Spring naar bijdragen
Willeke

Emoties tijdens en na therapie

Aanbevolen berichten

Willeke

Hoiūüėä

Ik ben nu net 2 weken klaar met mijn therapie. Wat ik merkte tijdens mijn therapie en nu ook voornamelijk na de therapie dat mijn emoties enorm heftig zijn. Ik hoorde van de therapeut dat dit begrijpelijk is, aangezien ik werk aan het voorkomen van mijn eetbuien. 

Ik merk dat ik snel huil, snel verdrietig ben, boos ben, mij soms somber voel en dat ik uitermate blij kan zijn. 

De laatste dagen heb ik weer meer eetbuien, begin mij weer te schamen, en ik merk dat de emoties ook weer wat minder heftig zijn in situaties. 

Het lijkt als de emoties heftiger worden, het ook goed gaat met het kunnen weerstaan van de eetbuien. Maar het voelt zo dubbel.

Herkennen jullie dat, die heftige emoties? Ik weet niet zo goed of ik het als positief of negatief moet zien. Wat zijn jullie ervaringen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi Willeke,

Dat is zeker herkenbaar. Zodra mijn eetpatroon stabieler wordt en de eetbuien minder, voel ik me op emotioneel vlak vaak een ongeleid projectiel. Wat ook begrijpelijk is, want met eetbuien (of welke eetstoornis dan ook), kun je een hoop onderdrukken en afvlakken. Hoewel ik het echt niet makkelijk vind, zie ik het bij mezelf als positief. De dalen zijn soms diep, maar ik kan wel weer oprecht genieten van de leuke dingen. Voor mij hoort het bij herstel.

Weet je ook waardoor je de laatste dagen weer eetbuien hebt? Heb je in therapie geleerd hoe je op een constructieve manier met al je emoties om kunt gaan? Het is misschien een cliché, maar het helpt mij echt om de emoties de ruimte te geven en op die manier te leren dat het allemaal ook wel weer overtrekt. Overigens, als je lange tijd heel somber/depressief wordt, zou ik je aanraden daar hulp bij te zoeken. Want dat is wel echt iets anders dan 'gewoon' verdrietig.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ontzettend herkenbaar. Hoe meer ik me mijn eetstoornis stortte, hoe stabieler ik me emotioneel gezien voelde. Mijn gevoel werd erdoor afgevlakt, waardoor het veel makkelijker werd ermee te dealen.

Ik zou de emoties niet zozeer als positief of negatief willen bestempelen, maar liever als authentiek of inauthentiek. Die emoties horen bij jouw authentieke zelf, denk ik.

Mijn ervaring is net als wat Elske hierboven beschrijft: Als je je emoties de ruimte geeft, trekken ze na een tijdje weer weg. Wat zou jou daarbij kunnen helpen, denk je? Wat zou je kunnen doen om je gevoelens te doorleven? Heb je vanuit je behandeling idee√ęn of handvatten meegekregen?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Hoi Willeke, 

Ook voor mij is het heel herkenbaar. Als je bij therapie het over dingen gaat hebben is dat natuurlijk heel confronterend.
Weet je hoe het komt dat je weer meer eetbuien hebt nu? En kan je daarover je wel uitlaten bij therapie?

Liefs Myrthe

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke

Nee weet niet zo goed waarom ik weer meer eetbuien heb. Wat is veranderd is wel dat ik iets meer alleen thuis heb, waarin ik gelijk weer mogelijkheid voel om iets te kopen. En daarbij had ik 3 weken vakantie en deze week weer begonnen met werken. 

Misschien moet ik die emoties inderdaad ruimte geven en het niet als abnormaal zien. Mijn therapie is nu net ongeveer 2 weken klaar en ze zei dat ik het nu wel echt zelf eerst moest proberen een paar maanden en daarna kan ik contact opnemen met vragen of dingen. En wil het met de handvatten ook graag eerst zelf proberen. 

Over mijn emoties heb ik niks mee gekregen, alleen als ik daar last van bleef houden, dat ik naar de huisarts moest gaan om mij door te verwijzen naar een psycholoog. Maar ik denk dat het wel te maken heeft met wat jessie en Elske zeiden, dat het erbij hoort dat eten ook je emoties afvlakt. 

