Maruit1974

Beter slapen door aankomen?

41 berichten in deze discussie

Ik moet dus aankomen, en heb het daar erg moeilijk mee.

Maar een bijna nog groter probleem dan het eten, is het slapen.

Ik slaap heel licht en onrustig, word wakker van elk klein dingetje (en dan draag ik al oordoppen).

Nu weet ik dat ondergewicht natuurlijk ook niet echt meewerkt om lekker te slapen.

Aan iedereen die op de goede weg is met aankomen, wil ik dus vragen:

Merkte je dat het slapen beter ging, naarmate je gewicht omhoog ging?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh ja?

Dat is heel goed om te horen!

Beter slapen is voor mij een enorme motivatie om aan te komen, want ik lijd echt onder de slechte nachten.

Kan gewoon niet goed functioneren zo.

Wat is er veranderd voor jou, @Mathilda?

Zelf word ik vaak wakker 's nachts en ben ik 's morgens ook heel vroeg wakker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja joh, dat had bij mij enorme invloed. Toen ik ondergewicht had, sliep ik altijd pas heel laat en was ik al heel vroeg wakker. Denk dat ik maximaal 4 a 5 uur per nacht haalde.Sowieso lag ik gewoon niet lekker, alles doet pijn als je vrijwel alleen nog op vel en bot ligt. Maar ook in mn hoofd zat altijd een bepaalde alertheid, waardoor slapen niet goed ging.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jessie Wat jij schrijft herken ik héél erg. Vooral die alertheid in je hoofd. Het is zo slopend. Ik wil zo dolgraag weer beter slapen, want ben nu bijna elke dag ontzettend moe in mijn hoofd. Voel me daardoor ook erg down. Het doet me goed te lezen dat ook bij jou het slapen beter ging naarmate je aankwam. Want aankomen vind ik een ramp, maar slecht slapen denk ik toch nog net een fractie erger.

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Maruit1974:

Oh ja?

Dat is heel goed om te horen!

Beter slapen is voor mij een enorme motivatie om aan te komen, want ik lijd echt onder de slechte nachten.

Kan gewoon niet goed functioneren zo.

Wat is er veranderd voor jou, @Mathilda?

Zelf word ik vaak wakker 's nachts en ben ik 's morgens ook heel vroeg wakker.

Ik had dat ook maar nu slaap ik veel dieper zonder tussendoor wakker te worden! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 hours ago, Maruit1974 said:

@Jessie Wat jij schrijft herken ik héél erg. Vooral die alertheid in je hoofd. Het is zo slopend. Ik wil zo dolgraag weer beter slapen, want ben nu bijna elke dag ontzettend moe in mijn hoofd. Voel me daardoor ook erg down. Het doet me goed te lezen dat ook bij jou het slapen beter ging naarmate je aankwam. Want aankomen vind ik een ramp, maar slecht slapen denk ik toch nog net een fractie erger.

Lange tijd vond ik alles wat ik moest doen om mijn ES en mijn ondergewicht in stand te houden dubbel en dwars de moeite waard. Maar na verloop van tijd bereikte ik een punt waarop het me niet meer de moeite waard was dan ook alles te verduren wat het met zich meebracht. Het idee van aankomen was nog steeds een ramp, maar nog langer zo doorleven leek me een nog veel grotere ramp.

Dat is overigens niet "vanzelf" gebeurd. Heb er jaren therapie voor nodig gehad.

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Jessie

Dat punt wat je noemt, waarop je het niet meer kunt opbrengen om alle negatieve bijwerkingen van de ES en het ondergewicht 'voor lief te nemen' heb ik ook bijna bereikt. Ik merk gewoon echt dat ik door de vermoeidheid steeds somberder word, en dat zelfs de kleinste dingen me eigenlijk te veel worden. Het slechte slapen schudt me echt wakker. Dit gaat zo niet langer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hè?

Soms moet je echt de bodem bereiken om je af te kunnen zetten voor de weg terug omhoog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ben ik dus afgelopen week begonnen met Dormeasan van A.Vogel.

Extra sterk ook meteen, want als ik iets doe, doe ik het goed ;-)

Maar ik merk er eigenlijk weinig van.

