Spring naar bijdragen
Babette7

Heb ik een eetstoornis of overdrijf ik?

Aanbevolen berichten

Babette7

Ik vraag me af of ik een eetstoornis of een eetprobleem heb. Ik denk per dag veel aan eten. Maar ik doe aan emotie eten. Ik heb zoveel stress :unsure:. En dan eet ik slecht eten. Voornamelijk chocolade of koeken. Soms chips. Ik doe dit ook stiekem en verstop soms ook eten. Ik doe het als ik alleen ben. Soms ook s'nachts. En met anderen om me heen doe ik "gewoon"  Mn ha weet ervan en ik ga naar de psycholoog maar ik sta op de wachtlijst. Ik ben alleen benieuwd of ik nu een eetstoornis heb. Ik weeg me ook elke dag nu en gebruik sinds kort ook laxeermiddel en sla soms een maaltijd expres over. Ik hoor graag reacties want ik ben radeloos en wil graag hulp! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nadine_S

Wat vervelend voor je dat je zo met eten bezig bent.

Wij kunnen geen diagnose stellen, jouw huisarts kan dat wel, dus je zou eens aan hem/haar kunnen vragen of je een eetstoornis hebt.

Eetstoornis of niet, een eetprobleem is ook rot genoeg. Wel goed dat je al hulp hebt gezocht! Sterkte met het wachten en voel je vrij lekker mee te posten hier op 't forum.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@Babette7 : Wat Nadine zegt... we mogen en kunnen geen diagnose stellen. Dat kunnen alleen artsen (psychiaters).
Echter klinkt het wel als het eten voor jou meer dan een probleempje of nare gewoonte is. Je lijkt er veel mee bezig en lijkt er onder te lijden. Klopt dit?

Je stelt je sowieso niet aan. Als je hinder ondervindt ondervindt je hinder. Denk maar aan van die stomme wegopbrekingen. Sommige mensen fietsen fluitend een stukje om en andere mensen zijn oprecht chagrijnig. Dat gevoel veranderd niet en het feit dat er mensen fluitend om maakt de irritatie ook niet minder echt.
Nu zeg ik hiermee dus juist dat jij je NIET aanstelt, al is het voorbeeld een beetje suf. Ik wil je gewoon op het hart druk een eetstoornis niet alleen maar te zien in de versie die door de media neergezet word. Een eetstoornis heeft vele verschijningsvormen. x

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Sasha85
11 uur geleden zei Babette7:

Ik vraag me af of ik een eetstoornis of een eetprobleem heb. Ik denk per dag veel aan eten. Maar ik doe aan emotie eten. Ik heb zoveel stress :unsure:. En dan eet ik slecht eten. Voornamelijk chocolade of koeken. Soms chips. Ik doe dit ook stiekem en verstop soms ook eten. Ik doe het als ik alleen ben. Soms ook s'nachts. En met anderen om me heen doe ik "gewoon"  Mn ha weet ervan en ik ga naar de psycholoog maar ik sta op de wachtlijst. Ik ben alleen benieuwd of ik nu een eetstoornis heb. Ik weeg me ook elke dag nu en gebruik sinds kort ook laxeermiddel en sla soms een maaltijd expres over. Ik hoor graag reacties want ik ben radeloos en wil graag hulp! 

Wat jammer dat je zoveel moeite hebt met eten. Weet je zelf van waar dit komt of hoe dit ontstaan is? Goed dat je hulp hebt gezocht. En uiteindelijk,wat maakt het uit? Eetstoornis of eetprobleem? Als het jou in je doen en laten hindert, een slecht gevoel geeft, dan kan je best actie ondernemen. En dat doe je, dat is het belangrijkste. Heel veel sterkte en welkom hier. Xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Hey hoi

Helemaal eens met bovenstaande!!

En.. "eetstoornis of eetprobleem"......voor jou is het een probleem en dan is het sowieso iets om serieus te nemen! Weet je ook hoe deze relatie met eten ontstaan is?

Goed dat je naar een psycholoog gaat!

Ik hoop dat het forum je tot steun kan zijn

Groetjes Maartje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Babette7

Bedankt voor alle reacties. Ik heb last van heel veel stress en zorgen en die zijn ook voorlopig niet voorbij..... En ik weet gewoon niet meer hoe ik daar mee om moet gaan. 😐 

Helaas is de psycholoog nog ver weg aangezien de wachtlijst. Daarom wil ik voor mezelf graag weten of ik een eetstoornis of boulimia heb. Dan kan ik me erin gaan verdiepen want ik wil er vanaf! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

Lieve Babette, 

wat vervelend voor je dat je moeilijkheden met eten ondervindt. Zoals hierboven ook gezegd wordt, is een eetstoornis diagnosticeren de taak van een proffessional en kunnen/mogen/willen wij dat hier op het forum niet doen. Wel vraag ik me af wat de diagnose eetstoornis voor jou op dit moment zou veranderen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nadine_S

Je kunt nu ook al informatie over boulimia opzoeken natuurlijk. Of je de diagnose nu hebt of niet. Uiteindelijk verandert een diagnose niets aan het probleem. Maar ik snap wel dat je duidelijkheid wil. Je kunt daarvoor naar je huisarts. 

Maar nogmaals: het belangrijkste is dat je van je problemen afkomt/ je het niet meer nodig hebt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Babette,

Vervelend dat je zo veel aan eten denkt en aan emotie-eten 'doet'. Je zou op internet informatie kunnen opzoeken over eetstoornissen of zogeheten zelftestjes. Maar let wel op dat het je echt gek kan maken en je beter naar een huisarts of andere professional kan gaan want die kan je echt diagnosticeren.  