Fijn in ieder geval om te horen dat het voor anderen ook herkenbaar is! En wil het zo graag weer oppakken, want het ging zo lekker!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Heel herkenbaar, qua emoties na therapie. 

Denk dat het wel goed is dat je eerst zelf probeerd. Als het een keer fout gaat qua eetbui heb je ook niet direct de strijd verloren. Je hebt vast heel veel geleerd maar moet het nu opeens zelf doen.
Denk maar aan de typische student die voor het eerst uit huis gaat. Hij weet hoe hij moet wassen, koken, schoonmaken, etc. Maar plotseling is het huis een rotzooi, verslaapt hij zich 3x in een week en is na 2 weken het geld op. Je moet je nieuwe ritme gaan vinden. Dat is een spannende maar ook interessante en leerzame ontdekkingstocht. Gun jezelf wat tijd en wees vooral niet bang om hulp te vragen wanneer dat wel nodig is.

x

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MyrthedD

Het lijkt me heel spannend om het niet 'alleen' te moeten doen zonder therapie. Kan dat ook een reden zijn misschien dat je eetbuien weer terug zijn? Ik heb zelf ook wel ervaren dat als de therapie stopte dat hoe ver ik ook gekomen is in therapie), ik ook even uit balans raakte.

Vertrouw op jezelf!

Liefs Myrthe

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

Vind je je emoties bedreigend, @Willeke? Als ze heftig zijn, heb je dan het idee dat het je overspoelt, dat je niet het hoofd kan bieden aan je emoties oid? Of misschien vind je het voelen op zich al heel spannend? Eetbuien dempen dat inderdaad lekker, en zonder eetbuien krijg je dus meer te maken met emoties (en daardoor soms met meer eetbuien, omdat die emoties zo eng kunnen zijn).

Emoties horen bij het leven. Zonder de pieken zijn er geen dalen en andersom. Probeer bij hevige emoties niet er overheen te willen stappen, maar neem de tijd om je gevoelens aandacht te geven: is dit een adequate reactie? Als je keihard moet huilen als je een theezakje laat vallen, dan zit er misschien een andere frustratie onder of ben je heel moe. Als je heel boos wordt omdat iemand door rood rijdt, is dat dan niet stiekem een reactie op je baas die vanochtend vervelend deed? Enz. Alle reacties die binnen de perken blijven (iedereen is door de dag heen wel eens blij, boos, gefrustreerd of verdrietig ergens over) die zou ik niet te veel aandacht geven. Juist de dingen die op jou heel hevig overkomen zou ik bij stlistaan zodat ze ook weer weg kunnen ebben, en jouw angst kan afnemen.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke

@MyrthedD ja het even uit balans raken merk ik wel, maar ben nu ook wel trucjes aan het gebruiken om weer in balans te komen! Dankje!

@Lucy de emoties komen niet bedreigend over maar ervaar ik dan als vervelend omdat ik dan rot ben geweest tegen een naaste. Ik heb het er natuurlijk wel over later met diegene. Daarnaast het somber voelen is misschien meer inderdaad een gevoel van gemis van die foute vriend (mijn eetbui eten) en van dat ik tijd/ruimte over heb waar ik niet zo goed weet wat ik er mee moet. 

Erbij stilstaan ga ik zeker bewuster doen. Dankje voor de tip!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke

@IV93 mooi voorbeeld hihi, dat lijkt er inderdaad op! En ga ook zeker ondersteuning of hulp vragen als dat echt nodig is. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
LM88

Mijn emoties tijdens de therapie zijn ook heel hoog. Afgelopen week zo hoog dat ik maar een uurtje ben gaan werken ipv een halve dag na de therapie. Ik denk eigenlijk wel dat je door deze emoties heen moet omdat je anders niet kan groeien. En stiekem vind ik het eigenlijk ook wel heel prettig om lekker te huilen en boos te zijn dan raak ik alles kwijt wat mij zo dwars zit.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

√ó

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.