Slaap nog steeds erg moeizaam.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit middel?

Moet ik meer geduld hebben ermee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh jaaaaaaaaaaaaaa! Toen ik dagen lang niets at lag ik nachten klaarwakker. Nu slaap ik als een blok. Heerlijk. Geen full-time zombie meer. 

Geen ervaring met het middel dat je noemt.

Heb je een bedtime routine? Een vaste routine waar je rustig van wordt zou mss kunnen helpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei DayDreamer_DD:

oh jaaaaaaaaaaaaaa! Toen ik dagen lang niets at lag ik nachten klaarwakker. Nu slaap ik als een blok. Heerlijk. Geen full-time zombie meer. 

Oh, wat heerlijk om te lezen.

Dat wil ik ook!

Ja, ik heb een strikte routine.

Eigenlijk voor alles (ik ben een autist), en dus ook voor het slapengaan.

Dat helpt me al wel, moet ik zeggen.

Met het middel ben ik alweer gestopt.

Stond ook in de bijsluiter, dat je er op elk moment mee kan stoppen.

Misschien had ik het langer moeten proberen, maar ik heb er geen goed gevoel bij.

En dan ben ik ook weer heel zwart-wit: meteen kappen met die handel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet zeggen: het eten ging vandaag best goed.

Paar extra dingetjes genomen, nu best trots.

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds ik een x aantal kilo ben aangekomen heb ik geen last meer van nachtzweetaanvallen, word niet meer wakker van de honger, lig zoals boven beschreven veeeeeeeel lekkerder en voel me in de ochtend (als ik wakker word) niet meer alsof ik door een vrachtwagen ben overreden. 

En als laatste, de paar extra dingetjes die je gister hebt gegeten is zeker iets om trots op te zijn! Iedere kleine stap is er weer een :) 

je bent het zo erg waard!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Sammi Dank je wel voor je bericht! Zo goed om te lezen dat ook jij veel beter slaapt met wat kilo's meer. Ik wil dat ook zo graag, ik ben die slechte nachten zo zat.

En dank je wel voor je compliment. Vandaag ga ik weer wat extra nemen. Alles is ook zo lekker, daar ligt het niet aan.

Fijn weekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey @Maruit1974,

Wat je zegt, herken ik volledig. Ik merk ook dat ik beter slaap (ik weet wel niet hoeveel jij al bent bijgekomen, maar ik voelde dit pas na 10kg).

Het is dus echt de moeite waard om door te zetten :). Geloof me, je hoeft geen schrik te hebben van voedsel en je zal ook niet 'vet' worden. Ik weet niet goed wat ik kan schrijven om je te motiveren, maar misschien helpt het als ik je zeg dat ik van heel veel last had o.a. koude, te weinig lymfocyten, slaapstoornis, depressie, suïcidale neigingen, concentratiestoornis,... Maar nu ik wat ben bijgekomen, voel ik me veel gelukkiger en eten gaat verassend genoeg ook gemakkelijker. Ik volg wel nog strikt een voedingsschema, maar ik voel me tenminste niet meer schuldig als ik eet. Ook durf ik terug met vrienden af te spreken. 

Houd dus de moed er in en geef niet op, het leven geeft zo veel te bieden en er wacht je nog zo'n mooie toekomst, zonder een overheersende eetstoornis in je leven!

ps. Als voedingssupplement gebruik ik melatonina (3g per nacht). Dit is een slaaphormoon, dus geen slaappil. En het beste van al is dat je lichaam het blijft aanmaken wanneer je het niet meer inneemt.

Ik zou je ook graag het boek 'Friet in de kliniek' van Marit Brugman willen aanraden, want dat heeft zeer hard geholpen tijdens mijn herstel.

Fijne avond voor de rest!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi!

Ook ik merkte enorm dat ik veel beter sliep toen ik aankwam!
Ik hoop dat je nog steeds deze goede flow doorzet.

Je bent een kanjer!

Liefs Myrthe

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoop dat je meer gaat slapen! Zou een enorm fijne motivatie zijn :).