Zoals Irina ben ik ook benieuwd, wat zou de situatie veranderen als je wel een diagnose hebt?

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jena

Hey Babette,

Op het moment dat iets jouw leven beheerst of problemen ondervind, moet het worden opgelost. Diagnose of niet - het probleem is er wel. Ik vind het mooi klinken dat je er graag vanaf wilt, dat klink strijdvaardig en werkt zeker mee om je verder te helpen.

is er bij jou in de huisartsenpraktijk misschien ook een POH-GGZ waar je eerst naar toe zou kunnen? En weten je familie/vrienden er ook van?

Liefs, Jena

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Babette7

Myrthe, voor mij heeft het beestje dan en naam en kan ik eraan werken. Ik merk wel en weet wel dat dit niet goed is. Vanmorgen weer een enorme eetbui gehad en ontbijt en lunch overgeslagen en laxeermiddelen gebruikt dus ik weet dat dit niet goed en niet gezond is. Als ik weet of het boulimia is of NAO of een eetproblemen dan kan ik daar informatie over zoeken en me erin verdiepen hoe ik het kan veranderen naar weer "normaal" en gezond eten. 

Jena, ik liep al bij de poh ggz en omdat ik nu naar de psycholoog doorverwezen ben, ben ik gestopt met de poh ggz. Mn man heb ik het laatst wel gezegd maar verder weet niemand het omdat ik me enorm schaam hiervoor. Daarom zoek ik ook veel info op internet en heb ik op zo'n zelftest gedaan maar ik praat er liever over met iemand. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jena

Hey Babette,

Wat super goed dat je al bij de POH-GGZ was! Weet jij ook hoe lang de wachtlijst bij de psycholoog ongeveer is?

Ik snap dat je je er voor schaamt, hoor. Ik schaam mij erook enorm voor. Tevens goed dat je het je man hebt vertelt. Heb je het hem alleen vertelt of praten jullie ook over de strijd ondanks dat je het enorm lastig vind?

Liefs, Jena

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD
Op 2017-6-22 om 20:13 zei Babette7:

Myrthe, voor mij heeft het beestje dan en naam en kan ik eraan werken. Ik merk wel en weet wel dat dit niet goed is. Vanmorgen weer een enorme eetbui gehad en ontbijt en lunch overgeslagen en laxeermiddelen gebruikt dus ik weet dat dit niet goed en niet gezond is. Als ik weet of het boulimia is of NAO of een eetproblemen dan kan ik daar informatie over zoeken en me erin verdiepen hoe ik het kan veranderen naar weer "normaal" en gezond eten. 

Jena, ik liep al bij de poh ggz en omdat ik nu naar de psycholoog doorverwezen ben, ben ik gestopt met de poh ggz. Mn man heb ik het laatst wel gezegd maar verder weet niemand het omdat ik me enorm schaam hiervoor. Daarom zoek ik ook veel info op internet en heb ik op zo'n zelftest gedaan maar ik praat er liever over met iemand. 

Dit wat je schrijft is enorm herkenbaar voor mij. Ik 'wilde' ook een diagnose en pas dan mocht ik aan mezelf werken. Maar heey, ook al weet je niet hoe het heet wat je hebt je ondervind flinke problemen bij jezelf. Het gaat om alles wat speelt bij de eetstoornis, of je nou anorexia, boulimia, NAO BED of alles wat ertussen en buiten valt hebt, alles is even erg en jij verdiend gewoon hulp.
Het is lastig om iets te accepteren zonder dat het een naam heeft, althans, dat heb ik ervaren. Maar jij hoeft geen diagnose te hebben om hulp te krijgen hiervoor. Ik kan begrijpen dat je informatie op wil zoeken, maar hier kunnen wij jou ook herkenning bieden, zonder dat je de diagnoses van een ander weet :)

Jij bent gewoon een mens, en geen diagnose.

Liefs Myrthe

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LM88

het beestje een naam geven is fijn natuurlijk maar als ik zo lees heb je er ontzettend veel moeite mee. Laat het alsjeblieft duidelijk zijn dat je het niet in je eentje hoeft te doen. Ga naar je huisarts, leg hem het inschrijfformulier van een kliniek onder zijn neus en zeg dat je daar heen wil. 

Hopelijk wordt je dan snel geholpen en kan je meer genieten van het leven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maruit1974
Op ‎21‎-‎6‎-‎2017 om 17:48 zei Nadine_S:

Je kunt nu ook al informatie over boulimia opzoeken natuurlijk. Of je de diagnose nu hebt of niet. Uiteindelijk verandert een diagnose niets aan het probleem. Maar ik snap wel dat je duidelijkheid wil. Je kunt daarvoor naar je huisarts. 

Maar nogmaals: het belangrijkste is dat je van je problemen afkomt/ je het niet meer nodig hebt. 

Hier ben ik het mee eens.

Ook ik begrijp dat je de duidelijkheid van een diagnose wilt hebben, maar probeer je daar niet op blind te staren.

Ik herken het heel erg van de periode dat bij mij autisme werd vermoed.

Ik had het zo ontzettend zwaar in het leven (ook door de anorexia), en wilde zó ontzettend graag van professionals horen dat ik een vorm van autisme had, omdat dat voor mij zou verklaren waarom ik die anorexia zo hard nodig had.

Nou ja, ik kreeg de diagnose autisme, maar kwam er al snel achter dat ik nog steeds tegen dezelfde problemen aanliep.

Maar nogmaals; ik begrijp dat je het wilt weten hoor.

Alleen kun je ook nu al gerust gaan zoeken naar manieren om je problemen aan te pakken.

Daar heb je niet per se een etiketje voor nodig.

Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.