Spring naar bijdragen
DayDreamer_DD

Zin in eten - maar niet in de aftermath. of toch ook weer wel.

Aanbevolen berichten

DayDreamer_DD

Hey, 

Gekke titel. Maar ik zei laatst tegen mijn vriend "verdraaid , ik krijg het middageten niet uit mijn hoofd, het is behoorlijk druk in mijn hoofd en ik voel me schuldig"
en toen zei hij "heh zo raar van je. Je was zo vrolijk aan het koken en je was enthousiast en je vond het lekker". 

Ding is ik kook heel graag. En ik maak graag eten voor anderen. Sinds ik hersteld ben eet ik ook gewoon graag voor mezelf. 
Mijn vriend slaat soms een maaltijd over als hij nog geen honger heeft. Dat doe ik bijna nooit. 
Maar dat is voornamelijk omdat ik die houvast nodig heb. Ik "smeek" soms of we gaan beginnen eten (als het tijd is om te eten, ookal hebben we nog maar pas ontbeten)
maar dat is omdat ik bang ben dat ik kan hervallen. Daarom kijk ik uit naar de eetmomenten. Ze zijn symbool dat ik nu alles op een rijtje heb. En eigenlijk geniet ik ook van het feit dat ik nu wel gewoon weer kan genieten van eten. En toch is het lastig, is het té druk in mijn hoofd rond eten en voel ik me heel schuldig. 
kort samengevat : ik ben een beetje raar... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maruit1974

Ik denk niet dat het raar is dat er in je hoofd nog steeds onrust rondom het eten is hoor.

Ik vind het al heel goed dat je weer kunt genieten van eten. Dat is toch mooi?

Dat schuldgevoel is iets wat de meeste mensen met een eetstoornis wel zullen herkennen.

Dat je geen maaltijden overslaat vind ik alleen maar heel goed van je.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Irina

@DayDreamer Wat @Maruit1974 zegt: het is zeker niet raar dat het in je hoofd nog continu om eten draait. Dat zal waarschijnlijk ook nog wel een tijd zo blijven, ook nu je hersteld bent van je eetstoornis. Ik herken jouw verhaal bij mezelf ook; zelf heb het obsessieve eetgedrag (het stipt willen eten op bepaalde momenten en niet afwijken van eetschema's) sinds een aantal jaren pas "losgelaten". Ik vind het super goed van je dat je nu lekker kunt genieten van je eten, ondanks je schuldgevoel af en toe. Kun je daar iets meer over vertellen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jena

Hey Daydreamer,

Je bent zeker niet raar. Het klinkt heel logisch dat je niet terug wilt vallen en daarom zo je best blijft doen. Dat vind ik heel erg knap van je. Dat je van eet naar eet moment gaat is ook logisch en laat ook zien dat je er in je hoofd nog erg mee bezig bent. Niet erg, hoor. Op een gegeven moment kan je misschien beter luisteren naar je gevoel wanneer je echt eten nodig hebt.

Liefs, Jena

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@DayDreamer_DD, begrijp ik je nu goed dat jullie vaak samen eten? En biedt dat je dan ook houvast of is het meer de regelmaat die jou houvast geeft? Ik vind het overigens erg goed van je dat je je niet laat verleiden tot het overslaan van maaltijden. Verder ben ik het helemaal eens met bovenstaande reacties: er is echt niets raars aan om enerzijds te kunnen genieten en anderzijds er toch nog last van te hebben. Er zijn hier zoveel mensen die dat herkennen. En eerlijk gezegd denk ik zelfs dat veel mensen die geen eetstoornis hebben daar ook met enige regelmaat last van hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke

Hoi! 

Ik kreeg een soort inspiratie dat je noemde dat je uitkijkt naar de eetmomenten. Voor mij zijn de eetmomenten altijd vervelend geweest, omdat die momenten de verplichte momenten waren van gezond eten en structuur. Nu vind ik deze momenten ook een fijne houvast en het doet mij heel goed en is een soort inspiratie dat je zegt dat je daar naar uit kijkt. Omdat ik zo van eten houd, wie zegt dan dat dan niet mag genieten?! Ik wil je even bedanken voor op een andere manier ernaar kijken. 