Ik heb helaas het tegenovergestelde. Hoe meer ik eet / aankom hoe alerter en onrustiger ik word en trauma's makkelijk geactiveerd worden. Gevolg is nachtmerries, paniekaanvallen en herbelevingen. Dit maakt gezond gaan eten extra lastig want ik durf daar niet doorheen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@IV93

Wat erg om te lezen, maar als het je kan geruststellen, het wordt echt beter! Toen ik mijn kilo's aankwam, merkte ik dat ik allerlei emoties ervaarde waar ik voordien geen 'last' van had. Ik dacht ook veel meer na over andere dingen dan eten, waardoor ik vaak verdriet of een schuldgevoel kreeg. Ik had ook last van nachtmerries (en slaapparalyse), maar die had ik ook toen ik nog veel te mager was. Dus dat hield me niet echt tegen om bij te komen. Nu gaat het beter. Ik heb natuurlijk ook nog veel moeilijke momenten, maar die zijn minder intens en vaak van korte duur, erover spreken Helpt bv heel goed voor mij (of schrijven, tekenen, photoshoppen). 

Ik hoop dat je de moed erin houdt!

(Het is misschien een tip om een doel na te streven? Bv een gespierd lichaam of terug een sport kunnen beoefenen die nu wat moeilijker gaat?)

Veel succes en veel liefs,

Abigaile

1 persoon vindt dit leuk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry voor de late reactie, ik ben een paar dagen niet op het forum geweest.

@Abigaile Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Wat goed om te lezen dat het slapen bij jou veel beter gaat nu. Dat is echt een motivatie voor me. Ik heb afgelopen dinsdag nog een vreselijk slechte middag gehad op mijn werk, omdat ik weer zo slecht geslapen had. Toen ik de deur van de praktijk (ik werk bij een tandarts) achter me dichttrok, kwamen meteen de tranen, ik voelde me zo intens slecht. Thuis ben ik meteen naar bed gegaan, ik kon niet meer. Maar ja, ik moest er ook weer snel uit, want er moest natuurlijk ook gegeten worden. De hele verdere avond kapot en totaal uit m'n ritme. Ben dit zo zat.

ik slik ook Melatonine, maar dan zo'n klein pilletje van 0,1 Mg. Ik heb weleens meer geslikt, maar dat werke bij mij gek genoeg averechts. Verder gebruik ik nu sinds vier dagen een half pilletje Dormeasan van Vogel, in plaats van een hele. Ik heb het idee dat dat best goed werkt, want ik heb nu al een paar redelijke nachten gehad.

Dat boek ga ik zo meteen googlen. Dank je wel voor de tip!

@MyrthedD Wat een lief berichtje!

Dank je wel, het doet me echt goed.

@IV93 Ik snap heel goed dat het voor jou heel moeilijk is om aan te komen, als je er zulke heftige reacties op hebt. Dan moet je echt heel diep graven voor motivatie, lijkt me. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vannacht helaas weer erg slecht geslapen.

Gisteren ook te veel aan m'n hoofd gehad.

Kan dat niet verwerken of zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je een middel om jezelf tot rust te brengen voor je gaat slapen? Zoals een beetje afleiding door bv een hobby, interesse,...?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik lees altijd voor ik ga slapen.

Ben altijd al gek geweest op lezen.

Het probleem is ook niet zozeer dat ik niet in kan slapen, maar dat ik 's nachts heel vaak wakker word.

En elke keer duurt het dan weer een eeuwigheid voor ik in slaap val.

Ook ben ik 's morgens steeds veel te vroeg wakker.

Vandaag heb ik gelukkig veel minder stress dan gisteren, dus ik heb goede hoop voor vannacht.

Want na een stressvolle dag is het altijd drama. Dan gaat 's nachts alles nog eens tien keer door m'n hoofd.

Ik weet wel hoe ik ontspanningsoefeningen moet doen, en ben daar ook aardig bedreven in, maar soms lukt het gewoon niet.

Gisteren heb ik ook besloten dat ik me wat minder ga begeven op social media.

Ik volg verschillende personen die ook een eetstoornis hebben, maar ik merk dat het niet goed voor me is.

Ik word er erg onrustig van. Ik kan me beter op mezelf richten, dan steeds maar met anderen bezig te zijn.

Ik wil ze dan helpen, maar laat ik mezelf nu eerst maar eens gaan helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden