijden, al vind ik het niet het goede woord, mogen hebben.

Je mag voelen wat je gemist hebt en het doet heel erg zeer als je dit ziet en dat dikke foei gooi die weg en ben zacht voor jezelf.

Als je jezelf een dkke foei geeft, geef je jezelf ook hetgeen wat je bij anderen mist, het gemis van warmte, zorg en aandacht.

Het was trouwens ook wat mij raakte in de docu

Oh dankjewel om dat even in perspectief te plaatsen. Ik vroeg me echt af of dit wel een juiste reactie/gedachtegang van me was. Nu kan ik dit relativeren. Thanx :)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion
Op 28-6-2017 om 10:48 zei IV93:

Herkenbaar. Ook, waarom moet je zo ver afglijden voor er (eenmalig) zo'n op maat traject ingezet word. Waarom zo weinig zorg en hulp? Waarom mensen zo snel afwijzen als je niet volledig binnen het plaatje past. Elke instelling maakt zich hier schuldig aan EN natuurlijk kun je niet alles behandelen. Heeft het ook te maken vanuit de financieen die er voor de zorg zijn. Maar het word hier heel rooskleurig neergezet.

Ik wil daar toch heel even op ingaan, want ik merk dat het me een beetje zeer doet. De zorg die Emma zo'n acht jaar lang heeft gehad is heel intensief en uitgebreid geweest. Ze heeft niet pas hulp gekregen toen ze zover afgegleden was. Ze hebben alles, maar dan ook alles geprobeerd, van dwangvoeding tot uiteindelijk de vreselijk zware beslissing om te zeggen: wij kunnen je niet meer helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93   
IV93
4 uur geleden zei Marion:

Ik wil daar toch heel even op ingaan, want ik merk dat het me een beetje zeer doet. De zorg die Emma zo'n acht jaar lang heeft gehad is heel intensief en uitgebreid geweest. Ze heeft niet pas hulp gekregen toen ze zover afgegleden was. Ze hebben alles, maar dan ook alles geprobeerd, van dwangvoeding tot uiteindelijk de vreselijk zware beslissing om te zeggen: wij kunnen je niet meer helpen.

Weet ik ... ik heb samen met Emma opgenomen gezeten tijdens haar eerste opname. En ze heeft wel degelijk een intensief en deskundig traject gehad met betrokken hulpverleners.

Maar mijn berichtje was meer in het algemeen bedoelt ;).
Er is zo veel nieuwe informatie over eetstoornissen bijgekomen de afgelopen jaren en ik vind persoonlijk dat de hulpverlening daar te weinig op inspeelt. Weliswaar gekort door budgetten, te lange wachtlijsten, etc. etc. 
Maar het doet mij zeer dat de hulpverlening vooral om geld draait en er daarom vaker gekozen MOET worden voor dwang midellen om iemand in leven te houden. Of een groepstraject wat lang niet bij iedereen aansluit. 

Juist het op maat gemaakte traject wat Emma gekregen heeft zou, denk ik, vaker ingezet moeten kunnen worden. En gelukkig gaan daar nu (zo ver ik nog meegekregen heb uit mijn laatste stage) ook steeds meer gesprekken over hoe dat mogelijk te maken. 
Maar ik vind het nog steeds wel jammer dat deze ontwikkelingen niet snellen en grootschaliger gaan. Puur en alleen al door in mijn eigen omgeving te kijken en toch best wel een flinke kennissen kring te hebben met eetstoornissen waarbij het met heel veel mensen echt nog steeds niet goed gaat na al die jaren. Ik zeg niet dat de ziekte makkelijker te behandelen, maar ik denk gewoon dat het vele mate beter kan. En dit onderwerp speelt denk ik in de hele gezondheidszorg alleen kom ik hier toevallig mee in aanraking. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Karlijn   
Karlijn
3 uur geleden zei Marion:

Mee eens, daarbij heb ik begrepen dat ze alle dwangbehandelingen gestopt hebben omdat het averechts werkte. Daarna kwam het toch echt aan op Emma, waardoor ze uiteindelijk de kans kreeg om het echt te willen, op een andere manier dan de reguliere. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Marion   
Marion

Of het haalbaar is om op reguliere wijze trajecten aan te bieden zoals Emma die heeft gehad, ik denk het niet. Dat zijn teveel hulpverleners voor langere termijn op één patiënt. Die hoeveelheid hebben we gewoon niet. Het is vreselijk dat de overheid er maar niets aan doet om de zorgverlening weer op de rit te krijgen. Mensen die uitgesloten worden van bepaalde medicatie of behandeling om financiële redenen en dus daadwerkelijk overlijden als gevolg daarvan.

Ik probeer me op dit moment vooral bezig te houden met het voorkomen van eetstoornissen. Dat kan nooit helemaal, maar we hebben veel meer invloed dan we denken. We kunnen stoppen met oordelen. We kunnen stoppen met bladen kopen die dun zijn promoten of als standaard neerzetten. We kunnen stoppen met het kopen van afslankproducten. We kunnen stoppen met kijken naar programma's als Next Top Model. Je kan mensen op hun gedrag aanspreken, zowel IRL als op social media. De media is de derde grootste mede-oorzaak, naast aanleg en het milieu waarin je opgroeit, van het ontstaan van eetstoornissen. De andere twee kun je niet of nauwelijks beïnvloeden. De media wel. Ik denk dat het onze morele plicht is om ons hier hard voor te maken. Daarnaast moedig ik iedereen aan om altijd te gaan stemmen. Door middel van stemmen op een bepaalde partij heb je indirect invloed op de kwaliteit van onze zorgverlening. Als je dat allemaal doet in het dagelijks leven, en we doen het allemaal, dan hebben we veel meer invloed dan we denken. 

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.