Het schuldgevoel dat je benoemd kan ik nog niet helemaal plaatsen, wanneer heb je dat schuld gevoel en waarover? 

Groetjes,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer_DD
9 uur geleden zei Maruit1974:

Ik denk niet dat het raar is dat er in je hoofd nog steeds onrust rondom het eten is hoor.

Ik vind het al heel goed dat je weer kunt genieten van eten. Dat is toch mooi?

Dat schuldgevoel is iets wat de meeste mensen met een eetstoornis wel zullen herkennen.

Dat je geen maaltijden overslaat vind ik alleen maar heel goed van je.

Dankjewel Maruit :) 

Ook een beetje eng om weer te genieten van eten. Maar voornamelijk heel goed. Had dat destijds nooit meer durven denken. 
Dankjewel voor de relativering. 

6 uur geleden zei Irina:

@DayDreamer Wat @Maruit1974 zegt: het is zeker niet raar dat het in je hoofd nog continu om eten draait. Dat zal waarschijnlijk ook nog wel een tijd zo blijven, ook nu je hersteld bent van je eetstoornis. Ik herken jouw verhaal bij mezelf ook; zelf heb het obsessieve eetgedrag (het stipt willen eten op bepaalde momenten en niet afwijken van eetschema's) sinds een aantal jaren pas "losgelaten". Ik vind het super goed van je dat je nu lekker kunt genieten van je eten, ondanks je schuldgevoel af en toe. Kun je daar iets meer over vertellen? 

Dankjewel Irena, 
Wel fijn dat je het herkend. Dat het blijkbaar wel bij het proces hoort. Het verschil tussen nu en toen is gi ga ntisch. Maar in verglijking met de norm is de obsessie er wel nog. En mss is dat wel oké dan :-) . Gewoon heel dubbel allemaal. Eetgestoord doen deels uit angst om terug in de eetstoornis te gaan xp. 
Schuldgevoel : ja die zit wel hardnekkig. wat ik eet op een dat of wat ik enkele dagen terug at blijft vaak lang door mijn hoofd flashen. Ik voel me dan steeds wat schuldig om de hoeveelheden of de aard van het eten. Maar ik blijf er wel voor kiezen om dit eetpatroon te behouden. Mijn gewicht is enorm stabiel en mijn bmi is een beetje onder het "perfect gezonde". Dus dit aanhouden is de meest rationele beslissing denkik. 
Xx merci :) 

6 uur geleden zei Jena:

Hey Daydreamer,

Je bent zeker niet raar. Het klinkt heel logisch dat je niet terug wilt vallen en daarom zo je best blijft doen. Dat vind ik heel erg knap van je. Dat je van eet naar eet moment gaat is ook logisch en laat ook zien dat je er in je hoofd nog erg mee bezig bent. Niet erg, hoor. Op een gegeven moment kan je misschien beter luisteren naar je gevoel wanneer je echt eten nodig hebt.

Liefs, Jena

Hey Jena, 
Dankjewel ! Wat zeg je dat goed "van eet naar eetmoment blijven gaan". Dagen vooruit en achteruit de eetmomenten overlopen. Verschil met vroeger is wel dat ik niet meer reken of geen "plannetjes" smeed om te vasten ofzo. Nu is het gewoon dat ik weet dat ik ga eten rond ochtend - middag - avond en dat ik dat zéker niet mag vergeten. En soms denkik van "hoh ga een beetje minder eten want dat voelt wel fijn" maar de angst om het eetgestoorde doet me uiteindelijk dan beslissen om extra veel te eten. (wijl het wrs een heel gewone portie is) En die maaltijden blijven dan heel lang in mijn gedachten hangen. 
Kort samengevat : Dat luisteren naar mijn gevoel is idd het werkpunt :) 
dankje x 

4 uur geleden zei Lydia:

@DayDreamer_DD, begrijp ik je nu goed dat jullie vaak samen eten? En biedt dat je dan ook houvast of is het meer de regelmaat die jou houvast geeft? Ik vind het overigens erg goed van je dat je je niet laat verleiden tot het overslaan van maaltijden. Verder ben ik het helemaal eens met bovenstaande reacties: er is echt niets raars aan om enerzijds te kunnen genieten en anderzijds er toch nog last van te hebben. Er zijn hier zoveel mensen die dat herkennen. En eerlijk gezegd denk ik zelfs dat veel mensen die geen eetstoornis hebben daar ook met enige regelmaat last van hebben.

Hey Lydia! , 
Dank voor je reactie! Ik woon 1/3 bij mijn ouders, 1/3e bij mijn vriend en 1/3 bij mijn oma. 
Vroeger at ik liefst niet of helemaal alleen. Nu eet ik wel meestal ingezelschap. Dus ook samen met mijn vriend. Alleen eten smiddags (als hij geen honger heeft omwille van laat ontbijt ofzo), vind ik wel super vervelend. Dus dan probeer ik hem te overtuigen. Lijkt dan alsof ik constant wil eten. Heb dan eigenlijk zelf nog geen honger (bon voor zover ik het concept honger nog begrijp xp) maar het is gewoon tijd om te eten xD. Heb ook angst voor eetbuien als ik maaltijden zou gaan overslaan. Maar ook positief : ik geniet er ook onwijs van dat ik nu kan genieten van eten. (genieten van genieten xD). 'k vind het super fascinerend. 
Bedankt om te duiden dat het normaal is om zowel te genieten en er last van te hebben. :)  

1 uur geleden zei Willeke:

Hoi! 

Ik kreeg een soort inspiratie dat je noemde dat je uitkijkt naar de eetmomenten. Voor mij zijn de eetmomenten altijd vervelend geweest, omdat die momenten de verplichte momenten waren van gezond eten en structuur. Nu vind ik deze momenten ook een fijne houvast en het doet mij heel goed en is een soort inspiratie dat je zegt dat je daar naar uit kijkt. Omdat ik zo van eten houd, wie zegt dan dat dan niet mag genieten?! Ik wil je even bedanken voor op een andere manier ernaar kijken. 

Het schuldgevoel dat je benoemd kan ik nog niet helemaal plaatsen, wanneer heb je dat schuld gevoel en waarover? 

Groetjes,

Hey Willeke, 
Super bedankt voor je berichtje. Oh wat leuk dat mijn post op die manier ook nuttig was voor jou :). Schuldgevoel : ja die zit wel hardnekkig. wat ik eet op een dat of wat ik enkele dagen terug at blijft vaak lang door mijn hoofd flashen. Ik voel me dan steeds wat schuldig om de hoeveelheden of de aard van het eten. Maar ik blijf er wel voor kiezen om dit eetpatroon te behouden. Mijn gewicht is enorm stabiel en mijn bmi is een beetje onder het "perfect gezonde". Dus dit aanhouden is de meest rationele beslissing denkik. En het eten dat ik nu eet is veel lekkerder dan

de appelazijn met cayennepeper

die ik vroeger als ontbijt nam xp 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Willeke

@DayDreamer_DD ja voor mij zeker een inspiratie. Wel vervelend dat je dat gevoel behoudt. Ik vind het wel super dapper en knap dat je zo bewust positief gericht blijft. Super belangrijk. En knap dat je ervoor blijft kiezen om je aan je eetmomenten te houden ondanks het vervelende gevoel!!

Groetjes,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer_DD

Godver.. ik ga even klagen.. dus niet lezen als je hier geen zin in hebt.

Heel rotte avond gehad met m'n moeder. (moeilijk uit te leggen maar ze is een heel manipulatieve vrouw en ze kwetst me voortdurend en ze heeft gans de avond geroepen en me gekwetst. Ik krijg een punt thoofd van haar want totaal niet logisch hoe ze communiceert. Ik doe niets verkeerds. Ik weet niet hoe ze er in slaagt zich steeds zo op me af te reageren. Kzou al lang het huis uit gegaan zijn als ik niet zo zo plooien door haar manipulatie

kwas daarnet bijna met m'n valieske naar m'n grootmoeder vertrokken. Maar ze werd hysterisch want dan zou papa boos worden op haar (als hij wist dat ik door mama weggegaan was). Morgen BBQ gepland met papa zijn werk dus was afspraak dat ik tot zaterdagavond zeker thuis zou blijven. Maarja kben dan maar gebleven. 

Net eetbui gedaan. Met gluten.. (mag ik niet eten) heb nu hoofdpijn en stikkapot. 

Ik dacht tot rust te kunnen komen deze avond na werkdag. Heb ook heel lage bloeddruk dus wilde rustig doen. 

In plaats daarvan kreeg ik dit. Stom van me dat ik altijd opnieuw hoop op een normale avond thuis. 

Kkan dit niet meer aan eigenlijk.. 

Sorry voor gezaag. Kdurf er nergens anders mee naartoe 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

@DayDreamer_DD ik wilde nog reageren op je eerste geschreven stukje, want ook voor mij zijn je positieve woorden over eetmomenten heel inspirerend. Gister wilde ik m'n vriend alweer bijna afsnauwen door de stress voor het avondeten maar toen bedacht ik jouw beschreven stukje en kon ik het wat loslaten. EN heb ik lekker gegeten. Dus bedankt daarvoor! 

... maar wat vervelend voor je dat je gister zo'n nare avond hebt gehad. De loyaliteit naar ouders gaat soms helaas ten koste van jezelf... hoe gaat het nu met je? Heb je bij therapie wel 'ns tips gekregen hoe je het beste met je moeder om kan gaan, op een manier dat je er zelf niet zo onder hoeft te lijden ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DayDreamer_DD
Op 1-7-2017 om 08:04 zei Sammi:

@DayDreamer_DD ik wilde nog reageren op je eerste geschreven stukje, want ook voor mij zijn je positieve woorden over eetmomenten heel inspirerend. Gister wilde ik m'n vriend alweer bijna afsnauwen door de stress voor het avondeten maar toen bedacht ik jouw beschreven stukje en kon ik het wat loslaten. EN heb ik lekker gegeten. Dus bedankt daarvoor! 

... maar wat vervelend voor je dat je gister zo'n nare avond hebt gehad. De loyaliteit naar ouders gaat soms helaas ten koste van jezelf... hoe gaat het nu met je? Heb je bij therapie wel 'ns tips gekregen hoe je het beste met je moeder om kan gaan, op een manier dat je er zelf niet zo onder hoeft te lijden ?

Oh hoe leuk om te lezen :) !! 

Neen, niet echt. Conclusie van therapie 5 jaar terug was dat ik zo snel mogelijk het huis uit moet. 
Omdat ik toen nog student was (en geen geld verdiende) en vooral te eetgestoord om voor mezelf te zorgen, ging dat niet. 
Nu trek ik loon en ben niet meer zo in die eetstoornis (zou nu zelf een gunstig effect op eten hebben denkik). 
Toch wil ik het huis nog niet uit... mijn mama en ik hebben er veel ruzie over gemaakt. Ze wilt dat ik thuis blijf om te sparen. 

Ze kan me behoorlijk goed chanteren dus ik ben geplooid. Ik heb het nu al zo lang volgehouden. Nu kan ik beter nog wat geduld hebben tot ik genoeg geld heb om wat te kopen. Dan hoef ik niet helemaal te breken met mijn ouders. in vrede het nest verlaten is misschien een mogelijkheid nu ik het al zo lang volhoud.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Je doorzettingsvermogen klinkt bewonderenswaardig! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.